Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB 1 jan – 31 december 2023

Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB
1 jan – 31 december 2023
Fjärde kvartalet 2023, oktober – december Helåret 2023, januari – december
Nettoomsättning: 3 441 (1 571) TKR Nettoomsättning: 9 081 (5 921) TKR
Rörelseresultat: 96 (-990) TKR Rörelseresultat: -1 723 (-4 245) TKR
Viktiga händelser under 4:e kvartalet samt helåret 2023
4:e kvartalet
- Omsättningen stiger till 9 081 TKR.
- Bolaget har fått uppföljningsorder från bolagets distributör i USA på Lightfry LF12U-4 på motsvarande 2 000 TKR.
- Bolaget påbörjade under Q4 leveranser av Lightfry-enheter till US Army i Tyskland och Italien.
- Bolaget levererade under Q4 Lightfry-enheter till en livsmedelsindustri i Slovenien.
- Bolaget deltog med en utställningsmonter på mässan i Milano, HOST 2023. Efter mässan har bolaget knutit till sig nya distributörer i Lettland, Saudiarabien och Irland.
- Bolaget har under 2023 avslutat arbetet med certifiering för Lightfry till kryssningsfartyg, enligt USPH-standard.
Viktiga händelser kvartal 1-3
- Vår Brittiska distributör, Cuisinequip, ökar försäljningen på den Brittiska marknaden. Distributören har bl.a levererat Lightfry-enheter till fotbollsarenor och universitet i UK.
- Bolaget fick uppföljningsorder från den australiensiska distributören på motsvarande 1 100 TKR.
- Fortsatt full satsning hos TFI, vår Kanadensiska distributör. TFI har utsett en dedikerad säljansvarig för Lightfry samt nyrekryterat en säljchef. Leveranser av Lightfry-enheter har bl.a skett till sjukhus och skolor i Kanada.
- Bolaget har aktivt arbetat med att sprida information i form av vårt informations blad ”The Benefit Package”(Finns på följande länk: Benefits – Lightfry) med fokus på fördelar.
- Konsumentmarknaden för luftfritöser visar fortsatt stark tillväxt. Detta säkrar framtiden och skapar ett sug efter luftfriterad mat.
Fortsatt ökad acceptans för vår ledande teknik i kombination med övergripande trender bakom kraftigt ökad försäljning under 2023
VD har ordet
Eatgood Sweden AB:s försäljning ökade under helåret 2023 med 53% till totalt 9 081 (5 921)TKR vilket är på god väg mot ett nytt rekord. Resultatet för helåret 2023 landade på -1 723 (-4 245)TKR vilket är bolagets bästa helårsresultat och ett rejält kliv mot break-even.
Bakom den högre försäljningen och det förbättrade resultatet ligger ett fortsatt ökande intresse för de nyckelegenskaper som Lightfry erbjuder, såsom ökad säkerhet, förbättrad miljömässig hållbarhet, hälsomässiga fördelar och energieffektivitet. Globala drivkrafter inom miljö-, hälso- och säkerhetsområdet bidrar till att ytterligare öka intresset för dessa egenskaper och detsamma gäller de kraftigt ökande priserna på såväl energi som vegetabilisk olja.
När det gäller friteringsteknologin pågår det inom restaurangbranschen ett teknikskifte där vår teknologi, Air Fry Technology, erbjuder ett mycket attraktivt alternativ till traditionella friteringsmetoder. Teknikskiften möter oftare generellt ett visst motstånd eftersom det innebär man skall gå från en teknologi som man känner väl, till en som är ny och mindre välkänd. Detta är också något som i stor utsträckning kännetecknar den kommersiella restaurangindustrin som till sin natur är konservativ och normalt ligger minst 10 år efter konsumentmarknaden.Här ser vi dock under det gångna året tydliga tecken på förändring och på att allt fler inom den kommersiella restaurangindustrin får upp ögonen för våra produkter och dess stora fördelar. Till detta bidrar nämnda nyckelegenskaper och övergripande skeenden men också airfry-teknologins allt bredare spridning genom hushållsprodukter som också ökar restaurangbranschens intresse för, och viljan att prova våra produkter.
För att säkerställa att vi tar tillvara de möjligheter som denna utveckling erbjuder bygger vi vår affär på fyra ben där USA, Kanada, Storbritannien utgör tre av dem och den marina sektorn det fjärde. Under året ökade försäljningen kraftigt på framför allt den brittiska marknaden men även i USA utvecklades vår försäljning väl. Vi noterade också ett kraftigt ökat intresse inom verksamheter där hälsa och säkerhet har hög prioritet såsom sjukhus, skolor, universitet och militära anläggningar. Att TFI Kanada är ledande och aktiva inom dessa segment är självfallet synnerligen positivt eftersom det innebär att de kommer börja avropa på det tidigare tecknade ramavtalet från 2022 om totalt 38 500 TKR. Detta ger snabb spridning och kunskap om kommersiell luftfritering men framför allt leder det till kraftigt ökad efterfrågan på Lightfry-enheter vilket gör att både försäljningsvolymer och omsättningen ökar snabbt, något som är avgörande för att Eatgood skall gå till att vara ett lönsamt bolag.
Inför 2024 har Eatgood positionerat sig väl och vi kommer under året att ha en hög global närvaro på mässor runt om i världen tillsammans med bolagets distributörer. 2024 inleder vi med en rivstart redan under Q1 då vi kommer att följa upp nya kontakter från HOST-mässan i Milano som alltid erbjuder fantastiska möjligheter inom restaurangbranschen globalt.Under Q1 kommer ett antal besök genomföras hos nya och befintliga kunder samt distributörer på ett flertal marknader.
2023 innebar ett stort steg framåt för Eatgood med kraftigt ökande försäljning och minskad förlust. Under 2024 kommer vi att fortsätta bearbeta vår bransch för att övertyga fler om de stora fördelar som vår teknologi och våra produkter erbjuder. Att vara med som bolag och bidra till det pågående paradigmskifte från oljefritering till luftfritering med Air Fry Technology är vår utmaning och mission.
Försäljning 9 081 TKR, 53% ökning
Försäljningen uppgick till 9 081 TKR för 2023. Motsvarande siffra för 2022 var 5 921 TKR. Under 4:e kvartalet 2023 uppgick försäljningen till 3 441 TKR vilket är en ökning med 119%. Nettoresultatet för 4:e kvartalet visar en vinst om 96 TKR. Under 2023 skedde merparten av försäljningen på export och i huvudsak till USA, Kanada, Storbritannien och Australien. Dessa fyra marknaderna stod då för 79% av bolagets totala försäljning. Resultatet för helåret 2023 landade på -1 723 (-4 245) TKR vilket är bolagets hittills bästa årsresultat och ett rejält steg mot break-even.
Likviditet och finansiell ställning
Bolaget hade vid utgången av 2023 en likviditet på 871 TKR samt kundfordringar på 2 400 TKR. För att minska löpande kostnadsnivåer fortsätter vi trimma produktionen samtidigt som vi ser över möjligheterna att pressa våra inköpskostnader. Genom att konkurrensutsätta våra leverantörer och aktivt söka efter leverantörer som kan erbjuda leveranser utan mellanhänder, avser vi fortsätta sänka våra produktionskostnader och förbättra våra marginaler. Våra rörelsekostnader har under 2023 ökat till följd av en ökande mängd resor. Bakom detta ligger ökad aktivitet på marknaden hos våra distributörer, något som i sin tur ökar våra möjligheter att komma in på fler marknader.
HOST-mässan, oktober 2023 i Milano
En mässa med mersmak för Eatgood och Lightfry som produkt
Kommande mässor, enligt nedan, genomförs under 2024 tillsammans med Eatgoods distributörer:
- IFEX, Titanic Exhibition Centre, 5-7 mars, Belfast, Nordirland
- NRB, Manchester Central, 12-13 mars, Manchester, Storbritannien
- HRC, Excel, 25-27 mars, London, Storbritannien
- RC Show, Enercare Center, 8-10 april, Toronto, Kanada
- RESTAURANT SHOW, NEC, 29 april – 1 maj, Birmingham, Storbritannien
- CASUAL DINING, Excel, 18-19 september, London, Storbritannien
Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2023,
1 januari–31 december 2023 i TKR
Resultaträkning Q4 2023 Q4 2022 Helår 2023 Helår 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring 3 441 1 571 9 081 5 921
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -3 263 -2 500 -10 607 -9 992
Rörelseresultat före avskrivningar 178 – 929 -1 526 -4 071
Avskrivningar -23 –30 -90 -91
Rörelseresultat efter avskrivningar 155 – 959 -1 616 -4 162
Övriga rörelsekostnader – 67 – 25 -96 -28
Rörelseresultat före finansiella intäkter 88 – 984 -1 712 -4 190
och kostnader
S:a finansiella intäkter och kostnader 8 – 6 -11 -55
Resultat efter finansiella kostnader 96 – 990 – 1 723 -4 245
|
|
|
|
|
|
|
|
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20231231, TKR
20231231 20221231
Anläggningstillgångar 160 250
Lager 6 189 7 953
Fordringar 2 704 1 684
Kassa bank 871 2 078
S:a tillgångar 9 924 11 965
Eget kapital 7 545 9 260
Krediter bank 59 364
Kortfristiga skulder 2 320 2 341
S:a Skulder och
eget kapital 9 924 11 965
Soliditet 76% 77%
Ställning per 20231231 avseende:
Likvida medel 871 TKR
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie -0,09kr (jan – dec)
Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2023
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
2 maj 2024 Årsredovisning för 2023 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida
13 juni 2024 Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås
28 maj 2024 Kvartalsrapport Q1 2024
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 7 februari 2024
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke