Connect with us

Marknadsnyheter

Cirkulära affärsmodeller har skapat gröna näringar i Göteborg

Published

on

För att kunna bygga verkligt hållbara städer måste vi ha en hållbar matproduktion. Det är det bakomliggande syftet med projektet CAGN som nu avslutas. I projektet har man testat en ny affärsmodell för småskaliga grönsaksproducenter att hitta konsumenter i Göteborg – och även utforskat möjligheten för ett multifunktionellt växthus som använder restvärme från datacenters.

”Vi ser en stor potential för Göteborg inom cirkulära affärsmodeller och nu får vi titta på hur vi som stad kan bidra framöver till en grön hållbar stad”, säger Karin Ingelhag, projektledare på Business region Göteborg.

Cirkulära affärsmodeller inom gröna näringar (CAGN) är ett EU-finansierat projekt som pågått under 2021 – 2022. Projektet har arbetat med att stärka gröna näringar och uppmuntra till en hållbar omställning att öka andelen lokalproducerad mat i Göteborgsregionen. Genom gröna affärsmodeller och innovationer kan staden komma att minska sin egen klimatpåverkan samtidigt som vi bidrar med minskade utsläpp globalt.

Tre delmål

Business Region Göteborg har som projektledare tillsammans med flera parter i staden ingått i en projektgrupp som arbetat med tre delmål:

  1. Stärka det cirkulära flödet och affärskraften hos företag genom cirkulära affärsmodeller mellan producent och konsument.
  2. Stimulera andra aktörer att verka i ett cirkulärt affärsflöde
  3. Utforska möjligheten att tillhandahålla en plats för maten i den stadsnära miljön samt ett multifunktionellt växthus.

Kvartersutlämning av lokalodlade grönsaker

Delmål ett och två har gått hand i hand. I ett pilotcase har småskaliga producenter av grönsaker och konsumenter fått testa en ny affärsmodell. Upplägget gick ut på att producenterna levererade beställningar till två centralt belägna utlämningsplatser vid Musikens hus i Majorna och Lilla Änggården, Linnéstaden där testkonsumenterna sedan kunde hämta färdiga grönsakskassar.

– För oss som varit en hubb för gröna initiativ har projektet varit en viktig pusselbit. Vi ser med glädje på det stora intresset och hoppas att det kan växa och skalas upp att även kunna förmedla kontakt och trygga leveranser även till restauranger. Jag hoppas också att projektets utfall kommer visa att det genom affärsmodellen går att kapa mellanleden och bli en positiv relation och ekonomi för de lokala odlarna och konsumenterna, säger Erik Ridderstolpe, Musikens hus.    

Totalt har 175 testkonsumenter och 4 producenter ingått i testet. Grönsaksodlaren Nina Wängberg som driver odlingen Jordad Hand på gården Norgården i Skogome är en av grönsaksproducenterna som deltagit. På gården odlas grönsaker med omsorg för natur och jord i ett småskaligt, högintensivt system vilket innebär större skörd på liten yta med minimal miljöpåverkan.

– Jag har lämnat ut kassar till totalt 23 konsumenter. Projektet gav mig skjutsen jag behövde för att gå från en försäljningsmodell som jag kände saknade utvecklingspotential till en annan (andelsjordbruk) som är mer långsiktig och ekonomiskt gynnsam. Jag är glad för initiativet och det visar att Göteborg är mån om att öka möjligheten för småskaliga matproducenter att lyckas med sin verksamhet”, säger Nina Wängberg.

I början på nästa år planerar man för ytterligare en utlämningsplats i Östra Göteborg vid Kulturhuset Kåken.

– Det kommer öppna upp för fler invånare att testa på andelsjordbruk och ta del av lokalproducerad mat i större utsträckning. En omställning som är nödvändig för en hållbar framtid, säger Karin Ingelhag.

Multifunktionellt växthus

Regeringen har beslutat om en nationell strategi för cirkulär ekonomi där livsmedel pekas ut som ett av de sex viktiga områden. Att stärka det lokala samhället blir allt betydelsefullare i takt med samhällets snabba förändringar. För att kunna bygga verkligt hållbara städer, måste vi ha en hållbar matproduktion.

Sex växthuskoncept för ett hållbart cirkulärt livsmedelssystem har arbetats fram som ett led att stödja stadens omställning. De sex koncepten har utforskats under tre teman:

  • Kunskap, med fokus på utbildning och utveckling av gröna näringar
  • Socialt, med fokus på mötesplats och tillsammansodling
  • Matproduktion, med fokus på såväl små- som storskalig odling

De olika växthuskoncepten bygger på att datacenters, eller annan restvärmekälla, värmer växthusen och möjliggör att grönsaker kan produceras året om. En prototyp där ett växthus värms av ett datacenter i Göteborg planeras stå klart under 2023. Där kommer affärsmodeller och olika tekniker för odling att testas. En odlingsform som kommer testas är så kallad vertikalodling som är yteffektiv och ger därmed en ökad avkastning.

– Jag ser fram emot att vi snart får se prototypen bli verklighet. En stor del av vår klimatpåverkan kommer ifrån den mat vi äter. Att dra nytta av restvärme som har ett lågt energiinnehåll för att öka stadens lokalproducerade mat är både hållbart och rätt steg mot framtiden för staden, säger Magnus Hartmann, affärsutvecklare på Göteborgs Energi”.

Göteborg jobbar alltmer mot en cirkulär ekonomi enligt stadens miljö- och klimatstrategiska program tillsammans med näringsliv, akademi och civilsamhället för att minska Göteborgs klimatavtryck. Projektet har finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden och pågått under 2021 – 2022.

Projektledare:
Business Region Göteborg

Övriga projektdeltagare:

  • Exploateringsförvaltingen Göteborgs Stad
  • Demokrati och medborgarservice Göteborgs stad
  • Göteborg Energi
  • Higab
  • Västra Götalandsregionen, Förvaltningen för kulturutveckling

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.