Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2019, 1 januari – 31 december

Published

on

Oktober – december 2019

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 101,7 MSEK (73,3), en ökning med 38,7 % jämfört med samma period föregående år

EBITDA för perioden uppgick till 9,6 MSEK (6,7), en ökning med 43,5 % jämfört med samma period föregående år

Resultat före skatt för perioden uppgick till 3,2 MSEK (1,5)

Periodens resultat uppgick till 8,3 MSEK (3,8)

Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till 0,09 SEK (0,09)

Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 15,6 MSEK (4,5)

Januari – december 2019

Nettoomsättningen för perioden uppgick till 349,9 MSEK (268,2), en ökning med 30,4 % jämfört med samma period föregående år

EBITDA för perioden uppgick till 30,7 MSEK (16,5), en ökning med 86,0 % jämfört med samma period föregående år

Resultat före skatt för perioden uppgick till 1,7 MSEK (-2,6)

Periodens resultat uppgick till 4,0 MSEK (-1,1)

Resultat per aktie före utspädning för perioden uppgick till 0,05 SEK (-0,02)

Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 11,2 MSEK (0,0)

Styrelsen föreslår en utdelning om 0,01 SEK per aktie (0,00)

Kommentar från koncernchefen

ADDvise avslutade 2019 med ett mycket starkt kvartal. Koncernen uppnådde rekordhög försäljning och ett förbättrat nettoresultat. Kraftigt förbättrade kassaflöden under året gör att styrelsen kan föreslå en utdelning till ADDvise aktieägare.

Under fjärde kvartalet 2019 uppgick EBITDA-marginalen till 9,4 procent, en förbättring med 0,3 procent jämfört med samma period 2018. Detta resultat visar våra framsteg mot vårt långsiktiga finansiella mål om 10 procent EBITDA-marginal.

Orderingången i fjärde kvartalet uppgick till 93,6 MSEK i koncernen vilket är en ökning på 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år där orderingången var 74,8 MSEK. Exklusive förvärv ökade orderingången med 22 procent eller 16 MSEK. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 101,7 MSEK, en ökning med 39 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Exklusive förvärv motsvarar detta en organisk tillväxt med 2 procent.

Det justerade EBITDA-resultatet uppgick för kvartalet till 6,6 MSEK, en reducering med 0,2 MSEK jämfört med fjärde kvartalet 2018 (6,8 MSEK).

Den justerade EBITDA-marginalen uppgick till 3,2 procent, vilket är lägre än föregående års justerade EBITDA-marginal på 7,3 procent. Koncernens OPEX i jämförbara enheter minskade med 8 procent under fjärde kvartalet i förhållande till samma kvartal 2018, en reducering med 2,1 MSEK. Kvartalets resultat uppgick till 8,3 MSEK, en förbättring på 4,5 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2018 där resultatet var 3,8 MSEK.

Under kvartalet har vi haft ett mycket starkt fokus på att förbättra vårt kassaflöde. Vi har genomfört ett flertal projekt vars syfte har varit att implementera operativa förbättringar inom våra dotterbolag samt på koncernnivå. Kassaflödet från den operativa verksamheten uppgick under fjärde kvartalet till 15,5 MSEK vilket är en förbättring med 246 % jämfört med motsvarande kvartal 2018 där kassaflödet var 4,5 MSEK. Det har även resulterat i en lägre nettoskuld jämfört med tidigare kvartal 2019 samt en bättre relation mellan EBITDA och nettoskuld. Vi är nöjda med de resultat vi börjat se under fjärde kvartalet men förväntar oss att se ytterligare effekt under 2020.

Affärsområdet Sjukvård

Nettoomsättningen inom affärsområdet Sjukvård uppgick fjärde kvartalet till 65,2 MSEK vilket jämfört med föregående års kvartal på 37,2 MSEK är en ökning på 75 procent. Exklusive förvärv visade affärsområdet en organisk tillväxt på 4 %. Marknadstillväxten, främst i Sverige, ägde rum efter sommaren. Försäljningen i Nordamerika förstärkte effekten ytterligare och fortsatte att driva utvecklingen inom segmentet. Koncernens senaste förvärv, Sonar, avslutade året exceptionellt starkt. Den finska marknaden har historiskt visat en ökad efterfrågan under fjärde kvartalet och vi förväntar oss att fortsätta se detta under de kommande åren.

Affärsområdet Lab

Nettoomsättningen inom affärsområdet Lab uppgick till 36,4 MSEK och resulterade i en organisk tillväxt med 1 % i förhållande till föregående års motsvarande kvartal. Den positiva trenden i bruttomarginalen har varit genomgående under hela året medan nettoomsättningen haft ett tyngre första halvår. Detta har varit ett resultat av volatiliteten på marknaden som stabiliserats under hösten och vänt under sista kvartalet. Omorganiseringen av affärsområdet Lab har under fjärde kvartalet genomförts fullt ut och har resulterat i en optimerad kostnadsnivå där full effekt förväntas visa sig 2020. Alla företag inom affärsområdet Lab är baserade i Norden.

Förvärv

Det fjärde och sista kvartalet 2019 har varit ett av de starkaste i ADDvise historia. Sonar som förvärvades i början av 2019 har visat sig vara ett substantiellt förvärv och dess resultat har både uppfyllt och överträffat våra förväntningar. Vi är mycket stolta över att vår balanserade portfölj av företag fortsätter att leverera. Samtidigt jobbar vi aktivt med att bredda vår produktportfölj med nya förvärv inom våra båda affärsområden.

Utdelning

Resultatet av den förbättrade lönsamheten under året och de kraftigt förbättrade kassaflödena ger nu koncernens styrelse möjlighet, i enlighet med våra långsiktiga finansiella mål, att föreslå en utdelning till ADDvise aktieägare.

Rikard Akhtarzand, CEO, ADDvise Group AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Rikard Akhtarzand, CEO

Tel 08-128 766 08, e-post: rikard.akhtarzand@addvisegroup.se

Aaron Alkevik-Wong, CFO

Tel 08-128 766 03, e-post: aaron.wong@addvisegroup.se

ADDvise Group AB (publ), Grev Turegatan 3, 114 46 Stockholm

Viktig information:

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 februari 2020 kl. 08.45 CET.

ADDvise finansiella rapporter finns tillgängliga på ADDvise hemsida, https://www.addvisegroup.se/investor-relations/finansiella-rapporter/

Om ADDvise Group

ADDvise Group AB (publ) är en ledande leverantör av utrustning till sjukvårds- och forskningsenheter. Koncernen består av ett 10-tal dotterbolag organiserade i två affärsområden, Lab och Sjukvård. Försäljning sker globalt. Koncernen har en tydlig förvärvsstrategi med syfte att höja aktieägarvärdet och bredda verksamheten – både geografiskt och produktmässigt. ADDvise Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market och Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.