Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari–juni 2022 – Pricer AB (publ)

Published

on

Hög tillväxt under årets andra kvartal med en ökning av orderingång om 42% och omsättning om 36%

 

Andra kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 530,3 MSEK (389,0), en ökning med 36,3 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,8 MSEK (22,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,3 procent (5,8).
  • Orderingången var 581 MSEK (408), en ökning med 42,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Orderstocken uppgick till 542 MSEK (563), varav merparten avses levereras under 2022.
  • Periodens resultat uppgick till -3,5 MSEK (15,2).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,03 SEK (0,14). Resultat per aktie efter utspädning var -0,03 SEK (0,14).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 49,5 MSEK (-18,2).

 

Första halvåret 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 996,2 MSEK (781,9), en ökning med 27,4 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -16,5 MSEK (39,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,7 procent (5,1).
  • Orderingången var 1 131 MSEK (850), en ökning med 33 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Periodens resultat uppgick till -13 MSEK (32,9).
  • Resultat per aktie före utspädning var -0,12 SEK (0,30). Resultat per aktie efter utspädning var -0,12 SEK (0,30).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 29,2 MSEK (-80,8).

 

 

Tf vd Magnus Larsson kommenterar

 

Det är med glädje vi ser på årets andra kvartal som visar en kraftig ökning av omsättning och orderingång jämfört med motsvarande period förra året. Ett starkt fokus på försäljning, produktion och leverans i kombination med ett ökat kundbehov ligger bakom kvartalets tillväxtökning.

 

Omsättningen uppgick till 530 MSEK vilket är en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period 2021 och 14 procent jämfört med föregående kvartal. Orderingången uppgick till 581 MSEK och ökade med 42 procent år över år och 5,4 procent kvartal över kvartal.

 

Kvartalets rörelseresultat uppgick till -7 MSEK jämfört med 23 MSEK motsvarande period 2021. En fortsatt hög kostnadsnivå på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter fortsatte att pressa lönsamheten men vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår kontinuerligt och vi väntar oss att se effekter av lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, och vidare in i 2023.

 

Under kvartalet uppdaterades företagets strategi för de kommande åren, vilken sedan presenterades i juni på vår första kapitalmarknadsdag på många år. Marknadstillväxten accelererar och vårt mål är att växa snabbare än marknaden genom att marknadsföra innovativa och unika lösningar inom ”In-store communication”. Vi fokuserar på att stärka vår säljorganisation, säkerställa ”thought leadership” inom utveckling och produktion, samt utveckla nya affärsmodeller för att öka våra återkommande intäkter. Genom att följa vår nya strategi planerar vi för en omsättning om 4 500 MSEK 2025, varav 10 procent kommer från återkommande intäkter.

 

Vi ser ett antal marknadstrender som ligger till grund för den ökade efterfrågan på våra lösningar där den starkaste är butiksdigitaliseringen då de allra flesta handlare behöver system som möjliggör ett aktivt arbete med prisstrategier, effektivisering av butiksprocesser och som bidrar till att öka kundnöjdheten hos deras kunder.

 

En annan tydlig trend bland såväl befintliga som nya kunder är intresset för ”Digital Signage” där butiksdigitalisering skapar helt nya affärsmöjligheter genom digital annonsering i butik och därmed ökade intäkter från butikskampanjer och annonsering. Vi för ett antal spännande kundsamtal kring lösningar som kombinerar digitala prisetiketter och Digital Signage och kommer att lansera en lösning under hösten.

 

Utöver butiksdigitalisering och Digital Signage finns ett mycket starkt intresse för lösningar som skapar insikter kring butiksdrift och möjliggör för en handlare att baserat på dessa vidta lämpliga åtgärder som att fylla på produkter, arrangera om produktplacering eller ändra annonsering. Pricers kameralösning ShelfVision, baserat på Pricer patent, skapar ett stort kundintresse och testas för närvarande av ett flertal kunder med gott resultat.

 

Lanseringen av fyrfärgsetiketter, som sker under året, skapar helt nya möjligheter då fyrfärg är en förutsättning för att många livsmedelsbutiker ska investera i digitala prisetiketter eftersom användning av röd och gul färg är ett måste för deras kampanjannonsering. Fyrfärgsetiketter är energikrävande vilket är en ”game changer” för Pricer som har marknadens mest energisnåla etiketter och därmed är bäst positionerad för att leverera en retail-grade lösning.

 

Marknadstrenderna förstärks dessutom kraftigt av en ökad inflation och brist på arbetskraft vilka båda bidrar till att skapa ett stort och omedelbart behov av investering i digitala prisetiketter nu och framöver.

 

Vi ser optimistiskt på framtiden. Våra produkter och lösningar möjliggör kommunikation och effektivisering som ökar våra kunders försäljning, sänker deras kostnader och skapar en bättre kundupplevelse i deras butiker. Med vår nya strategi på plats kommer vi att kunna skapa en mängd nya kundrelationer, vårda och utveckla befintliga kunder och i slutändan aktivt bidra till att stärka den fysiska butikens attraktionskraft bland konsumenter. Detta kommer att generera en tydlig kundnytta och därmed tillväxt, lönsamhet och förutsättningar att nå våra nya finansiella mål. Vi ser fram emot att återkomma till er.

