Marknadsnyheter
Coops höjer ambitionen för sin klimatpåverkan; 25 procent av utsläppen från maten ska bort till 2026


Halvering av utsläppen av växthusgaser från Coops egen verksamhet och 25 procents minskning av klimatpåverkan från maten som Coop säljer till år 2026. Det är två av Coops nya klimatmål. Coop höjer nu ambitionen för sitt arbete för minskad klimatpåverkan med fyra övergripande klimatmål. Målen har godkänts av Science Based Targets och validerade att vara i linje med vad Coop behöver göra för att bidra till att jordens uppvärmning begränsas till max 1,5 grader.
– Att erbjuda hållbart producerad mat i en verksamhet med så litet klimatavtryck som möjligt är en strategisk prioritering för Coop. Vi har i många år arbetat målmedvetet för att succesivt minska klimatutsläppen från vår verksamhet. Nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare med nya klimatmål som spänner över hela Coops verksamhet. Vi har satt utmanande mål som ska minska klimatutsläppen från vår egen verksamhet men även påverka våra leverantörer och våra varor i butik, säger Charlotta Szczepanowski, Kvalitets- och hållbarhetschef, Coop Sverige.
Coop har genomfört en grundlig analys av klimatutsläppen som uppstår i verksamhetens hela värdekedja; från produktion av varor till transport, lagerhållning och vidare till försäljning i butik och online. Den allra största klimatpåverkan kommer från tillverkningen av de livsmedel och övriga varor som säljs. Därefter kommer avfall i butik och lager, förpackningar samt transporter.
– Vi ska fortsatt minska vår klimatpåverkan inom alla områden men vi kommer framöver att lägga extra fokus på där vi gör störst skillnad, nämligen inom vilka varor vi säljer. I och med lanseringen av hållbarhetsdeklarationen tidigare i år har vi redan påbörjat vårt samarbete med våra leverantörer för att sänka hållbarhetsavtrycket på varorna i butik. Det samarbetet kommer bli än viktigare framåt. Hållbarhetsdeklarationen är också ett av våra sätt att göra det enklare för våra kunder att äta mer hållbart, säger Charlotta Szczepanowski.
Coops klimatmål är satta i linje med Parisavtalets mål om att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader och har godkänts och validerats av det internationella samarbetet Science Based Targets.
Coops klimatmål
Coops nya klimatmål omfattar utsläpp som sker inom alla butiker, terminaler, kontor, transport, inom onlinehandel samt när produkter produceras. Samtliga mål ska uppnås till 2026. Basåret är 2019.
- 50% minskning av utsläpp av växthusgaser från egen verksamhet.
I egen verksamhet omfattas el, värme och köldmedia i våra butiker, lager och kontor. All el ska även vara förnybar.
- 25% minskning av utsläpp av växthusgaser från vår indirekta verksamhet.
Här inkluderas exempelvis transporter, avfall, tjänsteresor och reklamutskick.
- 67% av Coops leverantörer ska ha satt egna klimatmål i enlighet med Science Based Targets senast 2026.
- 25% minskning av klimatpåverkan från maten vi säljer. Detta mål mäts i kg koldioxidekvivalenter per kg produkt.
Om Science Based Targets
Science Based Target Initiative är ett internationellt samarbete mellan UN Global Compact, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project . De företag och organisationer som sätter klimatmål inom ramen för Science Based Target åtar sig att uppfylla Parisavtalets mål om att inte öka jordens medeltemperatur med mer än 1,5 grader. För att kunna sätta mål inom Science Based Target behövs en genomgång av företagets utsläpp genom hela värdekedjan.
Länkar för mer information
Om vetenskapligt baserade klimatmål, Science Based Targets.
Om Coops hållbarhetsdeklaration.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Om Coop
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Katterjokk i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se når drygt 60 procent av de svenska hushållen med hemleveranser och våra matkassar går dessutom att hämta i alla våra butiker. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 43 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: https://www.coop.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke