Connect with us

Marknadsnyheter

Därför försvinner huvudsponsorns logotyp från AIK-tröjorna

Published

on

fr, okt 13, 2017 13:50 CET

Det var många som noterade att AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp syntes dåligt på den svarta matchtröja under hemmamatchen mot IF Elfsborg. Under landslagsuppehållet har många hört av sig med frågor och nu avslöjar klubben anledningen bakom det bleka trycket: Opaciteten i Åbro-logotypen har successivt minskats match för match och markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera har hört av sig med frågor under landslagsuppehållet och nu avslöjar AIK Fotboll och Åbro vad det är som hänt och varför. Åbro, som tidigare meddelat att 2017 blir sista året som huvudsponsor för AIK Fotboll, kommer under den allsvenska slutspurten att låta sin logotyp successivt bli allt mörkare för att slutligen bli ett med den svarta färgen och tryckas ton i ton på matchtröjorna.

Henrik Dunge är vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri och har varit med sedan 1994 då samarbetet med AIK Fotboll inleddes.

– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade ”it’s better to burn out than to fade away”. Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete genom att vi smälter samman för all framtid. Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK.

AIK Fotbolls VD Mikael Ahlerup tycker att initiativet är en fin hyllning till de 23 år man haft tillsammans.

– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest.

Vad som händer i framtiden är i dagsläget oklart, men Åbro och AIK för diskussioner om ett fortsatt samarbete. Det enda som står klart är att Åbros logotyp inte kommer att synas på spelarnas matchtröjor när Allsvenskan drar igång våren 2018.

Bakgrund

På den allsvenska upptaktsträffen meddelade Åbro att säsongen 2017 blir bryggeriets sista som huvudsponsor för AIK Fotboll. Åbros logotyp, som prytt den klassiskt svarta matchtröjan, byttes under Allsvenskans 20 inledande omgångar ut mot Hjärt-Lungfondens. Manifestationen gjordes för att hylla minnet av AIK Fotbolls målvakt Ivan Turina som avled av plötslig hjärtdöd som kan orsakas av t.ex. hjärtrytmrubbning i maj 2013. Utöver exponeringen på AIK Fotbolls matchtröjor genererades 345 601 SEK i insamlingen till hjärtforskning.

Under säsongen har även Åbro hyllat sin historia genom att låta tidigare spelare bli fanbärare under parollen ”Matchen Åbro-hjälte”, exempelvis Mauro Iván Óbolo, Andreas Andersson, Björn Kindlund och senast Gary Sundgren.

För mer information, kontakta:

Stefan Mellerborg, informationsansvarig AIK Fotboll

stefan.mellerborg@aik.se, 070 – 431 12 76

Niklas Nestlander, sponsringsansvarig, Åbro

niklas.nestlander@abro.se, 070 – 690 25 77

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys