Marknadsnyheter
Clas Ohlsons tremånadersrapport 2022/23
Snabb förändringstakt i en svag marknad
Första kvartalet – 1 maj till 31 juli
- Försäljningen minskade med 1 procent till 2 044 Mkr (2 056), en organisk minskning om 3 procent
- Försäljningen online ökade med 6 procent till 232 Mkr (219)
- Rörelseresultatet, exklusive kostnader för avveckling av verksamheten i Storbritannien uppgick till 19 Mkr. Rörelseresultatet, uppgick till -16 Mkr (147)
- Rörelsemarginalen uppgick till -0,8 procent (7,2)
- Nettoskuld/EBITDA (12 mån) exkl IFRS 16 uppgick till -0,4 ggr (-1,0)
- Resultat efter skatt uppgick till -24 Mkr (103)
- Vinst per aktie uppgick till -0,38 kr (1,63)
- Avveckling av verksamheten i Storbritannien belastade resultatet med 35 Mkr
Händelser efter rapportperiodens slut
- Försäljningen i augusti ökade med 7 procent till 758 Mkr (711), en ökning om 2 procent organiskt
- Försäljningen online i augusti ökade med 42 procent till 83 Mkr (58)
Vd Kristofer Tonström kommenterar första kvartalet 2022/23:
Efter ett historiskt starkt år 2021/22 kan jag konstatera att våra satsningar under första kvartalet 2022/23 inte föll ut i linje med våra förväntningar. Vi hade rustat för en tidig och stark sommarsäsong som kom igång senare än planerat och som utvecklades svagare än föregående år. Detta gällde inte minst i Norge där konsumentförtroendet under kvartalet sjönk till historiskt låga nivåer. Totalt sett minskade försäljningen med en procent. Exklusive engångskostnader för stängningen av Storbritannien redovisar vi i första kvartalet ett rörelseresultat om 19 Mkr.
Vårt långsiktiga fokus är fortsatt att bygga vår starka position gentemot våra kunder för att kunna leverera på våra finansiella mål. Vi agerar samtidigt här och nu för att effektivisera vår verksamhet ytterligare – allt för att öka kundvärde, konkurrenskraft och konvertering i en mer utmanande marknad. Exempelvis har vi stängt ned vår verksamhet i Storbritannien vilket ger ett tydligare fokus på våra nordiska hemmamarknader.
Nya steg mot hållbar och lönsam tillväxt
En viktig princip för oss är att vi, oavsett marknadsklimat, jobbar vidare med sådant vi själva kan påverka. Exempelvis har kundtrafiken i våra fysiska butiker ökat. Genom att ta hand om varje kund som besöker oss har vi goda möjligheter att växa av egen kraft. Vår kundnöjdhet ligger fortsatt på höga nivåer med en NPS (Net Promotor Score) på 55 och vi jobbar ständigt på att förbättra oss ytterligare. Vår konvertering ökade i augusti i både butik och online och månadsförsäljningen summerade till sju procent total försäljningsökning och en ökning om 42 procent i e-handeln.
När vi blickar framåt ser vi att det strategiska vägval vi gjort med ett helhetsgrepp kring utvalda områden för problemlösning i hemmet är rätt. Genom att vara förstahandsvalet i relevanta destinationskategorier som exempelvis förvaring, uppkopplade och energismarta hem, och belysning finns det alltid en anledning för kunden att besöka Clas Ohlson. Det kommer att bli ännu viktigare i takt med att kunderna söker nya möjligheter att spara både på hushållskassan och miljön. Under första kvartalet hade vi starka tillväxttal inom alla typer av förvaringslösningar, inte minst matförvaring, och försäljningen av reservdelar ökade med 23 procent jämfört med föregående år. Vi ser också att kunderna är alltmer nöjda med de produkter de köper hos oss. Det genomsnittliga kundomdömet för produkter ökade från redan höga 4,4 till 4,6 på en femgradig skala.
Vi fortsätter också att utveckla vår tillgänglighet och öppnade i maj upp för snabba e-handelsleveranser i norra Norge. Efter ombyggnationen av butiken i Tromsö har vi totalt nio butiker som fungerar som e-handelslager. Under kvartalet stängde vi också fyra butiker i Finland och har nu ett mer optimerat butiksnät för vår framtida tillväxtresa. När vi i höst firar 20 år på den finska marknaden gör vi det med vetskapen att vi tar steg i rätt riktning. Till exempel spelar Club Clas idag en viktigare roll för den finska kunden. Vi har ökat vår medlemsförsäljning med 78 procent jämfört med samma kvartal ifjol och adderar löpande nya medlemsförmåner som exempelvis prisgaranti som skapar värde för kunden, inte minst i tider då många vill spara pengar. Ser vi till samtliga marknader har vi nu 4,4 miljoner Club Clas-medlemmar och försäljningen till våra medlemmar har ökat med 20 procent under första kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
Negativ marginalpåverkan i kvartalet
Den försämrade bruttomarginalen i kvartalet har framför allt påverkats av tre större faktorer. Till att börja med har de ökade varuförsörjningskostnaderna nu fått större genomslag. Även om transportpriserna rört sig nedåt på senare tid var många av de produkter vi sålde under kvartalet inköpta då transportpriserna stod som allra högst. En faktor som påverkar i positiv riktning är våra utpriser, där vi lyckats kompensera för stora delar av de ökade anskaffningskostnaderna. Den tredje faktorn var det svagare marknadsklimatet som medförde att vi prioriterade prissänkningar på många sommarprodukter för att kunna gå in i nästa säsong med mer plats för nya, relevanta, produkter i våra butiker. I tillägg till detta har den tidigare positiva valutaeffekten uteblivit.
Med tanke på de fortsatt längre ledtiderna för transporter har vi lagt många varubeställningar extra tidigt inför höst och jul. Detta bidrar till att vi har ovanligt många varor på väg från leverantörerna till vårt centrallager, vilket räknas in i vårt lagervärde, som ökat jämfört med föregående år. Även de högre varuförsörjningskostnaderna och den lägre försäljningen i kvartalet har påverkat lagervärdet.
Med högt tempo in i hösten
Marknadsklimatet är fortsatt utmanande. Vi vet att vi behöver vara snabbfotade i det korta perspektivet och uthålliga i det långsiktiga för att hantera de komplexa makroekonomiska faktorer och nya kundbeteenden som är en del av den nya spelplanen. Men vi är också övertygade om att det finns många möjligheter om vi hela tiden arbetar för att vara relevanta för våra kunder. I tillägg till de exempel jag redan nämnt har vi fortsatt förbättra vårt inköpsarbete och kommer inom kort att kunna lägga våra första beställningar på den indiska marknaden. Vi tar också steg inom vårt hållbarhetsarbete med ökad takt i våra miljörevisioner hos leverantörer och med ännu fler produkter klassificerade enligt våra nya, tuffare, kriterier för hållbara produkter.
Vi tar nu sikte på den viktiga höst- och julförsäljningen utifrån en stark finansiell position och med en engagerad organisation. Jag vill passa på att tacka alla medarbetare som i alla lägen gör sitt yttersta för att göra kunden nöjd. Med nöjda medarbetare som skapar nöjda kunder kommer vi att skapa kund- och aktieägarvärde över tid. Och med ett relevant erbjudande kommer vi att hjälpa våra kunder spara energi, laga produkter de redan har och förenkla deras hemmafix redan här och nu.
Webbsänd presentation idag kl. 09.00
Vd och koncernchef Kristofer Tonström kommenterar rapporten idag kl. 09.00 i en webbsänd presentation som nås via denna länk. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.
För att delta i telefonkonferensen och kunna ställa frågor muntligen, vänligen ring in på något av följande nummer några minuter innan konferensen börjar:
SE: 08-505 583 51, UK: +44 333 300 90 35 eller US +16 467 224 956.
Efter presentationen kommer inspelad version finnas tillgänglig på about.clasohlson.com/rapporter.
För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se
Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 september 2022 klockan 07:00.
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i lnsjön, Dalarna. ldag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi förenklar hemmafixet for alla på ett ansvarsfullt sätt på about.clasohlson.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke