Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2022/23

Published

on

Förändringsarbetet ger resultat – väl rustade för hållbar och lönsam tillväxt

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april

  • Försäljningen var oförändrad och uppgick till 1 776 Mkr (1 780), en organisk ökning om 2 procent
  • Försäljningen online var oförändrad och uppgick till 220 Mkr (221)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 Mkr (-10)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,4 procent (-0,6)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till 0,2 ggr (-0,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till -23 Mkr (-16)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,36 kr (-0,25)

Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april

  • Försäljningen ökade med 3 procent till 9 024 Mkr (8 784), en organisk ökning om 1 procent
  • Försäljningen online ökade med 9 procent till 1 054 Mkr (971)
  • Rörelseresultatet uppgick till 305 Mkr (719). Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader och kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick rörelseresultatet till 459 Mkr (695 Mkr exklusive engångsutbetalning från Fora)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 3,4 procent (8,2)
  • Resultat efter skatt uppgick till 181 Mkr (523)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,85 kr (8,25)
  • Utdelningen föreslås till 1,50 kr per aktie

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 6 procent till 670 Mkr (630), en ökning om 8 procent organiskt och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i maj ökade med 18 procent till 96 Mkr (81)
  • Clas Ohlson vidtar åtgärder som beräknas ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr på helårsbasis. Rationaliseringarna medför engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas under första kvartalet 2023/24 

Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2022/23:

Under det fjärde kvartalet har vi fortsatt kraftsamla kring kunderbjudandet och kundmötet. I ett mycket utmanande detaljhandelsklimat har vi mött kunderna med rätt produkter på hyllan och lyckats konvertera en bra kundtrafik både i butik och online till försäljning. Den organiska försäljningsökningen i kvartalet var två procent och en procent för helåret. Detta visar på organisationens förmåga att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar, vilket blir minst lika viktigt när vi blickar framåt mot ett år där kunderna sannolikt kommer att ha fortsatt minskat konsumtionsutrymme och noggrant överväga sina köpbeslut. Verksamhetsåret har startat bra med en organisk försäljningsökning i maj om 8 procent jämfört med föregående år.

Rätt förutsättningar för tillväxt i en tuffare marknad

Kunderna fortsätter att uppskatta köpupplevelsen hos Clas Ohlson. Net Promoter Score (NPS) ökade till 58, medan produktomdömena ligger på fortsatt höga nivåer, 4,3 på en femgradig skala.  Försäljningen inom prioriterade produktkategorier som belysning och organisera/städa går fortsatt mycket bra och jag är optimistisk om att vårt metodiska arbetssätt kommer att göra oss lika starka i fler kategorier, året runt. Den underliggande utvecklingen i båda våra största marknader Sverige och Norge har varit bra. I Finland har vi tagit stora steg i rätt riktning genom att effektivisera butiksnätet, korta ledtider i e-handeln och visa en mycket stark medlemstillväxt i Club Clas. Lojalitetsprogrammet har som helhet utvecklats väl under det fjärde kvartalet med nya medlemmar och ökad försäljning per medlem. Försäljningen online, som är en viktig tillväxtdrivare, passerade med marginal en miljard kronor för helåret.     

Lägre kostnader för uthållig konkurrenskraft

Kostnader och lönsamhet har stått i fokus under hela verksamhetsåret. Under årets sista kvartal realiserades delar av de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och full effekt kommer att komma under 2023/24. I den löpande verksamheten har vi under kvartalet lyckats balansera produktmix och pris men, som tidigare, har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. En ny, för oss negativ, faktor är att den norska kronan försvagats avsevärt sedan årsskiftet. Rörelsemarginalen för kvartalet var något bättre jämfört med samma period föregående år men lägre för helåret. För att stärka konkurrenskraften framåt och försvara vår prisposition i en tid med kostnadsinflation i allt från löner till hyror reduceras nu tjänstemannaorganisationen med ytterligare 75 tjänster. Även utvärderingen av IT-system som påbörjades tidigare under verksamhetsåret har i allt väsentligt slutförts efter kvartalets utgång, med utfallet att det finns ytterligare möjligheter att konsolidera och fasa ut system som inte stärker affären framåt. Sammantaget beräknas åtgärderna ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr. Åtgärderna medför också engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas i första kvartalet 2023/24.

Växa kärnverksamheten med lönsamhet

Med den unika styrkan i Clas Ohlson som varumärke tillsammans med en mer konkurrenskraftig kostnadsbas flyttar vi fram positionerna ytterligare. Vi kommer att fortsätta att prioritera arbetet med vårt sortiment för att vara relevanta för våra kunders hemmafix året runt. Vi ser ytterligare tillväxtpotential att med ett anpassat sortiment och ett utvecklat samspel mellan butik och online driva försäljning i båda kanalerna. Ett kvitto på att vi ligger i framkant på området var att vi i maj belönades med utmärkelsen ”Årets logistiklösning” i svenska Retail Awards för konceptet med e-handelslager i utvalda butiker.

Tillväxt med nya butiker

Vi utvärderar ständigt nya möjligheter att stärka Clas Ohlsons kärnaffär. Med en bra utveckling i jämförbara enheter och det positiva mottagandet av våra senaste butiksöppningar ser vi potential i att åter driva tillväxt med nya butiker. En mer konstruktiv dialog med fastighetsägarna och en mindre och mer effektiv tjänstemannaorganisation skapar också förutsättningar för rätt lönsamhet och attraktiva butikslägen på samtliga marknader. I skrivande stund har vi signerat två nya butikskontrakt och planerar för att öka butiksnätet med totalt cirka tio butiker netto under verksamhetsåret.

På rätt väg

Kort och gott gör vi många saker rätt i det vi själva kan påverka i det osäkra marknadsläget vi befinner oss. Hela verksamhetsåret har präglats av förflyttningar där mycket handlat om att skapa bästa möjliga förutsättningar för vår kärnaffär att utvecklas. En viktig del av detta är vårt hållbarhetsarbete som är av yttersta vikt för att vara relevanta i rådande marknadsläge. Förutom allt löpande förbättringsarbete anslöt sig Clas Ohlson under kvartalet till Science Based Targets Initiative.

Jag är stolt över hela organisationen som haft modet att testa nytt och prestigelöst anpassa sig till ständigt förändrade förutsättningar och är övertygad om att vi slagit in på rätt väg för att skapa kundvärde och aktieägarvärde över tid. Försäljningen i maj ger oss ytterligare självförtroende och jag ser med tillförsikt fram emot en sommar där kunderna väljer Clas Ohlson för alla sina hemmafixprojekt!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. about.clasohlson.com/q4-2022-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk telefonkonferens.

Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 4 900 medarbetare och en omsättning om cirka 9 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.