Connect with us

Marknadsnyheter

Black Friday på frammarsch i Sverige

Published

on

fr, nov 17, 2017 08:30 CET

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka. 78 procent av handlarna uppger att den har ökat under de senaste åren. Bland konsumenterna planerar 45 procent att handla under Black Friday. Det visar Svensk Handels undersökning.  

Ungefär var tredje handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday. Bland e-handlare är andelen ännu högre. Störst genomslagskraft har Black Friday bland de yngre.

– I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna. Även om försäljningen i många butiker ökar under Black Friday kan det vara en utmaning för handlarna att nå lönsamhet, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. 

I USA anses Black Friday utgöra startskottet på julhandeln och Sverige ser ut att följa mönstret. Över hälften, 57 procent, av de som tänker handla under Black Friday planerar att köpa julklappar.  

– Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.

Förra året ökade omsättningen under Black Friday med 1,3 miljarder från 2015 års nivå. Totalt omsatte handeln 3,6 miljarder och i genomsnitt handlade varje person för 1 817 kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

Black Friday infaller den fjärde fredagen i november och är ursprungligen en tradition från USA kopplad till Thanksgiving-helgen. 

Black Friday – Köpfest på frammarsch

För intervju eller eventuella frågor:

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stockholms Stadsmission öppnar i Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum

Published

on

By

Under 2024 öppnar Stockholms Stadsmission i två av Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrum: en permanent butik i Westfield Mall of Scandinavia med ett mer kurerat second-hand sortiment och en pop-up i Westfield Täby Centrum med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Unibail-Rodamco-Westfield fortsätter att satsa på second hand och cirkulära koncept i sina köpcentrum. Denna gång tillsammans med Stockholms Stadsmission som under 2024 öppnar i både Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum.  

“Vi ser att efterfrågan på mer hållbara och cirkulära koncept ökar hos våra besökare och att de satsningar vi nyligen har gjort inom detta har gått bra. Till exempel Cirkus second hand, som provat på en pop-up i Westfield Mall of Scandinavia under våren, har nu förlängt en ytterligare period. Vi är väldigt glada över att Stockholms Stadsmission valt att öppna hos oss och att vi kan fortsätta underlätta till konsumtion på ett mer hållbart sätt.”, säger Louise Bergqvist, Director of Leasing URW Northern Europe.

I Westfield Mall of Scandinavia öppnar Stockholms Stadsmission en permanent butik under hösten 2024 och detta kommer bli deras andra flagship store i Stockholm. Butiken kommer, likt butiken som idag finns på Hornsgatan, att hålla ett mer kurerat second hand-sortiment bestående av dam- och herrmode. Butiken blir även återförsäljare av Stockholms Stadsmissions varumärke Remake Sthlm som skapar unika modeplagg av återbrukad textil.

I Westfield Täby centrum öppnar en pop-up redan i slutet på maj, som blir Stockholm Stadsmissions alla första långvariga second hand-butik i pop up-format. Den är utformad efter ett nytt butikskoncept som utvecklades under 2023, med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Båda butikerna ska främja återbruk, men butiken i Täby centrum kommer att ha ett särskilt stort fokus på insamling av textil och prylar för att erbjuda kunder ett enkelt och tryggt sätt att återbruka det de inte längre behöver.

”Vi är så glada att kunna göra second hand-shopping tillgänglig för ännu fler genom de nya butikerna. Det är ett viktigt steg i vårt arbete för att främja återbruk och hållbar konsumtion, samtidigt som vi kan fortsätta vårt viktiga uppdrag med att stötta människor tillbaka till sysselsättning genom arbetsträning. Vi hoppas att många nyfikna kunder hittar till oss för att ge både människor och prylar en andra chans”, säger Dianna Hylan, chef Återbruk och Sälj på Stockholms Stadsmission.

Butiken i Westfield Mall of Scandinavia öppnar på plan 1 i Designer Gallery, bredvid Espresso House. Pop up-butiken i Westfield Täby centrum öppnar på plan 1, bredvid Beyond Retro.

Satsningen på second hand och en mer hållbar framtid inom handeln, är en del av URWs globala hållbarhetsstrategi Better Places.

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission grundades 1853 och är en idéburen organisation som verkar för ett mänskligare samhälle för alla genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Stockholms Stadsmission driver 24 second hand-butiker i Stockholm och Mälardalen, samt e-handel. Verksamheten drivs som ett socialt företag, vilket innebär att social nytta skapas genom att erbjuda arbetsträning till människor som står långt från arbetsmarknaden. När man handlar på Stockholms Stadsmission bidrar man till att både människor och prylar får en andra chans. www.stadsmissionen.se

Om Better Places

URW är en dedikerad partner i den hållbara utvecklingen av detaljhandeln och i städers miljöomställning.  2007 skapades vår första miljökonsekvensrapport och 2016 skapades hållbarhetsplanen Better Places. Genom dessa har URW redan gjort betydande framsteg när det gäller att minska våra koldioxidutsläpp och begränsa vår verksamhets påverkan på miljön.

Med Better Places vill vi öka takten och sätta upp nya ambitiösa mål för minskade koldioxidutsläpp och miljöprestanda, samt utveckla och driva platser som ger hållbara upplevelser och bidrar till blomstrande samhällen. För att läsa mer, besök www.urw.com/en/csr/better-places

För mer information, vänligen kontakta:  
Isabelle Holgård
Communications Manager, Nordic
+46 76 525 58 54
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 72 köpcentrum i 12 länder, varav 38 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 2.5 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 50 miljarder euro till 86% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 31 december 2023).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam.

URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Forskning visar samband mellan tatueringar och lymfom

Published

on

By

Under de senaste decennierna har tatueringstrenden ökat snabbt och i Sverige är nu var femte person tatuerad. En ny epidemiologisk studie från Lunds universitet tyder på att tatueringar kan vara en riskfaktor för lymfkörtelcancer, lymfom. Forskarna understryker därför behovet av mer forskning på området.

Kortfakta: epidemiologisk forskning // cancer, livsstilsrelaterade riskfaktorer // peer review-granskad publikation // forskarinitierad, registerbaserad studie, enkätstudie // fall-kontroll.

Kunskapsläget kring långsiktiga hälsoeffekter av tatueringar är idag dåligt på grund av att området är underbeforskat. Nu har en forskargrupp vid Lunds universitet undersökt sambandet mellan tatueringar och cancerformen lymfom.

– Via Socialstyrelsens cancerregister har personer som drabbats av lymfom identifierats. Personerna matchades sedan med en jämförelsegrupp från befolkningsregistret med samma kön och ålder fast utan lymfomdiagnos. Studiedeltagarna fick sedan besvara ett frågeformulär om nya livsstilsfaktorer för att ta reda på om de var tatuerade, säger Christel Nielsen, forskare och docent i epidemiologi vid Lunds universitet, som lett studien.

Totalt omfattade hela studien ­­11 905 personer, varav 2 938 personer hade haft lymfom då de var mellan 20 och 60 år. Av dessa var det 1 398 personer som besvarade forskarnas enkät, motsvarande antal svarande i kontrollgruppen var 4 193 personer. I gruppen med lymfom var 21 procent tatuerade (289 personer) medan 18 procent var tatuerade i kontrollgruppen utan lymfomdiagnos (735 personer).

– Efter att ha tagit höjd för andra faktorer som kan påverka sambandet, exempelvis rökning och ålder, visar vår forskning risken att drabbas av lymfom var 21 procent högre bland de som var tatuerade. Man ska ha komma ihåg att lymfom är en ovanlig sjukdom och att våra resultat gäller på gruppnivå, inte individnivå. Resultaten behöver nu verifieras och undersökas vidare i andra studier och sådan forskning pågår, säger Christel Nielsen.

En hypotes som Christel Nielsens forskargrupp hade inför studien, var att storleken på tatueringen var betydelsefull. Att det helt enkelt skulle vara förenat med större risk för cancer med en helkroppstatuering, jämfört med en liten fjäril på axeln. Oväntat nog visade det sig dock inte spela någon roll.

– Vad det beror på vet vi ännu inte. Men man kan spekulera i att en tatuering, oberoende av storlek, startar en låggradig inflammation i kroppen, som i sin tur kan trigga cancer. Bilden är alltså mer komplex än vad vi initialt trodde.

De flesta människor skaffar sin första tatuering i ung ålder vilket innebär att man exponeras för tatueringsfärg och dess kemikalier i kroppen under en stor del av livet. Trots det har forskningen bara skrapat på ytan för att få kunskap om de långsiktiga hälsoeffekterna av tatueringar.

– Vi vet sedan tidigare att när tatueringsfärgen kommer in i huden, tolkar kroppen detta som något främmande som inte ska vara där och immunförsvaret triggas. En stor del av färgen transporteras bort från huden, till framför allt lymfkörtlarna där den lagras in.

Forskargruppen kommer nu att gå vidare med att närmare studera om det finns samband mellan tatueringar och cancer som drabbar andra organ i kroppen. De vill även forska vidare på andra inflammatoriska sjukdomar för att se om det finns en koppling mellan dessa och tatueringar.

– Att som forskare få möjlighet att bidra med helt ny kunskap är både givande och roligt. Folk kommer sannolikt att vilja uttrycka sin identitet genom tatueringar även framöver och därför är det väldigt viktigt att vi som samhälle kan se till att det är säkert. För den enskilde är det bra att känna till att tatueringar kan påverka hälsan, och att man därför ska vända sig till hälso- och sjukvården om man har besvär som man kopplar till tatuering, avslutar Christel Nielsen.

