Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 JANUARI – 31 MARS 2023 FLOWSCAPE TECHNOLOGY AB (publ), ORG.Nr. 556725-4866

Published

on

Styrelsen och verkställande direktören för Flowscape Technology AB avger härmed rapport för perioden januari – mars 2023. Belopp anges i tusentals kronor. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Januari – Mars i korthet, koncern

HELÅRET (JANUARI-MARS)

• Nettoomsättningen uppgick till 11 335 (10 922) TSEK

• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 465 (1 105) TSEK

• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 488 (-4 330) TSEK

• Inkomna ordrar uppgick till 5 007 (3 891) TSEK, varav 1 336 (1 084) TSEK är årligen återkommande intäkter.

• Kassaflödet uppgick till -1 105 (-2 565) TSEK

• Resultat per aktie efter finansiella poster uppgick till -0,178 (-0,221) 1 SEK

• De årligen återkommande intäkterna (ARR) uppgick till 25,9 MSEK (20 MSEK)

VDs kommentar

Efter lägre orderingång mellan november och februari ser vi nu en ökning, framför allt i Norden. Trots den svagare orderingången under några månader ökade nettoomsättningen i kvartal ett till 11.3 MSEK, vilket är den högsta hittills. Detta är en effekt av att de återkommande intäkterna fortsätter att öka samt att hårdvaruleveransproblemet nu är löst och tidigare ordar kunde levereras. EBIT ökade under kvartalet eftersom Goodwill-posten i balansräkningen är fullt avskriven efter februari 2023. Tack vare detta förväntas EBIT bli betydligt bättre i kommande kvartal och vårt mål är att ha nå ett positivt EBIT under andra hälften av detta år. Trots en något avvaktande marknad under slutet av 2022 samt januari och februari detta år så slutade nettoomsättningen på 11.3 MSEK, vilket är en ökning på 4% jämfört med första kvartalet föregående år. Ökningen beror främst på att de återkommande intäkterna kontinuerligt ökar samt att det tidigare rapporterade hårdvaruleveransproblemet löste sig i januari och ordrar som skulle slutlevererats i föregående kvartal levererades och fakturerades. De återkommande årliga intäkterna steg, p.g.a. lägre orderingång, något mindre än tidigare och slutade på 25.9 MSEK.

Sedan mars i år har vi sett betydligt bättre orderingång, främst i Norden. Företagen här verkar ha accepterat det nya hybrida arbetssättet och allt fler anpassar sina digitala lösningar och kontor efter detta. I Nordamerika har vi ett fortsatt bra inflöde av leads, men säljprocesserna drar ut på tiden. Vi får kontinuerligt feedback på att vi har en av de bästa lösningarna på den marknaden och det ser vi också på att vi förlorar väldigt få upphandlingar till konkurrenter. Dock har nordamerikanska marknaden hamnat i ett vakuum där kontoren har mycket låg beläggning, runt 20%, men företagen vet inte vad de skall göra. Många arbetsgivare hoppas fortfarande på högre beläggning och vågar därför ännu inte anpassa kontorsytorna. Vi såg samma vakuum i Norden för några månader sedan, men detta verkar släppa nu. Vi hoppas på samma utveckling i Nordamerika. Positivt i Nordamerika är också att vi fått igång en medelstor partner där och flertalet diskussioner pågår redan med potentiella kunder. I Storbritannien har vi gjort en omstart med nytt säljteam, som nu håller på att bygga upp en ny funnel samt stärka upp samarbetet med våra partners. Vi har fortsatt bra inflöde av tilläggsordrar från befintliga kunder på alla marknader, vilket tyder på att lösningen tillför stort värde och att kunderna är nöjda.

De operativa kostnaderna följer vår plan och slutar för kvartalet på 9,3 MSEK, varav 0.5 MSEK var kostnader som härrör till tidigare kvartal. Planen under 2023 är att fortsätta på samma nivå och fintrimma processer och organisationen för att uppnå våra expansionsmål samt nå positivt EBIT.

Kassan har sjunkit något sedan årsskiftet och var i slutet av kvartalet 11,8 MSEK, men vår plan är att återhämta detta och på årsbasis nå ett neutralt kassaflöde. Värt att nämna är också att intäkten för större delen av den stora order som publicerades 2a maj 2023 beräknas falla in i kvartal fyra detta år.

Resultatet före avskrivningar (EBITDA) är åter positivt och vi ser en ökning av EBIT eftersom hela Goodwillposten i balansräkningen är avskriven efter februari. Skulle man ha exkluderat Goodwill-avskrivningen under hela detta kvartal hade EBIT hamnat på minus 1,5 MSEK. Med fortsatt ökande återkommande intäkter, samt ytterligare förbättring av bruttomarginalen, har vi som mål att nå positivt EBIT under andra hälften av 2023.

Denna information är sådan som Flowscape Technology är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-19 09:31 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: peter.reigo@flowscapesolutions.com

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: ca@skillscorp.se

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för smarta kontor, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder den senaste sensorteknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för det hybrida arbetssättet. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.