Marknadsnyheter
Delårsrapport – 6 månader 1 januari-30 juni 2021
ANDRA KVARTALET (1 april-30 juni 2021)
- Nettoomsättningen ökade med 12 procent till 2 560 MSEK (2 288).
- EBITA ökade med 38 procent till 214 MSEK (155), motsvarande en EBITA-marginal
om 8,4 procent (6,8). - Rörelseresultatet uppgick till 194 MSEK (134) och rörelsemarginalen till 7,6 procent (5,9).
- Kvartalets resultat ökade med 54 procent till 145 MSEK (94) och resultatet per aktie
till 2,85 SEK (1,85). - Efterfrågan och resultatutvecklingen inom koncernens båda affärsområden fortsatte att återhämta sig under kvartalet, såväl jämfört med närmast föregående kvartal som mot föregående år som präglades av osäkerheten och de åtgärder som vidtogs av företag och samhällen i stort i spåren av Covid-19 pandemin.
- Integrationsarbetet mellan Swedol och TOOLS fortskrider med oförminskad kraft och enligt plan inom koncernens affärsområde Alligo.
- Inom affärsområdet Komponenter & Tjänster etablerades en ny organisationsstruktur under kvartalet i syfte att understödja verksamhetens fortsatta inriktning och förvärvsfokus.
- Styrelsen beslutade i början av april att ge i uppdrag åt koncernens företagsledning att utreda förutsättningarna för en eventuell uppdelning av koncernen i två separata börsnoterade bolag. Syftet är att skapa ökat aktieägarvärde genom ökat fokus. Styrelsen avser att lämna ytterligare information om resultatet av utredningen under räkenskapsåret.
- Momentum Groups årsstämma hölls den 11 maj 2021 och utdelningen fastställdes till 1,50 SEK per aktie (–).
RAPPORTPERIODEN (1 januari-30 juni 2021)
- Nettoomsättningen uppgick till 4 885 MSEK (3 827), där förändringen jämfört med föregående år till delar förklaras av förvärvet av Swedol som tillträddes i april 2020.
Jämfört med nettoomsättningen för motsvarande period föregående år inklusive Swedol under hela rapportperioden (4 656 MSEK) ökade nettoomsättningen med 5 procent.*
- EBITA uppgick till 339 MSEK (246), motsvarande en EBITA-marginal om 6,9 procent (6,4). Förändringen jämfört med föregående år förklaras till delar av förvärvet av Swedol.
Jämfört med EBITA för motsvarande period föregående år inklusive Swedol (289 MSEK) ökade EBITA med 17 procent, medan EBITA-marginalen uppgick till 6,9 procent (6,2).*
- Periodens resultat uppgick till 222 MSEK (148) och resultatet per aktie till 4,40 SEK (3,80).
- Avkastningen på rörelsekapitalet (EBITA/RK) för den senaste 12-månadersperioden (inklusive Swedol) uppgick till 33 procent.*
- Soliditeten var 39 procent vid periodens utgång.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 486 MSEK (482).
- Under perioden har fyra företagsförvärv inom affärsområde Komponenter & Tjänster slutförts, med en total årsomsättning om cirka 285 MSEK, samt ett företagsförvärv i Finland inom affärsområde Alligo med en årsomsättning om cirka 5 MEUR.
* FÖRVÄRVET AV SWEDOL MED TILLTRÄDE FRÅN OCH MED DEN 1 APRIL 2020
Momentum Groups förvärv av Swedol slutfördes under våren 2020 och tillträdet skedde per den 1 april 2020. I de fall jämförelsetal inkluderar Swedol för perioden före tillträdet den 1 april 2020 i denna rapport kommenteras detta specifikt.
Grunder för den finansiella historiken inklusive Swedol framgår av separat pressmeddelande offentliggjort den 24 juni 2020 – Kompletterande finansiell redovisning avseende räkenskapsåret 2019/20 för Momentum Group-koncernen.
VDs KOMMENTARER
FORTSATT POSITIV UTVECKLING FÖR KONCERNENS VERKSAMHETER
Försäljningen och resultatet för majoriteten av koncernens verksamheter utvecklades positivt under andra kvartalet efter den lite mer trevande inledningen på räkenskapsåret. EBITA för hela koncernen ökade med 38 procent under kvartalet. Många av koncernens kunder har också indikerat att de ser positivt på utsikterna för resten av året, vilket ger oss hopp om fortsatta volymökningar framöver. De åtgärder för ökad effektivitet vi vidtagit och kontinuerligt vidtar vid behov fortsätter samtidigt att bidra positivt till vår resultatutveckling och vi genererar fortsatt starka kassaflöden. Detta ger oss goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt.
