Connect with us

Marknadsnyheter

Covid-19 har utlöst en våg av innovation inom konsumentbranschen

Published

on

Framgångsrika, konsumentinriktade företag förändrar fysiska platser, utforskar nya affärsmodeller och använder avancerad teknik för att skapa tillväxt, visar ny undersökning från Accenture.

STOCKHOLM; 17 juni 2021 – Covid-19 har förändrat hur människor lever, arbetar och umgås, vilket ökar innovationsgraden. En ny global undersökning från Accenture visar att både återförsäljare inom detaljhandeln samt flera reseföretag nu går från att endast reagera på krisen till att omforma sina tjänster och produkter.

Efter ett år av lockdowns i stora delar av världen anger 95% av respondenterna i den globala undersökningen att de har gjort minst en livsstilsförändring som de tror kommer att förbli permanent. Hemarbete, ändrade resmönster och ett växande intresse för att handla mer lokalt skapar nya utmaningar i flera branscher. Resultaten av den senaste undersökningen, som gjordes med över 9 650 personer i 19 länder, stödjer Accentures tidigare insikter som visar att många beteendeförändringar sannolikt kommer att vara långsiktiga. Många branscher kommer således behöva göra en grundlig omvärdering kring hur de ska möta konsumenternas nyfunna behov.

”Pandemins effekter kommer med största sannolikhet att hålla i sig under en lång tid framöver. Det är en tydlig indikation på hur konsumentinriktade företag behöver vara flexibla, motståndskraftiga och lyhörda inför olika förändringar”, säger Peter Lindell som arbetar inom Accentures affärsområde detaljhandel.

”Pandemin har utlöst en ny våg av innovation. Företag behöver tänka om och komma på nya sätt att göra affärer på, som genererar tillväxt. Många använder sig av avancerade analytiska verktyg för att upptäcka och anpassa verksamheten utifrån ändrade konsumtionstrender. Ett exempel är ölföretaget Brewdog i USA, som snabbt och kreativt sadlade om och började producera handsprit, skapade virtuella barer, lanserade en Brewdog Drive-Thru och gjorde om fysiska lokaler till co-working-ytor med sitt initiativ `Desk Dog´”., säger Peter Lindell.  

Undersökningen bekräftar att Covid-19 har påskyndat förändringen inom många verksamheter. Företag gör om sina tillväxtmodeller samtidigt som de snabbt omskolar anställda i vad som tidigare skulle ha varit stegvisa program på längre sikt. Många konsumentinriktade företag har strukturerat om sina verksamheter till att arbeta molnbaserat, och på så sätt kunnat hantera kostnadstrycket samt kunnat fortsätta främja utveckling och säkerhet.

”Den tredje arbetsplatsen”
Pandemin tvingade fram ett snabbt skifte till hemarbete och många i undersökningen uttryckte en önskan om flexibilitet gällande hur och var de arbetar framöver. Fler än tre av fyra (79%) av de tillfrågade angav att de ibland skulle vilja arbeta från ”en tredje arbetsplats” – en annan plats än sitt hem eller jobb. Fler än hälften angav att de skulle vara villiga att betala upp till 100 dollar, motsvarande drygt 850 kronor, per månad ur egen ficka för att kunna arbeta på ett kafé, bar, hotell eller kontorshotell. Detta visar på en potentiell möjlighet för aktörer inom hotellbranschen och detaljhandeln att öka sina intäkter.

Önskan att arbeta från en tredje arbetsplats åtföljs av en attitydförändring gällande affärsresor. Hälften (46%) av de tillfrågade angav att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare andel affärsresor med hälften. Hur länge denna uppfattning kommer att stå fast återstår att se, men de nuvarande prognoserna tyder på att det främst är privata resor som kommer att återupptas, vilket gör att branschen nu måste anpassa sig och bli ännu mer effektiv för att kompensera för förlorade intäkter.

”Pandemin har tvingat fram en ”kreativ pragmatism”, särskilt för hotell- och resebranschen som har kämpat för att hitta andra intäktsvägar under krisen, säger Peter Lindell. ”Vissa hotell har gjort om rum till pop-up-restauranger medan andra experimenterat med att erbjuda tillfälliga kontorslokaler till de som söker en arbetsplats att jobba ifrån. Samtidigt som det har tillkommit nya tjänster måste branschen också skala upp dessa nya tjänster och möta resenärernas förnyade fokus på hälsa och säkerhet, till exempel genom att använda molnet för att möjliggöra helt kontaktlösa interaktioner.”

