Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-juni 2022

Published

on

Sammanfattning andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 10,6% till 28 884 (26 126) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 12,0% till 20 347 (18 162) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 6 796 (7 710) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5 269 (6 255) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 18,2 (23,9) %
  • Nettoresultatet uppgick till 4 158 (4 902) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11 524 (5 237) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,52 (0,61) kr

Sammanfattning de första sex månaderna

  • Nettoomsättningen ökade med 14,6% till 54 180 (47 268) tkr
  • Bruttoresultatet ökade med 9,6% till 37 571 (34 274) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 12 531 (15 084) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9 480 (12 170) tkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 17,5 (25,7) %
  • Nettoresultatet uppgick till 7 446 (9 567) tkr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 145 (21 074) tkr
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,92 (1,19) kr

VD kommenterar

Under andra kvartalet har vi, precis som under första kvartalet, haft en stor efterfrågan på våra produkter och fortsatt vinna flertalet nya kunder. Resultatet är att vi under dessa 6 månader 2022 har vunnit fler nya kunder än vad vi lyckades med under hela 2021. I Sverige har vi fått förtroendet från nio nya stadsnät, i Tyskland och Österrike har vi vunnit ett antal nya kunder samtidigt som våra befintliga kunder fortsätter att ha förtroende för oss och våra produkter.

Att vara en svensk leverantör med produktion i Sverige och som verkligen förstår fibermarknaden ger våra kunder extra trygghet i den i övrigt osäkra värld. Det är viktiga parametrar i och utanför Norden då intresset även ökar för våra produkter i Centraleuropa. Att få förtroende från nya kunder i Centraleuropa är väldigt viktigt för vår långsiktiga tillväxt. Det tar tid att vinna kunder på nya marknader, där vi inte är lika kända. Detta är något vi har med i våra planer och beräkningar och vi är beredda på att göra det jobb som krävs.

Omsättningen under kvartalet ökade med 11% till 29 MSEK (26 MSEK för samma period föregående år), rörelseresultatet blev 5,3 MSEK (6,3 MSEK) med en rörelsemarginal på 18% (24%) och ett negativt kassaflöde på 11,5 MSEK. För årets första 6 månader ökade omsättningen med 15% till 54 MSEK (47 MSEK), rörelseresultatet blev 9,5 MSEK (12,2 MSEK) med en rörelsemarginal på 18% (26%) och ett negativt kassaflöde på 3 MSEK.

Både omsättningstillväxten och rörelseresultatet är en effekt av våra pågående satsningar på försäljning, marknadsföring och produktutveckling. Det ligger helt i linje med våra finansiella mål. Det är just dessa satsningar som ligger till grund för vår tillväxt och de börjar successivt ge resultat. Vi kommer att fortsätta investera i vårt fokus på lönsam tillväxt genom att fortsätta utöka våra sälj-, marknad/kommunikation- och produktteam för att kunna möta efterfrågan. Jag räknar med att vi kommer fortsätta utvecklas positivt de kommande åren.

Under kvartalet och första halvåret har vi haft ett negativt kassaflöde men det är enligt förväntan och kopplat till ett par parametrar;

  • Vi har vid månadsskiftet juni/juli ett större lager än tidigare, vilket är en planerad investering för att kunna ta nya kunder.
  • Vi har gjort förskottsbetalningar till våra underleverantörer på komponenter för att kunna öka vår produktionstakt under andra halvåret, och därmed kunna öka omsättningen ytterligare.
  • Vi hade stor del av vår försäljning i slutet på kvartalet vilket gjort att vi har ökade kundfordringar.

Att vi på Waystream har en god likviditet är extra viktigt och en trygghet i dagens komponentsituation.

Hållbarhet är ett av våra långsiktigt fokusområden på Waystream och vi ser kontinuerligt över hur vi kan utvecklas och vad vi kan göra bättre. Under våren har vi startat ett samarbete med ClimatePartner, för att räkna ut vilket klimatavtryck våra produkter har på miljön. ClimatePartner har räknat på hela vår produktionskedja från råmaterial, produktion, elförbrukning, logistik, förpackning, avfallshantering till transport för samtliga av våra 100-tals komponenter som tillsammans utgör våra produkter. Det gör nu att vi vet exakt vilket koldioxidutsläpp våra produkter har. Som ett resultat av detta har vi beslutat att från och med 1 juli 2022 klimatkompensera hela vår produktion av accesswitchar så de kommer med andra ord att vara klimatneutrala. Så vitt jag vet är det unikt i vår bransch att kunna erbjuda klimatkompenserade produkter till våra kunder. I år stödjer vi ett klimatprojekt med vindkraft i Brasilien och vi kommer kontinuerligt säkerställa att vi hittar spännande projekt.

