Connect with us

Marknadsnyheter

Daglig högläsning för barn ökar enligt färsk undersökning

Published

on

Äntligen har den vikande högläsningstrenden i Sverige brutits. En färsk undersökning genomförd på uppdrag av stiftelsen LegiLexi visar att nästan hälften av föräldrarna i Sverige dagligen läser högt för sina barn. Däremot avtar högläsningen ju äldre barnen blir och vi läser mindre under semestrar och helger. Dessutom visar undersökningen att cirka två av tio föräldrar läser för sina barn mindre än en gång i veckan.

I den nya undersökningen anger cirka hälften av föräldrarna med barn i åldern 0-9 år att de läser dagligen för sina barn. Detta kan jämföras med en tredjedel som läste högt dagligen enligt en tidigare undersökning (Läsrörelsen 2012). Det är dock långt kvar till tidigare, historiskt höga nivåer och undersökningen visar också att nära två att tio föräldrar högläser mindre än en gång i veckan med sina barn.

Högläsningen är viktig inte bara för de allra yngsta barnen. Undersökningen visar att det är vanligare med regelbunden högläsning ju yngre barn man har, för att sen sjunka i takt med ökad ålder. 57% av föräldrarna med barn i åldern 0-4 år läser varje dag. Bland föräldrar med barn i den tidiga skolåldern (7-9 år) är det drygt en tredjedel (35%) som läser dagligen och bara knappt en femtedel (19%) läser för barn i mellanstadieåldern (10-12 år).

 Högläsningen ger, förutom berättelsen, relationen och närvaron, gemenskap med det skrivna språket och dess regler samt ett stort ordförråd. När barn kan läsa betyder högläsningen att man som förälder läser det de ännu inte kan läsa på egen hand, dvs säga något med ett annat innehåll och med ett annat språk. Barn som blir lästa för minns ofta högläsaren och därmed skapar högläsningen både relation till någon och relation till något, säger Anne-Marie Körling, lärare och f.d. Sveriges läsambassadör. Anne-Marie är en av flera deltagare på Läsdagen i Almedalen senare i sommar.

Undersökningen visar också att föräldrar tycker att det är viktigt att läsa högt för sina barn och att såväl barn som föräldrar gillar högläsningen. Drygt hälften av föräldrarna önskar samtidigt att de läste mer för barnen, men anger tidsbrist som det vanligaste skälet till att man inte läser mer för sina barn. Dock visar undersökningen att högläsningen främst sker på vardagar för att sedan sjunka på helger och ligga som allra lägst under semestrar.

 Det är paradoxalt att högläsningen sjunker på helger och under semestrar när vi verkligen borde ha tid att högläsa tillsammans med våra barn – det borde ju vara tvärtom! Under längre lov och ledigheter är det dessutom viktigt att hålla i läsningen speciellt för unga och nykläckta läsare som annars lätt tappar mycket och då kan högläsningen vara ett sätt, säger Sofia Norén, verksamhetschef på LegiLexi. Vi hoppas nu också att den femtedel som läser mindre än en gång i veckan nås av budskapet om högläsningens betydelse.

Bland vanliga fritidsaktiviteter som man gör tillsammans med sina barn kommer läsning på tredje plats efter skrämtid (TV, platta etc) och lek.

Undersökningen i sin helhet återfinns här: LegiLexi Rapport Högläsning

Fakta om undersökningen Högläsning för barn

Undersökningen genomfördes under perioden 13 maj till 26 maj 2019. Datainsamling och analys har gjorts av J Analys & utveckling AB i samarbete med Norstat och Qualtrics på uppdrag av LegiLexi stiftelse. Totalt har 2400 individer deltagit i undersökningen. Av dem har 1005 individer barn i åldern 0-18 år och det är den gruppen som är undersökningens målgrupp. Inbjudningar till undersökningen har skickat till män och kvinnor i åldern 25-65 år. Urvalspopulationens sammansättning är representativ för befolkningen med avseende på kön, ålder och region.

För mer information:

Sofia Norén, verksamhetschef LegiLexi, telefon 070-789 20 29

Anne-Marie Körling, lärare och föreläsare, telefon 070-366 91 50

Om Stiftelsen LegiLexi

LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse, grundad av Bertil Hult som även grundat EF, med visionen
att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet i svenska skolan. Att kunna läsa är en grundförutsättning för fortsatt lärande och ett fundament för demokrati, välfärd och internationell konkurrenskraft.

LegiLexis verksamhet fokuserar på att verka kompetensutvecklande och stödjande för lågstadielärare för att genom dem nå ut till alla barn i Sverige. Stiftelsens erbjudanden baserar sig på forskning och beprövad erfarenhet och drivs helt utan kommersiella, politiska eller religiösa intressen. För att nå målet stöttar LegiLexi lågstadielärare med användarvänliga verktyg, inspiration och bra material att använda i läsundervisningen. Verktygen är gratis för lärare och elever och idag används de av mer än 10.000 lågstadielärare. Läs gärna mer på hemsidan: www.legilexi.org

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Första behandlingen mot erektionsproblem utan recept lanseras på svenska apotek

Published

on

By

Stockholm den 6 maj 2024

För första gången finns en behandling mot erektionsproblem tillgänglig utan recept på svenska apotek. Eroxon har kliniskt dokumenterad effekt1 och verkar inom 10 minuter.

