Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT Atvexa AB (publ) 1 september 2019 – 29 februari 2020

Published

on

  Sammanfattning av det andra kvartalet 2019/2020          

  • Intäkterna steg med 29,7 procent till 460 MSEK (354)
  • Antal barn och elever i Atvexas verksamheter uppgick i genomsnitt till 13 069 (10 762), en ökning med 21,4 procent
  • Rörelseresultat uppgick till 21 MSEK (7)*. Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 19 MSEK (7)
  • Rörelsemarginal uppgick till 4,6 procent (1,9)*. Exklusive effekter av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 4,2 procent (1,9)
  • Periodens resultat uppgick till 9 MSEK (5)*. Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick periodens resultat till 14 MSEK (5)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 69 MSEK (14)*. Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till 25 MSEK (14)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,72 SEK (0,49)*. Exklusive effekter av IFRS 16 var resultat per aktie före och efter utspädning 1,15 (0,49)
  • Under perioden genomfördes ett mindre förvärv; Säbyholm Förskolor

Sammanfattning av det första halvåret 2019/2020

  • Intäkterna steg med 34,1 procent till 903 MSEK (673)
  • Antal barn och elever i Atvexas verksamheter uppgick i genomsnitt till 12 897 (10 349), en ökning med 24,6 procent
  • Periodens rörelseresultat uppgick till 15 MSEK (2)* Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 8 MSEK (2)
  • Periodens rörelsemarginal uppgick till 1,6 procent (0,2)* Exklusive effekter av IFRS 16 uppgick rörelsemarginalen till 0,9 procent (0,2)
  • Periodens resultat uppgick till -4 MSEK* (-1). Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick periodens resultat till 4 MSEK (-1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 92 MSEK* (12). Exklusive effekter av införandet av IFRS 16 uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till 7 MSEK (12)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,40 SEK
    (-0,06)*. Exklusive effekter av IFRS 16 var resultat per aktie före och efter utspädning 0,29 SEK (-0,06)
  • Under perioden genomfördes tre mindre förvärv; Tyresö Montessoriskola AB, Vikens Montessori AB och Säbyholm Förskolor AB

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

  • Efter perioden så har tre mindre förvärv gjorts
  • Coronapandemin har präglat alla verksamheter i Atvexa, liksom i resten av världen
  • 90 procent av de tillfrågade ledarna har valt att teckna sig i vårt aktiesparprogram
2019/2020 2019/2020 2018/2019 2019/2020 2019/2020 2018/2019 2018/2019
Inkl IFRS 16 Exkl IFRS 16 Inkl IFRS 16 Exkl IFRS 16
(Belopp i MSEK) dec-feb dec-feb dec-feb sep-feb sep-feb sep-feb sep-aug
Intäkter 460 460 354 903 903 673 1 494
Rörelseresultat 21 19 7 15 8 2 71
Rörelsemarginal** 4,6% 4,2% 1,9% 1,6% 0,9% 0,2% 4,8%
Justerat rörelseresultat** 21 19 12 15 8 7 77
Justerad rörelsemarginal** 4,6% 4,2% 3,5% 1,6% 0,9% 1,1% 5,2%
Periodens resultat 9 14 5 -5 3 -1 48
Soliditet** 17,5% 40,6% 40,6% 17,5% 40,6% 40,6% 40,6%
Antal barn och elever 13 069 13 069 10 762 12 897 12 897 10 349 11 443
Resultat per aktie före utspädning (SEK) 0,72 1,15 0,49 -0,40 0,29 -0,06 4,11
Resultat per aktie efter utspädning (SEK) 0,72 1,15 0,49 -0,40 0,29 -0,06 4,11
Kassaflöde från den löpande verksamheten 69 25 14 92 7 12 58
*)Föregående års siffror är inte omräknad avseende IFRS16
**) Se nyckeltalsdefinitioner på sidorna 28-32

Införandet av IFRS 16 har en stor effekt på de finansiella rapporterna. För att underlätta jämförelsen mot föregående år kommer verksamhetsåret 2019/20 även presenteras justerat för IFRS 16. Detta benämns ”Exkl IFRS 16”

 

VD-ORD

Atvexa fortsätter att växa. Det andra kvartalet i vårt räkenskapsår visar en god ökning av intäkter. Till största delen kommer detta från förvärvet av ULNA som gjordes 2019 och nu syns fullt ut i vår rapportering. Vi har även vuxit organiskt genom att starta nya verksamheter i intressanta områden med växande barnkullar.

Vår marginal är fortsatt stabil, andra kvartalets marginal är bättre än föregående år samma tid och för första halvåret är marginalen helt i linje med motsvarande period föregående år exklusive effekterna av IFRS 16.  

Införandet av IFRS 16 innebär att leasingkostnader tas upp som en nyttjandetillgång och leasingskuld i balansräkningen. Då Atvexa hyr merparten av sina lokaler ökar detta balansomslutningen med 1,1 miljard kronor.  Rörelseresultatet påverkas också i och med införandet av IFRS 16 eftersom delar av leasingkostnaderna flyttas från rörelseresultatet till finansnettot. Införandet av IFRS 16 har stor effekt på de finansiella rapporterna men medför ingen förändring i hur vi bedriver vår verksamhet.

