Marknadsnyheter
De fysiska butikernas roll förstärks med AI


För att det ska bli så lätt och smidigt som möjligt för kunden att handla mat i framtiden kommer den fysiska butiken få en allt viktigare roll. Det är en av slutsatserna i årets Framtidsrapport – Framtiden intelligenta butik. I en smart butik används avancerad teknik för att förstärka och förenkla hela upplevelsen för kunden samtidigt som det underlättar för handlaren att få ett ännu mer relevant erbjudande och en mer hållbar affär.
Artificiell intelligens handlar om att efterlikna vår mänskliga intelligens i allt från hur vi tänker, ser, känner, rör oss och upplever vår omgivning. Vi har hittills mest upplevt AI i digitala gränssnitt, men nu har vi kommit till punkten då AI kommer i högre grad att göra sitt inträde i fysiska miljöer – däribland butiker.
– Butiken kan spela en central roll i att fånga upp insikter om efterfrågan och beteende och vi kan omvandla den kunskapen för att möta kundernas behov på bästa möjliga sätt. Precis som tidigare i ICAs över 100-åriga historia så handlar det om att skapa en enkel och bekväm kundupplevelse där vi möter kundens behov på ett hållbart och anpassat sätt beroende på preferenser, livssituation och konsumtionsmönster, säger Eric Lundberg, vd för ICA Sverige.
AI förenklar för kunderna
AI kommer att ge betydligt större förståelse för vad, när och hur kunderna vill ha olika varor. Exempelvis kan den påminna en kund som handlar i en butik om att köpa salt eller mjöl när det är slut hemma i skafferiet.
– Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer. Därmed får kunder hjälp att göra mer relevanta och medvetna val i butikerna, säger Ariella Rotstein, innovationsledare på ICA Gruppen.
AI stöttar handlarna och butiksmedarbetare
Det finns många möjligheter att effektivisera arbetsuppgifter i butiken genom automatisering och optimering av butiksytor, lager och varor. Handlare kommer att kunna få en betydligt mer precis och realtidsuppdaterad bild av efterfrågan och utbud som gör att de kan optimera innehållet i sin butik ännu bättre. Och minska matsvinnet.
– Med en ökad precision i förståelsen av både kunders och medarbetares behov när det kommer till sortiment, bemanning, lager och inköp leder till en mer hållbar affär. Vi har en AI-tjänst för butik där medarbetarna får realtidsrekommendationer om hur de ska agera för att minska sitt matsvinn. Genom att göra det minskar de svinnet upp till 40%, säger Ariella Rotstein.
Rapporten hittar du här.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icagruppen.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke