Connect with us

Marknadsnyheter

Clinical Laserthermia Systems AB publicerar delårsrapport januari-september 2022

Published

on

Sammanfattning av delårsrapporten (avser koncernen)

 

Nio månader (2022-01-01 – 2022-09-30)

  • Nettoomsättning uppgick till 1 973 KSEK (901 KSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -62 192 KSEK (-44 221 KSEK).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,90 SEK (-1,25 SEK).
  • Soliditeten uppgick per den 30 september 2022 till 34 % (50 %).

 

Tredje kvartalet (2022-07-01 – 2022-09-30)

  • Nettoomsättning uppgick till 884 KSEK (7 KSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -30 374 KSEK (-11 872 KSEK).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,42 SEK (-0,18 SEK).
  • Soliditeten uppgick per den 30 september 2022 till 34 % (50 %).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2022

 

  • I september fick CLS FDA 510(k)-godkännande för sitt laserablationssystem för användning tillsammans med MR-bildledning inom neurokirurgi. Produkten kommer att säljas under det nya varumärket ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System.

 

  • I september slutförde CLS en företrädesemission som tecknades till totalt 80 procent, inklusive tecknings- och garantiåtaganden, och tillförde bolaget cirka 55,4 MSEK före emissionskostnader.

 

  • I augusti utsågs Rolf Ho Bornschein till ny CFO. Han efterträder Lars-Erik Eriksson, som är medgrundare och kvar som styrelseledamot i CLS.

 

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

 

  • I oktober mottog CLS en order på cirka 5,5 MSEK avseende ClearPoint Prism™-produkter från sin globala distributör ClearPoint Neuro.

 

  • Med inkommen emissionslikvid i september 2022 amorterade CLS 15 MSEK på de tidigare lånen från Modelio Equity AB, Lubrica Equity AB och Formue Nord Fokus A/S. CLS upptog ett nytt lån om drygt 33 MSEK innehållande kvarvarande lånekapital och räntor. Långivarna önskade under november genomföra en konvertering av det nya lånet om cirka 4,5 MSEK, vilken genomfördes.

 

 

 

 

VD Dan J. Mogren kommenterar

 

FDA 510(k)-godkännandet öppnar dörren inom neurokirurgi i USA

 

Det tredje kvartalet avslutades mycket positivt med vårt FDA 510(k)-godkännande inom neurokirurgi i USA. Det är ett stort genombrott för vårt samarbete med ClearPoint Neuro som nu övergår i en kommersiell fas med det nya behandlingssystemet under varumärket ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System. ClearPoint Neuro inledde i och med godkännandet en begränsad lansering av systemet till utvalda kliniker bland sina kunder och i början av fjärde kvartalet fick CLS en order på cirka 5,5 MSEK. En fullskalig lansering väntas ske i slutet av 2023 efter att viktiga key opinion leaders lämnat sin återkoppling.

 

Sammantaget gör detta att jag känner mig mycket trygg med vårt val av ClearPoint Neuro som global distributör inom neurokirurgisegmentet. Vår målsättning är att ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System ska bli en av de ledande produkterna på MR LITT-marknaden i USA inom de närmaste åren.

 

Enda ”one stop shop”-lösningen på marknaden

Enligt Clearpoint Neuros uppdaterade marknadssiffror utgörs marknaden i USA av cirka 26 000 årliga fall av hjärncancer respektive cirka 15 000 årliga fall av läkemedelsresistent epilepsi. Utöver dessa årliga fall utgörs marknaden även av ytterligare cirka 150 000 – 200 000 patienter med läkemedelsresistent epilepsi som går med obehandlad sjukdom. Samtliga dessa patienter skulle kunna behandlas med MRgLITT, men endast en liten andel, omkring 2 000 patienter, får denna behandling idag. Fram till år 2032 väntas detta antal växa kraftigt till närmare 10 000 patienter årligen, en tillväxt som Clearpoint och CLS har för avsikt att aktivt delta i och driva på.

 

En stor fördel med ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System är att det integreras med ClearPoints neuronavigationsplattform och MR skanners från ledande tillverkare. Det är den enda ”one stop shop”-lösningen på marknaden idag, vilket kan spara både tid och resurser åt sjukhusen genom förenklad administration och tidseffektivare behandlingar. Vår förhoppning är därför att vårt system blir det föredragna alternativet vid behandling av allt fler patienter.

 

Positiv respons för CLS TRANBERG®-produkter

Under tredje kvartalet fortsatte vi lanseringen av andra generationen av våra TRANBERG®-produkter för urologiområdet genom produktdemonstrationer på konferenser både i Europa och USA. Framför allt mindre prostatacenter i USA ser vårt ultraljudsbildledda system för fokal behandling som en möjlighet att lägga till en produkt i sin verktygslåda, utöver bilddiagnostik och biopsitagning.

 

I Europa ser vi en positiv respons för både vårt MR-guidade och ultraljudsguidade TRANBERG®-system och vi för nu dialoger med fler än 15 sjukhus runt om i Europa.

 

Finansiering genom nyemission

Trots utmanade marknadsförhållanden lyckades CLS i september slutföra en företrädesemission som totalt tillförde bolaget cirka 55,4 MSEK, vilket är tillräckligt för att fortsätta stödja den kommersiella lanseringen och marknadsetablering av CLS andra generation av TRANBERG®-produkter. Finansieringen via nyemissionen är ett bevis på våras aktieägare förtroende för CLS strategi och våra produkters plats på marknaden som ett alternativ till traditionell kirurgi för vissa patientgrupper. Handeln i teckningsoptioner av serie TO 5 B inleddes den 11 oktober och pågår fram till den 24 februari 2023. Det är min förhoppning att våra engagerade aktieägare ser positivt på våra framtidsutsikter och därmed tar vara på möjligheten att teckna nya aktier i bolaget.

 

Kostnadsutveckling

Den totala ökningen av våra övriga externa kostnader under tredje kvartalet beror framför allt på kostnader relaterade till nyemissionen med cirka 10 MSEK. Eftersom vi förbereder vår organisation för att driva och stödja våra kommersiella aktiviteter har vi ett ökat personalbehov, vilket ledde till ökade personalkostnader under det tredje kvartalet. Vi väntar att personalkostnaderna kommer att fortsätta att öka i takt med att vår verksamhet växer.        

 

Allt större fokus på USA

Vår bedömning är att lansering och kommersialisering kommer att gå snabbare i USA än i Europa. Detta eftersom USA är en mer homogen marknad jämfört med Europa som har ett sjukvårdssystem per land. CLS fokus kommer följaktligen att förskjutas mer mot USA under den närmsta tiden. Vi kommer därför att säkerställa att vi på bästa sätt understödjer ClearPoint Neuros marknadslansering av den nya produkten ClearPoint Prism™ Neuro Laser Therapy System, samt fortsätta svara upp mot det stora intresset för vårt ultraljudsbildledda TRANBERG®-system för fokal behandling av lokaliserad prostatacancer i USA.

 

För att stötta CLS marknadsetablering samlar vi kliniska evidens genom studier och ser bland annat fram emot att sista patienten behandlas i Urological Research Networks studie tillsammans med Focalyx i Florida, USA. Målsättningen är vidare att så snart som möjligt behandla den första patienten i vår studie avseende MR-baserad laserablationsbehandling av hjärntumörstypen glioblastom vid Skånes Universitetssjukhus i Lund.

 

Vi jobbar också vidare med att etablera partneravtal med nya kommersiella partners samt har som målsättning att under första halvåret 2023 lämna in en 510(k)-ansökan till US-FDA, för vårt MR-baserade TRANBERG®-system för ablation av prostatavävnad, i USA.

 

Samtidigt som vi har god vind i seglen håller vi ett vakande öga på utvecklingen i omvärlden för att proaktivt både kunna hantera de utmaningar som präglar näringslivet globalt i form av logistikutmaningar, brist på komponenter, inflation med mera för att i största möjliga mån begränsa inverkan på bolagets verksamhet. Trots att omvärlden är osäker visar våra framsteg under året på en stark efterfrågan på våra produkter som också vilar på starka underliggande drivkrafter. Min ambition är att vi ska kunna visa på ytterligare framsteg innan vi sätter punkt för 2022.

 

 

 

Dan J. Mogren

VD, Clinical Laserthermia Systems AB

 

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 17 November, 2022 kl.15:30 CET.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Dan J Mogren, VD
Telefon: +46 (0) 70-590 11 40

E-post: dan.mogren@clinicallaser.com

 

 

 

Om CLS

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System, inklusive Thermoguide Workstation och sterilt engångsmaterial, för minimalinvasiv behandling av cancertumörer och läkemedelsresistent epilepsi, enligt regulatoriska godkännanden inom EU respektive USA. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt används i studier för behandling med imILT®, bolagets interstitiella lasertermoterapi för immunstimulerande ablation med potentiell abskopal behandlingseffekt. CLS har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland, USA och marknadsbolag i Singapore. CLS är noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är FNCA Sweden AB, Tel: +46 8 528 00 399. E-mail: info@fnca.se. 

 

Mer information om CLS finns på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

 

 

 

 

 

Denna information är sådan som CLS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-11-17 15:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.