Connect with us

Marknadsnyheter

Brighters dotterbolag Nectarine Health förbereder ansökan om företagsrekonstruktion vilket ger Brighter minskat likviditetsbehov och ökat fokus på kärnverksamheten

Published

on

Brighter AB (Publ) (“Brighter”) meddelar att styrelsen i dotterbolaget Pink Nectarine Health AB (”Nectarine Health”) idag har beslutat att omgående påbörja förberedelser för att ansöka om företagsrekonstruktion. Beslutet baseras på likviditetsbrist i Nectarine Health och bedöms vara nödvändigt för att ge Nectarine Health den tid som krävs för att förhandla fram en långsiktig finansiell lösning samt genomföra eventuella operativa förändringar. För Brighter har detta en betydande positiv inverkan på likviditeten med en minskning på ca 4 MSEK per månad och möjliggör därmed ett stärkt fokus på kärnverksamheten. Brighter är på god väg att nå det i december 2021 kommunicerade målet att minska kostnaderna med 50% och kommer fortsätta ha fokus på att ytterligare effektivisera verksamheten. Nectarine Health anser att det finns goda förutsättningar för att lyckas med rekonstruktionen av bolaget och att tingsrätten kan komma att bifalla en ansökan redan tidigt nästa vecka.  Dagens beslut i Nectarine Health kan medföra en viss risk att det skall krävas nedskrivning av Brighters fordran på cirka 65 MSEK mot Nectarine Health, men det är i detta skede inte möjligt att bedöma omfattningen. Brighter ser dock optimistiskt på att en företagsrekonstruktion för Nectarine Health kommer att öka förutsättningarna för Brighter att realisera sin fordran i Nectarine Health.

Bakgrund
Styrelsen i Brighter och Nectarine Health har under en längre tid arbetat med att hitta en extern finansieringslösning för Nectarine Health. Detta har försvårats i och med utmanande globala kapitalmarknadstrender under 2022. Nectarine Health har i detta arbete genomfört omfattande organisatoriska och operativa förändringar för att hålla nere kostnaderna, men på grund av bolagets rådande likviditetsbrist har det beslutats att påbörja förberedelser för att ansöka om rekonstruktion för att kunna hitta en långsiktig lösning på finansieringsfrågan.

Nectarine Health har engagerat rådgivare för att förbereda ansökan om företagsrekonstruktion och anser att det finns goda förutsättningar för rekonstruktionen att lyckas.

Vad innebär detta för Brighter?
Brighter har länge arbetat för att effektivisera och renodla sin verksamhet, minska det negativa kassaflödet samt reducera sina kostnader. Kapitalbehovet på cirka 4 MSEK per månad för Nectarine Health  har utgjort en betydande del. För Brighter kommer detta att innebära en betydande kostnadsminskning samt ha en positiv inverkan på likviditeten. Detta innebär att Brighter nu ligger i linje med tidigare kommunikation från december 2021 om att minska bolagets kostnader med 50%. En företagsrekonstruktion av Nectarine Health ger Brighter möjligheten att på ett mer effektivt sätt kunna använda kapital och andra resurser till att fokusera på kärnaffären, kommersialiseringen av Actiste Diabetes Management as a Service. Brighter ser optimistiskt på att en företagsrekonstruktion för Nectarine Health kommer att öka förutsättningarna för Brighter att realisera sin fordran i Nectarine Health och antingen avyttra sitt innehav eller se till att det säkras i en alternativ finansiering för Nectarine Health. Nectarine Health och Brighter kommer under företagsrekonstruktionen att kunna fortsätta föra transparenta dialoger med flertalet parter som har visat intresse av att finansiera eller förvärva Nectarine Health. 

Vad skulle företagsrekonstruktion innebära för Nectarine?
Genom företagsrekonstruktion kan Nectarine Health skapa förutsättningar att vända verksamheten som i grund och botten anses god med stora möjligheter till lönsamhet och långsiktig kundnytta. Framför allt i USA där Bolaget har lanserat lösningen Nectarine Healthat Home, som nu finns tillgänglig för företagskunder inom hemvård och hemtjänst. Styrelsen för Nectarine Health hoppas att under en rekonstruktion hitta en strategisk samarbetspartner eller köpare till verksamheten och fortsätta distributörsbearbetningen framåt. 

”Nectarine Health har utvecklat innovativ teknik för att hjälpa och inspirera äldre att leva ett mer högkvalitativt och fullt liv i sin vardag, och minska oro bland närstående. Jag tror att detta är framtiden inom segmentet och hoppas att Nectarine Health genom en rekonstruktion kan få en möjlighet att förverkliga den potential som finns i bolaget. Med detta beslut följer vi även vår ambition för Brighter – att betydligt minska kostnaderna och fokusera fullt ut på kärnverksamheten med Actiste Diabetes Management as a Service,” säger Christer Trägårdh, styrelseordförande i Pink Nectarine Health AB och Brighter AB.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Investor Relations
IR@brighter.se

Certified Adviser
Brighters Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se

Denna information är sådan information som Brighter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-09-23 15:15 CEST

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.