Publikation:
Tattoos as a risk for malignant lymphoma: a population-based case-control study
eClinical Medicine, 21 maj 2024.

Kontakt:
Christel Nielsen, docent i epidemiologi och forskare på avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Lunds universitet.

christel.nielsen@med.lu.se, 046- 222 17 98 (mobil anknytning)

—————–
Presskontakt Medicinska fakulteten vid Lunds universitet
: Katrin Ståhl, 046-222 01 31, 0725-27 97 97, katrin.stahl@med.lu.se

Lunds universitet grundades 1666. Här finns 46 000 studenter och över 8 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Prenumera på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av våra drygt 5 000 forskare kommenterar aktuella händelser: https://www.lu.se/kategori/nyhetsbrevet-apropa

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AddSecure får utmärkelsen ”Inspiring Workplace 2024”

Published

on

By

Läs original

Företaget rankades inte bara bland de 25 främsta vinnarna utan fick också särskilda utmärkelser som bäst i klassen i kategorierna ”Inspiring Wellbeing” och ”Inspiring Employee Experience”.

AddSecure, en ledande europeisk leverantör av säker IoT-uppkoppling och end-to-end-lösningar, har blivit utsedd till en av 25 vinnare av priset “Inspiring Workplaces Europe 2024”. Dessutom fick företaget särskilda utmärkelser i kategorierna ”Inspiring Wellbeing” och ”Inspiring Employee Experience”.

 

Inspiring Workplaces Group (IW) tillkännagav vinnarna den 17 maj 2024. Till skillnad från andra utmärkelser, som enbart innebär att fylla i en undersökning, kräver Inspiring Workplace Awards att deltagarna ger bevis på sina investeringar i människor inom sex nyckelkategorier: Culture and Purpose, Leadership, Wellbeing, Inclusion, Employee Voice, och Employee Experience.

 

Enligt domarna var AddSecures engagemang för en people-first-kultur tydligt i deras bidrag, som visade konkreta exempel på deras arbete. Företagets flexibla arbetsmöjligheter och fokus på medarbetarnas välbefinnande fick särskilt beröm.

 

– Att återigen bli utsedda till en av vinnarna av Inspiring Workplaces Award är en stor ära. Denna utmärkelse, tillsammans med de speciella erkännandena, är bekräftelse på våra investeringar i våra anställda och vårt engagemang för att göra AddSecure till en fantastisk arbetsplats, säger Liljana Vall, Chief People & Culture på AddSecure.

 

Matt Manners, grundare av The Inspiring Workplaces Group, gratulerade AddSecure och de andra vinnarna:
 

– Att fokusera på personlig utveckling och att ta hand om de människor du anställer kommer inte bara att förbättra deras prestationer utan även bidra till deras välmående. Om du gör detta över hela företaget kommer det att leda till högpresterande team och möjliggöra för din organisation att överträffa konkurrenterna. Att sätta människor först är inte bara trevligt utan grundläggande för affärsframgång.

 

Läs mer om AddSecures utmärkelse Inspiring Workplaces 2024 här.

 

Se listan över alla vinnare här.

För mer information, kontakta:

Kristina Grandin, Director Corporate Communications, AddSecure Group
Mobil: 070 689 52 08, kristina.grandin@addsecure.com

About The Inspiring Workplaces Group
Inspiring Workplaces is headquartered in the UK and operates in North America, Europe, Middle East, Africa, Latin America, Asia and Australasia. Inspiring Workplaces™ believes in recognising and helping to shape the forward-thinking organisations of the future that put their people first. By shedding light on these innovative workplaces, Inspiring Workplaces helps to encourage positive change by providing a source of inspiration and education for others who seek it.

Om AddSecure
AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-uppkopplingar och end-to-end lösningar. Vi hjälper våra kunder att optimera sin verksamhet, skapa affärsvärde och säkra viktiga funktioner. Genom att kombinera uppkopplade, datadrivna och sensorbaserade lösningar med lång erfarenhet och expertis tillgodoser vi våra kunders behov oavsett bransch. Vi tillhandahåller både managed services och uppkoppling till alla typer av enheter som behöver säker kommunikation och dataöverföring. Det är bara fantasin som sätter gränsen. 
Våra säkra IoT-lösningar används inom fastigheter, larm, transport och logistik, personsäkerhet, digital omsorg, byggarbetsplatser, kommuner, skolor, räddningstjänst, elnät med mera. 
AddSecures huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Vår huvudmarknad är Europa, men vi servar kunder över hela världen. Med över 1 000 anställda hjälper vi till att göra världen säkrare, smartare och mer hållbar. 
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.  

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.