Connect with us

Marknadsnyheter

Deklarera digitalt senast 31 mars för skatteåterbäring i april

Published

on

Den som inte ska göra några ändringar eller tillägg och deklarerar digitalt senast den 31 mars kan få sin skatteåterbäring i april. Pengarna betalas då ut mellan den 7 och 9 april, men man måste ha anmält sitt bankkonto till Skatteverket för att få en automatisk utbetalning.

– Du som bara ska godkänna dina förifyllda uppgifter och gör det senast den 31 mars kan få återbäringen redan i april, men kom ihåg att det är viktigt att kontrollera att alla uppgifter i din deklaration är korrekta innan du godkänner den. Kolla också om du har rätt att göra några avdrag, till exempel med vår tjänst för reseavdrag. Det viktigaste är att allt blir rätt, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

För att få en automatisk utbetalning av skatteåterbäringen måste också ett bankkonto vara anmält. Om du inte redan anmält ett kan du göra det samtidigt som du deklarerar i e-tjänsten eller appen.

– Alla som har en e-legitimation kan deklarera digitalt, och den som hunnit få pappersdeklarationen kan med koderna godkänna sin deklaration med telefon eller sms. Det räknas också som en digital inlämning, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Den som har ändringar eller tillägg i sin deklaration eller deklarerar på papper, får i de flesta fall sin skatteåterbäring i juni. Undantag är de deklarationer som Skatteverket behöver granska närmare. Då betalas skatteåterbäringen ut när granskningen är klar. Sista dag att deklarera är den 4 maj.

Mer om deklaration 2020

Mer om skattepengar i april

Mer om att anmäla bankkonto

Bilder på kontaktpersonerna under Skatteverkets pressbilder på webben

Kontaktpersoner för media

Anna Sjöberg, deklarationsexpert, 010-575 00 93

Johan Schauman, deklarationsexpert, 010-574 19 47

Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60

Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567

Skatteverket svarar för beskattning, folkbokföring, fastighetstaxering, bouppteckningar och utreder skattebrott samt är borgenär för statens fordringar. Verket utfärdar även id-kort. Webbplats: www.skatteverket.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ambea avslutar aktieåterköpsprogram och initierar nytt återköpsprogram

Published

on

By

Ambea har avslutat det senaste aktieåterköpsprogrammet där 3 000 000 aktier för totalt 187 MSEK har köpts tillbaka. Styrelsen har beslutat om att inleda ett nytt återköpsprogram om högst 3 000 000 egna aktier på Nasdaq Stockholm under perioden fram till tiden för bolagets årsstämma 2025. Beslutet fattas med stöd av återköpsbemyndigandet från årsstämman 2024.

Syftet med återköpsprogrammet är att optimera bolagets kapitalstruktur och bidra till ökat aktieägarvärde. Återköpsprogrammet kommer att hanteras av ett kreditinstitut, som kommer att agera enligt instruktioner från bolaget.

Det återköpsprogrammet som styrelsen beslutat om ska uppfylla följande villkor:

  1. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för aktieemittenter (nedan “Regelverket”).
  2. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen fram till tiden för bolagets årsstämma 2025.  
  3. Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan gällande högsta köpkurs och lägsta säljkurs som publiceras löpande av Nasdaq Stockholm.
  4. Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket.
  5. Maximalt får 3 000 000 aktier återköpas. Bolagets innehav vid var tid får dock aldrig överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.
  6. Återköp får även ske genom blockaffärer i enlighet med tillämpliga regler.

Det totala antalet aktier i Ambea uppgår till 89 562 698. Bolaget innehar vid tidpunkten för detta pressmeddelande 3 000 000 egna aktier.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se

Ambeas presstjänst
Telefon: +46 (0)10 33 00 501
E-post: press@ambea.se

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.