Under andra kvartalet har vi genomfört ett mindre förvärv, Säbyholms Förskolor i Upplands Bro. Vi är glada över att även kunna välkomna tre nya verksamheter till Atvexa efter periodens utgång, The Tanto School och Engelska Förskolan Frej i Stockholm samt Vallentuna Internationella Montessoriskola.

Det är glädjande att se vi ser ett fortsatt stort intresse från intressanta och välskötta verksamheter som vill sälja till Atvexa. Det är också en tydlig trend att specialinriktningar såsom Montessori eller olika språk är attraktiva.

Det starka ledarskapet och stora engagemanget vi ser bland våra ledare syns också i att nästan 90 procent av de tillfrågade ledarna valt att teckna sig i vårt aktiesparprogram.

Coronapandemin har präglat alla verksamheter i Atvexa, liksom i resten av världen. I mitten av mars stängdes skolor och förskolor i Norge och Tyskland, vilket vi informerade om i en pressrelease.  Barnpeng kommer att betalas ut som vanligt under denna period. I Sverige, som är Atvexas stora marknad, har i princip samtliga verksamheter varit fortsatt öppna, även om antalet närvarande barn minskat.

Vi har en aktiv krisorganisation som stöttar våra olika verksamheter i de frågeställningar de ställs inför. I det dagliga arbetet på våra förskolor och skolor är det respektive verksamhet som hanterar information, riktlinjer och kommunikation. Alla verksamheter har haft en god beredskap och ett stabilt ledarskap i denna svåra tid och hjälper varandra på ett fantastiskt sätt. Vi känner ett stort ansvar för att skydda våra medarbetare, barn och elevers hälsa och följer naturligtvis myndigheternas råd och rekommendationer. Vi gör allt för att bidra till att minska smittspridningen samtidigt som vi också vill mana till en lugn och sansad hantering. Hur coronapandemin i slutändan kommer att påverka Atvexa är i skrivande stund svårt att sia om, men vi följer utvecklingen löpande både vad som sker i våra respektive kommuner samt hos myndigheter och regering.

Vi har sedan tidigare tillkännagivit att vi planerar ett listbyte för vår aktie till Nasdaq smallcap. Det kommer att ge oss fortsätta finansiella möjligheter att växa och vi hoppas också kunna attrahera många nya aktieägare, både privatpersoner och institutioner. Vårt listbyte planeras ske under andra delen av 2020, men är förstås avhängigt av att aktiemarknaden stabiliserats något.

Katarina Sjögren, VD, Atvexa AB (publ)

 

För ytterligare information kontakta:

Katarina Sjögren, VD, 070-400 32 70

Veronica Hallengren, ekonomi och finansdirektör, 076-095 35 83

Kommande rapporteringstillfällen:

Delårsrapport för tredje kvartalet 2019/2020:                                         29 juli 2020

Bokslutskommuniké 2019/2020:                                                            30 oktober 2020

Årsstämma:                                                                                           14 januari 2021                   

Atvexas Certified Adviser är Erik Penser Bank AB (publ). Telefon: +46 8 463 83 00. E-post: certifiedadviser@penser.se

Atvexas aktie är noterad på Nasdaq First North Stockholm

Denna information är sådan information som Atvexa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2020 kl. 8.00 CET

Om Atvexa AB (publ)

Atvexa äger och förvärvar verksamheter inom förskola och skola. Vi är en av de ledande aktörerna på utbildningsmarknaden i Sverige, har en stark position på förskolemarknaden i Norge och bedriver en mindre förskoleverksamhet i Tyskland. Vi drivs av en stark övertygelse om att vår värdegrund; olikhet, långsiktighet, öppenhet och nyfikenhet är viktig för att skapa de bästa förutsättningar för barn och unga att utvecklas och att det ska finnas olika förskolor och skolor med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt för att alla barn och elever ska kunna hitta rätt lärandemiljö.

Atvexagruppen har uppvisat ungefär 30 procents genomsnittlig tillväxt med lönsamhet och kvalitet sedan starten 2009. Verksamheten bedrivs i Mälardalen, västra Götaland, Skåne, östra Norge och norra Tyskland. Atvexa äger 18 självständiga dotterbolag som har starka positioner på sina respektive lokala marknader. I verksamheterna ingår totalt 128 förskolor, 27 skolor och en särskola och cirka 3 300 medarbetare och 13 700 barn och elever.

Atvexa drivs av en stark övertygelse om att det ska finnas olika förskolor och skolor med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt för att alla barn ska kunna hitta rätt lärandemiljö. Atvexa AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Stockholm. Läs mer på www.atvexa.com
Atvexa AB (publ)

Org.nr 556781-4024

Brovägen 9

182 76 Stocksund

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.