 

Magnus Larsson

Tf VD
 

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Larsson, tf vd, 0704-316 851

Susanna Zethelius, CFO, 0704-440 092

info@pricer.com

 

Denna information är sådan information som Pricer AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2022 kl. 08.30 CET.

 

 

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Amnode – publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Amnode publicerar inför framläggandet på årsstämman den 14 maj 2024 i Gnosjö, årsredovisningen för verksamhetsåret 2023-01-01 – 2023-12-31 med revisionsrapport. Årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 finns tillgänglig som bifogat dokument, på bolagets webbplats (www.amnode.se) samt på bolagets kontor (Sjörydsvägen 12, 335 32 Gnosjö). Årsstämmokommunikén 2024 publiceras den 14 maj 2024.

För mer information eller frågor kontakta styrelsens ordförande

Lars Save
070-590 18 22
info@amnode.se

Amnodes affärsidé är att vara en komplett och innovativ leverantör och samarbetspartner till OEM, Industri- och VVS-kunder inom segmentet bearbetade mässingskomponenter på den europeiska marknaden. Amnode erbjuder produkter från fyra kärnområden; varmsmide, pressgjutning, bearbetning samt automatsvarvning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Spotlight Group AB säljer verksamheten i dotterbolaget Shark Communication AB

Published

on

By

Spotlight Group AB (”Spotlight Group” eller ”Bolaget”) har tecknat avtal med Honeybadger AB (”Honeybadger”) om försäljning av verksamheten i dotterbolaget Shark Communication AB (”Shark”). Honeybadger övertar verksamheten den 30 april 2024. Försäljningen har begränsad direkt effekt på koncernens finansiella ställning, men är också ett led i att skapa en kostnadsstruktur som ger Spotlight Group bärkraft även i ett svagt marknadsklimat.

”Med försäljningen av Sharks verksamhet har vi genomfört ännu en av de beslutade sparåtgärderna i koncernen och har skapat en ny grupp som består av våra verkliga kärnverksamheter. Det känns tryggt att lämna över Sharks verksamhet, personal och kunder till en aktör som har stor erfarenhet av finansiell kommunikation och vår målsättning är att fortsätta att ha ett gott samarbete med Shark som en del av Honeybadger”, säger Spotlight Groups koncernchef Peter Gönczi.

Honeybadger är en IR-kommunikationsbyrå baserad i Göteborg, som grundats av företagets VD Johan Waldhe. Sharks verksamhet är planerad att fortsätta i Malmö under varumärket Shark Communication, men blir organisatoriskt en del av Honeybadger.

”Sharks erfarna team och kontaktnät kommer att bredda och fördjupa Honeybadgers nuvarande kunderbjudande inom finansiell kommunikation, samtidigt som vi erhåller ett kontor på plats i den attraktiva Malmö-Lund-regionen. Den här affären blir därmed en naturlig utveckling av vår kärnverksamhet, samtidigt som det blir möjligt för mig själv att fokusera mer på de spännande utvecklingsprojekt som vi bedriver inom Honeybadger. Vi ser fram emot att börja arbeta tillsammans med Shark och deras kunder”, säger Johan Waldhe.

För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD och styrelseledamot
E-post: ir@spotlightgroup.se
Telefon: +46 8 511 680 60
Hemsida: www.spotlightgroup.se

Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 160 noterade bolag med flera hundratusen aktiva investerare. Sedermera Corporate Finance och MCL, med expertis inom kapitalanskaffning för tillväxtbolag respektive börs- och aktiemarknadsjuridik, är också två viktiga byggstenar i koncernen. Sedan start har även en rad andra nydanande initiativ tagits, vilket skapat ett ekosystem av börsnära tjänster och tekniska lösningar, så som Nordic Issuing och FinReg Solutions (bland annat innehållande eAktiebok, Placing värderingar och Kalqyl), anpassade efter tillväxtbolagens behov i en noterad miljö. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär i att utveckla verktyg för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Första spadtaget för framtidens äldreboende i Nordanstig

Published

on

By

Idag, den 29 april, togs första spadtaget för det nya särskilda boendet för äldre i Bergsjö, Nordanstigs kommun. Samfori Fastigheter deltar i projekteringsarbetet på uppdrag som specialistkonsult och Samforis Kristoffer Andersson närvarade tillsammans med bland andra Kommunstyrelsens ordförande Ola Wigg och Ledningsutskottets ordförande Lars Hed.

Det nya äldreboendet utvecklas med utgångspunkt i hälsingearvet och hög kvalitet. Boendet får multifunktionella ytor med färgskalor från naturen och hälsingegårdarna, vinterträdgård för hemtrevnad och en takterrass med utsikt över bygden. För anhöriga finns övernattningslägenhet. Boendet utrustas med den senaste tekniken för en arbetsmiljö i toppklass.

Grattis till Nordanstig och kommunens invånare efter första spadtag för ert framtida fina äldreboende!

Kontakt och mer info om projektet:

Nimrod Badur (epost: nimrod@samfori.se), Kristoffer Andersson (epost: kristoffer@samfori.se)

I bIld: Ledningsutskottets ordförande Lars Hed, Kristoffer Andersson (Samfori), Kommunstyrelsens ordförande Ola Wigg

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.