Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport Freja eID Group AB (publ) 1 juli – 30 september 2022

Published

on

Perioden i sammandrag

Tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2022

  • ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 6,3 MSEK, en tillväxt om 99% jämfört med samma period föregående år.
  • Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 737 000st, motsvarande en ökning om 122% jämfört med samma period föregående år.
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 6,6 (3,6) MSEK
  • Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 1,8 (0,9) MSEK, vilket var en ökning med 105%
  • Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 4,8 (2,8) MSEK, vilket var en ökning med 72%
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -7,2 (-10,4) MSEK
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -10,7 (-13,5) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -10,8 (-15,7) MSEK
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6,5 (-13,4) MSEK
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,57 (-0,83) SEK

Nio första månaderna 1 januari – 30 september 2022

  • ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) för segmentet Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 6,3 MSEK, en tillväxt om 99% jämfört med samma period föregående år.
  • Antalet användare i tjänsten Freja eID uppgick den 30 september 2022 till 737 000st, motsvarande en ökning om 122% jämfört med samma period föregående år.
  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 19,3 (14,8) MSEK
  • Segmentet Freja eIDs nettoomsättning uppgick till 4,9 (2,2) MSEK, vilket var en ökning med 117%
  • Segmentet Fulfilments nettoomsättning uppgick till 14,5 (12,5) MSEK, vilket var en ökning med 15%
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -22,0 (-25,9) MSEK
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -32,3 (-35,0) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -32,9 (-37,8) MSEK
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -21,6 (-31,1) MSEK
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,74 (-2,16) SEK

ARR (Annual Recurring Revenue / Årligt återkommande intäkt) avser totalt värde av återkommande kontraktsbaserade abonnemangsintäkter under periodens sista månad multiplicerat med 12 (månader) samt förutsatt inga uppsagda abonnemang (“churn”) eller framtida tillkommande nya abonnemang.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

JULI: Sportkedjan Stadium tecknade avtal så att kunder kan legitimera sig med Frejas fysiska ID i mobilen för att få poäng i Stadiums kundklubb vid köp i butik.

JULI: Koncernen informerade om att tillväxten under andra kvartalet fortsatte på de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling: ARR (Annual Recurring Revenue), intäkter, avtal, användare och interaktioner.

AUGUSTI: Koncernen firade fem år sedan Freja-tjänsten lanserades och utmanade det som hade utvecklats till en monopolliknande situation på marknaden för e-legitimationer i Sverige.

AUGUSTI: Koncernen meddelade att antalet registrerade användare per den 16 augusti 2022 uppgick till 700 000.

AUGUSTI: Hemelektronikskedjan Kjell & Company avtalade om legitimering med Frejas fysiska ID i mobilen för kundklubbspoäng vid köp i butik.

AUGUSTI: Avtal slöts med SSF Stöldskyddsföreningen om ett samarbete kring tjänsten Säkerhetskollen.se som ger Frejas användare direkt tillgång i appen till aktuella bedrägerivarningar, säkerhetsguider och rådgivning.

AUGUSTI: Koncernen inledde ett innovationssamarbete med AI-bolaget IntuiCell för att utveckla röstigenkänning som en del av en elektronisk identifiering.

SEPTEMBER: Sveriges a-kassor avtalade om att erbjuda 3,9 miljoner medlemmar i landets a-kassor säker elektronisk identifiering med Freja vid inloggning på medlemssidorna i den a-kassa man är medlem.

SEPTEMBER: Avtal slöts med den digitala brevlådan Billo för såväl elektronisk identifiering till tjänsten som integrerade funktioner där Billo-användare kan registrera sig eller kolla sin digitala brevlåda direkt f rån Freja-appen.

SEPTEMBER: Svea Bank tecknade avtal om identifiering med Freja vid inloggning till bankens onlinetjänster för både företags- och privatkunder.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

OKTOBER: Nordiska IT-företaget Knowit slöt återförsäljaravtal och blev därmed del av det nätverk av integratörer som Freja arbetar med.

OKTOBER: Koncernen informerade om att utvecklingen för de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling under det tredje kvartalet i huvudsak fortsatte enligt tidigare mönster.

OKTOBER: Koncernen informerade om att man tecknar finansieringsavtal med låneram om 20 MSEK.

Kommentar från VD

STARK ANVÄNDARTILLVÄXT TROTS SEMESTERTIDER

Sommarens värme och lugn är ett minne blott när jag skriver dessa rader. Hösten har dragit igång med en rivstart och med en stark pipeline inför sista kvartalet ser jag framför mig att flera intressanta avtal signeras. Eftersom vi nu i princip uteslutande tecknar fastprisavtal med återkommande månadsintäkter tar vi stadiga steg mot lönsamhet.

Säsongsvariationer börjar märkas
Sommarkvartalet (Q3) har präglats starkt av semestermånaderna. Såväl semestrar för vår egen personal som hos våra kunder har inneburit en lägre takt i nya avtal och därmed också avseende intäkter för kvartalet. Att interaktionerna minskar något under semestertider, när en stor del av användningen är kopplad till e-tjänstelegitimering, är också fullt logiskt. Vad som däremot inte följer denna säsongsvariation är användartillväxten.

Användartillväxt med minskade kostnader
Användartillströmningen trotsade inte bara sommarvärmen, den var också oberörd av att vi minskat våra marknadsaktiviteter kraftigt. Under Q3 2021 lade vi cirka 1,3 miljoner kronor på olika kampanjer. Under Q3 i år hade vi dragit ner detta till cirka 0,2 miljoner kronor. Självklart flackar kurvan något när man drar ner marknadsbudgeten med mer än 80% men styrkebeskedet jag kan ge är att det inte alls var proportionerligt. Den organiska tillväxten av användare har kommit igång vilket visar att Freja börjat uppnå en egen gravitation som attraherar användare i en hög takt.

Större än de största medierna tillsammans
Vid tredje kvartalets utgång hade vi 737 000 användare. Det är en respektabel siffra. För att sätta det i perspektiv är detta fler än antalet digitala prenumeranter som Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet har tillsammans. Under kvartalet tillkom 69 000 användare, varav de flesta alltså upptäckte Freja genom helt andra kanaler än betalda marknadskampanjer. För att sätta också detta i perspektiv är det som att ett helt Karlstad har blivit Freja-användare.

Fler användare attraherar fler tjänster
Flera användare gör att vi attraherar fler tjänster som i sin tur leder till ökad användbarhet och fler fastprisavtal med återkommande månadsintäkter. Vår nya produkt Engage – som hjälper företag nå nya användare – ökar i värde för varje ny individ som börjar använda Freja.

Fler tjänster attraherar fler användare
Med ett ökat antal användare sprids också kunskapen om Freja snabbt bortom de kanaler som vi traditionellt kunnat annonsera i. Varje vecka får jag höra om samtal kring frukostbordet, fikabordet på jobbet, eller i twitterdiskussioner där Freja lyfts fram som nödvändigt, men också för alla de funktioner vi tillför utöver den klassiska e-legitimationen. Engagemanget hos våra användare skall heller inte underskattas. Genom att höra av sig till tjänster och begära stöd för Freja underlättas vårt säljarbete enormt. Inför fjärde kvartalet ser vi en stark pipeline och flertalet intressanta projekt som kommer att kunna bidra till att Freja börjar användas av nya användargrupper. Inte minst ser vi att affärerna inom Business to Business (B2B) ökar kraftigt, där ju e-tjänstelegitimationen är en otroligt stark produkt med få konkurrenter i Sverige.

Johan Henrikson, VD

Freja eID Group AB

Stockholm 9 november 2022

För rapporten i sin helhet, vänligen klicka på denna länk.

För samtliga finansiella rapporter, vänligen klicka på denna länk.

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2022 kl. 07.30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se

Om Freja eID Group

Om Freja eID Group Freja eID Group AB (publ) utvecklar produkter och tjänster för digital identifiering. Verksamheten består av den internationellt skalbara e-legitimationen Freja eID samt säkra fulfilmenttjänster. Företaget har kontor i Sverige och Serbien. Freja eID Group är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. För ytterligare information: www.frejaeid.com  – https://frejaeid.com/finansiell-info/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.