Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport – 6 månader 1 januari-30 juni 2021

Published

on

ANDRA KVARTALET (1 april-30 juni 2021)

  • Nettoomsättningen ökade med 12 procent till 2 560 MSEK (2 288).
  • EBITA ökade med 38 procent till 214 MSEK (155), motsvarande en EBITA-marginal
    om 8,4 procent (6,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 194 MSEK (134) och rörelsemarginalen till 7,6 procent (5,9).
  • Kvartalets resultat ökade med 54 procent till 145 MSEK (94) och resultatet per aktie
    till 2,85 SEK (1,85).
  • Efterfrågan och resultatutvecklingen inom koncernens båda affärsområden fortsatte att återhämta sig under kvartalet, såväl jämfört med närmast föregående kvartal som mot föregående år som präglades av osäkerheten och de åtgärder som vidtogs av företag och samhällen i stort i spåren av Covid-19 pandemin.
  • Integrationsarbetet mellan Swedol och TOOLS fortskrider med oförminskad kraft och enligt plan inom koncernens affärsområde Alligo.
  • Inom affärsområdet Komponenter & Tjänster etablerades en ny organisationsstruktur under kvartalet i syfte att understödja verksamhetens fortsatta inriktning och förvärvsfokus.
  • Styrelsen beslutade i början av april att ge i uppdrag åt koncernens företagsledning att utreda förutsättningarna för en eventuell uppdelning av koncernen i två separata börsnoterade bolag. Syftet är att skapa ökat aktieägarvärde genom ökat fokus. Styrelsen avser att lämna ytterligare information om resultatet av utredningen under räkenskapsåret.
  • Momentum Groups årsstämma hölls den 11 maj 2021 och utdelningen fastställdes till 1,50 SEK per aktie (–).

RAPPORTPERIODEN (1 januari-30 juni 2021)

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 885 MSEK (3 827), där förändringen jämfört med föregående år till delar förklaras av förvärvet av Swedol som tillträddes i april 2020. 
    Jämfört med nettoomsättningen för motsvarande period föregående år inklusive Swedol under hela rapportperioden (4 656 MSEK) ökade nettoomsättningen med 5 procent.*
     
  • EBITA uppgick till 339 MSEK (246), motsvarande en EBITA-marginal om 6,9 procent (6,4). Förändringen jämfört med föregående år förklaras till delar av förvärvet av Swedol. 
    Jämfört med EBITA för motsvarande period föregående år inklusive Swedol (289 MSEK) ökade EBITA med 17 procent, medan EBITA-marginalen uppgick till 6,9 procent (6,2).*
     
  • Periodens resultat uppgick till 222 MSEK (148) och resultatet per aktie till 4,40 SEK (3,80).
  • Avkastningen på rörelsekapitalet (EBITA/RK) för den senaste 12-månadersperioden (inklusive Swedol) uppgick till 33 procent.*
  • Soliditeten var 39 procent vid periodens utgång.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 486 MSEK (482).
  • Under perioden har fyra företagsförvärv inom affärsområde Komponenter & Tjänster slutförts, med en total årsomsättning om cirka 285 MSEK, samt ett företagsförvärv i Finland inom affärsområde Alligo med en årsomsättning om cirka 5 MEUR.
     
*   FÖRVÄRVET AV SWEDOL MED TILLTRÄDE FRÅN OCH MED DEN 1 APRIL 2020
Momentum Groups förvärv av Swedol slutfördes under våren 2020 och tillträdet skedde per den 1 april 2020. I de fall jämförelsetal inkluderar Swedol för perioden före tillträdet den 1 april 2020 i denna rapport kommenteras detta specifikt.
Grunder för den finansiella historiken inklusive Swedol framgår av separat pressmeddelande offentliggjort den 24 juni 2020 – Kompletterande finansiell redovisning avseende räkenskapsåret 2019/20 för Momentum Group-koncernen.

VDs KOMMENTARER

FORTSATT POSITIV UTVECKLING FÖR KONCERNENS VERKSAMHETER
Försäljningen och resultatet för majoriteten av koncernens verksamheter utvecklades positivt under andra kvartalet efter den lite mer trevande inledningen på räkenskapsåret. EBITA för hela koncernen ökade med 38 procent under kvartalet. Många av koncernens kunder har också indikerat att de ser positivt på utsikterna för resten av året, vilket ger oss hopp om fortsatta volymökningar framöver. De åtgärder för ökad effektivitet vi vidtagit och kontinuerligt vidtar vid behov fortsätter samtidigt att bidra positivt till vår resultatutveckling och vi genererar fortsatt starka kassaflöden. Detta ger oss goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt.

