Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-september 2024 Cabonline Group Holding AB (publ)

Published

on

JULI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 1 015 MSEK (1 249 MSEK juli-september 2023), en minskning med 19%. Organiskt minskade intäkterna med 18%.
  • Justerad EBITA uppgick till 22 MSEK (54) och motsvarande marginal till 2,2% (4,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK (31), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -7 MSEK (-17).
  • Periodens resultat uppgick till -52 MSEK (-35).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,01 SEK (-1,33).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21 MSEK (-6).

JANUARI – SEPTEMBER

  • Intäkterna uppgick till 3 527 MSEK (4 171 MSEK januari-september 2023), en minskning med 15%. Organiskt minskade intäkterna med 15%.
  • Justerad EBITA uppgick till 110 MSEK (175) och motsvarande marginal till 3,1% (4,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till 86 MSEK (134), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -15 MSEK (-19).
  • Periodens resultat uppgick till -113 MSEK (-67).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,02 SEK (-2,92).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -71 MSEK (92).

Väsentliga händelser inom perioden

Den 25 juli 2024 meddelade styrelsen i Cabonline Group Holding AB att Charlotta Söderlund har utnämnts till VD och koncernchef. Charlotta Söderlund har varit tillförordnad i denna roll sedan den 2 april 2024 och varit anställd i Cabonline sedan 2017.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Styrelsen i Cabonline Group Holding AB beslutade den 11 oktober 2024 att skjuta upp räntebetalningar för att stärka likviditeten i enlighet med villkoren för sina utfärdade obligationer: ISIN SE0017767346 ”Befintliga Obligationer/Existing Notes” och ISIN SE0020849818 ”Förhöjda Obligationer/Elevated Notes”.

Implementeringen av den nya plattformen för bokning och trafikledning (iCabbi) slutfördes i Region Syd under oktober månad. 

VD HAR ORDET

Utrullning av nya plattformen och fokus på kostnadskontroll
Marknads- och kapacitets-utmaningarna fortsatte under det tredje kvartalet 2024. Överutbudet av taxibilar har länge skapat en hög konkurrens om kunderna inom konsument-segmentet (B2C), vilket präglade marknaden även under det tredje kvartalet. Samtidigt upplevde vi fortsatt kapacitetsbrist vissa tider på dygnet, vilket påverkar samtliga kundsegment.

Cabonline uppnådde under det tredje kvartalet en omsättning på 1 015 MSEK, jämfört med 1 249 MSEK under samma period föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 12 MSEK, jämfört med 31 MSEK, vilket motsvarar en minskning med 59 %. Justerat EBITDA minskade med 43 % under det tredje kvartalet jämfört med föregående år. Det minskade resultatet beror främst på minskade avtalsintäkter till följd av lägre volymer och färre antal anslutna bilar.

Under kvartalet fortsatte arbetet med att anpassa organisationen och kostnadsmassan till den rådande situationen, vilket kommer ha en positiv effekt på kostnader framåt. Trots utmaningarna har kvartalet präglats av fokus på kvalitet och ökad intjäning för förare och åkare. Våra transportörers nöjdhet är en avgörande faktor för att säkerställa hög kvalitet och kundnöjdhet.

Implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform iCabbi fortsatte under kvartalet i Region Syd. Efter några initiala förseningar och justeringar löper nu utrullningen enligt plan. 

Utveckling under kvartalet 
Vi fortsatte att vinna offentliga upphandlingar (B2P) under det tredje kvartalet, vilket visar på förtroendet för Cabonline. De samhällsbetalda resorna är fundamentet i vår affär och erbjuder en trygg och återkommande intäkt. Under kvartalet vann vi till exempel upphandlingen om skolresor i Ale Kommun och patientresor i Trondheim och Malvik Kommune. 

Vi fortsatte att fokusera på affärsresenärsmarknaden och tecknade avtal till ett något högre värde än förra året. Omsättningen för vårt unika Flygtaxikoncept ökade med 4 % jämfört med föregående år, trots att det svenska inrikesflyget minskade med 10 % under samma period. 
Resandet på konsumentmarknaden minskade med 23 % jämfört med samma period föregående år. Denna trend har pågått under flera år med en marknad som präglas av ett överutbud av taxibilar och hård konkurrens, särskilt i storstäderna. B2C-marknaden påverkas också av makro-ekonomiska faktorer, vilket leder till en avvaktande efterfrågan. 

Hållbarhet och ansvarstagande 
Resultaten av dubbla materialitets- (DMA) och gap-analyserna presenterades för ledningen, styrelsen och revisorerna under kvartalet. Processen för revidering av DMA-analysen är påbörjad liksom förberedelser för rapportering enligt ESRS/CSRD. Andelen elbilar i vår fordonsflotta har ökat till 36 %, och andelen fossil-oberoende personbilar (elbilar och biogasbilar) har nått 63 %. Det överträffar vårt klimatvetenskapligt validerade obligationsmål om 40 % för 2024 med god marginal. 

Framåtblick 
Implementeringen av iCabbi, Cabonlines största investering någonsin, fortsätter framåt. Hittills i år har vi satsat 29 MSEK i detta projekt. Fem stora system påverkas, tillsammans med samtliga anställda, förare och kunder. När allt är på plats, vilket förväntas under andra halvåret 2025, kommer vi att se en betydande minskning av manuellt arbete inom bokning och trafikledning. De nya systemen kommer även möjlig-göra en effektivare matchning mellan kundernas behov och bilarnas tillgänglighet, bättre förut-sättningar att anpassa och kommunicera vårt erbjudande samt mer användarvänliga appar för förare och kunder. På sikt förväntar vi oss ökad lönsamhet, förbättrad trafiksäkerhet och en högre nivå av både kvalitet och kundnöjdhet. Vi har dock mycket arbete framför oss och betydande investe-ringar kvarstår under resten av 2024 och större delen av 2025.

Jag ser med tillförsikt fram emot att fortsätta leda Cabonline genom denna förändringsresa, där vi bygger en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid. Stort tack till alla kollegor, förare och åkare för allt engagemang och hårt arbete. Och stort tack till våra resenärer, kunder och investerare för fortsatt förtroende. 

Stockholm november 2024 
Charlotta Söderlund 
VD och koncernchef 

För mer information, vänligen kontakta:

Charlotta Söderlund, VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com
Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 000 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.