Connect with us

Marknadsnyheter

Coronavirus-Covid-19 | Lugn&Ro Vård och Omsorg visar vägen hur hemtjänsten bör bedrivas under Corona-epidemin.

Published

on

Hög kontinuitet, få personal per brukare, i hemtjänsten minskar troligen både smittspridning av Coronaviruset och återinläggningar på sjukhus. Lugn&Ro Vård och Omsorg i Norrtälje har en robust vård- och omsorgsmodell som kan visa vägen för en effektiv sammanhållen vård och omsorg.

Lugn&Ro vård och Omsorg i Norrtälje bedriver hemtjänst med exceptionellt hög kontinuitet sedan 8 år tillbaka i tiden. Med hög kontinuitet avses att det är få antal personal per brukare i hemtjänsten. Deras vård- och omsorgsmodell visar sig robust både före och under Corona-epidemin.

I media framkommer nu på olika håll, inte minst i Stockholms-området där pandemin nu slår som hårdast att brukare är oroliga då det är många olika personer som arbetar hos brukarna i hemtjänsten. När många olika personer i hemtjänsten arbetar hos brukarna blir kvaliteten lidande, inte minst under Corona-epidemin då sannolikheten ökar att Coronasmittan kan spridas hos de äldre som är en riskgrupp. Majoriteten av de som insjuknar i Covid-19 och som avlider är över 70 år. Hemtjänsten är därmed extra utsatt eftersom de äldre inte sällan har underliggande sjukdomar.

Lugn&Ro Vård och Omsorg släppte ett pressmeddelande den 14 mars med uppmaning till beslutsfattare hur hemtjänsten snabbare bör ställas om under kommande Corona-epidemi.

Det finns många starka fördelar med att ha en hög kontinuitet i verksamheten såsom

  • Effektiv kommunikation med brukaren om när och hur nödvändiga insatser ska genomföras.

  • God kännedom om brukarens behov möjliggör en högre kvalitet.

  • Effektiv schemaläggning av personal där en större andel kan själv-organiseras av personalen och brukaren.

  • Vid god kännedom om brukaren signaleras om försämrat hälsotillstånd som annars kan förbises.

 

Hög kontonuitet i hemtjänsten från Collada

Figur. Avspeglar personaltätheten i omsorgen för brukare som har minst 2 insatser per dag under veckans alla dagar under en 14-dagarsperiod. Snittet i Region Stocholm och Sverige är ungefär densamma och ligger mellan 14-15 personal under samma period.

Under Corona-epidemin blir detta särskilt viktigt eftersom så många kontakter som möjligt bör undvikas och vissa omsorgsinsatser kan enklare utföras på distans med god kontakt med brukaren. Även genomföranden serviceinsatser kan förändras för att minska på potentiell smittspridning. Adekvata personliga skydd för både brukare och personal rent praktiskt kan förenklas och volymen av skydd minskas med hög personaltäthet.

Lugn&Ro Vård och Omsorg driver tillsammans med vårdcentralen Citikliniken i Norrtälje projektet Citikliniken Senior, där man har en stark samverkan mellan vårdcentralen och hemtjänsten för att uppnå en sammanhållen vård och omsorg med hög kontinuitet. I ett pressmeddelande den 13 mars meddelar Citikliniken Senior att projektet betydligt lyckats få ned återinläggningar på det lokala sjukhuset, vilket återigen visar att modellen är robust och anpassad även för en pandemi som kräver sjukhusets alla resurser för att rädda liv under en kris (ref 1-4).

En robust vård- och omsorgsmodell kan visa sig effektiv på flera sätt och även under en pandemi. Det är viktigt att både opinionsbildare och beslutsfattare betraktar hemtjänstens viktiga roll i detta så att inte fler hamnar på redan överbelastade sjukhus i regionen. Varken personalen i hemtjänsten eller brukarna själva är så intresserade av en klapp på kinden utan vill ha professionella tjänster utförda med relevant ersättning, säger Sirpa Rissanen som är omsorgschef för Lugn&Ro Vård och Omsorg.

 

Referenser

  1. Vården i siffror – Sverige Kommuner och Regioner (SKR), hemsida

  2. Utvärdering av KSON avseende resultateffektivitet – RS2019-1124 Region Stockholm Rapport
  3. Gups – Uppföljningsportalen Vårdgivarguiden
  4. Kolada – Rådet för främjandet av kommunala analyser (RKA)

Roger Svensson
VD, Verksamhetschef
roger.svensson@lugn-och-ro.se

 

Isabella Svensson Rissanen

Vice-VD, Kvalitetsansvarig

isabella.svensson@lugn-och-ro.se

Lugn&Ro Vård och Omsorg erbjuder en personcentrerad och sammanhållen vård och omsorg med hög kontinuitet vari ingår vårdcentral, hemsjukvård, hemtjänst, hemrehabilitering och seniormottagning

Lugn&Ro är baserad i Norrtälje sedan 2012 och drivs av familjen Svensson Rissanen. Verksamheten är certifierad enligt Kvalitet ISO 9001 och Miljö ISO 14001.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.