Connect with us

Marknadsnyheter

Balco Group uppdaterar sina finansiella mål

Published

on

Balco Groups styrelse har beslutat att uppdatera koncernens finansiella mål. Ett nytt mål för vinst per aktie ersätter tidigare marginalmål, utdelningspolicyn justeras samt ett nytt hållbarhetsmål kopplat till försäljning av energibesparande åtgärder införs. Målen om tillväxt samt räntebärande nettoskuld kvarstår på samma nivå som tidigare.

Nytt mål: Vinst per aktie ska växa med 20 procent per år

Balco Groups finansiella mål för rörelsemarginalen (EBIT) ersätts av att vinst per aktie ska växa med 20 procent per år.

– Huvuduppgiften för Balco Groups koncernledning är att skapa ett ökat värde för bolagets aktieägare, säger Balco Groups styrelseordförande Ingalill Berglund. Det görs genom organisk vinsttillväxt och förvärv. Majoriteten av de bolag som Balco förvärvar har en lägre rörelsemarginal än koncernen, men tillför aktieägarvärde.

Justerad utdelningspolicy till 30–50 procent av resultatet efter skatt

Utdelningspolicyn justeras från minst hälften av resultatet efter skatt till 30–50 procent av resultatet efter skatt, med beaktande av behoven för Balcos långsiktiga utveckling och rådande marknadssituation.

– Balcos målsättning är att årligen genomföra förvärv. För att kunna vara aktiva med förvärv anpassas utdelningspolicyn så att koncernen långsiktigt kan skapa mer aktievärde genom värdeökning i samband med förvärven, säger Ingalill Berglund.

Nytt hållbarhetsmål: Mer än 30 procent av koncernens omsättning ska vara inom EU-taxonomin och ge minst 30 procents energibesparing åt våra kunder

Balco Group inför ett nytt hållbarhetsmål och för att understryka koncernens hållbarhetsfokus har detta hållbarhetsmål samma strategiska betydelse som övriga finansiella mål. Detta mål ska nås senast inom tre år.

Bibehållet mål: Balco ska växa med 10 procent per år

Tillväxtmålet ska nås genom fokus på vision och uppsatta strategier. Tillväxten ska ske organiskt, via förvärv och genom nya samarbeten eller allianser. Målet innebär att Balco Group långsiktigt räknar med att växa betydligt mer än den underliggande marknaden.

Bibehållet mål: Räntebärande nettoskuld ska inte överstiga 2,5 gånger rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA), annat än tillfälligt

Målet kopplar belåning till intjäningsförmåga och ska definiera rimlig risknivå. Målet ska nås genom aktiva investeringar samt ett tydligt fokus på det operativa kassaflödet.

Denna information är sådan som Balco Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-01-10 08:45 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Kenneth Lundahl, vd och koncernchef
Tfn: 070-630 20 57
kenneth.lundahl@balco.se

Michael Grindborn, CFO och IR-chef
Tfn: 070-670 18 48
michael.grindborn@balco.se

Balco är ett tillväxtbolag som erbjuder innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar av hög kvalitet. Bolagets kundanpassade produkter bidrar till en ökad livskvalitet, trygghet och värdeökning till boenden i flerbostadshus. Balco kontrollerar, genom en decentraliserad och effektiv försäljningsprocess, hela sin värdekedja – från produktion till leverans. Företaget, som grundades i Växjö 1987 och har cirka 500 anställda, är marknadsledare i Norden och är verksam på ett flertal marknader i norra Europa. Omsättningen under 2020 uppgick till 1 200 MSEK. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från GreenMercs årsstämma 2024

Published

on

By

Vid GreenMerc AB (publ) årsstämma för räkenskapsåret 2023 fattades nedan angivna beslut.

