Connect with us

Marknadsnyheter

Coca-Cola väljer Absolicons solfångare i indiskt projekt

Published

on

Coca-Cola, ett av världens största livsmedelsföretag, har valt solfångaren Absolicon T160 för en solvärmeinstallation i Indien. Installationen skall levereras av Absolicons partner Climatenza som förhandlar med Absolicon om köp av en robotiserad produktionslina för produktion av solfångare i Indien. Climatenza har nu beställt solfångarna som skall levereras andra halvåret 2023 och kommer betala ca €40 000 till Absolicon. Övriga kostnader i installationen täcks av Coca-Cola och externa medel.

Absolicon har även inbjudits till Coca-Cola i Rumänien för att utvärdera om det går att installera solkyla på en buteljeringsfabrik. Dessutom deltog Absolicon i förra veckan på en intern Coca-Cola konferens i Egypten där begreppet ”Heat is half” användes för att fokusera på vikten av att byta till förnyelsebar värme.

Climatenza beställer Absolicon T160 till Coca-Cola

Absolicons partner i Indien, Climatenza, har valts ut av Coca-Cola India att föreslå lösningar med solvärme i Coca-Colas fabriker. Samarbetet är en del av Coca-Colas arbete med Accelerator 100+, ett initiativ som syftar till att stödja projekt och företag som driver en hållbar utveckling.

The Coca-Cola Company är ett av världens 20 största livsmedelsbolag med en omsättning på ca 40 miljarder dollar, motsvarande ca 400 miljarder kronor. Coca-Cola är en av företagen bakom inkubatorprogrammet Accelerator 100+ där Climatenza antagits.

Climatenza har nu beställt solfångare från Absolicon för installationen hos Coca-Cola i Indien. Absolicon kan täcka vissa kostnader i affären med externa forskningsmedel och köpeskillingen för Climateza blir ca €40 000. Detaljer kring fältets storlek och inkoppling kvarstår att slutföra.

Solfångaren Absolicons T160 kan arbeta upp till 160°C vilket gör den idealisk för industriella processer. Absolicon kommer tillhandahålla teknisk assistans till Climatenza för att säkerställa att installationen på Coca-Colas fabrik i Gopalapuram går smidigt och effektivt.

– ”Vi är stolta över att våra solfångare har valts ut av Coca-Cola India för att driva deras industriella processer på ett hållbart och miljövänligt sätt” säger Joakim Byström, VD för Absolicon.

Installationen hos Coca-Cola kommer att ske parallellt med en solfångarinstallation som Absolicon gör hos Rallis, ett dotterbolag till Tata. Tata är ett indiskt konglomerat med motsvarande 1000 miljarder kronor i omsättning.

I Indien har det tidigare provats koncentrerad solenergi för industrier med stöd av FN-organet UNIDO med begränsad framgång, bland annat på grund av låg kvalité på installationerna. Absolicon introducerar nu sin pålitliga och robusta lösning. Med sin patenterade solfångarteknologi har företaget positionerat sig som en ledande aktör inom solenergi för industriella tillämpningar. Absolicons två installationer kan visa att solvärme nu är redo att förändra värmeförsörjningen för industrier i Indien.

Absolicon samarbetar med Coca-Cola i Rumänien

Efter ett positivt fabriksbesök utvärderar Absolicon och Coca-Cola i Rumänien en installation av solfångare för solkyla på en buteljeringsfabrik. Coca-Cola använder ofta värmedriven kyla, där värmen idag främst genereras genom att elda fossila bränslen.

Coca-Cola i Rumänien har länge varit engagerade i att minska sin miljöpåverkan och detta projekt är ett steg i den riktningen. Med Absolicons solfångare kan företaget börja använda solkyla och därmed minska sin klimatpåverkan.

Absolicon deltar på intern Coca-Cola konferens i Egypten

Bara en handfull leverantörer var inbjuda till en intern konferens hos Coca-Cola i Kairo, Egypten, med bland dem fanns Absolicon. Ett av de budskap som Coca-Colas ledning uttalade på scenen var att ”Heat is half” och att bolaget nu behövde fokusera på att ersätta fossila bränslen med förnyelsebar energi för värmeframställning i sina fabriker.

Begreppet ”Heat is half” är skapat av Absolicon för att sätta fokus på att slutanvändningen av energi i världen till 50% består av värme, 30% transporter och bara 20% elektricitet. Produktion av värme är den största utsläppskällan av koldioxid men har fram till idag fått begränsad uppmärksamhet i klimatdebatten.

– ”Att de multinationella bolagen plockar upp våra koncept och planerar för att sluta elda fossila bränslen för sina värmeprocesser är uppmuntrande”, säger Karin Forssell, Marketing Director på Absolicon. ”Det bevisar att vi når ända in i koncernledningarna med våra budskap”.

Absolicon har samarbete eller avtal med sju av världens största bolag inom livsmedel och drycker. Absolicon är nu i driftsättningsfasen av solvärmeanläggningar hos två av världens största bryggeriföretag – i Italien hos Birra Peroni för japanska Asahi och hos Olympic Brewery i Grekland för danska Carlsberg.

Arbetet med Coca-Cola är ett exempel på hur Absolicon nu tillsammans med globala företag kan ställa om industriella processer till förnyelsebar värme. Genom sin patenterade solfångarteknik och globala partners för lokal produktion av solfångare är Absolicon en viktig del av omställningen till en renare och mer hållbar värld.

Denna information är sådan som Absolicon är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-16 13:45 CET.

Joakim Byström vd Absolicon Solar Collector AB

E-post: CEO@absolicon.com
tel:
0611-55 70 00

Pressbilder: marketing@absolicon.com

Absolicon är ett börsnoterat svenskt solenergiföretag, specialiserat på koncentrerad solvärme. Solfångaren T160 arbetar upp till 160°C och har den högsta optiska verkningsgraden som någonsin uppmätts för ett kommersiellt tillgängligt litet paraboliskt tråg. Efter att ha uppnått banbrytande prestanda har Absolicon byggt två robotiserade produktionslinor, en i Sverige och en i Kina som kan producera en 5,5 m2 solfångare var sjätte minut. Företaget kombinerar solenergiforskning med försäljning av solfångarfält till industrier som behöver hetta och ånga samt kompletta robotiserade produktionslinor för T160.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.