Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 2 2021: Kraftigt ökad omsättning (+246%)

Published

on

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT ANDRA KVARTALET 2021
Totala intäkter uppgick till 7 105 TKR (2 110)
 Rörelseresultatet uppgick till 760 TKR (-588)
Periodens resultat uppgick till 414 TKR (-781)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,05)
Siffror inom parentes avser andra kvartalet 2020.

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2021
 Totala intäkter uppgick till 11 088 TKR (3 807)
Rörelseresultatet uppgick till 418 TKR (-782)
Periodens resultat uppgick till 413 TKR (-781)
Resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (-0,05)
Siffror inom parentes avser första halvåret 2020.

MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT ANDRA KVARTALET 2021
Totala intäkter uppgick till 24 TKR (37)
Rörelseresultatet uppgick till -551 TKR (-362)
Periodens resultat uppgick till -527 TKR (-325)
Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,04)

Siffror inom parentes avser andra kvartalet 2020.

MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2021
Totala intäkter uppgick till 48 TKR (45)
Rörelseresultatet uppgick till -995 TKR (-720)
Periodens resultat uppgick till -947 TKR (-675)
Resultat per aktie uppgick till -0,04 SEK (-0,04)

Siffror inom parentes avser första halvåret 2020.

ANTALET AKTIER
 Bolaget har, per 2020-06-30, totalt 25 228 998 stycken aktier varav 800 000 stycken av serie A och 24 428 998 stycken av serie B.

KOMMANDE RAPPORTER
Delårsrapport 3 2021-10-28
Årsrapport 2022-02-15
 

Väsentliga händelser april till juni 2021

  • Under det andra kvartalet 2021 så har Sjöstrand nått en kraftig tillväxt och omsättningen har mer än tredubblats gentemot det andra kvartalet 2020. Totalt uppgår kvartalets omsättning till 7,1 MSEK (2,1 MSEK Q2 2020) vilket är en omsättningsökning med hela 246% gentemot det andra kvartalet 2020. Bolaget når ett positivt resultat för perioden på 757 TSEK (-589 TSEK Q2 2020).
  • Under april har Home Brands lagt ett antal större ordrar i samband med att bolaget tagit in Sjöstrands produkter i sina norska kedjor Kitch’n och Tilbords, som tillsammans har ett butiksnätverk med över 200 butiker och en betydande e-handel.
  • I april ingick bolaget partnerskap med danska WhiteAway Group A/S som även äger Tretti-kedjan och är verksamma i Danmark, Sverige, Norge och Finland.
  • Bolagets isländska distributör Halba genomförde i maj en stor kaffeorder á 465 TSEK.
  • I juni ingick bolaget avtal med danska Magasin Du Nord som har 7 st varuhus och en väletablerad e-handel. Magasin Du Nord är med sina dryga 150 år är företaget Danmarks äldsta varuhus och utgör en prestigefull shoppingdestination över hela Danmark.
  • Bolaget har inlett ett samarbete med svenska Kersh Kafferosteri där Aadel Kersh tagit fram ett sommarkaffe för såväl kapsel som brygg/press som lanserades i juni.
  • Gunnar Steinn Jonsson och Johanna Fryklund Krook valdes till nya styrelseledamöter på stämman i april. Johanna Fryklund Krook avgick i maj på egen begäran med hänvisning till personliga skäl.

 

VDs kommentar

Sjöstrand har haft en fortsatt mycket stark tillväxt under det andra kvartalet 2021. Den totala omsättningen för det första halvåret uppgår till drygt 11 MSEK, vilket är en total omsättningsökning på 191% gentemot motsvarande period föregående år och som även innebär att vi för det första halvåret nått en högre omsättning än för hela 2020. Glädjande nog kan vi även redovisa ett positivt resultat för både perioden (757 TSEK) och det första halvåret (413 TSEK). Vi har på kort tid lyckats ingå ett stort antal strategiska partnerskap med stora retailaktörer, vilket kraftigt ökat volymen i våra ordrar. Mellan månaderna kan detta dock leda stora variationer i omsättningen, då flera av våra samarbetspartners gör stora inköp av fabriksleveranser, men sett utifrån kvartal och även orderingång kommande kvartal så ligger vår omsättning väl i linje med den målsättning på dryga 30 MSEK som vi satt för 2021.

Vi har även kontinuerligt stärkt vinstmarginalen under perioden som nu uppgår till 43% för de första 6 månaderna 2021, detta trots en extrem prisökning på frakter från Kina till Europa samt generellt mycket stora prisökningar på världsmarknaden för stål och elektroniska komponenter, vilket lett till ökade produktionskostnader för Sjöstrands espressomaskin och mjölkskummare. Den förbättrade marginalstrukturen har skett främst genom fraktoptimering, nya lageravtal samt volymförhandlade kaffeproduktionspriser.

