Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport, Q1 2023 – CGit Holding AB (publ)

Published

on

Mölndal                                                                                      2023-05-23

Finansiell översikt koncernen

Finansiell översikt koncernen Första kvartalet 2023 Första kvartalet 2022 Helår 2022 Helår 2021
Nettoomsättning 22 246 27 841 156 113 135 569
EBITDA 394 2 629 5 760 4 924
Rörelseresultat -550 1 721 1 972 1 537
Resultat efter skatt -637 1 296 1 281 1 000
Resultat per aktie efter skatt (SEK) -0,40 0,82 0,81 0,63
Antal aktier 1 576 000 1 576 000 1 576 000 1 576 000

Intäkter kopplat till vår konsultaffär och avtalsaffär levererar helt enligt plan. Det är viktigt att vi är i fas med konsultbenet och avtalsaffären då den är svår att ta igen senare. Leveranstiderna på produkter hänfört till den klassiska IT-infrastrukturaffären är dock fortsatt väldigt lång vilket påverkar vårt Q1 resultat. Men jag känner mig helt trygg med att vi tar igen tappet på produktaffären under året då orderingången är fortsatt god.

• Omsättningen uppgår till 22,3 MSEK (27,8 MSEK samma period föregående år). Just nu befinner sig leveranstiderna på ca 10 månader inom de berörda områdena och jag bedömer att vi till H2 2023, äntligen efter pandemin, ska vara tillbaka på tidigare nivåer kring 6 till 8 veckor från order till leverans. Viktigt att betona att detta berör områden inom produkt/lösning, det gäller inte hela produkt/lösningsaffären! Vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa planerad produktvolym på årsbasis. En viktig åtgärd är att vi ser över vilka tillverkare som har leveransförmåga och styr försäljningen mot dem. Vi har även ingått samarbete med ett par nya leverantörer som kan leverera och lever upp till de högt ställda kraven vi har på den arkitektur vi vill bygga moderna plattformar kring.

• Vi har sedan komponentsbristen uppstod kompenserat med en expanderad konsultkår i vår verksamhet. Det går inte att fullt ut kompensera omsättningsmässigt med den affären och det tar tid att få upp maximerad lönsamhet då upparbetningen av konsultuppdrag tar ca 1 till 3 månader vid varje nyrekrytering. Vi har över året vuxit TB-mässigt med 20% jämfört med Q1 2022.

Årliga återkommande intäkter (ARR) från den löpande verksamheten ökar med 1,5% och uppgår till 6.6 MSEK (6,5 MSEK samma period föregående år).

• Bruttomarginalen för den löpande verksamheten ökar med 28,7 procent och landar på 50,8 procent (39,5 procent).

• EBITDA uppgår till 394 TSEK (2,6 MSEK). Viktigt att ha med sig i dessa jämförelsetal är att Q1 2202 gjorde vi en stororder som skapade en väldigt hög EBITDA. Sett över året är våra förväntningar en ökning.

• Koncernens resultat per aktie Q1 2023 uppgår till -0,40 SEK (0,82 SEK samma period föregående år).

• Under perioden har en tvist hanterats. CGit har riktat en stämning mot oss för varumärkesintrång. Tvisten är pågående och har påverkat vårt resultat negativt under den aktuella perioden. Vi har en förväntan på en positiv lösning inom kort.

VD HAR ORDET

Vi är numer AIXIA. Världen förändras och vi med den. Den digitala transformationen går fortarare än någonsin och allt högre krav ställs på säkerhet, hastighet och tillgänglighet. Vi byter namn men grunden är densamma. Bolaget präglas fortfarande av vårt engagemang, nyfikenhet till innovation och morgondagens teknik.

Med vår kompetens och engagerade medarbetare fortsätter vi att tänka nytt och ifrågasätta gamla normer. Min övertygelse är att utvecklas vi inte så avvecklas man. Det är det som gör oss till de vi är.

AIXIA symboliserar att vi ständigt utmanar oss och vågar utmana det givna. Vi ska vara ledande inom våra områden och peka ut vägen framåt. Vi är trygga i det vi gör och vi fortsätter att bygga vårt kunskapshus.

AIXIA är en sammansättning av termerna AXIOM och AIXI. AXIOM står för självklara sanningar och universellt accepterade principer. Det symboliserar vår pålitlighet och starka grund i principer som vi bygger våra lösningar på. AIXI, en modell som är kapabel att lära och fatta beslut i oändligt komplexa miljöer. Det inspirerar vårt nya namn genom dess betydelse. Det återspeglar vårt fokus på att optimera resultat för våra kunder och anpassa oss till deras behov.

Med vårt nya varumärke stärker vi vår position både lokalt och globalt. Vi är numer AIXIA.

Det har väl inte undgått någon att AI är på allas läppar och det har gått fort! I den allmänna debatten tog det fart i samband med CHatGPT och Microsofts investering. Debatten handlar mycket om vad vi kan göra med AI men också vilka faror som finns kring området. Aixia hade fömånen att delta i Eus konferens om AI och sustainability. Där avhandlades AI´s roll i framtiden, hur hanterar vi AI i sammanhang med Etik och moral men också effektivisering och konkurrens ur ett globalt perspektiv inte minst ur ett klimat och hållbarhetsperspektiv. Här har Aixia en framträdande roll. Det har vi tack vare vår långa erfarenhet inom området. Aixia har arbetat många år med både analys, PoC, tillämpning samt utveckling och förvaltning. Vi har erfarenheten och kompetensen inom hela livscykeln vilket gör oss till en av dem ledande!

Aixia demokratiserar genom AI
Sedan 2017 har Aixia levererat alla versioner av NVIDIAs DGX-plattformar. Vi har designat, implementerat och levererat några av de största AI-fokuserade datacentren i Norden. NVIDIAs DGX-plattform tillhandahåller en fullt supporterad hård- och mjukvarustack, vilket gör det möjligt för företag att koncentrera sig på att skapa värde istället för att lägga tid på att bygga, testa och konfigurera komplex infrastruktur. Aixia har nyligen investerat i sin första DGX H100-enhet. Aixia kommer att göra DGX H100 tillgänglig för alla som är intresserade av att testa och utvärdera denna banbrytande teknologi genom vår egenutvecklade AI-orkestrerade mjukvara, AiQu.

Under det senaste kvartalet har Aixia fortsatt att stärka företag med AI-lösningar, vilket gör det möjligt för dem att uppnå större effektivitet och kostnadsbesparingar. Vårt smarta verktyg för orkestrering, resurs och datahantering, AiQu, underlättar ett framgångsrikt genomförande av AI-projekt inom olika branscher i Sverige.

I våra samarbeten med kunder har vi arbetat nära för att förstå deras affärsmål och för att identifiera möjligheter till förbättringar med hjälp av AI. Eftersom vi inser vikten av förändringsledning har vi prioriterat att sätta delmål och att successivt införa nya arbetssätt, med hänsyn till den potentiella påverkan på medarbetarna.

Våra initiala fokusområden för våra kunder inkluderar automatisk kvalitetskontroll av olika produkter och upprättande av bildbanker för framtida produktdokumentation. Aixias mål är att demokratisera AI och göra den tillgänglig för ett bredare spektrum av företag genom att erbjuda AI as a Service, där vi hanterar allt från datacenterhantering till tillämpad AI.

Vår vision för ”Automated Quality Control”-projekten är att sömlöst integrera AI i våra kunders produktionsprocesser, vilket i slutändan ger följande fördelar:

Ökad kapacitet: Genom att automatisera kvalitetskontrollen strävar vi efter att öka kapaciteten för bearbetning av produkter, bana väg för ytterligare automatisering och göra det möjligt för våra kunder att hantera större volymer av artiklar för återförsäljning och återanvändning.

Ökad kvalitet: Genom att nyttja AI för kvalitetskontroll kommer vi att säkerställa en konsekvent bedömning av använd utrustning vilket leder till färre returer, högre kundförtroende, kostnadsbesparingar och förbättrad kundnöjdhet. Detta kommer att stärka våra kunders varumärken och marknadspositioner.

Förbättrat beslutsfattande: AI-driven dataanalys och insikter kommer att göra det möjligt för våra kunder att fatta bättre beslut baserade på validerad data, optimera processer och hantera utmaningar mer effektivt, vilket ytterligare driver effektivitet och tillväxt.

Förbättrad anpassningsförmåga: AI-lösningar kommer att ge våra kunder möjlighet att reagera snabbt på förändrade marknadsförhållanden och kundbehov, vilket främjar smidighet och flexibilitet i deras affärsverksamhet.

Genom att fokusera på det affärsvärdet AI kan ge, är Aixia engagerad i att hjälpa företag att revolutionera sin verksamhet och uppnå sina strategiska mål.

