Connect with us

Marknadsnyheter

Bättre planering i december gör januari mindre fattigt

Published

on

Många pratar om, och upplever, januari som årets fattigaste månad. December är inte snäll mot plånboken, med mer matinköp än vanligt, både till jul och nyår. Julklappar ska köpas och nyårsfesten kostar. Men i år verkar fler slippa inleda året med att vara fattiga. I december frågade SBAB hur kostsam årets jul beräknades bli i jämförelse med tidigare år.

Skillnad mellan könen

Frågan som ställdes var om man i år gjort några förändringar inför julen jämfört med tidigare år.  Kvinnorna i undersökningen planerade flest besparande förändringar. Den vanligaste förändringen i syfte att göra av med mindre pengar var att dra ned på antalet julklappar, 28 procent av kvinnorna planerade det (22 procent av männen). En annan åtgärd var att julklappsgränsen i kronor räknat var lägre i år, 19 procent av kvinnorna (16 procent) hade det i åtanke.

Att dra ned på julmaten var vanligare bland kvinnor, 16 procent av kvinnorna och 13 procent av männen gjorde det för att dra ned på utgifterna i år.

Unga bättre på att dra ned omkostnaderna

Bäst på att dra ned på omkostnaderna över jul var personer i åldrarna 23 till 35 år, där 77 procent var mer sparsamma i år. 75 procent av de yngsta i undersökningen, 18 till 22 år följde samma mönster. Endast hälften i åldern 56 till 80 år drog ned på omkostnaderna i år jämfört med tidigare år.  

– Undersökningen säger inget om det som planerades att sparas in på verkligen blev av. Men bara det att bli medveten om och försöka göra något åt det faktum att jul och nyår gräver stora hål i plånboken leder sannolikt till att färre måste möta det nya året helt luspanka. Det är både vad jag hoppas och tror, säger Claudia Wörmann Boendeekonom på SBAB. 

Tips inför ett bättre ekonomiskt år 2020

Vi är alla olika med olika ekonomiska förutsättningar. Någon undrar varje månad var alla pengar tar vägen och vill skaffa sig bättre koll, någon har ett sparmål, som en egen bostad. Ibland handlar de nya vanorna om att få bättre överblick över ekonomin generellt, även om man redan har ett sparande.  Att ändra gamla vanor kan vara svårt, att göra det i samband med ett nytt år kan underlätta för dig att få bättre ekonomi under året.

  1. Börja med dina inkomster och utgifter. Det är ren plus- och minusräkning: vad kommer in varje månad och vad går ut? Det kan verka avskräckande för det tar lite tid, men gå igenom hela förra året. Detta för att få bättre överblick på vart pengarna tar vägen. Du får koll på vad du lägger dina pengar på och förhoppningsvis vad du kan justera för att få bättre privatekonomi under 2020. Många bankappar kategoriserar automatiskt olika typer av utlägg i kontoutdraget, vilket gör det lättare att få en överblick.
  2. Gå igenom avtal och abonnemang, kolla så att du verkligen nyttjar allt du betalar för, säg upp det du inte använder och kolla efter dubbletter.
  3. Försök att bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter, om du ingen har. Sätt pengarna på ett konto med ränta, gärna med autogiro. Kan du spara både till en buffert och mer långsiktigt, gör det. Tänk noga igenom hur du vill använda dina sparade pengar och vilken risk du vill ta.
  4. Jämför dig inte med andra. Dina ekonomiska förutsättningar är helt dina egna.
  5. Ett litet sparande är bättre än inget alls.

Om undersökningen

SBAB har beställt undersökningen av SynoInt, den besvarades av 1013 personer mellan den 13 – 18 december 2019. Åldersgruppen var mellan 18 till 80 år och spridda över hela Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, 0709 – 90 68 14 claudia.wormann@sbab.se

Erik Wennergren, Presschef SBAB, telefon: 0724–517937, erik.wennergren@sbab.se.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.