Marknadsnyheter
Clas Ohlsons delårsrapport Q1 2024/25
Fortsatt stark försäljnings- och resultatutveckling
Första kvartalet – 1 maj till 31 juli
- Nettoomsättningen uppgick till 2 623 Mkr (2 193), en ökning med 20 procent, varav 10 procent avser organisk tillväxt, 0 procent valutaeffekter och 10 procent försäljning i Spares-koncernen
- Försäljning online uppgick till 494 Mkr (253). Exklusive Spares-koncernen var försäljning online 283 Mkr (253), en ökning med 12 procent
- Rörelseresultatet uppgick till 203 Mkr (-16*)
- Resultatet efter skatt uppgick till 146 Mkr (-26)
- Vinst per aktie uppgick till 2,30 kr (-0,42)
Händelser efter rapportperiodens slut
- Nettoomsättningen i augusti uppgick till 968 Mkr (860), en ökning med 13 procent, varav 7 procent avser organisk tillväxt, -3 procent valutaeffekter och 9 procent försäljning i Spares-koncernen
* Justerat rörelseresultat under kv1 föregående år uppgick till 155 Mkr, exklusive engångskostnader om 170 Mkr
Vd Kristofer Tonström kommenterar första kvartalet 2024/25:
Vi har under årets första kvartal fortsatt att realisera planen för att förnya sortimentet inom utvalda produktnischer, ytterligare stärka varumärket och driva hög kundnöjdhet. Med framgångar brett över bassortimentet och fortsatt tempo i sortimentsförnyelsen nådde vi nya nivåer av försäljning och lönsamhet i det första kvartalet i 2024/25. Nettoomsättningen uppgick till 2 623 miljoner kronor. Den organiska försäljningsökningen var 10 procent och rörelseresultatet förbättrades till 203 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal om 7,7 procent. Förmågan att leverera goda resultat i en osäker marknad ger oss ytterligare energi i arbetet med att bygga Clas Ohlson starkare för framtiden.
Tillväxt i samtliga försäljningskanaler och på samtliga marknader
Vi öppnade tre nya butiker i första kvartalet och har fyra ytterligare butiksöppningar att se fram emot i det andra kvartalet, däribland vår hundrade butik i Sverige. Med en stark utveckling i jämförbara enheter, +7 procent i första kvartalet, är jag övertygad om att de satsningar vi gör på den fysiska butiken är rätt väg att gå. Samtidigt som nya butiker är ett konkret sätt att öka tillgängligheten och skapa tillväxt är de ombyggnationer, flyttar och stängningar vi gör lika viktiga verktyg för att skapa ett robust butiksnät. Parallellt med utvecklingen av butiksnätet fortsätter vi att optimera logistik, sortiment och kundupplevelse i vår digitala butik, www.clasohlson.com. Försäljningstillväxten online i kvartalet uppgick till 12 procent, exklusive Spares, och förväntan är fortfarande att e-handeln kommer att växa snabbare än helheten under de kommande åren. Onlineaffären stärks dessutom ytterligare med förvärvet av Spares, där vi sett en bra utveckling under det gångna kvartalet.
Arbetet med att skapa en mer hållbar affärsmodell fortsätter
Vårt övergripande mål är att skapa hållbar och lönsam tillväxt. Därför är det glädjande att Clas Ohlson har minskat koldioxidutsläppen i Scope 1 och 2 med 38 procent under 2023, enligt data som blev klar under verksamhetsårets första kvartal. Även försäljningen av reservdelar fortsätter att utvecklas väl. Att hjälpa kunderna reparera sådant de redan har är ett tydligt exempel på hur vi vill skapa en mer hållbar affärsmodell. Hållbarhetsarbetet uppmärksammades i kvartalet av både Financial Times, som utsåg Clas Ohlson till ett ledande bolag inom hållbarhet, och Norsk Bærekraftbarometer 2024 där Clas Ohlson återigen rankades som bästa bolag i branschen.
Fokus på att leverera på tillväxtstrategin
Sammanfattningsvis har vi avslutat ett bra första kvartal men vi är samtidigt ödmjuka inför att resultaten aldrig hade kunnat åstadkommas utan de stora förändringar vi genomfört under de senaste åren för att jobba snabbare, enklare och mer kostnadseffektivt. Med det osäkra omvärldsläget som råder, med bland annat oroligheterna i Röda havet, är det av yttersta vikt att bibehålla kostnadsfokus i alla led av verksamheten för att kunna ge kunderna attraktiva erbjudanden och försvara vår starka marknadsposition.
Min övertygelse är att vår plan för hållbar och lönsam tillväxt och våra medarbetares kundfokus gör att vi kan hantera en utmanande marknad. Kunderna kommer alltid att ha behov av praktiska och prisvärda produkter för hemmafixet och vår uppgift är att svara upp mot kundernas behov inom de definierade nischer där vi vill vara förstahandsvalet. På så vis skapar vi också aktieägarevärde över tid.
Nu ser vi fram emot en spännande och intensiv period med flera viktiga försäljningsmånader. Den organiska försäljningsökningen i augusti var stark på samtliga marknader. Sammantaget ökade den organiska försäljningen med 7 procent i augusti, drivet av tillväxt i samtliga prioriterade produktnischer, vilket ger oss ett bra momentum in i hösten. Vi ses i butik och online!
Webbsänd presentation idag kl. 09.00
Vd och koncernchef Kristofer Tonström och Ekonomi- och finansdirektör Pernilla Walfridsson kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.
Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. Länk till webcast.
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. Länk till telefonkonferens.
Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på about.clasohlson.com.
För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, Kommunikations- och IR-chef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 september 2024 klockan 07:00.
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 10 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke