Connect with us

Marknadsnyheter

Careium rapporterar andra kvartalet 2022

Published

on

Sammanfattning av kvartalet

  • Careiums nettoomsättning uppgick till 174,4 Mkr (147,0), en ökning med 18,7 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 132,0 Mkr (113,8) en ökning med 16,1 procent. Produktförsäljningen uppgick till 42,4 Mkr (33,2) en ökning med 27,7 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 37,4 procent (41,6).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 14,1 Mkr (6,2) exklusive omstruktureringskostnader om 0,6 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till 13,5 Mkr (6,0) med en rörelsemarginal om 7,7 procent (4,1). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 21,0 Mkr. 
  • Fritt kassaflöde var -3,9 Mkr (-27,6).
  • Organiska tillväxten uppgick till 8,2 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,68 kr (0,18).

 

Sammanfattning januari-juni

  • Careiums nettoomsättning uppgick till 353,0 Mkr (284,9), en ökning med 23,9 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 271,5 Mkr (226,4) en ökning med 19,9 procent. Produktförsäljningen uppgick till 81,5 Mkr (58,6) en ökning med 39,2 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 38,3 procent (41,8).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10,6 Mkr (11,7) exklusive omstruktureringskostnader om 21,5 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till -10,9 Mkr (11,2) med en rörelsemarginal om -3,1 procent (5,6). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 14,1 Mkr. 
  • Fritt kassaflöde var 0,6 Mkr (-50,2).
  • Organiska tillväxten uppgick till 13,0 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,15 kr (0,33).

 

VD-ord

Under det andra kvartalet fortsatte vi vår tillväxtresa och ökade nettoomsättning mot föregående år på alla marknader och för både produkter och tjänster. Försäljningen ökade med 18,7 procent i kvartalet och med 23,9 procent under första halvåret. Vår försäljningsutveckling speglar det starka behov vi identifierat för teknikdrivna välfärdstjänster i Europa. Den organiska tillväxten uppgick till 8,2 procent i kvartalet.                                                                                                                                                                              

I Norden och då framför allt Sverige fortsätter vi att vinna upphandlingar med en ny högsta nivå i antal anslutningar till våra larmcentraler.  Detta visar på kundernas uppskattning av vårt erbjudande och kvaliteten i vår tjänsteleverans. Även försäljningen för Centraleuropa stärktes jämfört med föregående år. Storbritannien uppvisade en fortsatt stark produktförsäljning och ökad efterfrågan på digitala trygghetslarm. Regionens produktförsäljning ökade med 34 procent jämfört med föregående kvartal och med 83 procent jämfört med andra kvartalet föregående år.

Arbetet med att stärka och vidareutveckla erbjudandet fortgår, i synnerhet för mobil välfärdsteknologi och applikationer för att involvera vänner och familj i vårdkedjan. Mobilitet och involvering är en del av en starkare, tryggare och mer inkluderande vård och omsorg.  Vad avser vår mjukvaruplattform arbetar vi med ett antal kunder i Centraleuropa mot en planerad implementering under tredje kvartalet.

Bruttomarginalen uppgick under det andra kvartalet till 37,4 procent, vilket låg i paritet med det första kvartalet men något lägre än föregående år. Lägre tjänsteförsäljning och höga kostnader i den brittiska verksamheten tyngde bruttomarginalen liksom fortsatta utmaningar i leveranskedjan med höga frakt- och komponentkostnader. Trots detta har vi lyckats hålla bruttomarginalen på en acceptabel nivå.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick i kvartalet till 13,5 (6,0), positivt påverkad med 27,8 Mkr av en omvärdering av tilläggsköpeskillingen för spanska Victrix. Mjukvaruplattformen är en viktig del av vårt erbjudande för att kunna utveckla morgondagens tjänster inom välfärdsteknik, men kommersialisering har senarelagts i förhållande till planen vid förvärvet, vilket påverkar tilläggsköpeskillingen. Rörelseresultatet har även påverkats av kostnader på 7,4 Mkr för transformationen av verksamheten i Storbritannien.

Rörelseresultatet exklusive omvärdering och transformationskostnader uppgick till -6.9 Mkr. De kommunicerade utmaningarna i Storbritannien tynger fortsatt koncernens lönsamhet. Vi har under kvartalet fortsatt arbeta intensivt med åtgärder för att förbättra vår kvalitet och effektivitet vilket kommer ge effekt under andra halvåret. Utöver transformationen av den brittiska verksamheten har också resultatförbättringar identifierats i delar av den övriga koncernen. Åtgärderna, inklusive den omstruktureringen vi gör i Storbritannien, förväntas ge en resultatförstärkning med ca 60-80 Mkr på årsbasis och de estimerade transformationskostnaderna under 2022 uppgår till 25-30 Mkr varav 7,4 Mkr har belastat andra kvartalet och 19,8 Mkr första halvåret.

