Connect with us

Marknadsnyheter

Clas Ohlsons bokslutskommuniké 2022/23

Published

on

Förändringsarbetet ger resultat – väl rustade för hållbar och lönsam tillväxt

Fjärde kvartalet – 1 februari till 30 april

  • Försäljningen var oförändrad och uppgick till 1 776 Mkr (1 780), en organisk ökning om 2 procent
  • Försäljningen online var oförändrad och uppgick till 220 Mkr (221)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 Mkr (-10)
  • Rörelsemarginalen uppgick till -0,4 procent (-0,6)
  • Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till 0,2 ggr (-0,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till -23 Mkr (-16)
  • Vinst per aktie uppgick till -0,36 kr (-0,25)

Verksamhetsåret – 1 maj till 30 april

  • Försäljningen ökade med 3 procent till 9 024 Mkr (8 784), en organisk ökning om 1 procent
  • Försäljningen online ökade med 9 procent till 1 054 Mkr (971)
  • Rörelseresultatet uppgick till 305 Mkr (719). Exklusive tidigare kommunicerade engångskostnader och kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick rörelseresultatet till 459 Mkr (695 Mkr exklusive engångsutbetalning från Fora)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 3,4 procent (8,2)
  • Resultat efter skatt uppgick till 181 Mkr (523)
  • Vinst per aktie uppgick till 2,85 kr (8,25)
  • Utdelningen föreslås till 1,50 kr per aktie

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Försäljningen i maj ökade med 6 procent till 670 Mkr (630), en ökning om 8 procent organiskt och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter
  • Försäljningen online i maj ökade med 18 procent till 96 Mkr (81)
  • Clas Ohlson vidtar åtgärder som beräknas ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr på helårsbasis. Rationaliseringarna medför engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas under första kvartalet 2023/24 

Vd Kristofer Tonström kommenterar fjärde kvartalet/verksamhetsåret 2022/23:

Under det fjärde kvartalet har vi fortsatt kraftsamla kring kunderbjudandet och kundmötet. I ett mycket utmanande detaljhandelsklimat har vi mött kunderna med rätt produkter på hyllan och lyckats konvertera en bra kundtrafik både i butik och online till försäljning. Den organiska försäljningsökningen i kvartalet var två procent och en procent för helåret. Detta visar på organisationens förmåga att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar, vilket blir minst lika viktigt när vi blickar framåt mot ett år där kunderna sannolikt kommer att ha fortsatt minskat konsumtionsutrymme och noggrant överväga sina köpbeslut. Verksamhetsåret har startat bra med en organisk försäljningsökning i maj om 8 procent jämfört med föregående år.

Rätt förutsättningar för tillväxt i en tuffare marknad

Kunderna fortsätter att uppskatta köpupplevelsen hos Clas Ohlson. Net Promoter Score (NPS) ökade till 58, medan produktomdömena ligger på fortsatt höga nivåer, 4,3 på en femgradig skala.  Försäljningen inom prioriterade produktkategorier som belysning och organisera/städa går fortsatt mycket bra och jag är optimistisk om att vårt metodiska arbetssätt kommer att göra oss lika starka i fler kategorier, året runt. Den underliggande utvecklingen i båda våra största marknader Sverige och Norge har varit bra. I Finland har vi tagit stora steg i rätt riktning genom att effektivisera butiksnätet, korta ledtider i e-handeln och visa en mycket stark medlemstillväxt i Club Clas. Lojalitetsprogrammet har som helhet utvecklats väl under det fjärde kvartalet med nya medlemmar och ökad försäljning per medlem. Försäljningen online, som är en viktig tillväxtdrivare, passerade med marginal en miljard kronor för helåret.     

Lägre kostnader för uthållig konkurrenskraft

Kostnader och lönsamhet har stått i fokus under hela verksamhetsåret. Under årets sista kvartal realiserades delar av de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och full effekt kommer att komma under 2023/24. I den löpande verksamheten har vi under kvartalet lyckats balansera produktmix och pris men, som tidigare, har höga inköps- och transportkostnader och en svag svensk krona påverkat bruttomarginalen negativt. En ny, för oss negativ, faktor är att den norska kronan försvagats avsevärt sedan årsskiftet. Rörelsemarginalen för kvartalet var något bättre jämfört med samma period föregående år men lägre för helåret. För att stärka konkurrenskraften framåt och försvara vår prisposition i en tid med kostnadsinflation i allt från löner till hyror reduceras nu tjänstemannaorganisationen med ytterligare 75 tjänster. Även utvärderingen av IT-system som påbörjades tidigare under verksamhetsåret har i allt väsentligt slutförts efter kvartalets utgång, med utfallet att det finns ytterligare möjligheter att konsolidera och fasa ut system som inte stärker affären framåt. Sammantaget beräknas åtgärderna ge kostnadsbesparingar och minskade avskrivningar om totalt cirka 100 Mkr. Åtgärderna medför också engångskostnader om cirka 180 Mkr varav cirka 165 Mkr förväntas redovisas i första kvartalet 2023/24.

