Connect with us

Marknadsnyheter

BioGaia AB Delårsredogörelse – januari – juni 2022

Published

on

Andra KVARTALET 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 288,1 (203,1) miljoner kronor, en ökning med 85,0 miljoner kronor, 42 % (exklusive valutaeffekter 33 %) varav förvärvet av Nutraceutics stod för en ökning med 13,6 miljoner kronor (7 %). Den organiska tillväxten var 26 %.
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 232,7 (161,1) miljoner kronor, en ökning med 44 % (exklusive valutaffekter 34 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 54,2 (40,9) miljoner kronor, en ökning med 33 % (exklusive valutaffekter 24 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 104,6 (81,6) miljoner kronor, en ökning med 23,0 miljoner kronor (28 %), varav förvärvet av Nutraceutics stod för en ökning med 22,3 miljoner kronor (27 %). I rörelsekostnaderna ingick dels kostnader för utvärdering av förvärvsobjekt om 0,3 (0,0) miljoner kronor, dels återföring av tidigare gjord nedskrivning av nyttjanderättstillgång kopplat till hyreskontrakt för lokaler -1,7 (0,0) miljoner kronor. Exklusive dessa poster uppgick rörelsekostnaderna till 106,0 (81,6) miljoner kronor, en ökning med 30 %.
  • Rörelseresultatet ökade med 46 % till 101,3 (69,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 35 % (34 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 78,5 (54,7) miljoner kronor, en ökning med 44 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,78 (0,54) kronor före och efter utspädning.2)
  • Kassaflödet uppgick till -224,9 (-16,2) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 301,3 (68,9) miljoner kronor.
  • Likvida medel uppgick den 30 juni 2022 till 1 356,3 (1 468,9 per 30 juni 2021) miljoner kronor.

Väsentliga händelser andra kvartalet 2022

Den 25 april meddelade BioGaia att resultatet för första kvartalet översteg marknadens förväntningar.

Den 6 maj beslutade BioGaias årsstämma om uppdelning av bolagets aktier (split) varigenom varje aktie, oavsett serie, delas upp i fem nya aktier.

Den 17 maj meddelade BioGaia att man från och med 2023 kommer sälja sina produkter i egen regi i Kanada. Den 31 maj meddelade BioGaia att antalet aktier och röster i BioGaia har under maj månad ökat till följd av den uppdelning av bolagets aktier som beslutades vid BioGaias årsstämma den 6 maj 2022.

Den 8 juni meddelade BioGaia att man har utökat sitt samarbete med Grace International, vilket ger företaget exklusiva rättigheter att marknadsföra och sälja BioGaias probiotiska droppar för spädbarn i Sydkorea.

FÖRSTA HALVÅRET 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 571,9 (405,1) miljoner kronor, en ökning med 166,8 miljoner kronor 41 % (exklusive valutaeffekter 32 %) varav förvärvet av Nutraceutics stod för en ökning med 29,4 miljoner kronor (7 %). Den organiska tillväxten var 25 %.
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 455,2 (322,8) miljoner kronor, en ökning med 41 % (exklusive valutaffekter 32 %).
  • Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 115,0 (79,6) miljoner kronor, en ökning med 44 % (exklusive valutaffekter 35 %).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 211,6 (162,6) miljoner kronor, en ökning med 49,0 miljoner kronor (30 %), varav förvärvet av Nutraceutics stod för en ökning med 43,3 miljoner kronor (27%).
  • I rörelsekostnaderna ingick dels kostnader för utvärdering av förvärvsobjekt om 1,1 (2,5) miljoner kronor, dels kostnader för omstrukturering (rörande personal) om 3,9 (2,4) miljoner kronor samt återföring av tidigare gjord nedskrivning av nyttjanderättstillgång kopplat till hyreskontrakt för lokaler om        -1,7 (5,1) miljoner kronor. Exklusive dessa poster uppgick rörelsekostnaderna till 208,3 (152,6) miljoner kronor, en ökning med 37 %.
  • Rörelseresultatet ökade med 47 % till 196,6 (133,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 34 % (33 %).
  • Resultat efter skatt uppgick till 154,8 (105,1) miljoner kronor, en ökning med 47 %.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,53 (1,04) kronor före och efter utspädning.2)
  • Kassaflödet uppgick till -139,1 (1,1) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 301,3 (68,9) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång

Den 1 juli meddelade BioGaia att man lanserat BioGaia Pharax i USA. BioGaia Pharax, avser stärka immunförsvaret och främja hälsan i de övre luftvägarna hos barn. 

Den 14 juli meddelade BioGaia att resultatet för det andra kvartalet överstiger marknadens förväntningar.

VD HAR ORDET

Efter ett mycket starkt första kvartal är det glädjande att kunna presentera ytterligare ett mycket starkt kvartal med en försäljning som ökar med +42 % och en rörelsemarginal på 35 % tack vare god kostnadskontroll.