Följande beslut fattades:

  • Fastställelse av resultat- och balansräkning för 2023
  • Bolagets resultat ska disponeras så som föreslagits i årsredovisningen
  • Att ge ansvarsfrihet till styrelsen och verkställande direktören för den tid redovisningen omfattar
  • Att något styrelsearvode ej ska utgå och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning
  • Styrelsen återvaldes och utgörs av Kjell Bjurefeldt, Totte Löfström, Giovana Ordonez Pari, Steffan Soendermark och Ari Liukko
  • Revisor Leif Lüsch omvaldes som revisor
  • Bolagets aktier ska delas upp 10:1. Nuvarande 1 419 215 aktier delas därmed upp till 14 192 150
  • Den nya bolagsordningen antogs. Den nya bolagsordningen finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats
  • Styrelsen bemyndigas att före årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om emission enligt styrelsen förslag som finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Protokoll fört vid ordinarie årsstämma i Attana AB, 556931-4106, fredagen den 3 maj 2024 i bolagets lokaler i Sollentuna.

Published

on

By

 

  1. Val av ordförande och protokollförare vid stämman

Arne Nabseth valdes till ordförande.

Anders Ulrikson valdes till protokollförare.

 

  1. Upprättande och godkännande av röstlängd

Fastställdes enligt bilaga.

 

  1. Val av en eller två justeringsmän

Teodor Aastrup valdes att jämte ordförande justera protokollet.

 

  1. Prövande om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad

Sammankallad i enlighet med bolagsordningen.

 

  1. Godkännande av dagordning

Dagordningen godkändes.

 

  1. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen

Årsredovisningen och revisionsberättelsen föredrogs och framlades.

 

  1. Beslut om
    1. Fastställande av resultat- och balansräkningen

Fastställdes.

  1. Disposition av aktiebolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Förlusten balanseras i ny räkning.

  1. Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören

Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna och verkställande direktören. Ingen av styrelsens ledamöter deltog i omröstningen.

 

  1. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn

Beslutades att revisorn arvoderas enligt godkänd löpande räkning.

Beslutades att styrelsearvode för externa ledamöter uppgår till två och ett halvt basbelopp vardera och till ordförande fem basbelopp.

 

  1. Val av styrelse och revisor

Styrelse:

Arne Nabseth valdes till ledamot.

Lena Jendeberg valdes till ledamot.

Rolf Lundh valdes till ledamot.

Teodor Aastrup valdes till ledamot.

Revisor:

Carlsson & Partners Revisionsbyrå AB med Petter Gustafsson som huvudansvarig revisor valdes till revisor för kommande räkenskapsår.

 

  1. Styrelsens förslag till bemyndigande

Beslutades att godkänna styrelsens förslag.

 

  1. Annat ärende som ska tas upp på stämman
    1. Beslutades att valberedningen till årsstämman 2025 består av de tre största aktieägarna införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 1 januari 2025 samt styrelsens ordförande.

 

  1. Årsstämmans avslutande

Arne Nabseth avslutade årsstämman och det konstaterades att alla beslut fattades enhälligt.

 

Vid protokollet  Ordförande

 

 

                                         

Anders Ulrikson  Arne Nabseth

 

Justeras

 

 

                    

Teodor Aastrup

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Clifford – Ny Regionchef för Lexium Service Management

Published

on

By

Lexium Service Management har utsett Mattias Clifford till Regionchef för Göteborg. Med en gedigen bakgrund inom fastighetsbranschen, både som beställare och utförare, tar Mattias med sig omfattande kunskap och erfarenhet till sin nya roll som Regionchef.

– Mattias har arbetat i olika roller inom fastighetsbranschen, vilket har gett honom en unik förmåga att se behoven i hela ledet av FM-tjänster. Denna breda förståelse är en styrka när det gäller att leda ett team mot förändring och säkerställa att rätt personer placeras på rätt platser, säger Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management.

– För mig handlar ledarskapet om att säkerställa att teamet presterar och mår bra samtidigt som jag strävar efter kontinuerlig förbättring och utveckling. En viktig del av mitt ledarskap är att coacha och tillföra ordning och reda med struktur och rutiner till teamet säger Mattias Clifford, Regionchef, Region Väst, Lexium Service Mangement.

För mer information, kontakta:
Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management
+4672 992 11 09johan.lundmark@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.