Fyra av tio män i Sverige har någon gång upplevt erektionsproblem, enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Navamedic. Medicinering är den vanligaste åtgärden, men de allra flesta söker inte någon hjälp alls2.

–  Många är beredda att gå långt för att få hjälp för sina erektionsproblem, inklusive att köpa medicin svart på internet. I vissa åldrar är den gruppen lika stor som de som får den lagligt förskriven av en läkare3. Men de allra flesta män söker inte hjälp alls. Eroxon är en snabb, säker och lättillgänglig produkt som utvecklats för att hjälpa män att förbättra inte bara sin sexuella hälsa utan också sin livskvalitet, och vi är glada att den nu finns på svenska apotek, säger Jack Spira, Medical Director Navamedic.

I undersökningen uppger drygt 8 av 10 män att erektionsproblem har påverkat deras liv, till exempel i form av försämrad livskvalitet och relationer, negativ effekt på självkänslan och en ökad ensamhet. Nästan 30 procent av männen med erektionsproblem i åldern 35-49 år tror att yttre faktorer som ekonomisk stress, arbetslöshet och krig har bidragit till problemen.

–  Stress och oro har stor påverkan på hur vi upplever sex, så det är inte förvånande att en osäker livssituation får konsekvenser för samlivet, vilket i sin tur skapar mer stress. Att sexlusten varierar genom livet är inte konstigt, men när det går ut över hälsa eller relationer kan man behöva hjälp. Forskningen har kommit långt och det finns god hjälp att få idag, säger Jack Spira, Medical Director på Navamedic.

Eroxon hjälper till att starta den naturliga processen för att få erektion. Gelen appliceras på penishuvudet där den först ger en snabbt kylande och sedan långsamt värmande effekt. Nervändarna i penis stimuleras, vilket ökar blodflödet och hjälper till att uppnå erektion.

Eroxon har mycket få biverkningar och inga interaktioner med läkemedel och kan därmed användas av en mycket bred patientgrupp. Kliniska studier som sammanlagt omfattar mer än 5000 samlag har visat att för mer än 60 procent av männen bidrog gelen till erektion inom 10 minuter, både vid milda, måttliga och svåra erektionsproblem. Eroxon är godkänd som behandling för erektionsproblem i EU och USA.

Eroxon säljs på apotek och innehåller fyra engångsdoser per förpackning.

OM EROXON
Eroxon är en medicinteknisk produkt och den första lokalbehandlingen mot erektionsproblem som kan köpas utan recept på apotek. Gelen är kliniskt dokumenterad och verkar på 10 minuter. Eroxon distribueras i Sverige av Navamedic. Läs mer på www.eroxon.se eller www.navamedic.se.

1Resultat från två kliniska fas 3-studier: https://hcp.eroxon.co.uk/hcpentry/clinically-proven

2Undersökning genomförd i Sverige av Novus 28 mars – 11 april 2024.

3I åldersgruppen 35-49 har 12 procent använt receptbelagd medicin köpt svart på internet, medan de som använt medicin förskriven av läkare är 11 procent.

FÖR MER INFORMATION
Kontakta Amanda Soltanian, amanda.soltanian@lennoxpr.se, 0767889903, Lars Hjarrand, CFO, lars.hjarrand@navamedic.com eller Karianne Femtehjell Olsen, Sales and Marketing Director, Consumer Health, kfo@navamedic.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Munters investerar i AgriWebb

Published

on

By

Munters investerar i AgriWebb, en ledande leverantör av mjukvara för produktion av nötkött. Steget är en del av strategin att bygga upp ett ekosystem av digitala lösningar för att stödja en mer ansvarsfull matproduktion.

Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar, såsom befolkningsökning, klimatförändringar och ökade regleringar. Utöver detta är värdekedjan för produktion av livsmedel mycket ineffektiv.

För att hjälpa livsmedelsproducenter i deras utmaningar bygger Munters upp en omfattande portfölj av IoT, sensorer och kontrollsystem. Förra året förvärvades InoBram och året innan investerades det i BarnTools och FarmSee. Investeringen i AgriWebb är ytterligare ett steg i att utveckla en mer ansvarsfull och effektiv värdekedja för hela livsmedelsproduktionen.

– AgriWebb:s molnbaserade lösning för boskapsuppfödning kompletterar våra innovativa, digitala lösningar väl, säger Pia Brantgärde Linder, affärsområdeschef för FoodTech på Munters. Det stödjer vår vision av att övervaka och optimera hela ­­värdekedjan inom matproduktion för att förbättra hållbarhet och djurvälfärden.

