Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-juni 2022

Published

on

Sammanfattning andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 10,6% till 28 884 (26 126) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 12,0% till 20 347 (18 162) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 6 796 (7 710) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5 269 (6 255) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 18,2 (23,9) %
  • Nettoresultatet uppgick till 4 158 (4 902) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11 524 (5 237) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,52 (0,61) kr

Sammanfattning de första sex månaderna

  • Nettoomsättningen ökade med 14,6% till 54 180 (47 268) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 9,6% till 37 571 (34 274) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 12 531 (15 084) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9 480 (12 170) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 17,5 (25,7) %
  • Nettoresultatet uppgick till 7 446 (9 567) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 145 (21 074) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,92 (1,19) kr

VD kommenterar

Under andra kvartalet har vi, precis som under första kvartalet, haft en stor efterfrågan på våra produkter och fortsatt vinna flertalet nya kunder. Resultatet är att vi under dessa 6 månader 2022 har vunnit fler nya kunder än vad vi lyckades med under hela 2021. I Sverige har vi fått förtroendet från nio nya stadsnät, i Tyskland och Österrike har vi vunnit ett antal nya kunder samtidigt som våra befintliga kunder fortsätter att ha förtroende för oss och våra produkter.

Att vara en svensk leverantör med produktion i Sverige och som verkligen förstår fibermarknaden ger våra kunder extra trygghet i den i övrigt osäkra värld. Det är viktiga parametrar i och utanför Norden då intresset även ökar för våra produkter i Centraleuropa. Att få förtroende från nya kunder i Centraleuropa är väldigt viktigt för vår långsiktiga tillväxt. Det tar tid att vinna kunder på nya marknader, där vi inte är lika kända. Detta är något vi har med i våra planer och beräkningar och vi är beredda på att göra det jobb som krävs.

Omsättningen under kvartalet ökade med 11% till 29 MSEK (26 MSEK för samma period föregående år), rörelseresultatet blev 5,3 MSEK (6,3 MSEK) med en rörelsemarginal på 18% (24%) och ett negativt kassaflöde på 11,5 MSEK. För årets första 6 månader ökade omsättningen med 15% till 54 MSEK (47 MSEK), rörelseresultatet blev 9,5 MSEK (12,2 MSEK) med en rörelsemarginal på 18% (26%) och ett negativt kassaflöde på 3 MSEK.

Både omsättningstillväxten och rörelseresultatet är en effekt av våra pågående satsningar på försäljning, marknadsföring och produktutveckling. Det ligger helt i linje med våra finansiella mål. Det är just dessa satsningar som ligger till grund för vår tillväxt och de börjar successivt ge resultat. Vi kommer att fortsätta investera i vårt fokus på lönsam tillväxt genom att fortsätta utöka våra sälj-, marknad/kommunikation- och produktteam för att kunna möta efterfrågan. Jag räknar med att vi kommer fortsätta utvecklas positivt de kommande åren.

Under kvartalet och första halvåret har vi haft ett negativt kassaflöde men det är enligt förväntan och kopplat till ett par parametrar;

  • Vi har vid månadsskiftet juni/juli ett större lager än tidigare, vilket är en planerad investering för att kunna ta nya kunder.
  • Vi har gjort förskottsbetalningar till våra underleverantörer på komponenter för att kunna öka vår produktionstakt under andra halvåret, och därmed kunna öka omsättningen ytterligare.
  • Vi hade stor del av vår försäljning i slutet på kvartalet vilket gjort att vi har ökade kundfordringar.

Att vi på Waystream har en god likviditet är extra viktigt och en trygghet i dagens komponentsituation.

Hållbarhet är ett av våra långsiktigt fokusområden på Waystream och vi ser kontinuerligt över hur vi kan utvecklas och vad vi kan göra bättre. Under våren har vi startat ett samarbete med ClimatePartner, för att räkna ut vilket klimatavtryck våra produkter har på miljön. ClimatePartner har räknat på hela vår produktionskedja från råmaterial, produktion, elförbrukning, logistik, förpackning, avfallshantering till transport för samtliga av våra 100-tals komponenter som tillsammans utgör våra produkter. Det gör nu att vi vet exakt vilket koldioxidutsläpp våra produkter har. Som ett resultat av detta har vi beslutat att från och med 1 juli 2022 klimatkompensera hela vår produktion av accesswitchar så de kommer med andra ord att vara klimatneutrala. Så vitt jag vet är det unikt i vår bransch att kunna erbjuda klimatkompenserade produkter till våra kunder. I år stödjer vi ett klimatprojekt med vindkraft i Brasilien och vi kommer kontinuerligt säkerställa att vi hittar spännande projekt.

Gå gärna in på vår hemsida och läs mer om detta.

Under våren har vi deltagit på flera branschrelaterade konferenser och mässor i Sverige och internationellt. I Sverige var det Stadsnätsföreningens årskonferens och internationellt har vi ställt ut på de stora branschmässorna AngaCom i Köln, med inriktning på bredband och media och Fiberdays 22 i Wiesbaden utanför Frankfurt, med inriktning på fiberinfrastruktur och digitalisering. Det har gett oss möjligheten att träffa fler potentiella kunder samt öka vår synlighet internationellt och skapa högre varumärkeskännedom. Detta arbete ligger helt i linje med vår målsättning och vi kommer fortsätta vara synliga där våra befintliga och potentiellt nya kunder finns.

Den globala komponentbristen fortsätter och vi fortsätter att jobba på att minimera konsekvenserna av den för oss och våra kunder. Vi räknar med att rådande situation pågår 2022 och hela 2023. Trots pandemi, krig och komponentbrist har vi lyckats hålla en god produktionstakt under första halvåret och räknar med att kunna öka produktionen under andra halvan av 2022. Som vi kommunicerat tidigare, påbörjade vi under förra sommaren ett arbete för att öka produktionstaken och nu börjar våra underleverantörer få hem de komponenter som krävs för det. Som ett resultat har vi genomfört fler förskottsbetalningar än tidigare till våra underleverantörer då de inte kan agera bank åt oss. Detta ligger helt i linje med våra förväntningar, planer och budget.

Vi har fortsatt en rekordstor orderstock och vår förhoppning är att vi under andra halvåret 2022 och under första halvåret 2023 med den ökade produktionstakten kan möta våra kunders önskemål och leverera ut fler accesswitchar till den väntande marknaden.

Jag önskar alla en skön sommar!

Fredrik Lundberg, VD

För mer information kontakta:

Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post susan.rose@waystream.com

Om Waystream

Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. info@fnca.se, +46(0)8-528 00 399

Denna information är sådan som Waystream Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2022 kl.08:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.