Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Delårsrapport januari – mars 2023

Published

on

Finansiell sammanfattning

Koncernen Comintelli inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari – mars 2023.

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen

Januari – mars 2023

Koncernens totala intäkter uppgick till 5,0 mkr (5,6 mkr). I början på året förvärvades tillgångar från den amerikanska konkurrenten Cipher. Ett flertal nya kundavtal med tidigare kunder till Cipher har tecknats, men inga intäkter har påförts det första kvartalet.

Förlängningar har skett av flera avtal med kunder som varit trogna i flertalet år. Comintelli valde att allokera säljarresurser för att säkerställa potentialen i förvärvet av kunder från Cipher, vilket har påverkat övrig nykundsförsäljning. Det medförde att ingen ny kund från direktförsäljning tillkom under det första kvartalet. Implementeringen av SaaS-strategin har medfört en restriktivare hållning till kundanpassningar och speciallösningar, vilket har medfört något högre churn än tidigare år.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -2,6 mkr (-0,6 mkr). Under hösten 2022 genomfördes en utökning av bemanningen. Koncernen har allokerat mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Kvartalet har präglats av realisering av förvärvet av Ciphers tillgångar. Detta arbete har till största delen genomförts med organisationens egna resurser. Externa kostnader i första kvartalet till följd av förvärvsrealiseringen uppskattas på nivån 0,4 mkr.

I kvartalet uppgår valutakurseffekter av rörelsekaraktär totalt till -0,0 mkr (+0,2 mkr) varav +0,1 mkr (+0,4 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,1 mkr (-0,2 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär. Valutakursvinsterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelseintäkter och valutakursförlusterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelsekostnader.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter var vid utgången av det fjärde kvartalet 2022 6,1 mkr och är i det första kvartalet tämligen oförändrad med 6,2 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning. I enlighet med strategin att mer bli ett SaaS-bolag så tecknas allt färre avtal med löptider överstigande 12 månader. Detta förfaringssätt ger dessutom mindre slagighet i redovisade intäkter, både mellan kvartal och år, och minskar också valutans omräkningseffekter på balansräkningen.

Kassaflödet uppgick i perioden till -4,7 mkr (-0,6 mkr). Resultatet efter finansiella poster är i kvartalet negativt med 2,9 mkr. Förskottsinbetalning för förvärvade tillgångar från Cipher har i kvartalet gjorts med 4,2 mkr. Finansiering av förvärvet har gjorts med egen kassa samt ett lån på 2,0 mkr som erhållits från ett konsortium av befintliga aktieägare. Amortering av räntebärande lån har skett med 0,3 mkr. Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad. Kassan uppgick till 2,2 mkr (3,4 mkr) vid kvartalets utgång.

Totala räntebärande skulder uppgick vid periodens utgång till 4,0 mkr (3,2 mkr). Eget kapital har från årsskiftet minskat från 14,2 mkr till 11,3 mkr.

Koncernens ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i kvartalet från 22,0 mkr till 22,4 mkr. ARR har den senaste tolvmånadsperioden ökat med 12,2 % (5,5 %). Vid årsskiftet var ökningstakten 13,4 %. ARR fortsätter att öka om än med något lägre utvecklingstakt. Detta beror dels på det sista halvårets lägre nykundsförsäljning, men framför allt på att en tidigare amerikansk återförsäljare avslutats. Några av den före detta återförsäljarens kunder valde i samband med detta att inte förlänga sina utlöpande licenser.

Väsentliga risker och osäkerhetseffekter

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden till följd av konflikten i Ukraina. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland eller i Ukraina varför den direkta påverkan av konflikten är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna kontrollera och begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Några av bolagets större licensavtal löper ut till förnyelse under året.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det första kvartalet uppgick till 5,2 mkr (5,6 mkr). Periodens rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, blev -2,6 mkr (-0,2 mkr). Bolaget har allokerat mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Under hösten 2022 genomfördes en utökning av bemanningen. Resultatet efter finansiella poster i det första kvartalet uppgick till -2,9 mkr (-0,2 mkr).

