Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari till juni 2021

Published

on

Pressmeddelande, Stockholm, 16 juli 2021

TagMaster visar rekordomsättning med förbättrat resultat

Andra kvartalet 2021

  • Nettoomsättningen ökade under andra kvartalet med 29,2% till 88,9 MSEK (68,8)
  • Justerad EBITDA ökade under andra kvartalet med 68,9% till 10,7 MSEK (6,3), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,0% (9,2)
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,8 MSEK (-12,5) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,3% (-18,2)
  • Periodens resultat uppgick till 4,0 MSEK (-12,4)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,27 (-0,85) SEK1
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 14,4 MSEK (5,5)
  • TagMaster förvärvade Citilog SAS med en årsomsättning om ca 5,8 M€ tillträde den 30 april 2021.
  • Vid årsstämman den 29 april 2021 beslutades om sammanläggning av aktier av serie B 1:25. 6 maj var första dag för handel efter sammanläggningen. Antal aktier av serie B uppgår efter sammanläggningen till 14 647 526 stycken, vilket innebär ett kvotvärde om cirka 1,25 SEK per aktie.

Första halvåret 2021

  • Nettoomsättningen ökade under första halvåret med 10,6 % till 163,3 MSEK (147,7)
  • Justerad EBITDA ökande under första halvåret med 55,3% till 20,5 MSEK (13,2), vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,6% (8,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till 9,6 MSEK (-16,3) vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,8% (-11,1)
  • Periodens resultat uppgick till 8,4 MSEK (-21,1)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,58 (-1,44) SEK1
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 17,8 MSEK (8,0) 
Belopp i TSEK 2021
april-juni
2020
april-juni
2021
jan-juni
2020
jan-juni
R12M
juli-juni
2020
Helår
Nettoomsättning 88 933 68 834 163 338 147 695 302 096 286 453
Nettoomsättningstillväxt, % 29,2 29,5 10,6 52,3 -3,7 8,9
Bruttomarginal, % 62,4 63,6 64,4 64,6 65,6 65,7
Justerad EBITDA 10 661 6 311 20 526 13 216 34 639 27 329
Justerad EBITDA-marginal, % 12,0 9,2 12,6 8,9 11,5 9,5
Soliditet, % 49,2 53,1 55,7
Kassaflöde från den löpande verksamheten, Msek 14,4 5,5 17,8 8,0 37,3 27,4
Nettoskuld/justerad EBITDA, ggr (rullande 12 månader) 0,5 -0,2
Antal anställda vid periodens utgång 144 108

 

Se sidorna 21 – 22 för beskrivning och avstämning av nyckeltal

1Justerat retroaktivt för sammanläggningen 1:25

 

VD kommentar

Under det gångna kvartalet har en successiv öppning skett på våra europeiska huvudmarknader. Det har bidragit till att TagMaster kan redovisa den högsta omsättningen hittills för ett enskilt kvartal med ett förbättrat EBITDA resultat. Vi har under kvartalet fortsatt att öka satsningen på datalösningar för Smarta Städer baserat på avancerad sensorteknologi. Via förvärvet av Citilog i april har vi adderat ytterligare kompetens inom AI och Deep learning. Våra lösningar bidrar till den nödvändiga omställningen till ett effektivare och hållbarare transportsystem, vilket ger oss en mycket intressant position då de massiva återstartspaket som lanseras i Europa och USA i stora stycken inriktas på gröna investeringar och satsningar på infrastruktur.

Med proaktiva och kontinuerliga åtgärder för en bibehållen robust leveranskedja har vi hittills kunnat hantera den globala bristen på halvledare utan alltför stora störningar på kundleveranserna. Vi förväntar oss, accelererande, fortsatta utmaningar under de kommande kvartalen och vi kommer därför att proaktivt genomföra åtgärder för att begränsa påverkan.

Vi fortsätter att investera i teknikledarskap inom intelligenta transportsystem (ITS) för att ytterligare öka vår konkurrenskraft. Fokus riktas alltmer mot lösningar som kan medverka till ett hållbarare transportsystem där analys, AI och Deep learning spelar en allt viktigare roll och som därmed tar oss upp i värdekedjan.

Förvärvet av Citilog följer denna logik och vässar TagMasters erbjudande på tekniksidan men adderar även värde rörande synergier på sälj- och kundsidan. Citilog var 1997 först i världen med att introducera ett videobaserat system för automatisk detektion av trafikincidenter. Under 2019 introducerade Citilog den första analyshanteringsmodulen för incidenthantering baserad på Deep learning-teknik. Citilog har idag en bred portfölj av avancerade algoritmer, baserade på AI teknik, som kan användas som edgelösningar eller molnbaserade lösningar. Citilog fokuserar på tre applikationsområden – incidenthantering, trafikeffektivitet och trafikstatistik och har mer än 45 000 kameror och sensorer installerade i över 60 länder i hela världen.    

Koncernens omsättning under det andra kvartalet uppgick till rekordhöga 88,9 miljoner kronor, vilket är en ökning med 29,2 procent jämfört med samma period förra året, varav den organiska tillväxten stod förr 8,2 procent. Vår Traffic Solutions-affär uppgick till 69,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 19,5 procent jämfört med motsvarande period 2020.  Utöver den organiska tillväxten förklaras övrig ökning av förvärvet av Citilog vilket slutfördes per den sista april. Under kvartalet stod Traffic Solutions för 78 procent av försäljningen medan Rail Solutions stod för 22 procent.

Kvartalet visar på en bruttomarginal om 62,4 procent med ett justerat EBITDA-resultat på 10,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 12,0 procent. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 14,4 miljoner kronor med en soliditet på 49,2 procent. Arbetet med att minska det arbetande kapitalet har fortsatt varit framgångsrikt och lagret har under kvartalet minskat med cirka 10 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020.

TagMaster är idag väl positionerat på en marknad med långsiktigt bra förutsättningar för tillväxt och bra lönsamhet. Att vi arbetar med att förbättra och effektivisera trafikmiljön i städer och storstadsområden världen över ger oss en mycket bra position inför de massiva återstartspaket som lanseras i Europa och USA och som i stora stycken inriktas på gröna investeringar och satsningar på infrastruktur. Våra satsningar på tillväxt via innovation, kommersiellt fokus och förvärv gör att vi har en mycket positiv syn på bolagets utveckling för de kommande åren.

Jonas Svensson

Verkställande direktör

Granskning av revisorer

Kvartalsrapporten har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer

Finansiell kalender

27 oktober 2021:                              Delårsrapport för tredje kvartalet 2021

3 februari 2022:                               Bokslutskommuniké 2021

Denna rapport samt tidigare ekonomiska rapporter och pressmeddelanden finns på bolagets hemsida www.tagmaster.com

För ytterligare information vänligen kontakta:

Jonas Svensson, VD, +46 8-6321950, jonas.svensson@tagmaster.com

Denna information är sådan information som TagMaster AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli, 2021 kl. 8.30 CET. 

Om TagMaster

TagMaster är ett applikationsinriktat teknikföretag som utvecklar och säljer avancerade sensorsystem och lösningar baserade på radio-, radar-, magnetisk- och kamerateknologier för krävande miljöer. TagMaster arbetar inom två segment – Segment Europa och Segment USA – under varumärkena TagMaster, Citilog och Sensys Networks – med innovativa mobilitetslösningar för att öka effektivitet, säkerhet, bekvämlighet och för att minska belastningen på miljön inom Smarta Städer. TagMaster har dotterbolag i England, Frankrike och USA och exporterar främst till Europa, Mellanöstern, Asien och Nordamerika via ett globalt nätverk av partners och systemintegratörer. TagMaster grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Kista. TagMaster är ett listat företag och aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. TagMasters certifierade rådgivare (CA) är FNCA Sweden, telefon +46852800399, E-post: info@fnca.se , www.tagmaster.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wyld Networks får första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika

Published

on

By

Virtuella satellitoperatören Wyld Networks har fått sin första intäktsbringande satellit-IoT-data från Namibia i Afrika.

Detta sker i samarbete med ett sydafrikanskt agritech-företag som installerar fuktsensorer i marken för att optimera bevattning och automatisera schemaläggningssystem för jordbruk.

”Trådlöst anslutna agritech-sensorer levererar kvalitativa data för att ge bönder och agronomer data på den detaljnivå de behöver för att fatta informerade beslut och öka effektiviteten”, säger Alastair Williamson, VD för Wyld Networks. ”Särskilt relevant i regioner där mobilanslutning inte alltid är tillgänglig.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alastair Williamson, VD Wyld Networks
E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com 
Tel: +44 7 824 997 689

Om Wyld Networks AB

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa teknologilösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling globalt, vilket adresserar problemet för människor och bolag gällande bristen på global nätverksuppkoppling. Lösningarna är främst inriktade på trådlös nätverksanslutning för IoT-produkter och människor. Wyld Networks Ltd grundades i Cambridge, Storbritannien under 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Wyld Networks aktie (WYLD) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB (tel 08-5030 1550, e-post ca@mangold.se).

Läs mer på: www.wyldnetworks.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hoodin AB (publ) publicerar delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet, 2024-01-01 – 2024-03-31

  • Nettoomsättning 243 (252) KSEK

  • Rörelseresultat -1 287 (-1 480) KSEK

  • Resultat efter skatt -1 286 (-1 575) KSEK

  • Resultat per aktie -0,04 (-0,12) SEK

VD har ordet

En spännande tid präglad av innovation och tillväxt

Vår resa in i 2024 har präglats av en stark framåtrörelse och en tydlig vision om framtiden. Vi på Hoodin har inlett arbetet med en revolutionerande ny version av vår plattform, driven av kraften i AI och vår unika data- och informationstillgång inom life science. Denna nya version kommer att bana väg för en betydande förbättring av vår förmåga att lösa komplexa problem inom regulatoriska frågor.

AI lyfter Hoodin till nya höjder

Vi ser en enorm potential i AI:s förmåga att transformera hur vi hanterar regulatoriska frågor inom life science. Genom att integrera AI i den nya versionen av Hoodin kommer vi att kunna erbjuda en oöverträffad effektivitet och precision i hanteringen av komplexa data och regelverk.

Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder:

  • Förbättrad riskhantering: Genom proaktiv identifiering och analys av potentiella risker kan vi hjälpa våra kunder att undvika kostsamma förseningar och problem.

  • Optimerad regelefterlevnad: Vi kan automatisera och effektivisera processer för regelefterlevnad, vilket frigör tid och resurser för våra kunder att fokusera på innovation och tillväxt.

  • Förbättrad spårbarhet och transparens: Vi ger våra kunder en oöverträffad överblick över all regulatorisk data och information, vilket ger dem fullständig kontroll och transparens.

Marknaden vaknar till MDR:s utmaningar

Vi ser tydliga tecken på att marknaden börjar vakna till inför de utmaningar som den kommande utgången av den så kallade ”grace perioden” för MDR medför. Företag inser nu behovet av att ta itu med lösningar för post market surveillance (PMS) och Hoodin är väl positionerat för att möta detta behov. Som ett resultat av detta har bolaget inlett flertalet positiva dialoger med både slutkunder och samarbetspartners.

Vår unika kombination av AI, data och expertis inom life science gör oss till den perfekta partnern för företag som vill:

  • Etablera effektiva PMS-processer: Vi kan hjälpa dem att designa, implementera och hantera robusta PMS-system som garanterar efterlevnad av MDR.

  • Minska risker och kostnader: Vi kan identifiera och hantera potentiella problem tidigt, vilket sparar både tid och pengar.

  • Få en konkurrensfördel: Vi kan ge dem verktygen och insikterna de behöver för att ligga steget före i den ständigt föränderliga regulatoriska miljön.

    Samarbete med QMS-leverantörer för en helhetslösning

    Vi har noterat ett ökat intresse från företag som erbjuder kvalitetssystem (QMS, quality management system) för samarbete med Hoodin. Vi ser detta som en positiv utveckling och välkomnar möjligheten att samarbeta med QMS-leverantörer för att erbjuda våra kunder en komplett lösning för hantering av regulatoriska frågor.

    Genom att kombinera Hoodins AI-drivna plattform med robusta QMS-system kan vi erbjuda kunderna en oöverträffad nivå av effektivitet, precision och transparens.

    Händelser under Q1 2024

    Under det första kvartalet 2024 har Hoodin fokuserat på att:

    • Förbättra den AI-drivna plattformen: Fortsatt utveckling av den nya AI-drivna plattformen för att förbättra dess förmåga att hantera komplexa data och regelverk.

    • Förbereda lanseringen av den nya plattformen: Förberedande aktiviteter för lanseringen av den nya AI-drivna plattformen under de kommande månaderna.

    • Stärka kundsamarbetet: Utökade samarbeten med befintliga kunder och etablering av nya kundrelationer.

    • Delta i branschmässor: Deltagande i relevanta branschmässor för att öka synligheten och marknadsföra Hoodins lösningar.

    Vi är övertygade om att Hoodin är väl positionerat för en stark tillväxt och framgång under de kommande åren. Med vår innovativa teknik, unika data och expertis inom life science är vi redo att hjälpa våra kunder att navigera den komplexa regulatoriska miljön och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er.

    Tack för ert fortsatta stöd och förtroende!

    Marcus Emne VD, Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360 Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.