Gå gärna in på vår hemsida och läs mer om detta.

Under våren har vi deltagit på flera branschrelaterade konferenser och mässor i Sverige och internationellt. I Sverige var det Stadsnätsföreningens årskonferens och internationellt har vi ställt ut på de stora branschmässorna AngaCom i Köln, med inriktning på bredband och media och Fiberdays 22 i Wiesbaden utanför Frankfurt, med inriktning på fiberinfrastruktur och digitalisering. Det har gett oss möjligheten att träffa fler potentiella kunder samt öka vår synlighet internationellt och skapa högre varumärkeskännedom. Detta arbete ligger helt i linje med vår målsättning och vi kommer fortsätta vara synliga där våra befintliga och potentiellt nya kunder finns.

Den globala komponentbristen fortsätter och vi fortsätter att jobba på att minimera konsekvenserna av den för oss och våra kunder. Vi räknar med att rådande situation pågår 2022 och hela 2023. Trots pandemi, krig och komponentbrist har vi lyckats hålla en god produktionstakt under första halvåret och räknar med att kunna öka produktionen under andra halvan av 2022. Som vi kommunicerat tidigare, påbörjade vi under förra sommaren ett arbete för att öka produktionstaken och nu börjar våra underleverantörer få hem de komponenter som krävs för det. Som ett resultat har vi genomfört fler förskottsbetalningar än tidigare till våra underleverantörer då de inte kan agera bank åt oss. Detta ligger helt i linje med våra förväntningar, planer och budget.

Vi har fortsatt en rekordstor orderstock och vår förhoppning är att vi under andra halvåret 2022 och under första halvåret 2023 med den ökade produktionstakten kan möta våra kunders önskemål och leverera ut fler accesswitchar till den väntande marknaden.

Jag önskar alla en skön sommar!

Fredrik Lundberg, VD

För mer information kontakta:

Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post susan.rose@waystream.com

Om Waystream

Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. info@fnca.se, +46(0)8-528 00 399

Denna information är sådan som Waystream Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2022 kl.08:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SharkNinja utser David Beckham som global varumärkesambassadör för Ninja

Published

on

By

NEEDHAM, Mass. (May 19, 2024) — SharkNinja, Inc. (NYSE: SN), ett globalt produktdesign- och teknikföretag, som står bakom varumärket Ninja, presenterar David Beckham som ny global varumärkesambassadör. Beckham, som är känd för sina färdigheter i köket, passion för matlagning och engagemang för exceptionell prestanda, kommer att arbeta nära Ninja-teamet för att öka kännedomen om deras innovativa och användarvänliga apparater.

Det fleråriga samarbetet kommer att fokusera på olika Ninja-produkter, och Beckham kommer att hjälpa med att kommunicera varumärkets prestandafokus i utformningen av produkterna till sin globala publik. David Beckham och Ninja-teamet kommer att arbeta tillsammans för att skapa meningsfulla samtal kring befintliga produkter samtidigt som de stöttar produktexpansion.

David Beckham säger:  ”Jag älskar att vara hemma och laga mat åt min familj antingen i köket eller utomhus så jag är glad över att samarbeta med Ninja för att hjälpa till att få fler att upptäcka deras fantastiska produkter. Jag ser fram emot att arbeta med deras fantastiska team.”

”Vi är stolta över att samarbeta med David Beckham då vi fortsätter att expandera varumärket Ninja både i och utanför hemmet och når konsumenter över hela världen”, säger Mark Barrocas, vd på SharkNinja. ”David delar vårt engagemang för prestanda och kvalitet, sätter ribban på samma ofattbart höga nivå som vi gör och är djupt passionerad vad gäller matlagning. Vi är väldigt glada över att arbeta med honom för att ge Ninja-berättelsen liv och hjälpa oss att främja vårt uppdrag att positivt påverka människors liv positivt runt om i världen.”

För ytterligare information om Ninja, besök www.ninjakitchen.com.