AgriWebb ger både förpackare och återförsäljare inom nötköttsproduktion tillgång till kritisk data för att minska utsläppen genom värdekedjan. Mjukvaran erbjuder funktioner som kartlägger gårdar, beteshantering och inventarier. Den kan även användas inom fiskodlingar och växthus, vilket gör det användbart för många segment. 

Australiska AgriWebb hanterar för närvarande över 23 miljoner boskap över mer än 150 miljoner tunnland i 18 länder, främst i Australien, Storbritannien, USA och Brasilien.

 

För mer information: 

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Group Risk Management 
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com Mobil: +46 (0)730 251005 

Line Dovärn, Director, Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com Mobil:+46 (0)73 048 844

 

Media: 

Eva Carlsson, Director External Communications 
E-mail:eva.carlsson@munters.com Mobil: +46 (0)7088 33500 

 

Om Munters Group
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 000 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 14 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Windon AB har tillsammans med Nordfarm Maskin AB ingått ett strategiskt samarbete – ska erbjuda Windons produkter inom grön energi till lantbruk.

Published

on

By

Windon Energy Group AB (publ) med kortnamn “WEG” publicerar idag nyheten att dotterbolaget Windon AB “Windon” ingår i ett partnerskap med Nordfarm Maskin AB, en av Sveriges största oberoende maskin-och redskapshandlare. Detta samarbete innebär att Nordfarm upprättar ett helt nytt affärsområde som erbjuder Windons produktsortiment för solenergi, energilagring och vindturbiner (RidgeBlade) för energiframställning till deras befintliga 25.000 kunder.

”Vi ser den gröna omställningen hos  våra lantbruk som en självklarhet och nödvändighet, med detta samarbete kan vi erbjuda Nordfarms kunder inte bara vår kompletta produktportfölj utan även vår erfarenhet inom just segmentet lantbruk. Vi ser redan innan detta samarbete, en stor efterfrågan på både solenergi, energilager och RidgeBlade från lantbrukare. Vindturbinen från RidgeBlade är banbrytande på så sätt att energi produceras, dygnet runt, året runt. Det i kombination med solenergi skapar en unik och attraktiv investering i grön omställning för lantbrukaren. 

Vi har under en längre tid tittat på hur vi på bästa sätt ska stötta lantbrukarna i sin energiomställning. I och med att lantbrukarens behov ofta sträcker sig längre än endast sol och vindkraft så ser vi att ett partnerskap med Nordfarm, som kan ta ett helhetsgrepp om segmentet, är precis vad som behövs för att skapa en gynnsam och trygg process för lantbrukaren.Henrik Karstensen VD, Windon AB

Utöver att vi tillsammans kan skapa ett attraktivt erbjudande så passar Nordfarms värderingar, kvalitétstänk och kunskap oss utmärkt för ett långsiktigt partnerskap

Vi ser en stor potential att nå ut till detta segment via Nordfarm, då de har ett starkt varumärke och en redan stor kundbas på + 25.000 potentiella kunder. Då en genomsnittlig investering i grön energi hos en lantbrukare vida överstiger en genomsnittlig investering hos en privatperson så har vi stora förhoppningar om att samarbetsavtalet kommer gynna båda parter”

“ Vi ser en utveckling inom Svenskt lantbruk där gårdarna blir större och mer inriktade på automation och grön omställning vilket också är direktiv från EU-håll. Lantbruk är en energikrävande produktion och vi vill vara drivande i omställningen där lantbruket kommer vara en katalysator för svensk energi där den egna produktionen överstiger konsumtionen. Vi tror att lantbruket är en del av lösningen inte problemet. konstaterar Bo Åkesson

VD Nordfarm Maskin AB och tillägger.

“Lantbruket kommer också att gå mot mer automatiserade och elektrifierade inomgårdslösningar och detta sammantaget med energiproduktion så sluter vi cirkeln på gården och kan erbjuda lantbrukare en helhetslösning. Vi är därför glada över att ingå ett partnerskap med Windon AB som passar Nordfarm både som företag och i värdering. Windon blir en strategisk viktig partner för att kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning för energiproduktion på gården. Vi ser extra mycket fram emot att kunna erbjuda både sol, vind och energilager genom det nya avtalet som Windon etablerat med Ridgeblade. Nordfarms idé har alltid varit att hitta det unika och tillföra något nytt till marknaden. Nordfarm når idag från 25.000 lantbrukare via sin långa historik inom näringen och vi tror att genom detta samarbete kan vi bygga vidare på vårt långsiktiga mål och vision ”för ett hållbart självförsörjande Sverige”.

För mer information om Windon Energy Group

Henrik Karstensen

VD

0144-30 11 10

info@windon.se

Följ Windon på LinkedIn

Följ Windon på Twitter

Följ Windon på Instagram

Om Windon Energy Group AB

Windon är ett ledande svenskt solenergibolag med en lång historik inom hållbar energi sedan starten år 2007. Bolaget utvecklar, producerar och säljer, via återförsäljare, högeffektiva solcellspaneler, växelriktare, batterier och ett patenterat montagematerial. Till Windons hemsida 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.