Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1, 2022: Ett renodlat Adtech bolag

Published

on

Speqta AB (publ) delårsrapport för perioden 1 januari–31 mars 2022 är offentliggjord och finns tillgänglig på: https://speqta.com/investors/financial-reports

Under fjärde kvartalet 2021 har Eone Oy (“Rahalaitos”) avyttrats och under första kvartalet 2022 har Mytaste Food & Beverage AB (“Vinklubben”) avyttrats. Det har även kommunicerats att Speqta Affilijet AB och Leads on Top AB (gemensamt “Affilijet”) kommer att avyttras. Det innebär att resultaträkningarna för 2022 och 2021 i rapporten har omräknats enligt gällande redovisningsregler och exkluderar avyttrad verksamhet samt verksamhet under avyttring som redovisas separat nedan. Finansiell information och kommentarer om verksamheten i denna rapport fokuserar på kvarvarande verksamheter om ej annat anges.

Sammanfattning första kvartalet

  • Intäkterna under första kvartalet uppgick till 3 901 tkr (8 815).
  • EBITDA-resultatet uppgick till -6 001 tkr (-4 510). EBITDA-marginalen var -154% (-51).
  • Resultat per aktie (inklusive avyttrad verksamhet) uppgick till 0,03 kr/aktie (-0,07).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten (inklusive avyttrad verksamhet) uppgick till -13 911 tkr (-3 793). Större betalningar av leverantörsskulder hänförliga till avyttringen av Rahalaitos påverkade kassaflödet negativt.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 296 851 tkr (28 516). 
  • Speqta tecknade avtal om försäljning av samtliga aktier i Vinklubben till Viva Wine Group AB. Köpeskillingen uppgick till 120 000 tkr på en kontant och skuldfri basis. Transaktionen slutfördes 1 april 2022.
  • Speqta slutförde den strategiska översynen i samband med avyttringen av Vinklubben. Speqta kommer helt fokusera på marknadsföring för e-handel och den AI-baserade budgivingen med SaaStjänsten Bidbrain. Speqta ämnar även att avyttra Affilijet.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,80 kr/aktie till årsstämman. För fullständiga förslag se kallelsen som finns tillgänglig på bolagets hemsida.

VD kommentar
Under de senaste tolv månaderna kan jag konstatera att Speqta genomgått en transformation och är idag ett fokuserat techbolag. För ett år sedan hade vi en kassa på 28,5 mkr och nu har vi sålt såväl Rahalaitos som Vinklubben, är skuldfria, satsar för fullt på Adtech och har en kassa i början av april på 417 mkr (före transaktionskostnader). I ljuset av den goda likviditeten har styrelsen föreslagit en utdelning på 316 mkr eller 4,80 kr per aktie vilket speglar en del av det värde som Speqta har realiserat under de senaste tolv månaderna.

Renodlingen av Speqta pågår fortfarande och vi arbetar med avyttringen av Affilijet och jämförelsesajterna. Vi räknar emellertid med att köpeskillingen blir betydligt lägre än för tillgångarna vi sålt tidigare. Vi driver även fortfarande Rahalaitos operationellt och strävar efter att få ut en så stor del som möjligt av tilläggsköpeskillingen. Under kvartalet har den finska lånemarknaden först påverkats av restriktioner kring omikronviruset och senare av konflikten i Ukraina som ökar osäkerheten kring konsumtionsmönstren i Finland. 

Vår strategi idag är att koncentrera oss på verksamheten inom Adtech. Vi tror att framtiden för e-handeln handlar om AI och att använda den enorma mängd transaktionsdata som branschen genererar till mer avancerade budgivningar. På så sätt blir e-handlarna mer träffsäkra och därmed lönsammare. E-handlarna kommer att behöva bygga den här kompetensen själva eller skaffa den genom partners. Vi är övertygade om att alla e-handlare och inte bara de stora aktörerna vill ha tillgång till den här tekniken. Därför lanserade vi vår AI-tjänst Bidbrain som en SaaS-tjänst sommaren 2021.
 
