Connect with us

Marknadsnyheter

Därför präglas innovationssamarbeten av misstro – och hoppfullhet

Published

on

Olika åsikter och värdegrunder inom en organisation kan ställa till det i samarbetet med andra organisationer. Men den ledare som är beredd på detta, kan lyckas bättre i att navigera helskinnad ur stormen. Detta enligt forskaren Anna Brattström i en nyligen publicerad artikel i prestigefulla tidskriften Academy of Management Journal.

Hopp och förtvivlan. Det präglade det mångåriga samarbetsprojektet mellan två olika multinationella företag som forskaren Anna Brattström från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har studerat. Nu presenterar hon resultatet av studierna i två vetenskapliga artiklar.

– Till syvende och sist handlar samarbete om förtroende. Det är centralt för att få projekten och processerna att fungera. Men vi ser att ofta att förtroendet kommer på skam och samarbetet fylls av konflikter. Hur kan man lösa och hantera de situationerna? säger Anna Brattström, forskare med fokus på innovation och entreprenörskap.

Anna Brattström och hennes forskarkollegor har dock inte bara fokuserat på samarbetssvårigheterna mellan organisationer, utan också inuti de enskilda organisationerna, något som är ganska ovanligt.

– Vi ser att det även inom en organisation finns inte bara ett, utan flera politiska system, flera olika agendor. Det kan låta irrationellt, men organisationer består av människor med olika känslor och mål och då blir det så, säger hon.

I den första av studierna, publicerad i tidskriften Organization Studies och författad tillsammans med Magnus Mähring från Handelshögskolan i Stockholm och Dries Faems från WHU – Otto Beisheim School of Management i Tyskland, fann att det kan finnas ett framgångsrikt sätt att fortsätta ett samarbete, trots vissa interna konflikter.

– Skydda dem som inte redan är inne i konflikten! Om konflikten finns på ledningsnivå, låt då folk på golvet slippa att bli inblandade. Låt dem fortsätta göra sitt jobb. Det är alltför vanligt man sätter alla runt bordet och ska reda ut saker, vilket gör att det i onödan kan börja spridas rykten och misstankar, säger Anna Brattström.

I den andra studien, publicerad i ansedda Academy of Management Journal, skriver Anna Brattström och Dries Faems från WHU – Otto Beisheim School of Management, om vikten att som chef förstå att dina anställda inte alltid delar samma värderingar som du själv eller som ledningen. Det kan ställa till det exempelvis när ett samarbete mellan olika parter kan vara bra för en organisation, men mindre bra för den enskilda anställda.

– För individen kan ett nytt samarbete med en extern organisation betyda att det som du är expert på, inte längre behövs. Då delar du knappast samma inställning till samarbetet som till exempel ledningen. Det blir därför viktigt för en ledare att känna till vilka personliga konsekvenser som en förändring kan innebära. Medarbetare som känner sig hotade kan driva en process i, för organisationen, oönskad riktning, säger Anna Brattström.

Med andra ord: även informell makt kan ha stora konsekvenser, särskilt för den organisationen som inte är medveten om att det är så det fungerar.

I studien av de multinationella företagen såg Anna Brattström höga chefer som var hoppfulla inför potentialen i det nya projektet. De trodde på samarbete i form av öppet informationsutbyte och genom att maximera gemensamma fördelar. Men det fanns en intern grupp som var mer negativt inställda och såg samarbetet som en transaktion, där samarbetspartnern var en opportunistisk aktör. De agerade därefter.

­– Cheferna fortsatte att vara hoppfulla inför framtiden, samtidigt som de var alltmer besvikna i nuet. Projektet i det här fallet pågick under många år, kostade mycket pengar, men ändå fortsatte det. Om vi ska kunna förstå innovation behöver vi förstå de här känslomässiga aspekterna av att jobba ihop.

Forskarna drogs till ämnet eftersom att premissen var så konstig: varför investera i projekt som blir så konfliktfyllda?

– Men nu förstår vi varför. Relationer mellan företag är komplexa. De inblandade vill att det ska fungera, men de vågar inte riktigt lita på varandra. Bristen på förtroende blir då en grogrund för konflikter.

– Innovation är en samarbetsprocess. Det går inte att sitta i sitt elfenbenstorn och tro att något ska hända. R&D-avdelningar jobbar strategiskt med samarbeten med andra företag. I samarbetena håller man på med innovation och ska göra något unikt. Man är beroende av andra i det, samtidigt som man också vill hålla på sina egna hemligheter. Det leder till spännande dilemman. Hur göra något unikt och samtidigt samarbeta utanför den egna interna organisationen?

Anna Brattström ser några enkla lärdomar för ledare och medarbetare utifrån studierna:

– Första steget för att bli en bra ledare eller chef är att vara medveten om att det kommer finnas olika inställningar till ett samarbete. Ett innovationssamarbete som verkar logiskt i en powerpoint-presentation är inte alltid lika logiskt för dem som ska leva med samarbetet i sitt dagliga arbete. Människor har sina olika sätt att se på saker och ting. Om du vill försöka få med dig dem som inte tycker som du, då ska du göra det tidigt i projektet och låta den processen ta tid. Vi ser att det kan få stora konsekvenser längre fram om man hoppar över det steget i tidiga faser.

Studierna är finansierade av flera anslag, bland annat VINNOVA och Jan Wallanders stiftelse.

Artikel: Inter-Organizational Relationships as Political Battlefields: How Fragmentation within Organizations Shapes Relational Dynamics between Organizations

Artikel: From Trust Convergence to Trust Divergence: Trust Development in Conflictual Inter-Organizational Relationships

Kontakt:

Anna Brattström

Doktor i företagsekonomi. Biträdande universitetslektor i entreprenörskap vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

E-post: anna.brattstrom@fek.lu.se

Telefon: 0733-86 79 49

Mer om Annas forskning

Louise Larsson, pressansvarig, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 08 44, louise.larsson@ehl.lu.se

Lunds universitet rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och 7 600 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Prenumera gärna på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av universitetets 5000 forskare kommenterar aktuella samhällshändelser samt belyser viktiga, och ibland bortglömda, frågor.

Lunds universitet erbjuder möjlighet till livesändning/inspelning av video via LiveU. För bokning och mer info kontakta Johan Nyman, +46 70 695 48 53, johan.nyman@kommunikation.lu.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.