Connect with us

Marknadsnyheter

Avanades Anders Risberg om den digitala detaljhandeln

Published

on

Tydliga signaler om fortsatt tekniksug under 2020 

Anders Risberg Director Business Development in Retail

För oss som fokuserar på affärsutveckling inom detaljhandeln har året startat intensivt. Den internationella retailmässan i New York i mitten av januari följdes upp av en fullmatad temadag hos Microsoft i Stockholm i början av februari. Tillsammans med stormässan Euroshop i Düsseldorf bidrog de alla tre till helhetsintrycket att oron för digital trötthet kan avskrivas. Istället kommer vi att få se digitala innovationer till glädje för konsumenter, medarbetare och företagen som har investerat.

Inte oväntat är Artificiell Intelligens (AI) ett återkommande tema. Hur används data som nyckel till framgång och långsiktig lönsamhet? Inom den svenska detaljhandeln har de flesta företagen inlett arbetet med datadriven handel. Men många ställer sig frågor som gör vi rätt och tar vi ansvar?  

Responsible retail tar många fasta på. Alla vill väl vara ansvarsfulla, eller hur? Frågan är hur man ska göra för att vara ansvarsfull och samtidigt behålla konkurrenskraften i ett alltmer uppskruvat tempo.

Fokus på hållbarhet, etik och säkerhet är hörnstenar för att göra rätt. Sveriges största detaljhandels-företag H&M har utsett en Vd som länge arbetat med hållbarhet. Hållbarhet berör miljö, ekonomi och sociala frågor som personlig integritet och rättviseaspekter. Även i sin nya roll för koncernen prioriterar hon hållbarhet inom alla områden och inte minst inom AI.

För en detaljhandel driven av data och AI är kunden och medarbetarnas säkerhet och integritet avgörande hygienfaktorer. Ett sätt att vaccinera verksamheten mot felaktiga beteenden och värderingar samtidigt som produktiviteten och trivseln ökar är att systematisk implementera en bra arbetsplatsupplevelse och möjliggöra större grad av involvering i butiken, lagret eller på kontoret.

Mitt intryck är alltså att vi kommer höra mer om datadriven detaljhandel och högre grad av ansvarstagandeunder året 2020. Men den så kallade butiksdöden nämns alltmer sällan. De flesta har kommit en bra bit på väg att definiera hur man optimerar sitt ekosystem av butiker både digitalt och fysiskt. Fysisk handel och e-handeln betraktas helt naturligt som två sidor av en och samma sak.

Köpresan kan idag börja med mobilen hemma i soffan och avslutas i en fysisk butik. Och även den fysiska butiken digitaliseras alltmer med hjälp av AI och IoT som maximerar kundupplevelsen. Det ger medarbetarna bättre möjligheter att leverera en hög servicegrad och känna sig involverade. Även hållbarhetsaspekten ingår i stärkandet av framtidens fysiska butik där vi redan sett prov på att gamla kläder av olika märken kan återlämnas och återvinnas när man köper nytt.

Det är snarare dags att vi talar om butiksensation än butiksdöd i en ny sömlös värld där data driver utvecklingen med hjälp av AI, och där även de digitala tjänsterna spelar en betydelsefull roll inne i butiken. Såväl kunder som medarbetare inkluderas i en mer upplyst och produktiv miljö. Jag välkomnar denna hållbara och framtidssäkrade nya värld!    

För mer information vänligen kontakta:

Anders Risberg
Director Business Development in Retail, Avanade Sverige
E: anders.risberg@avanade.com
T:+46 708 644 802

 

Om Avanade

Avanade is the leading provider of innovative digital and cloud services, business solutions and design-led experiences on the Microsoft ecosystem. With 38,000 professionals in 25 countries, we are the power behind the Accenture Microsoft Business Group, helping companies to engage customers, empower employees, optimize operations and transform products, leveraging the Microsoft platform. Majority owned by Accenture, Avanade was founded in 2000 by Accenture LLP and Microsoft Corporation. Learn more at www.avanade.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.