Bränslecellsföretaget myFC startar samarbete med global spelare inom soft mobility

| 11 juni, 2021 | 0 kommentarer

Som tidigare meddelat tar innovativa bränslecellsföretaget myFC ett viktigt steg mot ett kommersiellt genombrott. En av de globala jättarna inom soft mobility går in i ett samarbete för att testa myFC:s lösning med skalbara mikrobränsleceller i sina produkter.
– Det är precis rätt typ av kund och utvecklingsprojekt, jag ser mycket stor potential både för dem och oss, säger Michael Glantz, vd på myFC.

Ordern kommer från Lightec Inc. i Tokyo, Japan, som i sin tur representerar en global komponenttillverkare inom E-mobilitet.

– Tills vidare är jag begränsad av ett sekretessavtal, men det rör sig om ett  stort företag som är mycket välkänt och väletablerat på den globala marknaden, säger Michael Glantz.

Enligt myFC:s styrelseledamot Johnny Bräster, med mångårig erfarenhet från Fordonsindustrin, är en affär och ett utvecklingsuppdrag av det här slaget exakt vad myFC har försökt få till under det senaste året när verksamheten styrt in tydligare mot att vara en teknikleverantör på  B2B-marknaden.

– Vår teknologi är som gjord för den här typen av lösningar för soft mobility, med mindre elektrifierade fordon som last mile delivery-fordon, sparkcyklar, elcyklar och liknande, där vanlig batteridrift alltid innebär begränsningar. Med våra bränsleceller går det som regel att förlänga räckvidden ordentligt jämfört med enbart batterier, säger Johnny Bräster.

Fokuset på hållbara energilösningar och den ökande tillgängligheten till vätgas gör att myFC:s innovationer och teknologiska kompetens ligger helt rätt i tiden. Med företagets hybridlösningar mellan bränslecell och batteri installerade går det att köra elfordon betydligt längre. Teknologin sparar dessutom på batterierna som får mycket längre livstid.

– En annan stor fördel är att en vätgastank går att fylla på någon minut, det innebär en stor skillnad jämfört med att ska stå stilla i timtal för att ladda en motsvarande energimängd från ett eluttag, säger Johnny Bräster.

Just när det gäller soft mobility går även infrastrukturen lätt att lösa.

– I princip skulle det kunna vara tankar stora som vanliga kolsyreflaskor eller som finns i ett ställ på den lokala bensinstationen. Du behöver inte bygga upp en hel kedja med nischade vätgasmackar, säger Johnny Bräster.

Att det är ett företag som är etablerat på en global marknaden, och att affären sker via en japanska Lightec, tycker vd Michael Glantz gör affären extra intressant.

– Det är ett land som är välkänt för hantverksskicklighet och god industrikultur, säger han.

När kan ni gå ut med vilket företag det handlar om?

– Just nu pågår olika diskussioner och under den tiden är vi bundna av ett sekretessavtal. Jag kommer att gå ut med det vid ett senare tillfälle, säger Michael Glantz.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: [email protected]
Telefon: 0738 09 33 83 

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: [email protected]
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *