Connect with us

Marknadsnyheter

Booking.com kastar ljus på resenärernas optimism och hoppet om att kunna resa igen

Published

on

En ny undersökning med över 28 000 resenärer från 28 länder och områden ger inblick i resenärernas förväntan till följd av påbörjad vaccinering efter ett år med restriktioner.

  • 62 % av svenska resenärer skulle hellre åka på semester under 2021 än hitta sann kärlek
  • Över två tredjedelar (68 %) känner sig mer hoppfulla när det gäller resor under 2021 tack vare framgång med covid-19-vacciner
  • 65 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin
  • Fler än sex av tio (63 %) känner sig säkra på att de kommer att kunna gå till stranden under sommaren 2021
  • Över hälften (56%) uppger att de inte kommer att resa internationellt förrän de har vaccinerats

MALMÖ, 7 APRIL 2021 – Den inverkan som covid-19 har haft på våra liv har gjort det senaste året till ett av de svåraste vi någonsin varit med om. Att hålla avstånd och stanna hemma har blivit en del av vardagen. Även om vi fortfarande har en lång väg kvar visar en ny undersökning att vår lust att utforska världen förblir oförminskad, och efter månader av restriktioner börjar resenärer äntligen se ljuset i slutet av tunneln. Detta tack vare utrullningen av vacciner och utvecklingen av andra medicinska genombrott i kampen mot covid-19.

Den ledande digitala reseplattformen Booking.com, vars mission är att göra det lättare för alla att uppleva världen, har genomfört en undersökning med fler än 28 000 resenärer i 28 länder och områden* för att ta reda på vad resenärer känner sig mest hoppfulla om när det blir säkert att resa igen, och vilket stöd de anser att resebranschen behöver för att komma på fötter igen.

Resenärernas optimism återvänder i takt med vaccinationerna
Trots att vi ännu inte nått mållinjen för pandemin känner sig mer än två tredjedelar av svenska resenärer (68 %) mer hoppfulla när det gäller att resa under 2021 på grund av otroliga insatser från vetenskapliga och medicinska institutioner samt utrullningen av covid-19-vacciner. Bland svenska resenärer uppger även 65 % att eftersom de inte hade möjlighet att resa som vanligt under 2020, så är deras längtan att resa desto större under 2021. 

Förtroendet för vacciner är stort, och över hälften (56 %) av svenska resenärer säger att de inte kommer att resa utomlands förrän de har vaccinerats, en siffra som ökar till 74 % för de som är över 55 år gamla, medan 55 % av de globala resenärerna enbart kommer att resa till länder som har implementerat vaccinationsprogram. Men det råder fortfarande viss tvekan och drygt en av fyra (27 %) är fortfarande är skeptiska till huruvida ett vaccin verkligen kommer att bidra till att göra resandet säkrare. 

Resor ligger överst på prioriteringslistan när pandemin är över
Trots att svenskarna för det mesta känner sig optimistiska uppger de att det har varit påfrestande att inte kunna resa som vanligt under 2020, vilket har haft en betydande inverkan på deras välbefinnande. 49 % uppger att de har upplevt en negativ inverkan på deras mentala hälsa och 41 % har känt sig fängslade i sitt eget hem på grund av reserestriktioner.

55 % säger att resor är viktigare för dem nu än före pandemin. Nästan två tredjedelar (62%) av resenärerna skulle till och med gå så långt som att säga att de hellre skulle åka på semester år 2021 än hitta den sanna kärleken. Samtidigt skulle 63% prioritera resor framför framgång på jobbet, och därmed hellre åka på semester än att bli befordrad.

Över en tredjedel (34%) av svenskarna har använt den ökade tiden hemma för att planera framtida resor medan nästan samma antal (35 %) har sparat fler semesterdagar och ser fram emot möjligheten att ta längre semestrar under 2021. När resenärer drömmer om nästa semester är över sex av tio (63 %) övertygade om att de kommer att kunna gå till stranden  sommaren 2021, och 23 % säger att en avkopplande strand- eller sparesa kommer att vara den första typen av resa de väljer att göra när det är möjligt igen. Efter ett ansträngande år kommer endast 7 % att boka en aktiv resa och bara 6 % säger att en stadssemester är en prioritet.

En gemensam insats för ett gemensamt mål
För att hjälpa resenärer att på ett säkert sätt återupptäcka de resmålen de längtar efter, verkar det råda enighet om att myndigheter, resenärer och hela resesektorn måste samarbeta.

