Connect with us

Marknadsnyheter

Corona påskyndade det digitala språnget i betalningssätten: användningen av kontanter har minskat och nästan 80 % av alla betalningar är kontaktlösa

Published

on

Sätten att köpa och betala revolutionerades under coronatiden – till och med permanent. 78 % av alla betalningar görs nu kontaktlöst, samtidigt som kontantuttag från bankautomater har minskat. Även köpvanorna ändrades under coronatiden. I de finska webbutikerna var tillväxten så hög som 70 %.

Coronapandemin tycks ha förändrat finländarnas betalnings- och köpbeteende – permanent. Personer som har använt kontanter har gått över till kortbetalningar medan allt fler kortinnehavare har börjat betala för sina inköp med en smarttelefon eller -klocka.

”Sedan coronan börjat har det skett en tydlig förskjutning mot digitala betalningssätt och de förändrade konsumtionsvanorna har styrt denna trend. Finländarna upplever att kontaktlösa betalningar i butiker och på nätet nu är smidiga och nödvändiga. Året efter den officiella starten på pandemin minskade kontantuttag med Visa-kort i Finland med 45 %1, medan trenden med kontaktlösa betalningar vände i motsatt riktning och nu står för merparten av Visa-kortbetalningarna runt om i Finland”, säger Riikka Salminen, landsdirektör för Visa Finland, Sverige och de baltiska länderna.

Trots ett starkt digitalt språng släpar Finland dock efter de övriga nordiska länderna när det gäller mobilbetalningar.

”Hos oss är mobilbetalningen fragmenterad, medan andra nordiska länder har starka nationella mobilbetalningssätt. Sverige har Swish, Norge har Vipps och Danmark har MobilePay. Speciellt personer under 30 föredrar enkla och snabba betalningar, vilket förklarar varför MobilePay blivit populärt även i Finland”, säger Suvi Ruoppa, landsdirektör på Nets. 

Manu Kauppila, Sparbanksgruppens direktör med ansvar för kort, fortsätter:

”I början av coronapandemin fäste man uppmärksamhet på vilket sätt de ekonomiska följderna av pandemin skulle påverka kundernas betalningsförmåga. De flesta har dock överlevt pandemin ekonomiskt, och fler inköp än tidigare gjordes online med kort.”

Finländarna gynnar den inhemska webbhandeln

Konsumenterna har gått online, särskilt inom de affärsområden där fysisk betalning traditionellt är populär, såsom livsmedelsbutiker, restauranger och dagligvaruhandeln.

”Inom restaurangtjänster har kortbetalningar via nätet ökat med hela 700 %2 under pandemin, och kortköp för livsmedel och dagligvaror online har ökat med 330 %2 av de betalningar som görs med Visa-kort. Jag tror att dessa förändringar kommer att vara permanenta även efter coronan”, säger Salminen.

Enligt Suvi Ruoppa från Nets ökade den finska webbhandeln med 70 % under coronatiden. 

”I vissa branscher startades upp till tredubbelt flera webbutiker än normalt i början av pandemin, och helt nya kundgrupper hittade webbhandlen. Det är glädjande att de webbutiker som startades under coronatiden också har lyckats bra ekonomiskt, fortsätter Ruoppa.

Enligt en undersökning som gjorts av Nets dotterbolag Paytrail föredrar 62 % av finländarna finska webbutiker, medan endast 33 % uppger att de köpt från utländska webbutiker under coronatiden. Även miljövärderingar och oro relaterat till klimatförändringen har börjat synas i finländarnas nätinköp. Att ta hänsyn till koldioxidavtrycket sågs redan som en anledning till att undvika att köpa utomlands.

”Särskilt kvinnor verkar föredra inhemska webbutiker. Många kunder är väl medvetna om fördelarna med kortbetalning, inklusive näthandel, och exempelvis ett företag går i konkurs eller den beställda produkten inte levereras, kan du få dina pengar tillbaka”, tillägger Ruoppa.

1(04/19 – 04/20 Visas information)
2(04/20 – 02/21 Visas information)

Mer information

Manu Kauppila
Sparbanksgruppens direktör med ansvar för kort 
manu.kauppila@saastopankki.fi 
+358 50 5710 936 

Riikka Salminen
Landsdirektör för Visa Finland, Sverige och Baltikum
+358 40 708 8678
salminer@visa.com

Suvi Ruoppa
Landsdirektör, Finland, Nets Group
sruop@nets.eu
+358 50 322 0387

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen.  Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digitala betalningar. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vårt avancerade globala bearbetningsnät, VisaNet, erbjuder säkra och pålitliga betalningar runt om i världen och kan hantera mer än 65 000 transaktionsmeddelanden varje sekund. Vårt ständiga fokus på innovation är en katalysator för den snabba tillväxten av uppkopplad handel oavsett enhet, och en drivkraft bakom drömmen om en kontantlös framtid för alla, överallt.

När världen går från analog till digital finns Visa med i stor skala för att omforma framtidens handel genom produkter, personer och nätverk. 

Mer information finns på About Visa (https://usa.visa.com/visa-verywhere/blog.html) och @VisaNews på Twitter.

Nets

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har över 4 000 medarbetare i ett antal länder i Europa och vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som vi levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss. För mer information www.nets.eu. Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. För mer information www.nexigroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.