Nya konsumentbeteenden – här för att stanna
Det är inte bara arbetsvanor och resplaner som respondenterna tror har förändrats. Många anger även att deras shoppingvanor har utvecklats och med största sannolikhet även på lång sikt. De senaste resultaten stöder Accentures tidigare publicerade undersökningar som visar att den dramatiska ökningen av e-handel sannolikt kommer att fortsätta eller påskyndas ytterligare. Till exempel har andelen inköp online av produkter som mat, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter ökat med 343% sedan pandemins utbrott. Ovana e-handelskonsumenter definieras som personer som använde onlinetjänster för mindre än 25% av sina inköp före pandemin.  

”Även efter pandemin måste företagen tillfredsställa konsumenternas intresse för online-shopping med snabb leverans. De behöver även tänka smart kring de investeringar som görs i medarbetare, leverantörskedjor, fysiska butiker och digitala kanaler för att vara väl-positionerade och skapa tillväxt.”, säger Peter Lindell.

Svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och jobben
I undersökningen svarade 75% av svenskarna att de ibland skulle vilja arbeta från en ”tredje arbetsplats”, således en annan plats än sitt hem eller sitt jobb. Gällande resor i arbetet angav 47% att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare antal affärsresor med hälften.

En tydlig ökning av e-handeln har synts på många håll och så även i Sverige. Andelen online-köp av produkter som livsmedel, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter har ökat med 228% i Sverige sedan pandemin började.

Jämfört med andra länder i världen är svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och den egna jobbsituationen. Drygt 65% av svenskarna är oroade över ekonomin, i kontrast till exempelvis 91% av spanjorerna. Gällande sin jobbsituation uppger 40% av svenskarna att de är oroliga över hur pandemin påverkat eller kan komma att påverka deras jobbsituation. Detta jämfört med 77% av invånare i Spanien.  

”Sveriges ekonomi är relativt stark i jämförelse med flera andra länder i världen. Vi hade redan en hög grad av digitalisering innan pandemin bröt ut och svenskar var redan vana vid digitala marknadsplatser och tjänster. Det har sannolikt gjort att svenska konsumenters beteendeförändringar inte varit lika stora jämfört med andra länder. Däremot har vi givetvis sett stora förskjutningar i inställningen avseende att jobba på distans och resa i jobbet. Att 75% av svenskarna ibland skulle vilja jobba från en tredje arbetsplats är exempelvis något som svenska företag kommer behöva förhålla sig till efter pandemin.”, säger Peter Lindell.

Om undersökningen
Accenture har genomfört flera undersökningar för att kartlägga hur globala attityder, köpbeslut och beteendemönster förändras under covid-19-pandemin. Två enkätundersökningar genomfördes mellan 28 november – 10 december 2020 och 25 februari – 5 mars 2021, med 12 487 deltagare i första omgången respektive 9 653 i andra omgången. Enkäterna genomfördes i 19 länder på fem kontinenter: Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Ryssland, Saudiarabien, Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Miris förlänger teckningsperioden för bolagets pågående företrädesemission ytterligare

Published

on

By

Styrelsen för Miris Holding AB (publ) (”Miris” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att förlänga teckningstiden i den pågående företrädesemissionen av units till och med fredagen den 10 maj 2024.

Styrelsen i Miris beslutade den 29 februari 2024, villkorat av extra bolagsstämmas efterföljande godkännande, om en företrädesemission av units om lägst cirka 10,7 MSEK och högst cirka 26,8 MSEK (”Företrädesemissionen”). Extra bolagsstämma den 4 april 2024 godkände emissionsbeslutet. Styrelsen i Bolaget äger enligt emissionsbeslutet rätt att förlänga teckningstiden och har idag beslutat om förlängning till fredagen den 10 maj 2024. Förlängningen gäller teckning såväl med som utan företrädesrätt.

Bolaget för en aktiv dialog med ett antal potentiella intressenter om teckning utan företrädesrätt och syftet med förlängningen är att ge ytterligare tid för en sådan dialog.