Växa kärnverksamheten med lönsamhet

Med den unika styrkan i Clas Ohlson som varumärke tillsammans med en mer konkurrenskraftig kostnadsbas flyttar vi fram positionerna ytterligare. Vi kommer att fortsätta att prioritera arbetet med vårt sortiment för att vara relevanta för våra kunders hemmafix året runt. Vi ser ytterligare tillväxtpotential att med ett anpassat sortiment och ett utvecklat samspel mellan butik och online driva försäljning i båda kanalerna. Ett kvitto på att vi ligger i framkant på området var att vi i maj belönades med utmärkelsen ”Årets logistiklösning” i svenska Retail Awards för konceptet med e-handelslager i utvalda butiker.

Tillväxt med nya butiker

Vi utvärderar ständigt nya möjligheter att stärka Clas Ohlsons kärnaffär. Med en bra utveckling i jämförbara enheter och det positiva mottagandet av våra senaste butiksöppningar ser vi potential i att åter driva tillväxt med nya butiker. En mer konstruktiv dialog med fastighetsägarna och en mindre och mer effektiv tjänstemannaorganisation skapar också förutsättningar för rätt lönsamhet och attraktiva butikslägen på samtliga marknader. I skrivande stund har vi signerat två nya butikskontrakt och planerar för att öka butiksnätet med totalt cirka tio butiker netto under verksamhetsåret.

På rätt väg

Kort och gott gör vi många saker rätt i det vi själva kan påverka i det osäkra marknadsläget vi befinner oss. Hela verksamhetsåret har präglats av förflyttningar där mycket handlat om att skapa bästa möjliga förutsättningar för vår kärnaffär att utvecklas. En viktig del av detta är vårt hållbarhetsarbete som är av yttersta vikt för att vara relevanta i rådande marknadsläge. Förutom allt löpande förbättringsarbete anslöt sig Clas Ohlson under kvartalet till Science Based Targets Initiative.

Jag är stolt över hela organisationen som haft modet att testa nytt och prestigelöst anpassa sig till ständigt förändrade förutsättningar och är övertygad om att vi slagit in på rätt väg för att skapa kundvärde och aktieägarvärde över tid. Försäljningen i maj ger oss ytterligare självförtroende och jag ser med tillförsikt fram emot en sommar där kunderna väljer Clas Ohlson för alla sina hemmafixprojekt!

Webbsänd presentation idag kl. 09.00

Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. about.clasohlson.com/q4-2022-2023

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk telefonkonferens.

Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.

För mer information, vänligen kontakta: 
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

 

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 klockan 07:00.
 

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 4 900 medarbetare och en omsättning om cirka 9 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/

Continue Reading

Marknadsnyheter

SharkNinja utser David Beckham som global varumärkesambassadör för Ninja

Published

on

By

NEEDHAM, Mass. (May 19, 2024) — SharkNinja, Inc. (NYSE: SN), ett globalt produktdesign- och teknikföretag, som står bakom varumärket Ninja, presenterar David Beckham som ny global varumärkesambassadör. Beckham, som är känd för sina färdigheter i köket, passion för matlagning och engagemang för exceptionell prestanda, kommer att arbeta nära Ninja-teamet för att öka kännedomen om deras innovativa och användarvänliga apparater.

Det fleråriga samarbetet kommer att fokusera på olika Ninja-produkter, och Beckham kommer att hjälpa med att kommunicera varumärkets prestandafokus i utformningen av produkterna till sin globala publik. David Beckham och Ninja-teamet kommer att arbeta tillsammans för att skapa meningsfulla samtal kring befintliga produkter samtidigt som de stöttar produktexpansion.

David Beckham säger:  ”Jag älskar att vara hemma och laga mat åt min familj antingen i köket eller utomhus så jag är glad över att samarbeta med Ninja för att hjälpa till att få fler att upptäcka deras fantastiska produkter. Jag ser fram emot att arbeta med deras fantastiska team.”

”Vi är stolta över att samarbeta med David Beckham då vi fortsätter att expandera varumärket Ninja både i och utanför hemmet och når konsumenter över hela världen”, säger Mark Barrocas, vd på SharkNinja. ”David delar vårt engagemang för prestanda och kvalitet, sätter ribban på samma ofattbart höga nivå som vi gör och är djupt passionerad vad gäller matlagning. Vi är väldigt glada över att arbeta med honom för att ge Ninja-berättelsen liv och hjälpa oss att främja vårt uppdrag att positivt påverka människors liv positivt runt om i världen.”

För ytterligare information om Ninja, besök www.ninjakitchen.com.

Nora Mäki, BCW Sverige

E: nora.maki@bcw-global.com

M: +46 70 240 23 91

About SharkNinja

SharkNinja is a global product design and technology company with a diversified portfolio of 5-star rated lifestyle solutions that positively impact people’s lives in homes around the world. Powered by two trusted, global brands, Shark and Ninja, the company has a proven track record of bringing disruptive innovation to market, and developing one consumer product after another has allowed SharkNinja to enter multiple product categories, driving significant growth and market share gains. Headquartered in Needham, Massachusetts with more than 3,000 associates, the company’s products are sold at key retailers, online and offline, and through distributors around the world. For more information, please visit www.sharkninja.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i Peptonic har beslutat att genomföra en riktad emission av units bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

Styrelsen i PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda samtliga innehavare av interimsaktier att delta i en riktad emission om totalt 3 538 820 units, respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5, vilket motsvarar 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5 (den ”Riktade Emissionen”). Den Riktade Emissionen genomförs till samma villkor som den företrädesemissionen av units som styrelsen, villkorat av årsstämmans godkännande den 21 maj 2024, beslutade om den 16 april 2024 (”Företrädesemissionen”). Vidare är den Riktade Emissionen villkorad av att Företrädesemissionen godkänns på årsstämman den 21 maj 2024. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Genom den Riktade Emissionen kan Peptonic maximalt komma att tillföras 0,14 MSEK före transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader

Den Riktade Emissionen

Styrelsen i Peptonic har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda innehavarna av interimsaktier en Riktad Emission av 3 538 820 units med avvikelse från befintliga aktieägarens företrädesrätt, bestående av 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5. En (1) interimsaktie berättigar till teckning av en (1) unit. Respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Innehavare av interimsaktier anmäler eventuellt deltagande i den Riktade Emissionen under teckningsperioden till sina respektive förvaltare.

Genom den Riktade Emissionen kan Bolaget tillföras cirka 0,14 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Den Riktade Emissionen erbjuds som kompensation till deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4, vilka ännu inte erhållit aktier och därav inte kommer erhålla uniträtter för de aktier som tecknades med stöd av TO4. Med anledning av detta, kommer den Riktade Emissionen genomföras till samma villkor som den kommande Företrädesemissionen. Styrelsen har säkerställt teckningskursens marknadsmässighet i samråd med finansiella rådgivare med utgångspunkt i rådande marknadsförhållanden, tidigare indikerade prisnivåer i diskussioner med potentiella investerare samt i villkoren för Företrädesemissionen. Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen teckningskursen som marknadsmässig.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggranna överväganden avseende tillgängliga lösningar, att den Riktade Emissionen är ett effektivt sätt att ge deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4 en möjlighet att anmäla sig för teckning av aktier och teckningsoptioner av serie TO5 till samma villkor som i den kommande Företrädesemissionen.

Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen att den Riktade Emissionen objektivt sätt är till fördel för aktieägarna i förhållande till en alternativ emissionsstruktur eller finansieringslösning. Styrelsen anser därför att skälen för att avvika från aktieägarnas företrädesrätt överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Antalet aktier, aktiekapital och utspädning

Om samtliga erbjudna aktier i den Riktade Emissionen emitteras medför det en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 0,91 procent av antalet aktier i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen kan antalet aktier öka med högst 14 155 280 aktier från 1 534 845 596 aktier till högst 1 549 000 876 aktier. Bolagets aktiekapital kan öka med högst cirka 99 086,960 SEK, från cirka 10 743 919,172 SEK till högst cirka 10 843 006,132 SEK.

Givet fullt nyttjande i den Riktade Emissionen och vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO5 som utges i den Riktade Emissionen kommer antalet utestående aktier öka med ytterligare 7 077 640 aktier, från 1 549 000 876 aktier till 1 556 078 516 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 49 543,480 SEK, från 10 843 006,132 SEK till 10 892 549,612 SEK, innebärande en tillkommande utspädningseffekt om cirka 0,45 procent av antalet aktier i Bolaget.

Anmälningsplikt

För det fall att aktieägare i Peptonic ökar sitt ägande i Bolaget på ett sådant sätt att anmälningsplikt enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar uppstår, ska tilldelning i denna del ske först när investeringen får genomföras enligt nämnda lag.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med den Riktade Emissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med den Riktade Emissionen.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic medical AB                                                                                                                 

Peptonic medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i PEPTONIC medical någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.