Inom affärsområde Alligo fortsätter integrationsarbetet mellan TOOLS och Swedol med oförminskad kraft i syfte att över tid uppnå målsatta synergier och skalfördelar. Arbetet med ett gemensamt produktsortiment med nya inköpsavtal och introduktionen av våra egna produktvarumärken i flera verksamheter inom affärsområdet samt samlokaliseringen av butiker fortskrider enligt plan.

Inom affärsområdet Komponenter & Tjänster fortsätter vårt arbete med förvärvsdriven tillväxt (med bibehållen lönsamhet) och de fyra verksamheter vi förvärvade under årets första kvartal är nu integrerade i affärsområdet och bidrar till såväl försäljnings- som resultatutveckling. Vi ser redan nu intressanta samverkansmöjligheter mellan dessa nyförvärvade bolag och våra befintliga verksamheter. Under kvartalet har en ny organisationsstruktur införts för att stärka fokus på tillväxt, både organiskt och via förvärv.

PRIORITERINGAR FRAMÖVER
Trots de positiva signaler vi får från kunder och leverantörer finns fortsatt en osäkerhet i omvärlden och på koncernens marknader. Vi ser detta i form av påverkan på efterfrågan, priser och leveranskedjor. Det råder för närvarande efterfrågeöverskott för vissa produktområden vilket i kombination med materialbrist och globala logistikstörningar leder till tydliga prisökningar inom ett antal områden samt på råvaror och transporter. Vårt decentraliserade resultatansvar, närheten till kunderna och vår förmåga att snabbt kunna anpassa oss till förändringar i omvärlden är fortsatt nyckeln till vår framgång.

När det gäller koncernens prioriteringar för kommande kvartal är dessa bland annat att säkerställa vår egen leveransförmåga av produkter till våra kunder genom att vi fortsatt är proaktiva i våra inköp och analyser. Vi fortsätter även att vidta situationsanpassade åtgärder i våra verksamheter, arbetar med samordningsprojektet och att realisera samordningseffekter inom affärsområde Alligo samt att i vårt dagliga arbete fokusera på att öka försäljningen till både nya och befintliga kunder. Inom affärsområde Komponenter & Tjänster är det även fokus på att etablera kontakter med och besöka potentiella förvärvskandidater.

Utöver verksamheternas prioriteringar ovan har vi i koncernens företagsledning som tidigare meddelats fått i uppdrag av styrelsen att utreda möjligheterna för en eventuell uppdelning av koncernen i två separata börsnoterade bolag. Syftet är att förstärka respektive affärsområdes förutsättningar för att uppnå sina ambitioner på bästa sätt och härigenom skapa ökat aktieägarvärde. Styrelsen avser att lämna ytterligare information om resultatet av uppdraget under räkenskapsåret.

Stockholm i juli 2021

Ulf Lilius
VD & koncernchef

 

Presentation av delårsrapport – 6 månader 2021
Investerare, analytiker och media är välkomna att delta i en webbsänd telefonkonferens där VD & koncernchef Ulf Lilius och CFO Niklas Enmark tillsammans med Affärsområdeschef Clein Johansson Ullenvik presenterar rapporten samt besvarar efterföljande frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: Torsdag den 15 juli 2021 kl. 11:00 CEST.
Webblänk:
https://financialhearings.com/event/13464.
Telefonnummer: SE +46 8 
505 583 53 / UK +44 33 330 090 30 / US +1 83 324 984 05

 

Kontaktinformation
Ulf Lilius, VD & Koncernchef, telefon 010-454 54 70
Mats Karlqvist, Ansvarig Investor Relations, telefon 070-660 31 32

Informationen i denna rapport är sådan som Momentum Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning och offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2021 kl. 08:00 CEST.

Momentum Group är en ledande återförsäljare av industriförnödenheter och industrikomponenter, tjänster och service till professionella slutanvändare inom industri- och byggsektorerna i Norden. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder SEK per år och har omkring 2 700 anställda. Momentum Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan juni 2017. Läs mer på www.momentum.group.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.