Efter den inverkan som covid-19 har haft på resebranschen anser 96 % av svenska resenärer att branschen behöver stöd för att komma på fötter igen. Över hälften (52 %) anser att ett statligt finansiellt stödpaket behövs för att hjälpa resebranschen att återhämta sig och hälften (50%) oroar sig för att branschen inte kommer att överleva om den inte får stöd i form av statliga bidrag. När det gäller mer praktiska åtgärder anger 61 % att det behövs större tillgång till covid-19-tester före resan, och 59 % säger att myndigheter bör samarbeta med reseorganisationer och reseleverantörer för att komma överens om mer konsekventa insatser.

Medan 70 %** av Booking.coms tillfrågade boendepartners är försiktigt optimistiska om framtiden gällande sin verksamhet, delar de resenärernas uppfattning om att branschen behöver stöd. De flesta av dem skulle vilja se att myndigheterna gör mer för att stödja resebranschen under coronapandemin. Enligt boenden av alla typer och storlekar är det tre områden man behöver fokusera på: mer konsekventa internationella standarder när det gäller reseråd och regler, snabbare utrullning av vaccin och större tillgång till covid-19-tester inför resor**.

62 %** av boendeleverantörerna förväntar sig ett ökat intresse för resor under 2021 och fortsätter därför att göra sin del för att säkerställa att resenärer känner sig trygga. Nästan 70 %** har tilltagit fler hälso- och säkerhetsåtgärder samt förbättrat sina städprocedurer.

Boendeleverantörer är inte de enda som är villiga att kavla upp ärmarna – 59 % av svenska resenärer kan tänka sig gå med på att man endast kan resa om de kan bevisa att de har vaccinerats. Under tiden skulle 61 % acceptera ett krav på munskydd när man reser, och 51 % går så långt som att stödja ett förbud mot att resa om man inte bär munskydd (förutom för personer som är undantagna av användning utav munskydd). Över hälften (59%) skulle vara villiga att endast resa i små grupper på 2–6 personer.För att stödja resebranschen mer direkt planerar en femtedel (20 %) av resenärerna att använda resekrediter eller kuponger från inställda resor istället för att begära återbetalning, och lika många kommer att köpa kuponger till familj och vänner som de kan använda när det är säkert att resa igen. Samtidigt planerar 26% att välja mindre besökta destinationer och 17 % vill boka självständiga boenden eller, boende i eller nära sin hemstad för att stödja lokala företag (26 %).

Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com, säger:
”Booking.com ser fortfarande optimistiskt på att alla, någon gång i en inte så avlägsen framtid, återigen ska kunna resa och uppleva världen tillsammans. Nu när vi börjar se ljuset i slutet av tunneln fortsätter vi att stödja alla som vill ge sig ut på resa igen, allteftersom det är säkert att göra det. Vi samarbetar med alla aktörer inom resebranschen för att säkerställa dess återhämtning för en bättre och ljusare framtid. Vårt uppdrag att göra det lättare för alla att uppleva världen och vi kommer därför se till att man på Booking.com kan hitta de platser, kulturer och upplevelser som vi alla har drömt om.”

KONTAKTUPPGIFTER:
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:
Booking@aspekta.se

UNDERSÖKNINGSMETOD
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av vuxna som planerar att resa under de kommande 12 månaderna. Totalt deltog 28 042 personer från 28 länder och områden (inklusive 1 003 från Argentina, 1 002 från Australien, 1 000 från Brasilien, 1 001 från Kanada, 1 000 från Kina, 1 002 från Colombia, 1 001 från Kroatien, 1 003 från Danmark, 1 002 från Frankrike, 1 005 från Tyskland, 1 004 från Hongkong, 1 000 från Indien, 1 002 från Israel, 1 000 från Italien, 1 000 från Japan, 1 002 från Mexiko, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Nya Zeeland, 1 003 från Ryssland, 1 000 från Singapore, 1 003 från Sydkorea, 1 005 från Spanien, 1 001 från Sverige, 1 000 från Taiwan, 1 003 från Thailand, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från USA och 1 000 från Vietnam). Deltagarna genomförde en onlineenkät i januari 2021.

**Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes bland ett urval av Booking.coms boendepartners. Totalt tillfrågades 3 491 personer i 20 länder och områden (varav 86 i Australien, 85 i Österrike, 177 i Brasilien, 12 i Kina, 212 i Kroatien, 395 i Frankrike, 296 i Tyskland, 136 i Grekland, 109 i Indien, 69 i Indonesien, 492 i Italien, 79 i Japan, 55 i Mexiko, 120 i Polen, 96 i Portugal, 197 i Ryssland, 353 i Spanien, 65 i Thailand, 218 i Storbritannien och 241 i USA). Deltagarna genomförde en onlineenkät i februari 2021.

Om Booking.com: 
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och jobbar för att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknologi som hjälper till att ta bort friktionen ur resandet sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus till lägenheter och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,4 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.