Aixia hanterar hela ekosystemet från data till visdom. Från tanke till verklighet. Från idé till tillämpad lösning! Det är därför vi är ledande inom AI!

Summerat vill jag säga att vi tillfälligt påverkas av långa leveranstider inom produkt/lösningar men som jag kommenterat tidigare så har vi planerat för det och omsättningsmässigt och resultatmässigt kommer det påverkas under Q1 och Q2 i år men då orderingången följer plan så bör vi kompensera för det under andra halvåret. Tillägg till det så kan jämförelsetalen ”jämfört med samma period föregående år” innebära en utmaning då större produktaffärer kan komma i olika kvartal men utslaget på hela året känner vi ingen oro. Under tiden fortsätter vi att bygga en stabil och kvalitativ leveransorganisation kring konsulttjänster och avtalsintäkter. I Q1 har vi också ökad kost för jurister i samband med tvisteprocessen med CGI samt kostnader för namnbytet. Vi fortsätter att bygga vårt kunskapshus och följer vår långsiktiga plan.

//

Mattias Bergkvist, VD

Väsentliga händelser Q1 2023

2023-01-24, CGit tar ny order med befintlig kund, värde 1,85 MSEK.

CGit har fått förtroendet att leverera nästa generations nätverksinfrastruktur till en befintlig kund. Kunden, som är verksam inom den globala telekommarknaden, har beslutat att investera i ny teknologi för att möta verksamhetens krav och säkerhet och säkra kapacitet. Med den nya teknologin som CGit levererar säkerställer kunden att informationen alltid är säker och tillgänglig. Ordern förväntas levereras under början Q2.

2023-02-14, CGit tar ny order med befintlig kund, värde 3 MSEK.

CGit har fått förtroendet att leverera utökad kapacitet till kundens befintlig AI-miljö för att möta en ökad efterfrågan. Kunden, som är ett börsnoterat svenskt teknikföretag, utvecklar produkter för maskinvisionssystemutveckling och fordonstillämpning.Kunden har beslutat att fortsätta investera i ny teknologi för att möta verksamhetens krav och säkerhet och säkra kapacitet. Med den nya teknologin som CGit levererar säkerställer kunden att informationen alltid är säker och tillgänglig.

2023-02-17, CGit tar ny order med ny kund, värde 1,5 MSEK.

CGit tar en ny order inom kommunikation och säkerhet. Kund som är verksam inom fordonsindustrin tecknar avtal kring leverans inom kommunikation och säkerhet för att säkerställa kapacitet och möta bolagets behov av nästa generation kommunikation och säkerhet plattform.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

2023-04-21, Aixia ingår strategiskt avtal med Svenska Mässan värt minst 12 MSEK.

Aixia (tidigare CGit), en ledande svensk leverantör av IT-infrastrukturlösningar, är stolta att meddela att man ingått ett strategiskt avtal med Svenska Mässan, en av Nordens största mötesplatser. Avtalet, som löper över fem år innebär att Aixia kommer att ansvara för att bygga ut och modernisera Svenska Mässans nätinfrastruktur samt ta ett utökat drift- och supportansvar. Sedan 2010 har Aixia varit en betrodd partner till Svenska Mässan, och nu ska man tillsammans investera i en ny nätinfrastruktur. Det nya nätverket kommer att erbjuda ökad säkerhet, tillgänglighet och kapacitet samt större flexibilitet än tidigare. Första delen i avtalet gäller investeringar runt 10 Mkr och kommer sedan löpa på med en total avtalstid på 5 år, med möjlighet till ytterligare investeringar för ca 40 Mkr. I avtalet ingår även att Aixia kommer att erbjuda nätverksdrift som tjänst samt serverdrift, beredskap och servicedesk.

Denna information är sådan information som CGit Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-23.

FÖR MER I N FORMATION /

Kontakta bolaget:
Mattias Bergkvist, VD
Telefon: 031-762 02 40
info@aixia.se
www.aixia.se

CGit Holding AB
Taljegårdsgatan 11
431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FLEMING PROPERTIES AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fleming Properties AB, org.nr 559207-9544 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 27 maj 2024 kl. 9.00 i Baker McKenzie Advokatbyrås lokaler på Vasagatan 7 i Stockholm.

Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som vill delta i extra bolagsstämman ska:

i. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är fredagen den 17 maj 2024,

ii. dels senast tisdagen den 21 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Att: John Malmström, c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, eller per e-post: john.malmstrom@paretosec.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade hos bank eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i stämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast fredagen den 17 maj 2024 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 21 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast tisdagen den 21 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Även fullmaktsintyg accepteras. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.flemingproperties.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val en eller flera justeringspersoner
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning
  6. Beslut om ändring av bolagsordningen
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman väljer jur. kand. Carl Bohman vid Baker McKenzie Advokatbyrå till ordförande vid stämman, eller vid förhinder, den han anvisar.

Punkt 6: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen för Bolaget föreslår att extra bolagsstämman ska besluta att ändra bolagsordningen i Bolaget enligt följande:

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 50 000 euro och högst 120 000 euro till lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro, och gränserna för antal aktier ändras från lägst 5 000 000 stycken och högst 12 000 000 stycken till lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet utgör lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro. Antalet aktier ska vara lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolaget ska ha sin redovisningsvaluta i euro.”

Det föreslås att avstämningsförbehållet uppdateras med anledning av förändringar i lag. Bolagsordningens § 12 får därmed följande lydelse:

”Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).”

Det föreslås även vissa mindre språkliga justeringar av bolagsordningen.

Det föreslås slutligen att styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 7: Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Styrelsen för Bolaget, föreslår att extra bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier att betalas kontant eller genom kvittning. Beslut med stöd av bemyndigandet ska kunna ske med högst det sammanlagda antal aktier som kan ges ut utan ändring av den vid var tid antagna bolagsordning. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital för att möjliggöra vidare utveckling av Bolagets verksamhet.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Majoritetsregler
För giltigt beslut enligt punkt 6 och punkt 7 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 950 000 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Övrigt
Fullmaktsformulär, fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast två veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget på Fleming Properties AB c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, och på Bolagets webbplats, www.flemingproperties.se, enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid extra bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier behövs för att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) som Bolaget har pressmeddelandet om samma dag som denna kallelse publicerats. Bolagets största aktieägare, Colony Real Estate Sweden Holding AB (”Colony”), vars aktieägande i Bolaget motsvarar cirka 22,12 procent av rösterna, har åtagit sig att teckna sin företrädesrätt i Företrädesemissionen och har även ingått ett garantiåtagande. Om garantiåtaganden skulle infrias fullt ut skulle Colonys aktie- och röstandel i Bolaget öka till över tre tiondelar. Colony har beviljats undantag från budplikt av Aktiemarknadsnämnden för det fall dess aktieägande skulle uppgå till eller överstiga 30 procent av antalet röster i Bolaget som ett resultat av Colonys deltagande i Företrädesemissionen. Den maximala andelen av aktierna och rösterna i Bolaget som Colony kan erhålla om garantiåtaganden utnyttjas fullt ut är 49 procent (inklusive Colonys befintliga innehav i Fleming). Det noteras att undantaget från budplikt är villkorat av att bolagsstämmans beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om Företrädesemissionen biträds av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman, varvid man ska bortse från aktier som innehas och på stämman företräds av Colony.

Hantering av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

* * * * *

Stockholm i april 2024
Fleming Properties AB
Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Formpipe Software AB (publ)

Published

on

By

Beslut om disposition av bolagets resultat samt ansvarsfrihet
Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att utdelning till aktieägarna ska ske med 0,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023, uppdelat på två utbetalningstillfällen, samt att avstämningsdag för den första utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 29 april 2024 och att avstämningsdag för den andra utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 7 november 2024. Utbetalning av utdelning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag genom Euroclear Sweden AB:s försorg.

Styrelsens ledamöter och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisor och arvoden

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, följande:

Att fastställa arvodet till 520 000 kronor till styrelsens ordförande och till 220 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget (dvs. en sammanlagd ersättning till styrelsen om 1 620 000 kronor).

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter, och att till styrelseledamöter omvälja Annikki Schaeferdiek, Åsa Landén Ericsson, Martin Bjäringer, Peter Gille, Johan Stakeberg och Erik Ivarsson. Till styrelsens ordförande beslutade bolagsstämman att omvälja Annikki Schaeferdiek.

Att, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman som hålls under 2025. Som huvudansvarig revisor har PricewaterhouseCoopers AB meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Erik Bergh.

Principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om godkännande av ersättningsrapporten för 2023.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Riktlinjerna motsvarar i huvudsak tidigare riktlinjer men med den justeringen att taket för erhållandet av rörlig kontantersättning har ändrats från högst 40 procent till högst 50 procent av den fasta årliga kontantlönen. Därutöver justeras även högsta uppsägningstid och avgångsvederlag.

Beslut om införande av långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram 2024 för medarbetare inom koncernen

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för medarbetare inom koncernen (LTI 2024) samt om emission och överlåtelse av teckningsoptioner för att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i programmet.

Programmet ska omfatta högst 11 nuvarande och framtida ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTI 2024 krävs att deltagarna har ett eget ägande i bolaget och att sådana investeringstakter allokeras till LTI 2024. Varje investeringsaktie berättigar till fyra prestationsaktierätter, vilka tilldelas vederlagsfritt till deltagarna. Efter en intjänandeperiod om cirka tre år kommer varje prestationsaktierätt ge deltagaren rätt att förvärva en aktie i bolaget förutsatt att vissa prestationskrav är uppfyllda och deltagaren alltjämt är anställd i koncernen. Maximalt antal aktier som kan förvärvas med stöd av prestationsaktierätter uppgår till högst 286 000 aktier.

I syfte att säkerställa leverans av aktier under LTI 2024 kommer högst 286 000 teckningsoptioner att emitteras till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag. Varje teckningsoption ger rätt att fram till och med den 31 december 2027 teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen äger rätt att fatta beslut i sådan utsträckning att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av bolagets aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att återköpa teckningsoptioner

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2021. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,53 kr per aktie under perioden från och med den 13 maj 2024 till och med den 24 maj 2024. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Stämman beslutade vidare, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2022. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,36 kr per aktie under perioden från och med den 12 maj 2025 till och med den 23 maj 2025. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 20:00 CEST den 25 april 2024.

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Svenningson, verkställande direktör för Formpipe, +46 73 963 97 00

Annikki Schaeferdiek, styrelsens ordförande, +46 70 667 52 14

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång.

Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jonas Samuelson lämnar posten som VD och koncernchef för Electrolux Group den 1 januari 2025

Published

on

By

Efter drygt åtta år som VD och 16 år i koncernledningen, har Jonas Samuelson, VD och koncernchef för Electrolux Group, idag informerat styrelsen att han kommer att lämna sin position och plats i styrelsen den 1 januari 2025. Styrelsen kommer nu att starta processen för att rekrytera en efterträdare.

“Jag har haft privilegiet att tjänstgöra som VD och koncernchef under vad som kommer att bli nio år, så jag kände att början på nästa år är en bra tid att lämna över till en efterträdare som kan lägga all energi på att leda detta fina bolag in i nästa fas under de kommande åren”, säger Jonas Samuelson. ”Vi har satt en tydlig strategisk inriktning med fokus på mellan- och premiumsegmenten genom våra premiumvarumärken, nya modulariserade produktarkitekturer och hållbara innovationer drivna av konsumentupplevelser. Implementeringen av den nya förenklade och fokuserade organisationen är på rätt väg och vi levererar på våra ambitiösa kostnadsbesparingsmål.”

”Genom att meddela detta redan nu vill jag ge styrelsen gott om tid att hitta den rätta efterträdaren, medan jag kommer vara fortsatt fullt engagerad i bolaget under resten av året,” fortsätter Jonas Samuelson. ”Jag har för närvarande inga planer på att ta en annan operationell roll efter att ha lämnat koncernen och kommer att vara tillgänglig för att stötta bolaget och min efterträdare också efter den 1 januari 2025.”

“Styrelsen och jag har full respekt och förståelse för Jonas beslut att lämna sin position den 1 januari 2025 efter att ha framgångsrikt lett koncernen under många år”, säger Torbjörn Lööf, styrelseordförande. ”Det tidiga tillkännagivandet ger styrelsen tillräcklig tid att genomföra en ordentlig rekryteringsprocess för att hitta en efterträdare. Under tiden ser jag fram emot att arbeta med Jonas, hans ledningsgrupp och styrelsen för att leverera på våra målsättningar för 2024.”

Electrolux kommer, som planerat, att offentliggöra resultatet för det första kvartalet imorgon den 26 april 2024 omkring kl 08.00. En telefonkonferens med start kl 09.00 kommer att hållas efter publiceringen av resultatet. Frågor relaterade till detta tillkännagivande kommer att besvaras under och efter telefonkonferensen.

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-25 19:40 CET.

För mer information:

Paul Palmstedt, Electrolux Group Press Hotline, +46 8 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.