Marknadsnyheter
Delårsrapport januari-mars 2024 Cabonline Group Holding AB (publ)
JANUARI – MARS
- Intäkterna uppgick till 1 287 MSEK (1 450 MSEK januari-mars 2023), en minskning med 11%. Organiskt minskade intäkterna med 10%.
- Justerad EBITA uppgick till 48 MSEK (58) och EBITA-marginal till 3,7% (4,0).
- Rörelseresultatet uppgick till 43 MSEK (57), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -1 MSEK (6).
- Periodens resultat uppgick till -26 MSEK (-9).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -50 MSEK (56).
Väsentliga händelser inom rapportperioden
Per 1 januari 2024 har fusion skett av Norges Taxi Öst AS, Norges Taxi Nord AS och Norges Taxi Vest AS in i Cabonline Norge AS i Norge. Efter fusionen äger Cabonline endast ett legalt bolag i Norge, Cabonline Norge AS.
Den 29 februari 2024 tillkännagavs att Cabonline Group har nått en överenskommelse om att sälja sin verksamhet i Danmark till det danska taxiföretaget Taxa Syd Gruppen.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Den 2 april 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att de utsett Charlotta Söderlund, operativ chef i bolaget, till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen lämnade därmed bolaget.
Den 3 april 2024 meddelade Bolagsverket tillstånd att fusionera bolagen Taxi Helsingborg Aktiebolag och Taxi Skåne Aktiebolag att uppgå i Cabonline Region Syd AB.
Den 4 april 2024 meddelade Cabonline Group att Erik Skånsberg blivit utsedd till CFO och efterträder Fredrik Lundqvist som lämnar bolaget. Erik Skånsberg tillträdde den 15 april.
VD har ordet
Fortsatta marknadsutmaningar – hög investeringstakt bygger för framtiden och milstolpe i hållbarhet
Kvartalet präglades av fortsatta marknadsutmaningar för privatresekundgruppen (B2C). Vår strategi och styrkan i vår affärsmodell med tre övergripande kundgrupper B2P (offentliga), B2B (företag) och B2C (privat) har hjälpt oss att navigera genom dessa utmaningar för att minska resultatpåverkan. Kvartalsresultatet påverkades också av kapacitetsbrist av fordon samt hög investeringstakt i digital utveckling för framtiden.
Under det första kvartalet uppnådde Cabonline en omsättning på 1 287 MSEK jämfört med 1 450 MSEK samma kvartal föregående år och ett rörelseresultat på 43 MSEK jämfört med 57 MSEK, en minskning med 24%. Justerat EBITDA-resultat minskade med 14% under första kvartalet jämfört med samma period föregående år.
Utveckling under kvartalet
Vårt fokus på kvalitet uppskattas av våra resenärer. App-resenärsnöjdheten under kvartalet nådde 4,62 på en 5-gradig skala, en ökning från 4,59 jämfört med samma period föregående år. Det visar på styrkan i vårt kunderbjudande och förstärker våra konkurrensfördelar.
Vår satsning på affärsresekundgruppen (B2B) har gett resultat. Under kvartalet har vi sett en fortsatt uppgång, vilket lett till en omsättningstillväxt på 21% jämfört med samma period föregående år. Även med påskens inverkan att beakta, har vårt unika Flygtaxi-koncept visat sig stabilt med en omsättningsökning på 1% jämfört med samma kvartal föregående år.
Makroekonomiska utmaningar fortsätter att påverka privatresandet (B2C). Trenden med minskat privatresande fortsatte för fjärde kvartalet i rad. Vi hade en minskning av B2C-resandet med 36% jämfört med samma period föregående år, medan minskningen när vi exkluderar Danmarks siffror för mars landade på 29%. Dessa siffror speglar konjunkturens inverkan på vår verksamhet. Även kapacitetsbristen av bilar under kvartalet har påverkat resultatet.
Under kvartalet har vi fortsatt vinna offentliga upphandlingar (B2P), vilket visar på förtroendet för Cabonline. Exempel på dessa är skolskjuts Mölndal Stad i Sverige och förnyat förtroenden att köra skolskjuts Malmö Stad, serviceresor i Region Sörmland och skolskjuts Umeå kommun.
Förberedelserna för implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform har fortsatt under kvartalet. Processen har tagit längre tid än beräknat, vilket vi aktivt hanterar genom noggranna kvalitetskontroller och optimering av arbetsflöden. Vårt mål är att samla alla våra varumärken på en och samma boknings- och trafikledningsplattform under 2024-2025, vilket förväntas öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen. På lång sikt är vi övertygade om att våra investeringar i digital utveckling kommer att erbjuda betydande fördelar och öppna upp nya möjligheter för Cabonline.
Milstolpe i hållbarhet och ansvarstagande
I vår strävan att leda vägen mot en mer hållbar framtid har Cabonline uppnått en betydande milstolpe. Vi är stolta över att bli det första taxibolaget i norra Europa med klimatmål i linje med Parisavtalets 1,5-gradiga mål, godkända av Science Based Targets initiative (SBTi).
SBTi har skapat ett ramverk för vetenskapligt baserade klimatmål för företag och organisationer. För godkännande måste företagen kartlägga utsläpp i hela värdekedjan (Scope 1, 2 och 3) och sätta mål som motsvarar eller överträffar Parisavtalets ambitioner.
Cabonlines klimatmål omfattar alla utsläpp i värdekedjan, både uppströms från leverantörer och nedströms från egen verksamhet. Merparten av utsläppen genereras av anslutna taxibilar. Företagets mål, att minska utsläppen i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål, godkändes i april 2024.
Under första kvartalet ökade andelen elbilar till 29% av totala flottan och andelen av personbilsflottan som är fossilbränsleoberoende (el eller biogasfordon) ökade till 57%.
Förändringar i ledningsgruppen
Den 2 april 2024 utsågs Charlotte Söderlund till tillförordnad VD och koncernchef. Dag Kibsgaard-Petersen har därmed lämnat bolaget. Charlotta rekryterades till Cabonline Group 2017. Hon kommer fortsatt ha sin tidigare roll som COO och fördela ansvar och arbetsuppgifter inom den operativa delen av Cabonline.
Magnus Creutz tillträdde som Chief Commercial Officer (CCO) den 8 april 2024. Han har en gedigen kommersiell bakgrund inom B2B- och B2C-segmenten, senast som Director B2B Nordics på Allente.
Den 15 april tillträdde Erik Skånsberg som ny CFO. Han har en mångsidig bakgrund inom affärsplanering, M&A samt corporate och managerial finance.
Verksamheten i Danmark såld
Den 29 februari 2024 sålde Cabonline sin danska verksamhet Taxi 4×27 till Taxa Syd Gruppen som ett led i strategiska affärsplanen att fokusera på verksamheterna i Finland, Norge och Sverige. I affären ingick Cabonline Danmark ApS och Taxi 4×27 A/S och Taxa Syd tog över alla anställda och kontrakt.
Framåtblick
Jag är ödmjuk och tacksam för att ha fått möjligheten att ta över rollen som tillförordnad VD för Cabonline Group. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tätt tillsammans med alla fantastiska kollegor för att fortsätta driva Cabonline framåt och stärka vår position på den nordiska marknaden.
Denna rapport understryker vikten av att intensifiera vårt arbete med ny boknings- och trafikledningsplattform och vikten av att lösa våra kapacitetsutmaningar. Dessa åtgärder är avgörande för att säkerställa vår konkurrenskraft och förmåga att möta kundernas behov effektivt.
I takt med att vi rör oss genom 2024, ser vi att förutsättningarna fortsatt är osäkra och präglas av makroekonomiska marknadsutmaningar. Vi möter därför resten av året med stor ödmjukhet och fokuserar på det vi själva kan påverka.
Slutligen vill jag uttrycka min djupa tacksamhet till vårt team, våra förare, och åkare för deras outtröttliga arbete och engagemang. Ert arbete är kärnan i vår framgång. Till våra resenärer och kunder, ert förtroende är vår största tillgång. Tillsammans bygger vi en starkare och mer hållbar framtid.
Stockholm maj 2024
Charlotta Söderlund
tf VD och koncernchef
För mer information, vänligen kontakta:
Charlotta Söderlund, tf VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com
Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke