Connect with us

Marknadsnyheter

Bristfälligt lagförslag ett klibbigt problem

Published

on

Engångsplaster som hamnar i naturen är ett problem. Att hitta en lösning är något vi alla välkomnar och att Sverige ligger i framkant är i grunden positivt. Men bristfälliga lagförslag riskerar att göra mer skada än nytta. Nu föreslagna punktskatter som slår hårt mot legitima verksamheter på ett oproportionerligt sätt – samtidigt som andra undantas helt – kommer på intet sätt att lösa några miljöproblem och är därför totalt omotiverade. Beslutsfattare bör därför tänka om helt och istället försöka komma tillrätta med grunden till problemet – nedskräpningen.

Fimpar, våtservetter, plastmuggar, plastbestick, PET-flaskor och korkar lär vi alla vara överens om att de inte hör hemma i naturen. Dessa och en rad andra produkter kommer framöver att beskattas extra som en följd av EU:s engångsplastdirektiv. Medan övriga EU utreder hur detta ska administreras på det mest rättvisa och effektiva sätt, har Sverige valt att trampa upp en egen stig och gå vidare med en egen implementation, trots det omfattande EU-direktivet.

Den föreslagna lösningen är att ta ut avgifter, även om det faktiskt rör sig om punktskatter, på en rad produkter. Skattens storlek baseras i sin tur på lösa uppskattningar om hur stor mängd en viss typ av produkt utgör av den totala mängden skräp som hittas på gatorna. Med den typen av mätning hamnar cigarettfimpar högt upp på listan, åtminstone till antalet. Men enligt Naturvårdsverkets mätningar är tuggummin den produkt som utgör störst del av det totala skräpet på gatorna, både gällande antal och vikt.

Trots det undantas tuggummin från beskattningen. Inte för att det är ”ofarligt” skräp, utan istället för att det är ”svårt och resurskrävande” att få bort. Redan här visar den föreslagna lösningen, oavsett hur välmenande den kan vara, tydliga brister. En skatt för renhållning, som i sin tur inte kommer göra gatorna rena, är tandlös och närapå meningslös.

Här hittar vi också grundproblemet med den förslagna lagen. Ska vi långsiktigt komma tillrätta med de miljöproblemen som uppstår av engångsplastartiklar kan vi inte enbart fokusera på att plocka upp dem från vår närmiljö. Vi ska självklart istället fokusera på att produkterna inte ska hamna i naturen till att börja med.

Skatterna borde alltså inte finansiera gatusopning, något vi redan betalar för på skattsedeln. Istället borde de gå till initiativ som förändrar beteenden. Vi välkomnar exempelvis Håll Sverige Rents arbete från den gångna sommaren, där de via lokala satsningar lyckades halvera antalet fimpar på gator och torg. Initiativ som vi gärna ser fortsätta expandera under kommande år.

När nya skatter för cigarettfimpar nu föreslås för att försöka komma åt nedskräpningen av engångsplastartiklar, måste vi också säkerställa att kostnaderna är proportionella och motiverade, och att den föreslagna skatten tål att granskas.

Beslutsfattare måste också ha i åtanke att tobaksprodukter idag redan är högt beskattade. Det enda en ytterligare beskattning kommer att göra är att öka den obeskattade handeln av rökbar tobak, som stod för 15,6% av den totala cigarettkonsumtionen i Sverige under 2019. De kriminella ligorna som ligger bakom smuggelhandeln kommer inte på något sätt att bidra till samhället, varken genom skattemedel eller via renhållningsinitiativ.

Vi inom tobaksindustrin har ett ansvar att på ett meningsfullt sätt bidra till att hålla gator, torg och miljön i stort så fria från skräp som möjligt, och det är självklart något som vi är beredda att göra. Men miljölagar måste syfta till att förbättra miljön, inte till att sopa problem under mattan. En avgift måste därför vara vettig och balanserad och inkludera all form av skräp, och den måste användas primärt till att utbilda och ändra attityder så att skräpet hamnar där det hör hemma från början.

Cormac O’Rourke, VD JTI Scandinavia & Nordic Snus

Läs mer här: https://fimpfrittsverige.se/
 

Nahir Aslan
+46 70 575 83 46
Nahir.aslan@jti.com

JTI Sweden AB är ett av Sveriges största tobaks- och nikotinportionsbolag med internationella varumärken som Camel och Winston men också svenska klassiker som Blend, Level och John Silver. Cirka 140 personer arbetar på JTI Sweden, varav ungefär 80 jobbar på det skandinaviska huvudkontoret som är beläget i centrala Stockholm. Bolaget har sju år i rad certifierats som en Top Employer. JTI Sweden är en del av JTI som har 45 000 anställda jorden runt och har sitt huvudkontor i Genève, Schweiz. För mer information, besök www.jti.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.