Connect with us

Marknadsnyheter

“Better with Less”, tävling som utmanar designers att skapa mer miljövänliga förpackningslösningar

Published

on

må, nov 06, 2017 14:35 CET

Metsä Board Corporation press release 6 november 2017 

Miljarder konsumentförpackningar används i världen varje dag, och antalet stiger. “Better with Less – Design Challenge” utmanar förpackningsdesigners att skapa ännu mer miljövänliga och funktionella förpackningslösningar för vardagliga produkter. Den internationella tävlingsjuryn består av välkända experter inom förpackningsdesign, bland andra Lars G. Wallentin.

Better with Less – Design Challenge börjar den 6 november, 2017. Den internationella tävlingen för förpackningsdesign, arrangerad av Metsä Board, har till syfte att hitta nya förpackningslösningar för några av världens mest använda och snabbast växande typer av konsumentförpackningar.

Miljarder konsumentförpackningar används i världen varje dag och eftersom befolkningen fortsätter att öka, så kommer också antalet förpackningar att göra det. Den stora mängden plast som används i förpackningar är ett internationellt bekymmer, delvis då plastavfall som hamnar i haven uppgår till nästan nio miljoner ton årligen.

Förpackningar kommer även i framtiden att ha en viktig roll för att skydda och marknadsföra produkter. Men, allt eftersom konsumtionen växer blir det än viktigare att utveckla förpackningslösningar av förnybara, icke fossilbaserade material och med smartare resursanvändning. Metsä Board menar att förpackningsdesigners har en viktig roll i detta och att miljöpåverkan kan minskas genom att exempelvis göra förpackningarna lättare, använda förnybara material och underlätta återvinning.

”Designen av förpackningar kan ha en stor miljöpåverkan. Vi behöver ta fram nya lösningar med tanke på kommande generationer, och tänka på hur vi kan skapa bättre konsumentupplevelser med mindre miljöpåverkan. Med denna tävling tänker vi driva på innovativ och hållbar förpackningsdesign i världen”, betonar tävlingsjuryns ordförande och medlem av tävlingsjuryn
Cyril Drouet
, Design Innovation Director, Metsä Board.

Tävlingsbidragen bedöms av en internationell jury bestående av välkända experter inom förpackningsdesign.
Terri Goldstein
, professionell varumärkes- och förpackningsdesigner,
Peter Désilets
, strateg och specialist på förpackningars hållbarhetsaspekter.
Marianne Rosner Klimchuck
, expert på förpackningsdesign och leder Communication Design Pathways Department of Fashion Institute of Technology.
Lars G. Wallentin
, förpackningsdesigner som arbetat med världskända varumärken samt
John B. Mahaffie
, futurist och expert inom främst framtida förpackningslösningar.

Anmälan är öppen från den 6 november 2017 till den 31 mars 2018 på
www.betterwithless.org
. Nya förpackningslösningar ska designas för konsumentförpackningar, exempelvis för takeaway mat, e-handel, hälsa, kosmetik och torra livsmedel.

Vinnaren av Better with Less – Design Challenge får 10 000 Euro. Tävlingen är även öppen för studenter och Metsä Board kommer att, som ett ytterligare pris, ge möjligheten till praktik för en student hos Metsä Boards förpackningsteam i Shanghai. Finalisterna och vinnarna annonseras våren 2018.

Tävlingen kan följas på sociala media med hashtagen #betterwithless.  

Link to photos

För mer information, kontakta gärna

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board

Mobil: +358 (0)50 598 7046

Email: marjo.halonen@metsagroup.com

www.betterwithless.org

Metsä Board

www.metsaboard.com

En ledande europeisk tillverkare av premiumkartong av färskfiber

Metsä Board är en ledande europeisk tillverkare av premiumkartong av färskfiber, vilket omfattar falskartong, kartong för matservice och vit kraftliner. Våra lättviktiga kartongmaterial är utvecklade för att ge bättre, säkrare och mer hållbara lösningar för konsumentprodukter liksom för applikationer i butik och för matservice. Vi arbetar tillsammans med våra kunder på global nivå för att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser och med mindre miljöpåverkan. Den rena färskfibern som Metsä Board använder är en förnybar resurs och spårbar till ursprunget i hållbart brukade nordliga skogar.

Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, inklusive varumärkesägare, detaljhandelsföretag, konverterare och grossister. 2016 uppgick bolagets försäljning till 1,7 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 500. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.