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Väsentliga händelser under perioden januari – mars 2023

  • Comintelli förvärvade den 9 januari 2023 den amerikanska konkurrenten Ciphers tillgångar för SaaS-plattformen Knowledge360®.
  • Som delfinansiering av förvärvet av Ciphers tillgångar har lån på 2,0 mkr erhållits från ett konsortium av befintliga aktieägare med 1 % månatlig ränta och 5 % uppläggningsavgift.
  • Införsäljning och migrering av Cipher förvärvad K360 kundbas till Intelligence2day®.
  • Comintelli lanserade nytt, förbättrat användargränssnitt för SaaS-plattformen Intelligence2day®.
  • Affärsvärlden uppmärksammade i en oberoende analys att Comintelli skalar upp och gav ett köpråd.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Medverkade och var sponsor på SCIP Intellicon 2023 i USA, världens största konferens för competitive intelligence.
  • Lanserade integration mellan SaaS-plattformen Intelligence2day® och Open AI:s generativa AI-teknik.
  • En person från Cipher, har anställts som Head of Customer Success, Nordamerika, med ansvar för alla nordamerikanska kunder.
  • I ett pressmeddelande den 10 maj 2023 kommunicerades att ”Comintelli framgångsrikt fullföljer förvärvet av Knowledge360®”.
  • Migrering av konverterade kunder, från av Cipher förvärvad kundbas, till Intelligence2day®.

Uppdatering av förvärvet av Ciphers tillgångar för Knowledge360®

I januari 2023 offentliggjordes att Comintelli förvärvar amerikanska konkurrenten Ciphers tillgångar för SaaS-plattformen Knowledge360®.

I syfte att stärka positionen i USA har Comintelli förvärvat tillgångar från den amerikanska konkurrenten Cipher relaterade till deras SaaS-plattform Knowledge360®. Målet var att konvertera kunder till Comintellis SaaS-plattform, Intelligence2day®, vilket markant skulle öka årligen återkommande intäkter (ARR).

I ett pressmeddelande den 10 maj 2023 kommunicerades att ”Comintelli framgångsrikt fullföljer förvärvet av Knowledge360®”. Per den 6 maj 2023 hade Comintelli säkerställt nya Intelligence2day®-avtal från den förvärvade kundbasen till ett ARR-värde (årligen återkommande intäkter) av 6,0 mkr. Majoriteten av de nya kundavtalen är icke uppsägningsbara 12-månadsavtal. Bolaget bedömer att ytterligare affärer kan nås under 2023 vilket skulle höja total ARR från den förvärvade kundbasen till nivån 7 – 9 mkr. Vid offentliggörandet av förvärvet gavs målsättningen för ny ARR i spannet 4 – 13 mkr.

Inget av de nytecknade kundavtalen har påverkat varken intäkter eller ARR i det första kvartalet eftersom inget av avtalen har nyttjandeperiod av Intelligence2day® under kvartalet.

En del i förvärvsavtalet är att Comintelli förskottsbetalar $400 000 (ca 4,2 mkr). Denna förskottsinbetalning har gjorts i kvartalet och är balansförd under ”Övriga kortfristiga fordringar”. Som delfinansiering av förvärvet har lån på 2,0 mkr erhållits från ett konsortium av befintliga aktieägare. Villkoren bedöms vara marknadsmässiga med 1 % månatlig ränta och 5 % uppläggningsavgift. Lånen löper ut 31 december 2023.

Förvärvsavtalet anger att förvärvsköpeskillingen baseras på ARR för de kunder som konverteras från Knowledge360® till Intelligence2day®. Innan ytterligare betalning till säljaren initieras, kommer kvittning först göras mot redan utbetald förskottsbetalning, 4,2 mkr.

Förvärvsköpeskillingen kommer att kostnadsföras direkt över resultatet vilket också intäkterna kommer göra, i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för intäkter.

VD har ordet: ”Förvärvet av K360 banar väg för ökad tillväxt”

Inledning: Ökning av ARR

Bolagets viktigaste nyckeltal ARR ökar i det första kvartalet 2023 med 0,4 mkr, från 22,0 mkr till 22,4 mkr. ARR-ökningen är därmed 12,2 %, att jämföra med 13,4 % vid utgången av det fjärde kvartalet 2022. Under det andra kvartalet 2023 kommer de nya kundavtalen från förvärvet att adderas. Försäljningen under årets första kvartal uppgick till 4,9 mkr (5,2 mkr).

Omvärld och Marknad

Det osäkra konjunkturläget i omvärlden består, vilket påverkar alla företag inklusive våra kunder och prospekts. I denna oroliga värld ger vår stabila affärsmodell med återkommande intäkter från befintliga kunder oss möjlighet att fortsätta utvecklas.

Försäljning och Kunder

Nykundsförsäljningen från den befintliga verksamheten (utöver K360) har under årets första kvartal varit svagare än förväntat där inget nytt kundavtal tecknats. Säljresurser har allokerats för att säkerställa realisering av förvärvet vilket påverkat nykundsförsäljningen.

Betalda pilotinstallationer har de senaste åren räknats som kunder. Från och med 2023 kommer dessa piloter (med kortare licensperioder) inte längre räknas som kunder. Med denna nya definition var antalet kunder 61 vid utgången av 2022 och 55 vid utgången av det första kvartalet 2023. Som ett led i realiseringen av bolagets SaaS-strategi har vi blivit restriktivare vad gäller kundanpassningar och speciallösningar vilket medfört kundtapp av kunder med svag produktmatch.

Plattformen Intelligence2day®

Under senaste månaderna har intresset för Artificiell Intelligens (AI) exploderat. I april lanserade vi integration mellan Intelligence2day® och OpenAI:s generativa AI-teknik. Även om vi redan hade omfattande AI-funktioner (såsom klustring, klassificering, och översättning) bedömer vi att generativ AI är en av de mest disruptiva teknologierna någonsin. Vi kommer därför fortsätta utveckla vår nya integration med OpenAI API de kommande månaderna.

Förvärv av konkurrenten Cipher K360

Första kvartalet har till stor del präglats av förvärvet av den amerikanska konkurrenten Ciphers SaaS-plattform Knowledge360® (K360). Förvärvet har varit en framgång där en stor del av K360-kunderna valt att konvertera till Comintellis SaaS-plattform, Intelligence2day®.

Vi bedömer att total ARR från den förvärvade kundbasen kommer att landa på mellan 7 – 9 mkr där majoriteten av de nya kundavtalen är 12-månadersavtal. De nya kundavtalen från förvärvet kommer börja påverka ARR från och med det andra kvartalet 2023. Förvärvet gör Comintelli till en stark global aktör inom mjukvara för Market and Competitive Intelligence (M&CI).

Sammanfattningsvis

Comintelli har en väl anpassad och kostnadseffektiv organisation som arbetar tätt och digitalt över nationsgränser. Våra kontor finns i Stockholm och Chicago, USA, och tillsammans drivs vi av passionen att se våra kunder få ett strategiskt informationsövertag som gynnar deras affärer och samhället de verkar i. Vi skapar långsiktiga värden genom våra fyra strategiska initiativ;

  • Öka intäkterna från befintliga kunder; fokusera på de kundsegment som har störst nytta av Intelligence2day® och hålla churn på en låg nivå.
  • Vinna nya kunder genom fokusering på prioriterade marknader och branscher.
  • Successivt överföra kunder till den nya Intelligence2day®-plattformen som möjliggör ytterligare AI-baserade funktioner och förbättrad kundnytta.
  • Utveckla mer användarvänliga gränssnitt.

Första delen av 2023 har varit exceptionell med ett stort inflöde av nya kunder från Cipher K360 på kort tid, vilket har ställt våra medarbetare, vår plattform och vår ledning inför svåra utmaningar. Vi har framgångsrikt övervunnit dessa, men utan våra mycket kompetenta och engagerade medarbetare skulle detta inte ha varit möjligt. Jag vill därför uttrycka mitt innerliga tack till alla medarbetare på Comintelli!

Detta ger oss en extra skjuts och vi ser fram emot att fortsätta vår tillväxt och dra nytta av skalfördelar både för oss själva och våra kunder.

Med bästa hälsningar,

Jesper Martell

VD Comintelli AB

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 8 948 332 (7 490 000).

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2023 års första kvartal offentliggörs onsdagen den 24 maj 2023.

Årsstämma för räkenskapsåret 2022 hålles i Kista onsdagen den 24 maj 2023.

Delårsrapport för 2023 års andra kvartal offentliggörs torsdagen den 24 augusti 2023.

Delårsrapport för 2023 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 22 november 2023.

Bokslutskommuniké för 2023 offentliggörs tisdagen den 27 februari 2024.

Jesper Martell, CEO 

Email: jesper.martell@comintelli.com
Phone: +46 8 6637 600

 

Om Comintelli

Comintelli (www.comintelli.com) är en ledande leverantör av mjukvara för omvärldsanalys (s.k. Market and Competitive Intelligence). Företaget grundades 1999 och har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt ett dotterbolag i USA. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn: COMINT.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® (www.intelligence2day.com) gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kvinnor med obesitas behöver inte gå upp i vikt under graviditeten, enligt ny studie

Published

on

By

Riktlinjerna för viktuppgång under graviditet hos kvinnor med obesitas har länge varit ifrågasatta. Ny forskning vid Karolinska Institutet stödjer idén om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg. Resultaten publiceras i The Lancet.  

Enligt internationella riktlinjer från amerikanska Institute of Medicine (IOM) rekommenderas en kvinna med obesitas, fetma, gå upp totalt 5–9 kg under graviditeten, jämfört med 11,5–16 kg för normalviktiga. Riktlinjerna har länge varit ifrågasatta, men det har saknats evidens för att ändra dem. 

En ny studie vid Karolinska Institutet visar nu att det inte finns några ökade hälsorisker varken för modern eller för barnet vid utebliven viktuppgång hos kvinnor med obesitas klass 1 och 2 (BMI på 30-34,9 respektive 35-39,9). För kvinnor med obesitas klass 3 (BMI över 40) är utebliven viktuppgång tvärtom associerad med minskade hälsorisker.  

Studien stödjer tidigare uppmaningar om att sänka eller ta bort rekommendationen om en viktuppgång på minst 5 kg, enligt Kari Johansson, docent vid institutionen för medicin, Solna. 

– Vi hoppas att vår forskning kan ge underlag till en framtida uppdatering av nationella och internationella riktlinjer för viktuppgång under graviditet, säger hon. 

Studien är baserad på elektroniska patientjournaler och registerdata för 15 760 kvinnor med obesitas i Stockholm och på Gotland (den så kallade Stockholm Gotland Perinatal-kohorten). 11 667 av kvinnorna hade obesitas klass 1, 3160 hade obesitas klass 2 och 933 hade obesitas klass 3. De studerade graviditeterna ägde rum mellan 2008 och 2015 och gällde enkelbörd. Kvinnorna följdes upp med en medianuppföljningstid på åtta år efter förlossningen.  

Tio kända risker förknippade med viktuppgång under graviditet studerades: havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes, kvarstående viktuppgång efter graviditeten, kardiometabol sjukdom hos modern, kejsarsnitt, för tidig födsel, för låg eller för hög födelsevikt hos barnet, dödföddhet och spädbarnsdöd. Riskerna viktades sedan beroende på allvarlighetsgrad i ett samlat utfallsmått. 

Sammantaget visar studien inga ökade hälsorisker vid en viktuppgång under nuvarande rekommendation eller vid utebliven viktuppgång för kvinnor med obesitas klass 1 och 2. För kvinnor med obesitas klass 3 minskade tvärtom riskerna, vid 0 kg viktuppgång sågs en riskreduktion på omkring 20 procent.  

– Utifrån detta har vi dragit slutsatsen att det inte är förknippat med några ökade risker för kvinnor med obesitas med en lägre viktuppgång än de 5 kg som dagens riktlinjer anger, säger Kari Johansson. 

Resultaten indikerar också att det finns anledning att ge särskilda rekommendationer till kvinnor med obesitas klass 3.  

– Till skillnad från idag skulle denna grupp kunna få separata rekommendationer, säger Kari Johansson. 

Forskarna ska nu gå vidare med liknande studier på de övriga BMI-klasserna övervikt, normalvikt och undervikt. 

Studien har skett i samarbete med University of British Columbia, Kanada, University of Pittsburgh, USA, och University of California, USA. Finansiärer var Karolinska Institutets stiftelser och fonder och Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (NICHD).

Kari Johansson och medförfattarna Lisa Bodnar, och Jennifer Hutcheon ingår i ett WHO-initiativ för globala standarder för viktuppgång under graviditet. Åsikterna som uttrycks i studien återspeglar dock inte WHO:s åsikter. Olof Stephansson är medgrundare och medägare av en svensk graviditetsapp, One Million Babies. Inga andra intressekonflikter rapporteras. 

Publikation: ”Safety of low weight gain or weight loss in pregnancies with class 1, 2, and 3 obesity: a population-based cohort study”, Kari Johansson, Lisa M Bodnar, Olof Stephansson, Barbara Abrams, Jennifer A Hutcheon, The Lancet, online 28 March 2024, doi: 10.1016/ S0140-6736(24)00255-1. 
https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(24)00255-1 

För mer information, kontakta:  
Kari Johansson, docent 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet 
E-post: kari.johansson@ki.se
Telefon: 070-695 49 26 

Olof Stephansson, professor, överläkare 
Avdelningen för klinisk epidemiologi (KEP), Institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet
 
E-post: olof.stephansson@ki.se  
Telefon: 070-748 78 25 

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.