Sedan lanseringen har ett 30-tal kunder testat Bidbrain och vi har justerat tjänsten allt eftersom vi lärt oss av deras återkoppling. Idag ser vi tre huvudområden som vi måste prioritera. Det första är att fortsätta rekrytera rätt kompetens, där vi kommit en bra bit på vägen med två nya stjärnor till AI-teamet och ny CTO. För det andra måste vi förbättra Bidbrains prestanda ännu mer och göra produkten mer skalbar för att klara av en större utrullning. För det tredje behöver vi utveckla en abonnemangsmodell som adresserar en större del av marknaden. Sistnämnda lanserade vi 4 maj vilket innebar en ny abonnemangsmodell som vi tror är attraktiv för fler kunder.

I rapporten lyfter vi ut Rahalaitos och Vinklubben samt planerade avyttringen av Affilijet, och därmed blir rapporteringen av vår kärnverksamhet mer transparent. Shopello, vårt affiliatenätverk som förmedlar trafik, gav i kvartalet intäkter på 3,6 mkr fördelat över 17 länder. Vi har tusentals butiker som kunder som vi köper trafik åt och får betalt genom ett påslag trafikkostnader. Vi ser dock begränsade framtidsutsikter för Shopellos affärsmodell och intäkterna från Shopello har tydligt minskat på senare tid. Men då det är en lågmarginalprodukt påverkas inte vinsten i samma utsträckning. Bidbrains SaaS-intäkter, som har högre marginal, på 0,3 mkr i kvartalet är än så länge blygsamma och genereras av ca 12 fakturerade butiker. Snittintäkten per butik genom Bidbrain är 7,4 tkr/månad och än så länge har vi inte storskaligt startat marknadsföringen och intaget av kunder.

Med vår goda kassa och fokuserade strategi ser vi på Speqta som en finansierad start-up-verksamhet som befinner sig i en tidig fas på en attraktiv, växande marknad. Nu ska vi fortsätta att lyssna på den återkoppling kunderna ger och justera tjänsten så att vi blir bättre förberedda för en framtida uppskalning av verksamheten.

Vi tror på AI och Bidbrain och välkomnar alla som vill vara med på vår fortsatta resa.

Fredrik Lindros, VD Speqta AB (Publ)

Kommande rapporttillfällen
Årsstämma: 25 maj 2022
Kvartalsrapport Q2 2022: 24 aug 2022
Kvartalsrapport Q3 2022: 10 nov 2022
 
Denna information är sådan information som Speqta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 Maj 2022 kl.07:00 CET.

Kontakt:
Fredrik Lindros
VD, Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66
www.speqta.com

Om Speqta
Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster inom e-handel med hjälp av data och AI. Bolaget har två produkter; affiliatenätverket Shopello och SaaS-tjänsten Bidbrain och är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market I Stockholm under namnet “speqt”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50, epost: ca@vhcorp.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Amnode Årsstämmokommuniké 2024

Published

on

By

Årsstämma 2024 har avhållits den 14 maj 2024 i Amnode AB på plats i Gnosjö. Stämman leddes av ordförande Lars Save och 7 aktieägare var representerade på stämman, representerande 56,3 % av samtliga aktier och röster i Bolaget. Framlagd årsredovisning 2023, revisionsberättelse och styrelsens förslag enligt kallelsen behandlades och antogs i sin helhet.

Årsstämman beslutade att;

  • fastställa 2023 resultat- och balansräkning för moderbolag och för koncernen och att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för deras förvaltning under räkenskapsåret 2023.
  • ingen utdelning skall lämnas och att förlusten överförs i ny räkning.
  • till styrelse intill slutet av nästa årsstämma valdes fem ledamöter. Omval av ledamöterna Kenneth Österman, Paul Rehn och Mikael Fransson. Nyval av Henrik Johansson och Göran Fredriksson att utgöra bolagets fem ordinarie styrelseledamöter intill nästa årsstämma. Inga suppleanter valdes. Stämman valde också Göran Fredriksson som ordförande för styrelsen.
  • anta riktlinjer enligt styrelsens förslag om ersättningar till styrelsens ledamöter, totalt 680

tkr att utgå så som lön.

  • ge styrelsen bemyndigande att fatta beslut om nyemission vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt, intill tiden för nästa årsstämma med de begränsningar som följer av bolagets bolagsordning. Idag finns totalt 3 391 068 aktier i Amnode AB

Gnosjö 14 maj 2024

Styrelsen

Frågor till ordf. Lars Save, 070 590 18 22, eller vår hemsida www.Amnode.se

Koncernen Amnode består av det noterade moderbolaget Amnode AB, ett helägt rörelsedrivande dotterbolag AM Stacke Group AB, Gnosjö med sina två dotterbolag Stacke Mattssons AB, SGV Forging in Skultuna AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i MTG under vecka 19, 2024

Published

on

By

Under perioden 6 maj till 10 maj 2024 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 86 276 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 3 179 549 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 100 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 24 april 2024. Återköpsprogrammet löper från den 24 april 2024 och fram till 15 maj 2024 och genomförs i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
06/05/2024 24 335 94,4189 2 297 683,93
07/05/2024 12 349 94,3431 1 165 042,94
08/05/2024 25 999 95,3384 2 478 703,06
09/05/2024
10/05/2024 23 593 95,6367 2 256 356,66

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 10 maj 2024 till 3 932 069 aktier av serie B och 6 324 343 aktier av serie C. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 131 668 727.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och mid-core-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Euroafrica Digital Ventures AB (publ) offentliggör årsredovisning för verksamhetsåret 2023

Published

on

By

Årsredovisningen är reviderad av Bolagets revisor och finns tillgänglig på Bolagets hemsida, https://www.euroafricadigitalventures.com/finansiella-rapporter samt som bilaga till detta pressmeddelande.

Övriga upplysningar: 

Euroafrica meddelade den 21 februari en icke kassaflödespåverkande nedskrivning om 52 MSEK för det fjärde kvartalet 2023. Nedskrivningen är en följd av den avsiktsförklaring avseende omvänt förvärv av Deversify AB som tecknades den 16 januari 2024, vilken är villkorat avyttring av verksamheten i dotterbolagen Kupatana AB, Afrieuro Digital Ventures Ltd. samt Social Content AB. Bolaget har genomfört förhandlingar med potentiella köpare som lett fram till värden för respektive dotterbolag, och lett till nedskrivningar för Kupatana AB med 22 092 320,54 kr, vilket inkluderar lämnat aktieägartillskott om 614 480,54 kr. Det kvarstår en fordran som Euroafrica har om 100 000 kr. Afrieuro Ltd skrivs ner med 2 888 831,39 kr. Andelarna i Social Content AB har skrivits ner med 27 073 619,10 kr till 6 800 000 kr.

Euroafrica ingick den 1 mars i ett aktieöverlåtelseavtal avseende bolagets samtliga aktier i Social Content AB med Martech Solutions Sweden AB. Martech kontrolleras av Euroafricas styrelseledamöter Fredrik Holmström och Emelie Smidt samt bolagets VD Lotta Tjulin Thörnqvist. Överlåtelsen är villkorad av godkännande på bolagsstämma med minst nio tiondelars majoritet. Köpeskillingen för aktierna uppgick efter förhandlingar till cirka 4,8 MSEK och ska erläggas genom en säljarrevers. Godkännande av överlåtelsen avses ske på bolagets årsstämma. Andelarna i Social Content AB skrivs därmed ned med ytterligare 1 947 000,00 till 4 853 000,00 kr.

För ytterligare information:

Lotta Tjulin Thörnqvist, VD Euroafrica Digital Ventures AB
E-post: lotta.tjulin@euroafricadv.com
Telefon: +46 703862497

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

 

Om Euroafrica

Euroafrica Digital Ventures AB är ett techbolag inom digital media. Bolaget har under mer än ett decennium arbetat med marknadsföring i digitala kanaler och utvecklat kundanpassade SaaS-lösningar för effektivare och bättre resultat för marknadsföringskampanjer.

För mer information, se Euroafricas hemsida www.euroafricadigitalventures.com

Följ oss i sociala medier på Linkedin https://www.linkedin.com/company/euroafrica-digital-ventures

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.