Marknadsnyheter
Delårsrapport för perioden 1 juli 2024 till 30 september 2024
SAMMANFATTNING
Tredje kvartalet 2024-07-01 – 2024-09-30 (Koncern)
- Nettoomsättning 3 740 TSEK (3 979).
- Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 4 776 TSEK (6 337)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -558 TSEK (-410).
- Resultat efter finansiella poster -4 138 TSEK (-3 575).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,08 (-0,11) SEK och efter utspädning -0,08 SEK
(-0,09). - Periodens investeringar uppgick till -7 207 TSEK (-6 093).
- Periodens kassaflöde uppgick till 1 128 TSEK (-2 995).
Nio månader 2024-01-01 – 2024-09-30 (Koncern)
- Nettoomsättning 12 658 TSEK (16 636).
- Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 7 763 TSEK (10 483)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -1 022 TSEK (-4 739).
- Resultat efter finansiella poster –10 483 TSEK (-14 473).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,21 SEK (-0,44) och efter utspädning -0,20 SEK (-0,35).
- Periodens investeringar uppgick till -7 819 TSEK (-10 552).
- Periodens kassaflöde uppgick till -184 TSEK (76).
VD HAR ORDET
Det senaste kvartalet har varit en transformativ period för edyoutec AB, där vi framgångsrikt har skiftat vår affärsmodell till att bli ett abonnemangsbaserat SaaS-bolag. Detta markerar ett avgörande steg i vår utveckling från ett kapitalkrävande utvecklingsbolag till en aktör inom EdTech som driver långsiktig tillväxt och ekonomisk självständighet.
”Från utveckling till kommersialisering – en ny tid för edyoutec.”
Ett av de viktigaste stegen i vår transformation har varit att förvärva intäktsgenererande tillgångar. Våra strategiska förvärv (MyFirstApps och 10Monkeys) tillför årliga intäkter om minst 3,5 miljoner kronor med hög lönsamhet samtidigt som vi fokuserar på att skala upp dessa produkter. Kombinationen av starka intäktsströmmar och låg underhållskostnad är en central del av vår strategi för att säkerställa hållbar tillväxt och långsiktig lönsamhet.
” Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.”
Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024. Med fövärvade intäkter om 3,5 miljoner kronor per år från våra produkter och en marknadsföringsdatabas på över 151 000 lärare och föräldrar, är vi väl positionerade för att nå kassaflödespositivitet.
” Den nya SaaS-modellen har börjat ge effekt sedan den 1 november 2024.”
Startklara appar med aktiverade marknadsföringsinsatser från 1 november 2024:
10Monkeys
o Integrerad i Skolon och tillgänglig för över 750 000 elever.
o Pågående marknadsföring riktad mot skolor och lärare, med fokus på abonnemang.
MyFirstApps
o Marknadsföringskampanjer är sjösatta med och ett dedikerat marknadsföringsteam.
o Marknadsföringskampanjer riktade mot skolsegmentet och privatmarknaden.
King Royale
o Lanserat globalt 1 november med starkt stöd av marknadsföringsinsatser från utgivaren MAF.
o Ett spel med fortsatt starka KPI:er.
Dessa appar utgör i skrivande stund kärnan i vår produktportfölj. Därutöver kommer vi inom kort lansera följande appar:
AppLeMat
o Matematikplattform särskilt utvecklad för barn med matematiksvårigheter (dyskalkyli).
o För närvarande testas den brett i Tyskland och initiala resultat ser lovande ut.
o Planerad expansion till fler europeiska marknader och potentiell integration med Skolon.
RailXP
o Ett innovativt utbildningsverktyg inom transportindustrin, utbildar framtida lokomotivförare.
Mattebageriet
o En matematikapplikation som hjälper barn att lära sig matematik genom ett interaktivt och lekfullt upplägg.
o Vi tittar på en möjlig teknisk integration för att göra appen tillgänglig via Skolon.
Tank Operations 2.0
o Testlanserad på Steam mot spelets fanbase, förbättringar och optimeringar kommer att ske baserat på användarfeedback och i nära samarbete med 2tainment.
o Lanseringstidpunkt för global lansering diskuteras för att maximera effekten på marknaden.
” Med en portfölj med över 85 appar och plattformar tänker vi fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt.”
Under det tredje kvartalet såg vi en stabil orderingång. Under årets första nio månader låg orderingången något lägre än förväntat men vår tyska verksamhet fortsätter att leverera starka resultat och har nu för femte kvartalet i rad uppnått ett positivt EBITDA. Första nio månaderna 2024 genererade verksamheten ett EBITDA om cirka 1,9 MSEK. Detta är ett tydligt bevis på att våra satsningar burit frukt.
I Q2-rapporten justerade vi ned omsättningsmålet något för vår tyska konsultverksamhet men bibehöll målsättningen om ett EBITDA om minst 5 MSEK. Efter förvärven av 10Monkeys och MFA samt vår pågående transformering till ett SaaS-bolag är ett separat omsättningsmål avseende den tyska konsultverksamheten inte längre lika relevant. Vår bedömning i nuläget är att vi kommer uppfylla målet, om än med draghjälp av intäkter från 10 Monekys och MyFirstApps samt King Royale.
Även våra tyska dotterbolag har genomgått en transformation, ett kostnadsbesparingsprogram pågår alltjämt som tar sikte på att transformera den tyska verksamheten till att bli mer säljorienterad. Tanken är att under 2025 initiera marknadsföringskampanjer för alla våra appar/plattformar i den tysktalande delen av Europa. Hela koncernen har minskat kostnaderna väsentligt under 2024.
Med en portfölj med över 85 appar och plattformar är vår strategi klar: Vi ska fortsätta att skala våra SaaS-tjänster, optimera våra intäkter och expandera vår marknadsnärvaro globalt. Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.
” Vår målsättning är att edyoutec ska spela en ledande roll i att forma hur digital utbildning ska se ut.”
Lanseringen av King Royale har redan påvisat positiva resultat, och med pågående marknadsföringsinsatser förväntas intäkterna att öka successivt. Plattformens potential att utvecklas till en white-label-lösning skapar nya intäktsmöjligheter, vilket stärker vår position inom spelvertikalen.
Jag är stolt över att leda edyoutec genom denna nya fas och ser fram emot att tillsammans med våra aktieägare fortsätta driva vår framgångsresa. Tack för ert förtroende och stöd när vi formar om edyoutec till ett SaaS-bolag.
Eric De Basso,
VD edyoutec AB
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00
Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-11-27, kl. 20:00
Om edyoutec
edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.
För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke