Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport, Kvartal 1 2024

Published

on

Kvartal 1 2024 – Hög lönsamhet och starkt kassaflöde

  • Nettoomsättningen minskade med 4,1 % till 34 850 (36 352) MSEK
  • Organisk tillväxt uppgick till -4,0 %, varav volym -1,8 % och pris/mix -2,2 %. Exklusive omstruktureringar och lämnade kontrakt ökade volymerna med 0,6 %.
  • EBITA ökade med 4 % till 4 523 (4 368) MSEK
  • EBITA exkl. IAC ökade med 14 % till 4 880 (4 281) MSEK och EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 2,2 procentenheter till 14,0 (11,8) %
  • ROCE ökade till 15,9 (15,5) % och ROCE exkl. IAC ökade med 2,0 procentenheter till 17,2 (15,2) %
  • Operativt kassaflöde ökade med 48 % till 4 253 (2 870) MSEK
  • Essity har fullföljt försäljningen av samtliga aktier i dotterbolaget Vinda. Försäljningslikviden uppgick till cirka 19 miljarder SEK och reavinsten till cirka 9 miljarder SEK. Vinda rapporteras som avvecklad verksamhet.
  • Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 11 493 (2 703) MSEK
  • Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, uppgick till 3,51 (3,75) SEK.
    Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 16,21 (3,79) SEK.

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Innovationsdriven tillväxt

Volymtillväxten var positiv för kvartalet, undantaget effekterna av de omstruktureringsåtgärder vi genomfört inom Professional Hygiene och lämnade kontrakt inom Incontinence Products Health Care. Inom Consumer Goods tog Feminine Care marknadsandelar och Incontinence Products Retail fortsatte att växa starkt.

”Essity är i bättre form än någonsin. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar”

Genom ökade investeringar i försäljning och marknadsföring inom våra segment med högst marginal, fortsatte produktmixen att vara positiv. Det här kvartalet drevs mixen främst av Professional Hygiene och Health & Medical. Innovationstakten är hög, vilket ger oss en god grund att växa framåt och ta marknadsandelar.

Högre marginaler

Marginalerna var högre för alla affärsområden. Vi har haft en bra prisdisciplin trots lägre kostnader för råmaterial och energi jämfört med för ett år sedan. Gapet mellan våra försäljningspriser och kostnader har därmed ökat. Därtill uppnådde vi goda kostnadsbesparingar för kvartalet genom löpande effektiviseringar, främst inom inköp och materialrationalisering.

Starkt kassaflöde och god finansiell ställning

Under kvartalet mottog vi likviden om cirka 19 miljarder SEK för försäljningen av aktierna i Vinda. Transaktionen medförde en reavinst på cirka 9 miljarder SEK. Dessutom genererade vi ett fortsatt starkt kassaflöde i verksamheten, vilket ger oss en god finansiell ställning. Essity är i bättre form än någonsin.

Magnus Groth, Vd och koncernchef

INBJUDAN TILL PRESENTATION

Den 25 april 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand: https://essity.videosync.fi/2024-04-25

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge ”Essity”.

Presentationen kommer även att sändas live på LinkedIn.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Rystedt, CFO och vice vd Tel: 08 788 51 31

Sandra Åberg, chef Investerarrelationer Tel: 070 564 96 89

Per Lorentz, presschef Tel: 073 313 30 55

 

Notera: Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning. Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 klockan 07:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.