Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-september 2024 Cabonline Group Holding AB (publ)

Published

on

JULI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 1 015 MSEK (1 249 MSEK juli-september 2023), en minskning med 19%. Organiskt minskade intäkterna med 18%.
  • Justerad EBITA uppgick till 22 MSEK (54) och motsvarande marginal till 2,2% (4,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK (31), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -7 MSEK (-17).
  • Periodens resultat uppgick till -52 MSEK (-35).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,01 SEK (-1,33).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21 MSEK (-6).

JANUARI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 3 527 MSEK (4 171 MSEK januari-september 2023), en minskning med 15%. Organiskt minskade intäkterna med 15%.
  • Justerad EBITA uppgick till 110 MSEK (175) och motsvarande marginal till 3,1% (4,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 86 MSEK (134), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -15 MSEK (-19).
  • Periodens resultat uppgick till -113 MSEK (-67).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,02 SEK (-2,92).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -71 MSEK (92).

Väsentliga händelser inom perioden

Den 25 juli 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att Charlotta Söderlund har utnämnts till VD och koncernchef. Charlotta Söderlund har varit tillförordnad i denna roll sedan den 2 april 2024 och varit anställd i Cabonline sedan 2017.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Styrelsen i Cabonline Group Holding AB beslutade den 11 oktober 2024 att skjuta upp räntebetalningar för att stärka likviditeten i enlighet med villkoren för sina utfärdade obligationer: ISIN SE0017767346 ”Befintliga Obligationer/Existing Notes” och ISIN SE0020849818 ”Förhöjda Obligationer/Elevated Notes”.

Implementeringen av den nya plattformen för bokning och trafikledning (iCabbi) slutfördes i Region Syd under oktober månad. 

VD HAR ORDET

Utrullning av nya plattformen och fokus på kostnadskontroll
Marknads- och kapacitets-utmaningarna fortsatte under det tredje kvartalet 2024. Överutbudet av taxibilar har länge skapat en hög konkurrens om kunderna inom konsument-segmentet (B2C), vilket präglade marknaden även under det tredje kvartalet. Samtidigt upplevde vi fortsatt kapacitetsbrist vissa tider på dygnet, vilket påverkar samtliga kundsegment.

Cabonline uppnådde under det tredje kvartalet en omsättning på 1 015 MSEK, jämfört med 1 249 MSEK under samma period föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK, jämfört med 31 MSEK, vilket motsvarar en minskning med 59 %. Justerat EBITDA minskade med 43 % under det tredje kvartalet jämfört med föregående år. Det minskade resultatet beror främst på minskade avtalsintäkter till följd av lägre volymer och färre antal anslutna bilar.

Under kvartalet fortsatte arbetet med att anpassa organisationen och kostnadsmassan till den rådande situationen, vilket kommer ha en positiv effekt på kostnader framåt. Trots utmaningarna har kvartalet präglats av fokus på kvalitet och ökad intjäning för förare och åkare. Våra transportörers nöjdhet är en avgörande faktor för att säkerställa hög kvalitet och kundnöjdhet.

Implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform iCabbi fortsatte under kvartalet i Region Syd. Efter några initiala förseningar och justeringar löper nu utrullningen enligt plan. 

Utveckling under kvartalet 
Vi fortsatte att vinna offentliga upphandlingar (B2P) under det tredje kvartalet, vilket visar på förtroendet för Cabonline. De samhällsbetalda resorna är fundamentet i vår affär och erbjuder en trygg och återkommande intäkt. Under kvartalet vann vi till exempel upphandlingen om skolresor i Ale Kommun och patientresor i Trondheim och Malvik Kommune. 

Vi fortsatte att fokusera på affärsresenärsmarknaden och tecknade avtal till ett något högre värde än förra året. Omsättningen för vårt unika Flygtaxikoncept ökade med 4 % jämfört med föregående år, trots att det svenska inrikesflyget minskade med 10 % under samma period. 
Resandet på konsumentmarknaden minskade med 23 % jämfört med samma period föregående år. Denna trend har pågått under flera år med en marknad som präglas av ett överutbud av taxibilar och hård konkurrens, särskilt i storstäderna. B2C-marknaden påverkas också av makro-ekonomiska faktorer, vilket leder till en avvaktande efterfrågan. 

Hållbarhet och ansvarstagande 
Resultaten av dubbla materialitets- (DMA) och gap-analyserna presenterades för ledningen, styrelsen och revisorerna under kvartalet. Processen för revidering av DMA-analysen är påbörjad liksom förberedelser för rapportering enligt ESRS/CSRD. Andelen elbilar i vår fordonsflotta har ökat till 36 %, och andelen fossil-oberoende personbilar (elbilar och biogasbilar) har nått 63 %. Det överträffar vårt klimatvetenskapligt validerade obligationsmål om 40 % för 2024 med god marginal. 

Framåtblick 
Implementeringen av iCabbi, Cabonlines största investering någonsin, fortsätter framåt. Hittills i år har vi satsat 29 MSEK i detta projekt. Fem stora system påverkas, tillsammans med samtliga anställda, förare och kunder. När allt är på plats, vilket förväntas under andra halvåret 2025, kommer vi att se en betydande minskning av manuellt arbete inom bokning och trafikledning. De nya systemen kommer även möjlig-göra en effektivare matchning mellan kundernas behov och bilarnas tillgänglighet, bättre förut-sättningar att anpassa och kommunicera vårt erbjudande samt mer användarvänliga appar för förare och kunder. På sikt förväntar vi oss ökad lönsamhet, förbättrad trafiksäkerhet och en högre nivå av både kvalitet och kundnöjdhet. Vi har dock mycket arbete framför oss och betydande investe-ringar kvarstår under resten av 2024 och större delen av 2025.

Jag ser med tillförsikt fram emot att fortsätta leda Cabonline genom denna förändringsresa, där vi bygger en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid. Stort tack till alla kollegor, förare och åkare för allt engagemang och hårt arbete. Och stort tack till våra resenärer, kunder och investerare för fortsatt förtroende. 

Stockholm november 2024 
Charlotta Söderlund 
VD och koncernchef 

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotta Söderlund, VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 000 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult projekterar Landskrona simhall

Published

on

By

Norconsult ritar och gestaltar Landskronas nya simhall på uppdrag av Skanska.

I våras skrev Skanska och Landskrona stad ett avtal om arbeten kopplat till en ny idrottsarena och badhus i Karlslunds idrotts- och rekreationsområde. Skanska har i sin tur gett Norconsult i uppdrag att projektera badhuset. I projektets första fas ska Norconsult ta fram program- och systemhandling. I projektet medverkar arkitekter med specialistkunskap inom badhus och certifierad tillgänglighetssakkunnig.

– Staden har understrukit att det är viktigt med simkunnighet och föreningsliv samt att en viktig målgrupp är barnfamiljer och vi har börjat knåda volymer och utforma huset tillsammans med Skanska och andra konsulter. Vi är just nu inne i en spännande fas där vi vänder och vrider på frågan om vad detta ska bli för slags byggnad, säger Malin Ahlstedt, affärsutvecklingschef inom badhus på Norconsult Sverige.

Badhuset ska bland annat innehålla en 50-metersbassäng med läktare, 25-meters multibassäng med ställbart vattendjup och ett badlekland. Det kommer också finnas en servering som ska fungera som nav för hela idrottsområdet som bland annat rymmer en nybyggd ishall och en sporthall ritad av Arne Jakobsen.

– Vi är glada över att få bidra med vår specialistkompetens i utformningen av en simhall som inte bara tillgodoser Landskronas behov av simkunnighet och föreningsliv, utan också blir en central mötesplats för hela Karlslunds idrottsområde, säger Sofia Källqvist, arkitekt på Norconsult Sverige.

Norconsults uppdrag startade i september och leverans för systemhandling beräknas bli under våren 2025. Ambitionen är att badhuset ska stå klart 2028. 

Cecilia Köljing
Presskontakt
cecilia.koljing@norconsult.com

Dir: 010-141 83 54 | Mob: 0790-06 08 55
 

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nivika förvärvar kommersiell fastighet i Värnamo och överlåter egna B-aktier som dellikvid

Published

on

By

Nivika Fastigheter AB (publ) (”Nivika”) har idag tillträtt fastigheten Värnamo Klynnan 13 som ligger utmed riksväg 27 i Värnamo, angränsande till befintlig industrifastighet i portföljen. Fastigheten omfattar totalt
2 088 m2 uthyrningsbar yta och underliggande fastighetsvärde uppgår till 17 miljoner kronor. Förvärvet är en så kallad sale and leaseback affär, årligt hyresvärde uppgår till 1,5 miljoner kronor med en avtalstid om sju år. Förvärvet finansieras dels med eget kapital, dels med återköpta B-aktier enligt bemyndigande, se nedan.

– Förvärvet är i linje med vår strategi. Vår lokala närvaro möjliggör styckvisa affärer på enskilda marknader och möjlighet till att skapa kluster utmed huvudvägar. Förvärvet av en grannfastighet möjliggör vidare utveckling av området och vi ser potential i att växa med befintliga och nya hyresgäster, säger Sverker Källgården, VD för Nivika Fastigheter AB.

 

Styrelsen i Nivika har, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 5 februari 2024, idag beslutat att överlåta 42 553 egna B-aktier i Nivika till DML Produktion & Logistik AB (”DML”) till ett pris om 47 kronor per aktie, totalt cirka två miljoner kronor. Överlåtelsen slutfördes den 29 november 2024. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att aktierna överlåts som en del av köpeskillingen avseende Nivikas förvärv av Fastighets AB Klynnan 13, där DML är säljare.

 

Priset per aktie är baserat på förhandlingar på armlängds avstånd med DML och motsvarar en premie om 17 procent jämfört med stängningskursen för Nivikas B-aktier på Nasdaq Stockholm den 28 november 2024. Efter överlåtelsen innehar Nivika 978 372 egna B-aktier.

 

A&P Fastighetstransaktioner har varit säljarens rådgivare i affären. 

För mer information, vänligen kontakta:

Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker.kallgarden@nivika.se

Om Nivika

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch presenterar pågående utveckling inom leverablationsbehandling* på RSNA 2024

Published

on

By

RayStation kommer att presentera sina avancerade mjukvarulösningar på RSNA i Chicago, Illinois, USA, 1-4 december. RSNA är den största mässan inom radiologi och öppnar nya möjligheter för RaySearch. Besökare kan boka demonstrationer av modulen för ablationsbehandling för levertumörer, vilken är under utveckling, i RaySearchs monter # 8340 under mässan.

ABLATION AV LEVER – UTÖKAT BEHANDLINGSSTÖD TILLGÄNGLIGT

Modulen för leverablation kommer att inkludera verktyg som automatisk struktursegmentering med hjälp av deep learning, virtuell applikatorplacering och uppskattning av ablationszonen. Vidare kommer det att finnas stöd för verifiering av applikatorplacering och verifiering efter behandling baserat på deformabel registrering.

 

vetenskapligt MÖTE PÅ RSNA

RaySearch bjuder in till en föreläsning om interventionell radiologi där Bruno C. Odisio från MD Anderson kommer att presentera de senaste resultaten från COVER-ALL-studien.

 

Denna randomiserade studie har utvärderat användningen av en ny metod för ablationsbekräftelse som består av biomekanisk deformabel registrering med AI-baserad autosegmentering och dess inverkan på minimala ablationsmarginaler.

 

Tid och datum: 3 december 2024 kl. 9:30-10:30 CST

Plats: N227B

 

Dessutom presenteras dosplaneringssystemet RayStation®*, onkologiinformationssystemet RayCare®*, det molnbaserade analyssystemet för onkologi, RayIntelligence®, och en ny lösning, DrugLog®*, som är en verifieringsenhet för sammansatta injicerbara läkemedel.

 

druglog – KONTROLL AV VARJE BEREDNING, TRYGGHET FÖR VARJE PATIENT

DrugLog är en pålitlig, fristående lösning för att minska antalet fel i läkemedelsberedningar. Den kontrollerar substans och koncentration av färdigblandade injicerbara läkemedel innan de administreras till en patient som får cytostatikabehandling. DrugLog säkerställer att farmaceuterna tryggt kan leverera personligt anpassade läkemedel, skräddarsydda för varje patient för bästa behandlingsresultat.

 

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser mycket fram emot att träffa både befintliga och nya kunder på RSNA och presentera de spännande forskningsreslutaten kring leverablation och vår produktportfölj, inklusive DrugLog som innebär en utvidgning av vårt erbjudande utanför strålbehandlingsområdet.”

 

 

OM RAYSEARCH

RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 44 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.

 

OM RAYSTATION

RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv behandling, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachybehandling och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

 

OM RAYCARE

RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.

 

OM RAYINTELLIGENCE

Datadriven onkologi representerar en ny era inom vården. RayIntelligence® är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som ger mening till data och stärker cancerklinikens möjligheter att nå nya nivåer av individbaserad vård genom insikter baserade på kliniska data.

 

* Vissa funktioner är under utveckling (inte kliniska) eller kräver regulatoriskt godkännande på vissa marknader.

 

 

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA: 

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 

Tel: +46 (0) 8 510530 00 

johan.lof@raysearchlabs.com 

 

 

Läs mer om oss på:

LinkedIn
YouTube

X

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.