Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari – september 2022

Published

on

JULI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 1 299 MSEK (1 162), en ökning med 12%. Organiskt ökade intäkterna med 11%.
  • Justerad EBITA uppgick till 49 MSEK (68) och motsvarande marginal till 3,7% (5,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till 32 MSEK (61), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -10 MSEK (1).
  • Periodens resultat uppgick till -21 MSEK (11).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,95 SEK (-0,05).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -36 MSEK (31).

JANUARI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 3 991 MSEK (3 197), en ökning med 25%. Organiskt ökade intäkterna med 23%.
  • Justerad EBITA uppgick till 160 MSEK (185) och motsvarande marginal till 4,0% (5,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 119 MSEK (156), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -18 MSEK (-7).
  • Periodens resultat uppgick till -108 MSEK (4).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -4,06 SEK (-0,93).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -104 MSEK (182).

VD har ordet

Återhämtningen fortsätter under tredje kvartalet

Cabonlines återhämtning har fortsatt under tredje kvartalet. Vi rapporterar en omsättningsökning på 12% i det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år.

Vi prioriterar som tidigare att hålla en hög servicegrad till våra resenärer, förare och åkare vilket vi lyckas väl med utifrån utmaningarna med att möta efterfrågan, men till en tillfälligt något ökad kostnad på grund av fortsatt kapacitetsbrist. Det gör att lönsamheten påverkas på kort sikt vilket återspeglas i rörelsemarginalen. Vi är övertygade om att vi på längre sikt kommer att öka vår konkurrenskraft och vinna marknadsandelar med vårt erbjudande och nordiska täckning.

Som Nordens största aktör i taxibranschen har vi ett ansvar att värna resenärers möjligheter att kunna boka prisvärda, bra och hållbara resor med taxi. Samtidigt har vi också ett ansvar gentemot våra anslutna åkare för deras ökade kostnader och säkra att de får rimligt betalt. Vi tar vår uppgift på största allvar och arbetar enträget och systematiskt med att balansera vårt uppdrag.

Utveckling under kvartalet

Fortsatta kapacitetsproblem har stundtals gett oss utmaningar att möta efterfrågan när den är som högst, vilket gör att punktligheten till en del har påverkats negativt. Antalet anslutna fordon ökar under kvartalet och vi fortsätter att arbeta intensivt med att vår kapacitet.

Under kvartalet har vi fortsatt att vinna upphandlingar och det är mycket glädjande att vi får fortsatt förtroende att köra färdtjänst i Stockholm fram till och med mars 2026. Andra viktiga upphandlingar vi har vunnit är bland annat förnyat förtroende för serviceresor i Uleåborg i Finland, förnyat förtroende för skolskjuts i Fredrikshamns kommun i Danmark, transport av spårvagnspersonal i Oslo och riksfärdtjänst i Stockholm.

Volymerna för B2B-segementet har ökat med 35% jämfört med samma kvartal föregående år och vi ser goda möjligheter att utveckla B2B-affären i takt med en ökande efterfrågan på företagsrelaterat resande. Även Flygtaxi fortsätter att öka när flygresandet ökar där antalet bokningar ökade med över 207 % jämfört med samma kvartal föregående år.

Under kvartalet var vi störst på taxiresor från Oslo Gardermoens flygplats. Vi tar det som ett bevis på att våra Norgestaxi-resenärer verkligen uppskattar vår service, kvalitet och konkurrenskraftiga priser.

Våra app-resenärer uppskattar att resa med oss. De ger oss ett bra betyg för tredje kvartalet, 4,55 på en femgradig skala, och vi fortsätter arbetet med att förbättra oss ytterligare. Vi har till exempel under kvartalet tillsammans med våra anslutna åkerier utvecklat och intensifierat ett arbete med att säkerställa ökad service och kvalitet, vilket redan har börjat ge goda resultat. Och för att bättre betjäna våra resenärer, förare och åkare har vi påbörjat ett stort teknikbyte av taxametrar i våra anslutna bilar.

Oförtrutet fokus på hållbarhetsfrågor

Vårt hållbarhetsarbete fortsätter att utvecklas positivt. Antalet elbilar ökade med 19% under kvartalet. Vi gör också goda framsteg i vårt fortsatta arbete med scope 1, 2 och 3 i enhetlighet med Science Based Targets Initiative (SBTi). Vårt hållbarhetsfokus för också med sig bättre framtida möjligheter till offentliga upphandlingar och företagsavtal.

Ett direkt resultat av vårt systematiska arbete med mångfald och inkludering är en minskning av omsättningen av åkare med 80% i Stockholm, vilket bidrar till en positiv tillväxt i antalet bilar vecka efter vecka. Ett annat exempel är ökning av medarbetar NPS i Finland med 22%.

Långsiktig finansiering

Cabonline har, som tidigare kommunicerats, under 2022 arbetat med att säkra sin finansiering. En ESG-obligation med utrymme om 2 000 MSEK, varav 1 650 MSEK mkr nyttjats, emitterades i april till en ränta om STIBOR 3m +9,5%, och noterades den 26 september på NASDAQ Stockholm.

Med högt tempo in i 2023

De långsiktiga satsningarna för att leverera bättre service och kvalitet till våra kunder, resenärer, åkare och förare fortsätter. Bland annat arbetar vi intensivt med att etablera en förbättrad teknisk plattform, för att säkerställa efterfrågade erbjudanden och bra service för våra varumärken.

Osäkerheten i vår omvärld med hög inflation, stigande räntor, tilltagande konjunkturoro och vikande framtidstro från både företag och konsumenter kan komma att påverka efterfrågan på taxiresor. Vi går därför in i ett normalt starkt kvartal med ödmjukhet.

Med engagerade förare, åkare och medarbetare i kombination med ett långsiktigt perspektiv, ser vi trots omvärldssituationen goda förutsättningar att stärka vår nordiska position och fortsätta skapa värde för alla våra intressenter.

Till sist, ett stort tack till alla anställda, förare och åkare som gör ett fantastiskt arbete och ett stort tack till alla resenärer som väljer att resa med oss.

Stockholm november 2022

Dag Kibsgaard-Petersen 
VD och koncernchef

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Peterson CEO, tel + 47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2022, klockan 13:00 (CET).

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 600 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2021 cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och ljudkonferens den 8 maj med presentation av Skanskas delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Onsdagen den 8 maj kl. 07:30 rapporterar Skanska resultatet för det första kvartalet 2024.

Rapporten kommer att presenteras av Anders Danielsson, VD och koncernchef, samt Magnus Persson, Ekonomi- och finansdirektör, på en press- och ljudkonferens kl. 10:00 på Skanskas huvudkontor på Warfvinges väg 25, Stockholm. Presskonferensen kommer också att sändas live www.skanska.com/investerare, där den även finns tillgänglig i efterhand.

Du kan även delta i ljudkonferensen med möjlighet att ställa frågor. För att förbättra ljudkvaliteten för deltagare och presentatörer under frågestunden erbjuder vi nu en länk med ljud av högsta kvalitet.

  • Rekommenderad anslutning (weblänk): för bästa ljudkvalitet vänligen anslut via din telefon till HD Audio weblänk: HD Audio link
  • Reservuppkoppling (telefonnummer): Vid behov kan du ringa in via traditionell telefonkonferens, vänligen använd följande telefonnummer:
    • 08 5051 0031
    • +44 (0) 207 107 06 13
    • +1 (1) 631 570 56 13

Efter press- och ljudkonferensen kommer det att finnas möjligheter till enskilda möten med Anders Danielsson. Intresseanmälan för ett möte önskas senast 6 maj till annika.winlund@skanska.se.

 

Välkomna!

Antonia Junelind, SVP, Investor Relations 

Karolina Cederhage, SVP, Communications

 

För ytterligare information kontakta:

Antonia Junelind, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 62 61

Karolina Cederhage, Kommunikationsdirektör, Skanska AB, 010-448 08 80

Jacob Birkeland, Chef Press och Public Affairs, Skanska AB, tel 010-449 19 57

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Open Infra AB (publ) announces a delay regarding Annual Report for 2023.

Published

on

By

Press release

Stockholm, April 30th, 2024

Unfortunately the Annual Report is delayed. New publishing date is as soon as possible, but no later than 24th of May.

This information is information that Open Infra AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation and the Securities Markets Act. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out below, at 14.00 CET on April 30th, 2024.

For further information, please contact:

Erik Stiernstedt, CEO

+ 46 (0)70-550 30 73, erik@openinfra.com

Pressmeddelande

Stockholm, den 30 april 2024

Open Infra AB (publ) meddelar försening av årsredovisning för 2023.

Dessvärre är årsredovisningen för 2023 försenad. Nytt datum för publicering är snarast möjligt, men ej senare än den 24 maj.

Denna information är sådan information som Open Infra AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 14.00 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Erik Stiernstedt, VD
+ 46 (0) 70 550 30 73, erik@openinfra.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

HANZA presenterar delårsrapport 7 maj

Published

on

By

HANZA publicerar sin delårsrapport för kvartal 1, 2024 den 7 maj kl 7.30. Med anledning av rapporten bjuder HANZA in investerare, analytiker och media till en kombinerad telefonkonferens och audiocast kl 11.00 samma dag.

Rapporten presenteras av VD Erik Stenfors och CFO Lars Åkerblom. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Tid: Tisdag 7 maj kl. 11.00

Delta via webbsändning:

https://financialhearings.com/event/48787

Delta via telefonkonferens:

Registrera dig via denna länk för att delta via telefonkonferens. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till telefonkonferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

För tillgång till presentationen följ länken https://ir.financialhearings.com/hanza-q1-report-2024
eller ladda ner den från HANZAs hemsida https://hanza.com/news/ strax innan eventet.

För mer information kontakta:
Erik Stenfors, VD
+46-70 950 80 70
erik.stenfors@hanza.com

Lars Åkerblom, CFO
+46-70 794 98 78
lars.akerblom@hanza.com

Om HANZA
HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och har i dag en pro forma årsomsättning över 5 miljarder kronor. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.

För mer information: www.hanza.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.