Connect with us

Marknadsnyheter

CONCENTRICS HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2021

Published

on

ANDRA KVARTALET

  • Nettoomsättning: 473 MSEK (342) – den redovisade omsättningen ökade med +38% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–14%) och förvärvet av Allied Enterprises (+7%) ökade omsättningen med +45% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultat: 107 MSEK (28), vilket ger en rörelsemarginal om 22,7% (8,3); rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster var 22,7% (14,2).
  • Periodens resultat: 85 MSEK (17); resultat per aktie före utspädning om 2,25 SEK (0,44).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 76 MSEK (87); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.

FÖRSTA HALVÅRET

  • Nettoomsättning: 905 MSEK (798) – den redovisade omsättningen ökade med +13% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–13%) och exklusive Allied Enterprises (+6%) ökade omsättningen med +20%.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 202 MSEK (115), vilket ger en rörelsemarginal om 22,3% (14,5); rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster var 22,3% (17,0).
  • Periodens resultat: 157 MSEK (77); resultat per aktie före utspädning om 4,15 SEK (2,04).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 148 MSEK (168); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.
  • Koncernens nettoskuld: –22 MSEK (–67); skuldsättningsgrad –2% (–6). En minskning av pensionsskulderna jämfört med december 2020 fortsätter att leda till en minskning av nettoskulden.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar halvårsrapporten för andra kvartalet 2021.

Marknads- och försäljningsutveckling

Koncernens valutajusterade omsättning exklusive vårt senaste förvärv ökade med +45% jämfört med andra    kvartalet föregående år och med +20% under årets första sex månader. Den redovisade omsättningen påverkas fortsatt av den svenska kronans starka ställning gentemot de flesta större valutor, framför allt mot den amerikanska dollarn, vilket gjorde att den redovisade omsättningen för det andra kvartalet och de första sex månaderna av året ökade med 38% respektive 13% jämfört med föregående år.

Den publicerade marknadsstatistiken, viktad för koncernens slutmarknader och regioner, pekar på att återhämtningen från den globala pandemin fortsätter på alla geografiska marknader samt att Europa och övriga världen presterar starkare än Nord- och Sydamerika. Marknadsstatistiken pekar på en marknadstillväxt på 79% under första halvåret 2021, vilket var högre än tillväxten i Concentrics försäljning. Det bör dock noteras att jämförelseperioden för 2020 påverkades kraftigt av pandemin. Under första halvåret 2020 pekade marknadsstatistiken mot en nedgång på –45%, jämfört med en nedgång på endast –30% i Concentrics försäljning, vilket bidrog till en starkare återhämtning i statistiken under 2021. Det tycks också förekomma viss volatilitet i den publicerade marknadsstatistiken, och denna är mycket större än vad som normalt förväntas.

Vår redovisade omsättning detta kvartal är 41 MSEK eller +10% högre än första kvartalet 2021, och efterfrågan på våra slutmarknader har varit fortsatt stark under hela det andra kvartalet. Denna starka försäljningsutveckling har lett till en ytterligare ökning av vår orderstock trots generella utmaningar i branschens leverantörskedja för att möta den nya efterfrågan. Vi har fortsatt att hantera våra kunders kortsiktiga produktbehov, och vi räknar med en återhämtning i orderstocken under andra halvåret.

Concentric Business Excellence – förvaltning av rörelsemarginal och kassaflöde

Tack vare Concentric Business Excellence-programmet kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på våra produkter samtidigt som vi anpassar kapaciteten i verksamheten. CBE-programmet har tillsammans med medarbetarnas uthållighet och anpassningsförmåga efter ständigt föränderliga förutsättningar lett till en rörelsemarginal före jämförelsestörande poster om 22,7% (14,2) för det andra kvartalet respektive 22,3% (17,0%) för årets första sex månader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var 76 MSEK (87), vilket ger en god generering av kassaflödet i relation till lönsamheten. I takt med den ökande omsättningen ökar också rörelsekapitalet. Under andra kvartalet ökade rörelsekapitalet med 14 MSEK jämfört med föregående kvartal, drivet av ökat lager. Likvida medel minskade till 498 MSEK (631) efter utbetalningen av utdelning om 133 MSEK under andra kvartalet.

Pressmeddelanden under andra kvartalet – en berättelse om framsteg

Under andra kvartalet publicerades sex pressmeddelanden som tillkännagav framgångar i form av nya viktiga kundkontrakt:

• e-pumpar inom lastbilssektorn, både för kylning och elektrohydraulisk styrning

• ett utvecklingskontrakt för e-pumpar till en bränslecellstillämpning

• den första ordern på elektrisk skivseparator för Alfdex, vårt joint venture med Alfa Laval

• två viktiga kontrakt i Kina för att leverera avancerade hydrauliska fläktmotorer och Alfdex-vevhusgasseparatorer för att uppfylla Kinas VI-lagstiftning.

Dessa nya ordrar visar återigen vår förmåga att göra strategiskt viktiga e-pumpsaffärer inom elektrifieringssektorn. Det totala kontraktsvärdet över en femårsperiod för samtliga publicerade kundordrar inom elektrifiering uppgår nu till 900  MSEK.

Utsikter

Marknadsstatistiken pekar på att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att öka med +16% jämfört med år 2021 – en ökning med +7% jämfört med föregående prognos. Dessutom fortsätter efterfrågan från våra kunder på både våra motor- och hydraulikprodukter att förbättras kvartal för kvartal.

Tillgången till kritiska råvaror kommer att fortsätta att påverka vår försäljning under andra halvåret då vår leverantörskedja stabiliseras för att möta marknadens ökade efterfrågan. Den pågående bristen på råvaror och komponenter har en inflationseffekt, både från metallindexen och från leverantörernas prisökningar, som kommer att behöva föras över på våra kunder under andra halvåret.

Den orderingång som förväntas ge omsättning under tredje kvartalet 2021 var betydligt högre än omsättningen för andra kvartalet 2021. Vi förväntar oss också att kunna leverera på större delen av vår orderstock, framför allt med koppling till våra nordamerikanska verksamheter, till våra kunder under andra halvan av året.

Concentric är fortsatt välpositionerat, både finansiellt och operationellt, för att till fullo utnyttja vår marknadspotential

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 klockan 08:00 CET. 

För ytterligare information, kontakta: David Woolley (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Chosa Oncology – Utser Chief Commercial Officer och ny Chief Financial Officer

Published

on

By

Marts 28, 2024

CHOSA Oncology meddelade idag utnämningen av Claus Frisenberg Pedersen som Chief Commercial Officer och Gerton Jönsson som Chief Financial Officer.

Som en del av CHOSA:s förstärkta fokus på affärsutveckling kommer Claus Frisenberg Pedersen att ägna sin fulla uppmärksamhet åt affärsutveckling inom CHOSA.

Som en konsekvens härav har Gerton Jönsson utsetts till ny CFO med omedelbar start. Gerton har mer än 20 års erfarenhet av ekonomisk förvaltning, inklusive CFO-erfarenhet i noterade företag inom life science-sektorn.

 

Peter Buhl Jensen, VD:Jag är glad att välkomna Gerton som vår nya CFO och ser fram emot att dra nytta av hans djupa erfarenhet av redovisning för noterade bioteknikföretag. Jag vill också tacka Claus för att han har omfamnat och tagit steget för att främja våra kommersiella ansträngningar där han kommer att vara avgörande för att uppnå våra mål.”

För ytterligare information kontakta:
Peter Buhl Jensen, VD
pbj@buhloncology.com
+ 45 21 60 89 22

 

CHOSA i korthet
CHOSA Oncology AB är ett onkologiskt bioteknikföretag som leds av ett erfaret internationellt team med specialister inom onkologi, läkemedelsutveckling, genomföra kliniska prövningar, regulatorisk expertis samt affärsutveckling. CHOSA avser att ingå avtal om partnerskap eller ut-licensiering av LiPlaCis® och DRP®.

 

Om LiPlaCis® och DRP®
CHOSA fokuserar på sent stadium av klinisk utveckling av LiPlaCis® och dess diagnostikverktyg DRP® som CHOSA har världsomspännande rättigheter till. Cisplatin DRP är det enda beprövade testet för att förutse och därigenom välja vem som ska behandlas och vilken patient som kommer att dra mest nytta av cisplatin-behandlingen. Bröstcancer: CHOSA har starka kliniska fas 2b-data i metastaserad bröstcancer, som visar att patienter som valts ut av DRP® svarade bättre på behandlingen; har längre progressionsfri överlevnad; och kanske till och med en totalt sett längre överlevnad än de patienter som identifierades som osannolikt att svara bra på behandlingen. Lungcancer: Cisplatin-DRP har tidigare visat sin förmåga att förutse värdet av cisplatinbehandling vid lungcancer. Cisplatinbehandling efter operation är en standard som tydligt ökar botandet av lungcancer, men inte alltid, och tills nu vet inte läkarna vem som kommer att ha nytta av cisplatin och vem som borde ha något annat. Det är här cisplatin DRP kan spela en avgörande roll. Cisplatin DRP validerades i en blindad retrospektiv studie i två lungcancerpatientkohorter som fick cisplatin efter operation för att döda kvarvarande tumörceller. Således hade patienter med de 10 % högsta poängen en 3-årsöverlevnad på 90 % medan patienterna med de lägsta 10 % poängen hade mycket lägre överlevnad med endast 40 % som överlevde 3 år1.

 

Immunterapi Der er en ny udvikling som yderligere giver værdi til vores DRP. Cisplatin har visat sig ofta at aktivera immunsystemet (göra kalla tumörer heta), vilket gör tumörer mottagliga för PD1-hämmare. Denna synergi är särskilt viktig men inte begränsad till behandling av lungcancer, blåscancer och huvud- och halscancer. I den ständigt växande marknaden för PD1-behandlingar är konkurrensen är hård. Här särskiljer sig vårt företag genom vår möjlighet att kunna förutsäga om cisplatin kommer kunna ge synergier med PD1. Att kunna erbjuda PD1 förutsägelse är en stor konkurrens fördel för oss.

 

1)  Buhl et al PLOS One doi: 10.1371/journal.pone0194609
DRP® är ett registrerat varumärke som tillhör Allarity Therapeutics, Inc. och används under licens beviljad till CHOSA Oncology.LiPlaCis är inlicensierad från Allarity Therapeutics Ltd och LiPlasome Pharma ApS.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.