Marknadsnyheter
BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2024 NEW WAVE GROUP AB
PERIODEN 1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 2 827,3 MSEK, vilket var 3% högre än föregående år (2 735,9 MSEK).
- Rörelseresultat uppgick till 462,7 (518,7) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 344,4 (366,4) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 2,60 (2,76) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 545,7 (753,5) MSEK.
PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 9 528,7 MSEK, vilket var i nivå med föregående år (9 512,9 MSEK).
- Rörelseresultat uppgick till 1 262,3 (1 577,2) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 880,0 (1 119,0) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 6,63 (8,43) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 278,3 (963, 8) MSEK.
- Soliditeten uppgick till 63,7 (60,2) %.
- Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 25,2 (31,4) %.
ÅRSSTÄMMA
Styrelsen har beslutat föreslå årsstämman en utdelning på 3,50 kronor per aktie med halvårsvis utbetalning på vardera 1,75 kronor per aktie.
VD HAR ORDET
Oktober – december
Nettoomsättning
Vi lyckades öka nettoomsättningen med 3% trots en fortsatt utmanande marknad i samtliga länder – men kanske värst i Sverige – och detta betyder att vi fortsätter ta marknadsandelar. Det är dock stor skillnad på olika länder och regioner och Sverige utvecklades klart sämst med en minskning om 6% och även Sydeuropa minskade med 4%. USA växte med 3%, Centraleuropa med 5% och Norden (exkl Sverige) med 8% vilket är väldigt starkt. Övriga länder hade en tillväxt med 38% men här rapporteras vår tradingverksamhet i Asien som är beroende av få och stora ordrar vilket gör att utvecklingen här är upp och ner olika kvartal.
Även om jag inte är nöjd med 3% tillväxt och det är långt under vårt mål, tycker jag ändå det är ett styrkebesked i dagens marknadssituation. Av våra försäljningskanaler förbättrades profil med 5% och detaljhandeln var på samma nivå som i fjol. De regioner som visade tillväxt har en betydligt större del av nettoomsättningen på profil än detaljhandeln. Vi har fortsatt våra investeringar för framtida tillväxt, främst i Tyskland och USA men även på andra marknader.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet minskade med 56,0 MSEK till 462,7 MSEK. Minskningen beror bla på 2% lägre bruttovinstmarginal men även på att vi fortsätter våra marknadsinvesteringar för framtida tillväxt. Vi fortsätter även att automatisera våra varulager samtidigt som vi håller på att implementera ett helt nytt affärssystem vilket kommer att bidra positivt i framtiden. Rörelsemarginalen i kvartalet blev 16,4% vilket trots allt får beskrivas som starkt i rådande konjunktur och marknadsläge och kanske speciellt i och med att vi då samtidigt fortsätter våra investeringar för framtiden.
Helår 2024
Nettomsättning
Jag är glad att helåret faktiskt slutade något högre än föregående år trots den svåra marknadssituationen. Det betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar vilket vi kommer att ha stor glädje av när marknaden vänder. Liksom under fjärde kvartalet var utvecklingen i Sverige och Sydeuropa sämst med minus 3% respektive 5% och på helår minskade övriga länder 1% medan Norden (exkl Sverige), USA och Centraleuropa visade en tillväxt på 2-4%.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet minskade med 314,9 MSEK till 1 262,3 MSEK, vilket vi å ena sidan självklart inte är nöjda med men å andra sidan får man betrakta det som ett starkt resultat med tanke på konjunktur och marknad. Vi har fortsatt våra investeringar i både marknad och automatiseringar av lager vilket kommer att ge avkastning i framtiden. Genom att våga fortsätta med våra investeringar har vi stärkt vår konkurrenskraft framåt vilket kommer att ge god avkastning när marknaden vänder.
Kassaflöde och balansräkning
Årets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 278,3 MSEK. Investeringarna (främst i nämnda automatiseringar) ökade med 75,8 MSEK till 296,8 MSEK och till detta kommer de marknadsinvesteringar vi gör som går över resultaträkningen. Jag är övertygad om att båda kommer att ge avkastning framåt.
Vår balansräkning är mycket stark och vid årsskiftet hade vi en rekordhög soliditet på 63,7% och egna kapitalet uppgick till strax över 7,2 Mdkr.
Framtiden
Det känns väldigt bra framåt. Jag tror att marknaden kommer att förbättras under året, även om det kan vara utmanande ett eller två kvartal till, och då kommer vi att få betalt för det jobb och de investeringar vi gjort. Vi har tagit marknadsandelar och behållit en hög servicegrad till våra kunder i en utmanande marknad. Sedan bör investeringarna i främst USA och Tyskland börja ge avtryck i vår försäljning under andra halvåret även om det kanske tar lite längre tid än så innan de bidrar positivt till utvecklingen av rörelseresultatet. Vi planerar för ytterligare etableringar inom främst profil i både Nordamerika och Europa och vi har fortsatt stora tillväxtmöjligheter på Craft inom flera sortimentsgrupper och regioner.
Jag är övertygad om att vi kommer att visa god tillväxt framåt och vi är verkligen rustade för det på alla tänkbara sätt med en bra organisation, bra sortiment och varumärken, en hög servicegrad till våra kunder och en stark balansräkning. Detta gäller både Europa och Nordamerika men jag vill ändå lyfta fram USA och Kanada där vi nu har en utmärkt position för en hög tillväxt. Vi har en stark organisation och USA är redan vår största marknad med 23% av vår nettoomsättning och Nordamerika totalt är 26% av vår nettoomsättning. Dock har vi bara lanserat mindre delar av våra varumärken och sortiment. För Craft Teamwear pågår lanseringen för fullt och vi förbereder det också nu i Kanada. Vi kommer även att under 2025 göra större lanseringar av ProJob och Harvest/Printer i Kanada och vi planerar för fler etableringar inom profil i USA under 2025 och 2026.
Tack alla!
Torsten Jansson, VD och koncernchef
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se
Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post: goran.harstedt@nwg.se
Ekonomi- och finanschef
Lars Jönsson
Telefon: +46 31–712 89 12
E-post: lars.jonsson@nwg.se
Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 februari 2025 kl 07:00.
Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke