Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari–mars 2024: Fortsatt framtidsfokus i avvaktande marknad

Published

on

Första kvartalet

  • Orderingången uppgick till 527,5 mkr (617,3).
  • Nettoomsättningen var 598,5 mkr (623,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 74,5 mkr (85,2).
  • Rörelsemarginalen var 12,4 procent (13,7).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 51,3 mkr (55,8).
  • Resultatet per aktie nådde 1,78 kronor (1,95).
  • Fritt kassaflöde förbättrades till -8,4 mkr (-39,3).
  • Affärsenheten Beijer Electronics beslutade om ny strategi med fokus på lönsam tillväxt.
  • Affärsenheten Westermo etablerade säljkontor i Danmark.
       

VD Jenny Sjödahl kommenterar

”Utvecklingen under det första kvartalet 2024 visar på en sekventiell förbättring för orderingång, försäljning och resultat. Jämfört med föregående år påverkades Ependions affär dock av en svagare efterfrågan för bägge affärsenheterna drivet av osäkerheten i världsekonomin och det höga ränteläget.

Med en rörelsemarginal på 12,4 % kan jag konstatera att koncernen lyckades bättre med att parera de negativa effekterna på sista raden än under det fjärde kvartalet. Ependions orderingång minskade till 528 mkr för perioden. För såväl koncernen som för de båda affärsenheterna var orderingången lägre än under det första kvartalet i fjol, men starkare än under det närmast föregående kvartalet.

För Westermo landade orderingången på 310 mkr, där tåg-, järnvägs- och energisegmenten alla bidrog till en starkare orderbokning än i fjärde kvartalet. Det rekordstarka första halvåret 2023 stör dock jämförelsen eftersom Westermos, tillika koncernens, största kund då förlängde sin orderhorisont, vilket ledde till mycket hög orderläggning som inte speglade den underliggande efterfrågan. Affärsenhetens orderstock uppgick till fortsatt starka 906 mkr vid periodens utgång, varav drygt hälften avser leveranser under 2024. För Beijer Electronics summerades orderingången för kvartalet till 219 mkr, en förbättring jämfört med fjärde kvartalet 2023, men lägre än för jämförelsekvartalet. Den svaga utvecklingen i Asien bidrog till nedgången medan Europa utvecklades svagt positivt och Nordamerika var stabilt. Affärsenhetens orderingång påverkades även av det strategiska beslutet under 2023 att avveckla affären inom Display Solutions, ett produktområde med låga marginaler. Beijer Electronics orderstock uppgick till 302 mkr vid periodens utgång.

Koncernens försäljning för det första kvartalet uppgick till 599 mkr, vilket är något lägre än för motsvarande period i fjol men starkare än föregående kvartal. Medan Westermo ökade faktureringen till 364 mkr så minskade Beijer Electronics försäljning till 236 mkr. Under perioden gjordes flera framtidsinriktade satsningar på lönsam tillväxt. Westermo öppnade säljkontor i Danmark med fokus på energisegmentet, samtidigt som arbetet med den tidigare beslutade etableringen i Indien fortgick enligt plan. Beijer Electronics presenterade sin nya strategi. För att uthålligt kunna prestera i linje med Ependions finansiella mål kommer affärsenheten framöver prioritera tre områden: marina applikationer, maskinbyggare inom tillverkningsindustrin och lösningar för krävande miljöer. Under kvartalet har den nya strategiska inriktningen kommunicerats i organisationen och implementeringsfasen är påbörjad.

Rörelseresultatet för det första kvartalet 2024 minskade till 74 mkr, med rörelsemarginalen 12,4 procent. Det är svagare än för jämförelseperioden, men klart bättre än för det fjärde kvartalet i fjol. Westermos rörelseresultat ökade något till 55 mkr, medan rörelsemarginalen sjönk till 15,2 procent främst till följd av tillfälligt sämre produktmix i utleveranserna. Beijer Electronics rörelseresultat uppgick till 31 mkr med rörelsemarginalen 13,3 procent, vilket är svagare än jämförelseperiodens resultat men väsentligt bättre än för det fjärde kvartalet i fjol. Kostnadsreduktionsprogrammet som initierades i tredje kvartalet 2023 med huvudfokus på Asien har nu fått önskad effekt, vilket bidrar till stärkta marginaler jämfört med föregående kvartal.

Koncernens produktutvecklingsarbete utgör motorn i vår organiska tillväxtambition och utvecklingsutgifterna motsvarade i perioden 12,6 procent av omsättningen. Under kvartalet har Westermo lanserat ett flertal nya produktserier som kompletterar och förnyar erbjudandet. Beijer Electronics utveckling av nästa generation HMI:er befinner sig i en intensiv fas med sikte på lansering före årets utgång.

Arbetet med att implementera hållbarhet som en naturligt del i vår verksamhet fortsätter och även om vi har mycket kvar att göra är jag nöjd med  att vår framdrift avseende hållbarhetsfrågor har ökat markant. I kvartalet har vi arbetat bland annat med framtagandet av en dubbel  väsentlighetsanalys på koncernnivå i enlighet med EU:s nya regelverk CSRD, samtidigt som affärsenheterna har jobbat vidare med konkreta hållbarhetsrelaterade aktiviteter. I vår års- och hållbarhetsredovisning som publicerats i perioden ger vi exempel på hur vi arbetar med dessa frågor.

Inledningen på året har inte gett oss anledning att ändra vår syn på 2024: omvärldsfaktorerna är fortsatt osäkra och vi ser en dämpning av efterfrågan som ett resultat av en svagare konjunkturutveckling. I det korta perspektivet har den lägre orderbokningstakten i Westermo under de senaste tre kvartalen lett till en svagare orderbok för det andra kvartalet. Parallellt med att vi selektivt genomför framtidsorienterade investeringar så arbetar båda affärsenheterna för att öka effektiviteten och anpassa kostnaderna efter volymutvecklingen. Vår positiva syn på de långsiktigatillväxtmöjligheterna i våra fokussegment kvarstår, då behovet av våra produkter och lösningar drivs av starka globala trender som digitalisering och den gröna omställningen.”
 

Inbjudan till presentation av rapporten

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: onsdagen den 24 april kl 14.00

Den som önskar delta i telefonkonferensen ringer:

Från Sverige: +46(0) 0200 899 189
Från Storbritannien: +44(0) 800 652 2435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:
http://momentum.adobeconnect.com/ependionq12024report/

 

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.ependion.com. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Välkommen!

   

Denna information är sådan som Ependion AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-24 13:00 CET.

För mer information kontakta:

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

   

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.