De ökade produktionskostnaderna är dock inte enbart en följd av ökade stål – och elkomponentpriser utan vi har även valt att genomföra en gedigen produktkvalitetsförbättring med en del medvetna investeringar i dyrare komponenter. Vi har även investerat i kvalitetssäkrade serviceverkstäder som nu sköter våra serviceärenden. Förutom en ökad trygghet i att felen verkligen blir åtgärdade är dessa partners en viktig källa till kunskap för fortsatta kvalitetsförbättringar och på sikt är vi övertygade om att detta kommer att leda till minskade kostnader för bolaget i form av lägre reklamations- och servicekostnader. Vår ambition är att maximera brukstiden för våra maskiner och med den förbättrad kvaliteteten tillsammans med vårt populära återbrukskoncept har vi lagt en stark grund för en både hållbar och lönsam affär.

Övriga investeringar som ligger i den totala kostnadsstrukturen är i form av personal, systemlösningar och varumärkesarbete. Från 1 september kommer vi genomföra en prisökning på våra espressomaskiner, från 2995 SEK till 3495 SEK. Denna prisökning sker med ambitionen att finansiera dessa och kommande investeringar som kommer att krävas för vår fortsätta tillväxt.

Genom våra strategiska partnerskap har vi nu nått en stark marknadsnärvaro på den skandinaviska marknaden. För det kommande halvåret kommer vi att fortsätta detta arbete men även fokusera på vår fortsatta internationella expansion. Förutom att växa på nya marknader är vår ambition att starkt öka våra digitala intäkter, både i vår egen e-com där vi under Q3 har som ambition att lansera ett prenumerationserbjudande, men på digitala marknadsplatser. Efter Brexit har vi behövt göra en del förändringar för att kunna leverera till kunder i UK via Amazon och vi har även investerat i teknikutveckling i vår e-handelsplattform för att kunna optimera vår e-handelstillväxt och vi står nu redo att implementera en rad försäljningsfrämjande aktiviteter.

Utöver detta så har vi ett ökat fokus på en stark tillväxt inom kaffekapselsegmentet och arbetar med att förnya vårt sortiment både i form av kaffesmaker, hemkomposterbart material i kaffekapslarna och ny förpackningsdesign med e-handelsoptimerade lösningar och på så vis öka andelen återkommande intäkter framgent. Vi driver även ett utvecklingsprojekt kring vår espressomaskin där vår förhoppning är att vi ska kunna erbjuda ett breddat produktsortiment till marknaden under den första delen av det fjärde kvartalet.

Sammantaget står bolaget väl rustat för en fortsatt stark tillväxt och jag ser fram emot att fortsätta detta arbete tillsammans med samtliga medarbetare på Sjöstrand.

Stockholm, augusti 2021

Cecilia Hjertzell
VD, Sjöstrand Coffee Int AB

Denna information är sådan som Sjöstrand Coffee är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-26 15:15 CET.

Cecilia Hjertzell
VD och Koncernchef, Sjöstrand Coffee Int AB
cecilia.hjertzell@sjostrandcoffee.com
+46 733 83 33 89 

Sjöstrand Coffee Concept producerar och säljer kaffemaskiner och kaffekapslar till en rad marknader i Europa via detaljhandel, webshop och Amazon. Företaget innehar designpatent för den egenutvecklade kapselmaskinen. Sjöstrand Coffee Int AB är noterat på Spotlight Stock Market i Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Var femte undersökt uppvisar tecken på tandköttssjukdom – vilket kan signalera ökad risk för hjärtsjukdom

Published

on

By

En av fem undersökta uppvisar tecken på parodontit, enligt SKaPa, Svenskt kvalitetsregister för Karies och Parodontit. Parodontit är ett av de mer allvarligare stadierna av tandköttssjukdom, och om mer uttalad har man sett en koppling till en ökad risk för hjärtinfarkt, visar forskning med stöd från Hjärt-Lungfonden.

– Vår forskning i PAROKRANK-studien har visat att det finns ett samband mellan mer svårartad tandlossningssjukdom, parodontit och hjärt-kärlsjukdom. Ett orsakssamband är dock svårt att fastställa då många riskfaktorer samvarierar. Det är vanligare med mer svår parodontit hos patienter med hjärtsjukdom, särskilt om man även har diabetes, säger Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet.

Var femte undersökt patient över 20 år i Sverige uppvisar tecken på parodontit. Enligt Skapa, Svenskt kvalitetsregister för Karies och Parodontit. Det har även skett en ökning under en tioårsperiod, från ca 17 procent under datainsamlingen 2010-2012 till ca 23 procent under den senaste datainsamlingen 2020-2022. Cirka tio procent av de som undersökts och inkluderats i registret uppvisar tecken på den svårare graden av parodontit.