Teckning utan företräde kan också göras via Aqurat Fondkommission AB:s hemsida www.aqurat.se

Handeln med uniträtter avslutades den 25 april och kommer inte att återupptas.

Uppdaterad kalender:
2024-04-25: Handeln med uniträtter avslutades
2024-05-10: Teckningsperioden i den pågående Företrädesemissionen avslutas
Omkring 2024-05-15: Beräknad dag för offentliggörande av utfallet i Företrädesemissionen

Information om Företrädesemissionen finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.mirissolutions.com, samt på Aqurat Fondkommission AB:s hemsida www.aqurat.se. Kvartalsrapporten för perioden januari – mars 2024 och tidigare finansiella rapporter finns på bolagets hemsida www.mirissolutions.com.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
camilla.sandberg@mirissolutions.com

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordutbud av lägenheter i april – men priserna stiger

Published

on

By

Utbudet av lägenheter till salu har fortsatt att växa under våren och noterade i april den högsta nivån för en enskild månad någonsin. Totalt fanns det under månaden 32 233 lägenheter på Hemnet, 40 procent fler än under motsvarande månad förra året. Men trots det rekordhöga utbudet fortsätter priserna att stiga.

Av det totala lägenhetsutbudet till salu under april månad hade 4 683 lägenheter varit markerade som kommande. Det är bostäder på Hemnet som ligger på den så kallade förmarknaden. Utbudet av kommande-annonser har ökat kraftigt de senaste åren och är en delförklaring till det höga utbudet. Huvudförklaringen är dock den förändrade ekonomiska situationen med högre räntor som påverkat marknaden de senaste två åren. Det har ökat osäkerheten på marknaden och gjort att bostäderna legat till salu under väsentligt längre tid än vad som var normalt för ett par år sedan. Den genomsnittliga säljtiden för lägenheter i april var 26 dagar, 11 dagar längre än i april för två år sedan.

Ett högt utbud av lägenheter kan ses över hela riket, och i 9 av de 21 länen noterades det en ny rekordnivå i april. Störst ökning i årstakt ses i Kronobergs län, där ökade utbudet med 73 procent jämfört med april 2023.

Trots det rekordhöga utbudet av lägenheter så fortsätter priserna att stiga. I april ökade det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter i Riket med 1,9 procent till den högsta nivån sedan maj 2022.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

“Det höga utbudet är en effekt av en lång tid av trög marknad snarare än en riskfaktor för nya prisfall. Under våren har vi sett både stigande priser och högre aktivitet. Framför allt till följd av vi ser ut att befinna oss på räntetoppen och att den första räntesänkningen närmar sig. Med det ökade antalet försäljningar kommer också utbudet börja minska igen senare under året då tempot på marknaden ökar”.
 

Lägenhetsutbud april 2024

Län

Lägenheter till salu april 2024

Förändring ett år (årstakt)

Blekinge

225

+34%

Dalarna

770*

+38%

Gotland

171

+44%

Gävleborg

799*

+51%

Halland

581*

+66%

Jämtland

536

+33%

Jönköping

629

+28%

Kalmar

602*

+52%

Kronoberg

555*

+73%

Norrbotten

316

+47%

Skåne

4 479*

+39%

Stockholm

11 427

+41%

Södermanland

932

+43%

Uppsala

1 399*

+41%

Värmland

526

+12%

Västerbotten

567*

+48%

Västernorrland

562*

+21%

Västmanland

858

+46%

Västra Götaland

4 479

+38%

Örebro

713

+36%

Östergötland

1 106

+32%

Sverige

32 233*

+40%

 
*Rekordnotering av utbudet i april.

 
För ytterligare information vänligen kontakta

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet

M: +46 72-55 88 050

E: erik.holmberg@hemnet.se

 

Om Hemnet

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Follow us: hemnetgroup.com / Facebook /X / LinkedIn / Instagram

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

TOURN tidigarelägger publiceringen av kvartalsrapporten för Q1 till 8:e maj.

Published

on

By

Report this content

TOURN tidigarelägger publiceringen av kvartalsrapporten för Q1 till 8:e maj.
 

Anledningen är att rapporten väntas bli färdig tidigare än väntat.

//
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.