Jag känner mig trygg med att de steg vi tar och det erbjudande vi har leder oss mot att bli marknadsledare inom välfärdsteknik i Europa. Jag är tacksam för det hårda arbete vår personal dagligen lägger ned, inte minst i Storbritannien.  Vi är fokuserade på att framgångsrikt driva omstruktureringen av Storbritannien under andra halvåret 2022, samtidigt som vi driver en fortsatt försäljningstillväxt genom vårt unika erbjudande av välfärdsteknik.

 

Webcast

Careium publicerar sin rapport för andra kvartalet 2022 fredagen den 15 juli 2022 kl. 8.00 (CET). En webbsänd telefonkonferens/audiocast hålls kl. 13.00 (CET) samma dag där vd och koncernchef Carl-Johan Zetterberg Boudrie presenterar rapporten och svarar på efterföljande frågor.

Webbsändningen nås via Careiums finansiella webbplats www.careium.com/sv-se/investerare eller via https://tv.streamfabriken.com/careium-q2-2022. Presentationen hålls på engelska.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring något av nedanstående nummer:

Sverige: +46 8 505 163 86

Storbritannien: +44 203 198 4884

USA: +1 412 317 6300

PIN: 6840468#

Presentation kommer att finnas tillgänglig på www.careium.com/sv-se/investerare snarast efter rapportens offentliggörande. Webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma adress efter livesändningen.

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande onsdagen den 15 juli 2022 kl. 08.00 (CEST).

För mer infortmation vänligen kontakta:

Carl-Johan Zetterberg Boudrie, vd och koncernchef, +46 (0)703 35 84 49

Mathias Carlsson, CFO, +46 (0) 727 09 56 65

E-post : ir@careium.com

E-post : ir@careium.com

Careium är idag marknadsledare inom välfärdsteknik i Sverige och Norge samt en av de ledande aktörerna i Storbritannien och Nederländerna. Den positionen innebär att Careium är en av de ledande aktörerna i Europa som tillhandahåller välfärdsteknikstjänster. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. För vårdgivaren betyder bolagets lösningar ökad effektivitet och möjlighet att lägga resurser på mer värdefulla aktiviteter. Careium är en av få aktörer som kan erbjuda hela kedjan med trygghetslarm, sensorer (fallsensorer, rökdetektorer, rörelsedetektorer, etc.), tillbehör (kameror, elektroniska lås, läkemedelsrobotar, etc.) och säker kommunikation med larmmottagning: bolaget tillhandahåller en komplett digital larmkedja.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Billerud beslutar om en ny inriktning för att ställa om produktion i USA till förpackningsmaterial

Published

on

By

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå. 

– Efter ingående förstudier, utvärderingar och leverantörsdiskussioner har vi kommit fram till att den förväntade avkastningen på investeringen inte är tillräckligt attraktiv för att gå vidare med en konvertering av Escanaba till att producera förpackningskartong. Förutsättningarna har förändrats under processens gång och kostnaderna för utrustning och tjänster som krävs för att transformera verksamheten har ökat kraftigt. Framöver ska vi istället driva en mer moderat investeringsstrategi för våra nordamerikanska bruk som siktar på högre avkastning, säger Ivar Vatne, VD och koncernchef för Billerud.   

– Billeruds verksamheter i Nordamerika utgör en integrerad del av Billerud och vårt engagemang på den nordamerikanska marknaden kvarstår. Sedan förvärvet 2022, har organisationens passform och regionens tillgång till kostnadseffektiv fiber och dess finansiella resultat överträffat våra förväntningar. De långsiktiga marknadsutsikterna för papper och förpackningsmaterial i Nordamerika är lovande. Med bättre än förväntad maskinflexibilitet ser vi stor potential att diversifiera vår produktportfölj mot förpackningskvaliteter, helt i linje med vår strategi, säger Ivar Vatne.  

Billerud kommer att fortsätta förse den nordamerikanska marknaden med sin högkvalitativa förpackningskartong som produceras vid bolagets europeiska bruk.  

Kostnader om cirka MSEK 200 för transformationsprogrammet i USA kommer att redovisas i resultatet för det andra kvartalet 2024 som en jämförelsestörande post.  
 

Press- och analytikerkonferens  
En webbsänd telefonkonferens för media och analytiker kommer att hållas idag, tisdag den 21 maj, klockan 14.00 CEST och kan följas via https://billerud.videosync.fi/2024-05-21-press För att delta i konferensen och ha möjlighet att ställa frågor, vänligen registrera dig här: https://service.flikmedia.se/teleconference/?id=100411 
 

För mer information, vänligen kontakta:  
Lena Schattauer, Director Investor Relations, +46 70 595 5100 
Robert Pletzin, Director Global Media Relations, +46 72 516 8606 

 

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj 2024 kl 13.30 CEST.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Institutionella investerare utökar innehav i BPC Instruments AB

Published

on

By

BPC Instruments AB (”BPC” eller ”Bolaget”) meddelar idag att bland andra ES Aktiehandel AB och Exelity AB har förvärvat totalt 365 000 aktier i Bolaget av Gustaf Olsson (styrelseordförande) och Sustainable Holding Sweden AB (helägt av styrelseledamot Kristofer Cook).

Erik Selin har genom ES Aktiehandel AB samt Gyllene Aktier 2021 AB förvärvat totalt 160 000 aktier och Exelity AB har förvärvat 35 000 aktier. Härutöver har ett antal övriga investerare förvärvat totalt 170 000 aktier. Försäljningen har skett från Sustainable Holding Sweden AB, helägt av BPC:s styrelseledamot Kristofer Cook, samt från BPC:s styrelseordförande Gustaf Olsson. Motivation till försäljningen är privat.

Jonas Strömberg, portföljförvaltare för ES Aktiehandel AB och Gyllene Aktier 2021 AB, kommenterar: ”Vi förvärvade våra första aktier i BPC förra året och har fortsatt att följa Bolaget på nära håll och fortsätter att vara imponerade av vad BPC åstadkommer. Denna möjlighet att öka vårt innehav passar väl in i vår investeringsstrategi när det kommer till BPC.”

Marlon Värnik, portföljförvaltare för Exelity AB, kommenterar: ”Vi har följt BPC under flera år och gjorde vår första investering under 2023. Sedan dess har Bolaget fortsatt utvecklas över våra förväntningar och vi är därför glada över möjligheten att utöka vårt aktieinnehav.”

Kristofer Cook, styrelseledamot i BPC, kommenterar: ”Jag har en fortsatt stark tro på BPC, Bolagets framtid och vad Jing och teamet kommer att åstadkomma. Motivationen till försäljningen av några av Sustainable Holding Sweden AB:s aktier är privat och jag är glad att Selin och Exelity AB har valt att öka sina respektive innehav eftersom det är ett bevis på deras tro på Bolaget.”

Transaktionen har skett som en blockpost utan påverkan på aktiekursen på marknaden. Innan transaktionen ägde Sustainable Holding Sweden AB 544 926 aktier, motsvarande cirka 5,2 procent av Bolaget, och nu äger Sustainable Holding Sweden AB 249 926 aktier, motsvarande cirka 2,4 procent av Bolaget. Erik Selin har gått från ett ägande (via bolag) om 425 000 aktier, motsvarande cirka 4,0 procent, till ett ägande om 585 000 aktier, motsvarande cirka 5,6 procent. Exelity AB har gått fån ett ägande om 125 226 aktier, motsvarande cirka 1,2 procent, till ett ägande om 160 226 aktier, motsvarande cirka 1,5 procent.

Bookrunner

Sedermera Corporate Finance AB har agerat sole bookrunner i samband med placeringen.

Detta är en översättning av det engelska originalet. Om det finns någon inkonsekvens mellan den engelska och den svenska versionen ska den engelska versionen gälla.

För mer information om BPC Instruments, vänligen kontakta:

BPC Instruments AB

Dr. Jing Liu, VD

Tel: +46 (0) 46 16 39 51

E-post: ir@bpcinstruments.com

Om BPC Instruments AB

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör Bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till nästan 70 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan: Invigning av nytt äldreboende i Uppsala

Published

on

By

På torsdag den 23 maj invigs Uppsalas nyaste äldreboende – Villa Djäknegatan.

Boendet har 80 lägenheter fördelat på fyra våningar och verksamheten är inriktad mot både demens och somatik. Högst upp i huset finns en fantastisk takterass med utsikt över Uppsala. De första hyresgästerna har redan hunnit flytta in och gjort sig hemmastadda.

Under invigningen bjuds det på mat och rundvandring där verksamhetschef Viktoria Mann berättar om boendet. Villa Djäknegatan kommer att invigas av kommunalrådet och äldrenämndens ordförande Tobias Smedberg. Media hälsas välkomna till invigningen.

Adress: Djäknegatan 88B

Datum: Torsdag 23 maj

Tid: 12:00-14:00

Presstjänst
Telefon: 010 33 00 501 
E-post: press@ambea.se

På Vardagas över 100 enheter runt om i Sverige erbjuder vi en äldreomsorg där varje dag är lika viktig. Hos oss möter du expertis och trygghet på varje äldreboende, korttidsboende, i hemtjänst och dagverksamhet.Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje individs livskvalitet och trygghet i fokus. Vardaga ingår i företagsgruppen Ambea. www.vardaga.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.