Inom affärsområde Alligo fortsätter integrationsarbetet mellan TOOLS och Swedol med oförminskad kraft i syfte att över tid uppnå målsatta synergier och skalfördelar. Arbetet med ett gemensamt produktsortiment med nya inköpsavtal och introduktionen av våra egna produktvarumärken i flera verksamheter inom affärsområdet samt samlokaliseringen av butiker fortskrider enligt plan.
Inom affärsområdet Komponenter & Tjänster fortsätter vårt arbete med förvärvsdriven tillväxt (med bibehållen lönsamhet) och de fyra verksamheter vi förvärvade under årets första kvartal är nu integrerade i affärsområdet och bidrar till såväl försäljnings- som resultatutveckling. Vi ser redan nu intressanta samverkansmöjligheter mellan dessa nyförvärvade bolag och våra befintliga verksamheter. Under kvartalet har en ny organisationsstruktur införts för att stärka fokus på tillväxt, både organiskt och via förvärv.
PRIORITERINGAR FRAMÖVER
Trots de positiva signaler vi får från kunder och leverantörer finns fortsatt en osäkerhet i omvärlden och på koncernens marknader. Vi ser detta i form av påverkan på efterfrågan, priser och leveranskedjor. Det råder för närvarande efterfrågeöverskott för vissa produktområden vilket i kombination med materialbrist och globala logistikstörningar leder till tydliga prisökningar inom ett antal områden samt på råvaror och transporter. Vårt decentraliserade resultatansvar, närheten till kunderna och vår förmåga att snabbt kunna anpassa oss till förändringar i omvärlden är fortsatt nyckeln till vår framgång.
När det gäller koncernens prioriteringar för kommande kvartal är dessa bland annat att säkerställa vår egen leveransförmåga av produkter till våra kunder genom att vi fortsatt är proaktiva i våra inköp och analyser. Vi fortsätter även att vidta situationsanpassade åtgärder i våra verksamheter, arbetar med samordningsprojektet och att realisera samordningseffekter inom affärsområde Alligo samt att i vårt dagliga arbete fokusera på att öka försäljningen till både nya och befintliga kunder. Inom affärsområde Komponenter & Tjänster är det även fokus på att etablera kontakter med och besöka potentiella förvärvskandidater.
Utöver verksamheternas prioriteringar ovan har vi i koncernens företagsledning som tidigare meddelats fått i uppdrag av styrelsen att utreda möjligheterna för en eventuell uppdelning av koncernen i två separata börsnoterade bolag. Syftet är att förstärka respektive affärsområdes förutsättningar för att uppnå sina ambitioner på bästa sätt och härigenom skapa ökat aktieägarvärde. Styrelsen avser att lämna ytterligare information om resultatet av uppdraget under räkenskapsåret.
Stockholm i juli 2021
Ulf Lilius
VD & koncernchef
Presentation av delårsrapport – 6 månader 2021
Investerare, analytiker och media är välkomna att delta i en webbsänd telefonkonferens där VD & koncernchef Ulf Lilius och CFO Niklas Enmark tillsammans med Affärsområdeschef Clein Johansson Ullenvik presenterar rapporten samt besvarar efterföljande frågor. Presentationen hålls på engelska.
Tid: Torsdag den 15 juli 2021 kl. 11:00 CEST.
Webblänk: https://financialhearings.com/event/13464.
Telefonnummer: SE +46 8 505 583 53 / UK +44 33 330 090 30 / US +1 83 324 984 05
Kontaktinformation
Ulf Lilius, VD & Koncernchef, telefon 010-454 54 70
Mats Karlqvist, Ansvarig Investor Relations, telefon 070-660 31 32
Informationen i denna rapport är sådan som Momentum Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning och offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2021 kl. 08:00 CEST.
Momentum Group är en ledande återförsäljare av industriförnödenheter och industrikomponenter, tjänster och service till professionella slutanvändare inom industri- och byggsektorerna i Norden. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder SEK per år och har omkring 2 700 anställda. Momentum Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan juni 2017. Läs mer på www.momentum.group.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke