Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-september 2020: Fortsatt påverkan från Covid-19 men tecken på att botten är passerad

Published

on

Tredje kvartalet

  • Orderingången uppgick till 310 mkr (405).
  • Nettoomsättningen blev 335 mkr (391).
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,7 mkr (29,9). Valutaefffekter på verkade resultatet negativt med -8.4 mkr.
  • Resultatet efter skatt blev 1,2 mkr (18,8).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,05 kronor (0,65).
      

Nio månader

  • Orderingången uppgick 1 052 mkr (1 150).
  • Nettoomsättningen blev 1 088 mkr (1 143).
  • Rörelseresultatet före strukturkostnader uppgick till 36,0 mkr (81,5). Strukturkostnader uppgick till 15 mkr. Efter strukturkostnader blev rörelseresultatet 21,0 mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 5,6 mkr (52,5). 
  • Resultatet per aktie blev 0,21 kronor (1,83).
  • Westermo tecknade leveransavtal till ett bedömt värde på 80 mkr.
  • Genomförande av omstruktureringsprogram som innebär besparingar på 40-45 mkr på årsbasis.
      

VD PER SAMUELSSON KOMMENTERAR

”Det ekonomiska utfallet för det tredje kvartalet låg i linje med det som indikerades i halvårsrapporten. Effekterna av Covid-19 fortsatte att prägla BEIJER GROUPs verksamhet och påverkade koncernens orderingång, omsättning och resultat negativt.

Vi var tidigt ute med att parera effekterna av Covid-19 som i första hand påverkade efterfrågan på marknaden och därmed koncernens försäljningsvolymer. Vi beslutade i mars om ett åtgärdsprogram som sänker omkostnaderna med 25-30 mkr i år och 40-45 mkr på årsbasis därefter. Åtgärder vidtogs för att stärka likviditeten. Samtidigt har vi varit måna om att slå vakt om våra selektiva satsningar på produktutveckling och fortsatt hålla en hög nivå på kundaktiviteter.

Bortfall i försäljningsvolymer drabbar ju obevekligen rörelseresultatet kortsiktigt men åtgärderna har givit önskad effekt. Åtgärdsprogrammet slutfördes i början av tredje kvartalet och har minskat omkostnaderna och därmed bromsat nedgången i rörelseresultatet. Samtidigt har rörelseresultatet till följd av en starkare krona belastats med negativa valutaeffekter om sammanlagt 16 mkr under de andra och tredje kvartalen. Koncernen visar ändå fortsatt positiva resultat. Kassaflödet har förstärkts under årets nio första månader jämfört med samma period 2019. Koncernens finansiella position är god. Det är även värt att notera att vi inte har förlorat några kunder och hittills inte konstaterat några signifikanta förluster avseende kundfordringar.

Jag vill i detta sammanhang markera att vi självklart inte är nöjda med vår nuvarande försäljning och resultatnivå som till stor del beror på externa faktorer som vi nu har erfarenhet av att hantera. I takt med att de negativa effekterna från pandemin successivt klingar av har vi goda möjligheter att relativt snabbt komma tillbaka till vårt tillväxtmål på sju procent samt resultatmål med en rörelsemarginal om minst tio procent.

Det finns även tydliga tecken på att vi passerade botten under det tredje kvartalet. Orderingången ökade för affärsenheterna Beijer Electronics och Korenix under det tredje kvartalet jämfört med det andra. Även om Westermos orderingång minskade erhöll affärsenheten några större ordrar och vi ser fortsatt goda möjligheter de kommande kvartalen.

Det för tillfället utmanande marknadsläget till trots fortsätter vi att bygga en starkare organisation. Gemensamt för koncernen och affärsenheterna är att hålla organisationen intakt, ha fortsatt fokus på produktutveckling samt upprätthålla en hög nivå avseende kundaktiviteter. Organisationen har på ett förtjänstfullt sätt arbetat med bland annat digitala seminarier, kundmöten och kundträffar.

Westermo invigde under kvartalet en tillbyggnad till produktionsanläggningen i Stora Sundby som ger utrymme att ytterligare öka tillverkningskapaciteten framöver. Produktutvecklingen och satsningarna på de nya segmenten eldistribution och järnvägsinfrastruktur fortskrider enligt plan. Integrationen av det förvärvade Neratec har gått smidigt och är nu slutfört. Integrationen av Virtual Access fortlöper på ett bra sätt.

Beijer Electronics påbörjade serieleveranser av displaylösningar till Otis under det tredje kvartalet. Leveranserna kommer successivt att öka och bidra till omsättning och resultat. Affärsenheten nådde även en milstolpe under perioden då den sammantagna försäljningen av X2-serien sedan lanseringen hösten 2016 passerade en miljard kronor.

Samarbetet mellan Beijer Electronics och Korenix har utvecklats och fortsätter enligt plan. Bland annat kan nu Korenix utnyttja Beijer Electronics distributionslager i Malmö. Korenix är i slutfasen av det nya och uppgraderade produktprogrammet som successivt kommer att lanseras från slutet av 2020.

Vår långsiktiga strategi ligger fast. Pandemin lär också påskynda digitaliseringen och gynna BEIJER GROUP. Vår positiva syn på marknaden på sikt kvarstår och har även förstärkts. Vi kommer att gå stärkta ur krisen med en väl fungerande och än vassare organisation samt vara fortsatt attraktiva för både anställda och kunder. Med fokus på produktutveckling kommer vi även att ha ett bredare och förnyat produktprogram.

Det råder fortsatt stor osäkerhet även om vi bedömer att vi lagt det värsta bakom oss. Den stigande smittspridningen av Covid-19 i främst Europa och USA inger fortsatt en viss oro. Det gör sammantaget att beijer group avstår från bedömningar om det underliggande ekonomiska utfallet för helåret 2020.”



 

INBJUDAN TILL TELEFONKONFERENS

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Per Samuelsson samt vice VD och CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: Tisdagen den 27 oktober kl 14.00

Den som önskar delta i telefonkonferensen ringer:

Från Sverige: +46856642692

Från Storbritannien: +443333009264

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:

https://www.anywhereconference.com?Conference=301333552&PIN=50373481&UserAudioMode=DATA 

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Välkommen!



 

För mer information kontakta:

Vd och koncernchef Per Samuelsson tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)708 58 54 40

Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel 46 (0)40 35 84 96, mobil 46 (0)703 35 84 96.
   

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Beijer Electronics Group AB skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 27 oktober 2020 kl 13.00.

  
   

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2019.

Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.