Nora Mäki, BCW Sverige

E: nora.maki@bcw-global.com

M: +46 70 240 23 91

About SharkNinja

SharkNinja is a global product design and technology company with a diversified portfolio of 5-star rated lifestyle solutions that positively impact people’s lives in homes around the world. Powered by two trusted, global brands, Shark and Ninja, the company has a proven track record of bringing disruptive innovation to market, and developing one consumer product after another has allowed SharkNinja to enter multiple product categories, driving significant growth and market share gains. Headquartered in Needham, Massachusetts with more than 3,000 associates, the company’s products are sold at key retailers, online and offline, and through distributors around the world. For more information, please visit www.sharkninja.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i Peptonic har beslutat att genomföra en riktad emission av units bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

Styrelsen i PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda samtliga innehavare av interimsaktier att delta i en riktad emission om totalt 3 538 820 units, respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5, vilket motsvarar 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5 (den ”Riktade Emissionen”). Den Riktade Emissionen genomförs till samma villkor som den företrädesemissionen av units som styrelsen, villkorat av årsstämmans godkännande den 21 maj 2024, beslutade om den 16 april 2024 (”Företrädesemissionen”). Vidare är den Riktade Emissionen villkorad av att Företrädesemissionen godkänns på årsstämman den 21 maj 2024. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Genom den Riktade Emissionen kan Peptonic maximalt komma att tillföras 0,14 MSEK före transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader

Den Riktade Emissionen

Styrelsen i Peptonic har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda innehavarna av interimsaktier en Riktad Emission av 3 538 820 units med avvikelse från befintliga aktieägarens företrädesrätt, bestående av 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5. En (1) interimsaktie berättigar till teckning av en (1) unit. Respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Innehavare av interimsaktier anmäler eventuellt deltagande i den Riktade Emissionen under teckningsperioden till sina respektive förvaltare.

Genom den Riktade Emissionen kan Bolaget tillföras cirka 0,14 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Den Riktade Emissionen erbjuds som kompensation till deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4, vilka ännu inte erhållit aktier och därav inte kommer erhålla uniträtter för de aktier som tecknades med stöd av TO4. Med anledning av detta, kommer den Riktade Emissionen genomföras till samma villkor som den kommande Företrädesemissionen. Styrelsen har säkerställt teckningskursens marknadsmässighet i samråd med finansiella rådgivare med utgångspunkt i rådande marknadsförhållanden, tidigare indikerade prisnivåer i diskussioner med potentiella investerare samt i villkoren för Företrädesemissionen. Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen teckningskursen som marknadsmässig.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggranna överväganden avseende tillgängliga lösningar, att den Riktade Emissionen är ett effektivt sätt att ge deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4 en möjlighet att anmäla sig för teckning av aktier och teckningsoptioner av serie TO5 till samma villkor som i den kommande Företrädesemissionen.

Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen att den Riktade Emissionen objektivt sätt är till fördel för aktieägarna i förhållande till en alternativ emissionsstruktur eller finansieringslösning. Styrelsen anser därför att skälen för att avvika från aktieägarnas företrädesrätt överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Antalet aktier, aktiekapital och utspädning

Om samtliga erbjudna aktier i den Riktade Emissionen emitteras medför det en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 0,91 procent av antalet aktier i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen kan antalet aktier öka med högst 14 155 280 aktier från 1 534 845 596 aktier till högst 1 549 000 876 aktier. Bolagets aktiekapital kan öka med högst cirka 99 086,960 SEK, från cirka 10 743 919,172 SEK till högst cirka 10 843 006,132 SEK.

Givet fullt nyttjande i den Riktade Emissionen och vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO5 som utges i den Riktade Emissionen kommer antalet utestående aktier öka med ytterligare 7 077 640 aktier, från 1 549 000 876 aktier till 1 556 078 516 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 49 543,480 SEK, från 10 843 006,132 SEK till 10 892 549,612 SEK, innebärande en tillkommande utspädningseffekt om cirka 0,45 procent av antalet aktier i Bolaget.

Anmälningsplikt

För det fall att aktieägare i Peptonic ökar sitt ägande i Bolaget på ett sådant sätt att anmälningsplikt enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar uppstår, ska tilldelning i denna del ske först när investeringen får genomföras enligt nämnda lag.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med den Riktade Emissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med den Riktade Emissionen.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic medical AB                                                                                                                 

Peptonic medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i PEPTONIC medical någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.