För att ta reda på allmänhetens kunskap om sambandet mellan tandhälsa och hjärt-kärlsjukdom beställde Hjärt-Lungfonden och Philips Sonicare en Sifo-undersökning 2023, som visar att halva befolkningen inte känner till att det finns ett samband.

– Parodontit orsakas av en bakteriell infektion som hos vissa särskilt känsliga personer leder till en alltför stark inflammation som i sin tur förstör de vävnader som utgör tändernas fäste, säger Anders Gustafsson, professor i parodontologi vid Karolinska Institutet.  

För att minska risken för karies och parodontit rekommenderar Folktandvården egentandvård enligt 2+2+2-metoden, det vill säga borsta 2 minuter, 2 gånger om dagen, med 2 cm tandkräm samt mellanrumsrengöring.

– Det behövs ytterligare forskning på sambandet mellan parodontit hos personer med hjärtsjukdom och kopplingen till en ökad risk för hjärtinfarkt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

För mer information, kontakta gärna:
Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet, telefon, 073-362 85 84, e-post anna.norhammar@ki.se

Bilder:
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Anna Norhammar, professor vid Karolinska Institutet

 

Fakta om tandhälsa (Källa: Hjärt-Lungfonden)
För att förebygga hjärt-kärlsjukdom genom förbättrad munhälsa rekommenderar Folktandvården egentandvård enligt 2+2+2-metoden, det vill säga borsta 2 minuter, 2 gånger om dagen, med 2 cm tandkräm. Utöver detta är det bra att rengöra mellan tänderna.

Enligt Folktandvarden brukar det räcka med en undersökning vartannat eller vart tredje år för personer med friska tänder. Personer med gamla lagningar som behöver kontrolleras eller problem med tandlossning rekommenderas en årlig koll.

Särskilt utsatta riskgrupper för tandlossning kopplad till hjärt-kärlsjukdomar är rökare, personer med diabetes och personer med reumatiska sjukdomar. Där har man sett ökad förekomst av tandlossning som orsakas av inflammation och för dessa personer finns även en förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom.

Fakta om SKaPa
SKaPa är en förkortning av Svenskt Kvalitetsregister för Karies och Parodontit, vilket är ett nationellt register för tandvården.

De grundläggande syftena med SKaPa är att förbättra och utveckla vårdens kvalitet och behandlingsresultat för såväl sjukdomsförebyggande som sjukdomsbehandlande åtgärder avseende tandsjukdomarna karies och parodontit. SKaPa ska också bidra till vårdutveckling inom tandvården, stödja vidareutveckling av nationella riktlinjer och ge underlag för forskning.

Det finns en bred uppslutning för SKaPa inom såväl privat som offentligt bedriven tandvård i Sverige. Registret finansieras, i likhet med andra kvalitetsregister, av Nationella Kvalitetsregister via SKR.

Registret har en bred professionell förankring. De fackliga organisationerna för legitimerade yrkesgrupper inom tandvården, Sveriges Tandläkarförbund, Tjänstetandläkarföreningen, Privattandläkarna och Sveriges Tandhygienistförening stöder arbetet med registetret.

Samtliga tandvårdschefer i landet stöder genom Sveriges Folktandvårdsförening registret. De privata vårdbolagen Praktikertjänst, Smile tandvård och forskare vid odontologiska fakulteter inom ämnesområdena karies och parodontologi stöder registret.

Fakta om Borsta för hjärtat
Hjärt-Lungfonden och Philips Sonicare lanserade 2023 initiativet Borsta för hjärtat. När fler känner till att det kan finnas en koppling mellan munhälsa och hjärta är förhoppningen att fler borstar tänderna enligt 2+2+2-metoden och stödjer Hjärt-Lungfondens forskning inom området.

– Philips är stolta över att ha samarbetat med Hjärt-Lungfonden under 2023 och vi fortsätter att stärka vårt partnerskap under 2024 för att utöka vårt hälsoerbjudande. Det är viktigt att komma ihåg att goda munvårdsvanor och övergripande hälsosamma vanor kan skörda fördelar för bättre hjärthälsa under många år framöver, säger Ruth Dolla, Media & Partnerships Lead Nordics på Philips.

Med Philips Sonicare borstar du för hjärtat mer effektivt än med en vanlig manuell tandborste då du får 62 000 borststrårörelser per minut – det är fler bortstrårörelser på två minuter än en manuell tandborste gör på en hel månad. Philips Sonicares eltandborstar använder sig av sonisk teknologi som pressar vatten och tandkräm in mellan tänder och längs tandköttet för en djup och skonsam rengöring.

Om Hjärt-Lungfondens arbete: 
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till utvald hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.