Bakom denna framgång ligger återhämtningen i Europa, EMEA växte med 86 %, där BioGaia historiskt sett hade sitt starkaste fäste. På marknader som Italien eller Spanien, där vi mestadels marknadsför till läkare och apotek, har vi tresiffrig försäljningsökning. Med ökat resande och en återgång till ett mer normalt sätt att leva ökar också risken för sjukdom och ett behov av probiotika tillsammans med antibiotika, vilket för konsumenter tillbaka till läkare och apotek. Vår omni-kanalstrategi ger också resultat både genom våra egna e-handelslösningar såsom i Storbritannien och Sverige, där andelen prenumerationer är högre än förväntat, och av vår pragmatiska inställning till marknadsplatser. Genom att komplettera vår notering på Amazon Sverige och Storbritannien, är vi nu listade på Amazon Tyskland tillsammans med vår partner Infectopharm. Denna kommersiella hybridlösning är den bästa av de två världar; vi drar nytta av vår distributörs expertis inom medicinsk marknadsföring och vår konsumentexpertis inom digital försäljning.

I Americas, som växte med 21 %, fortsätter BioGaia USA att imponera med sin kompetens inom både medicinsk marknadsföring och konsumentmarknadsföring, vilket förklarar framgången bakom den senaste lanseringen av Prodentis Kids som båda rekommenderas av barnläkare och tandläkare och är allmänt tillgänglig med bra recensioner på marknadsplatser. BioGaia USAs försäljning under kvartalet minskade något framförallt beroende på tuffa jämförelsesiffror. Under det andra kvartalet 2021 påverkades Nutraceutics (numera BioGaia USA) försäljning positivt av kampanjer. Tillsammans med BioGaia USA organiserar vi öppningen av BioGaia Canada i januari 2023 för att komplettera täckningen av Nordamerika. Latinamerika ligger kvar i det tvåsiffriga ökningsintervallet drivet av utmärkt arbete gentemot HCP i Colombia, Peru och Chile och att vår lansering i Argentina är mer framgångsrik än förväntat.

Sist men inte minst möter APAC, med en tillväxt på 16 %, våra förväntningar, där nästan alla våra marknader presterar väl, speciellt våra omni-kanalmästare i regionen; Sydkorea och Indonesien. Vi ser till och med några tecken på återhämtning i Kina med logistik som fungerar bättre och städer som öppnar igen efter strikta Covid-restriktioner. Japan kämpar på med tandläkarmottagningarna som påverkas negativt av covid-19 men kompenserar förlorad försäljning från tandläkarmottagningar genom e-handelslösningar och direktförsäljning.

Den makroekonomiska situationen (inflation, störningar i logistikkedjan, pandemi och krig) tvingar oss att förbli försiktiga eftersom påverkan på disponibla inkomster inte bör ignoreras. Vi emellertid övertygade om att konsumenterna kommer att fortsätta fokusera på sin hälsa och probiotikakategorin kommer att visa motståndskraft.

Det gläder mig också att få fortsatt bekräftelse på den starka uppslutningen kring vår reviderade strategi, internt och med våra distributionskanaler, som kombinerar vetenskap och brand marketing. Vi arbetar hårt för att uppnå vårt mål att bli världens bästa probiotika varumärke.

Isabelle Ducellier

Verkställande direktör och koncernchef BioGaia

 22 juli 2022

Telefonkonferens: Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsrapporten som kommer att hållas idag 22 juli 2022 kl. 9:30 med vd Isabelle Ducellier och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/43469

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-22 08:00 CET.

För mer information
Isabelle Ducellier, vd och koncernchef: 08-555 293 00
Alexander Kotsinas, vice vd: 08-555 293 00

BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Hittills har över 200 artiklar om kliniska studier med BioGaias probiotiska stammar publicerats. Produkterna säljs av nutritions- och läkemedelsbolag i drygt 100 länder. Moderbolaget BioGaia ABs B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaia.com­­

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wyld Networks får första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika

Published

on

By

Virtuella satellitoperatören Wyld Networks har fått sin första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika.

Detta sker i samarbete med ett sydafrikanskt agritech-företag som installerar fuktsensorer i marken för att optimera bevattning och automatisera schemaläggningssystem för jordbruk.

”Trådlöst anslutna agritech-sensorer levererar kvalitativa data för att ge bönder och agronomer data på den detaljnivå de behöver för att fatta informerade beslut och öka effektiviteten”, säger Alastair Williamson, VD för Wyld Networks. ”Särskilt relevant i regioner där mobilanslutning inte alltid är tillgänglig.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alastair Williamson, VD Wyld Networks
E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com 
Tel: +44 7 824 997 689

Om Wyld Networks AB

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa teknologilösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling globalt, vilket adresserar problemet för människor och bolag gällande bristen på global nätverksuppkoppling. Lösningarna är främst inriktade på trådlös nätverksanslutning för IoT-produkter och människor. Wyld Networks Ltd grundades i Cambridge, Storbritannien under 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Wyld Networks aktie (WYLD) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB (tel 08-5030 1550, e-post ca@mangold.se).

Läs mer på: www.wyldnetworks.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.